غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی+لیست کامل خوراکی‌های ممنوع

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی+لیست کامل خوراکی‌های ممنوع

مزایای تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر به‌ویژه در 6 ماه اول پس از تولد غیرقابل‌انکار است. شیر مادر منبع مهمی از انرژی و مواد مغذی در کودکان 6 تا 23 ماهه است. اگر در دوران شیردهی قرار دارید باید بدانید که یکسری بخور نخورهای دوران شیردهی وجود دارد که می‌تواند تأثیراتی در مقدار و کیفیت شیرمادر داشته باشد. توجه مادر به سلامت تغذیه خود که از مسومیت مادر در دوران شیردهی جلوگیری کند و برخی از غذاها به‌ عنوان غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی تلقی می‌شوند، به‌ این‌علت که حساسیت نوزاد به شیر مادر را افزایش می‌دهند، یا باعث خشک شدن شیر مادر می‌شوند. در مقابل، برخی از غذاها نیز به زیاد شدن شیر مادر و مقوی شدن آن کمک می‌کنند. همچنین اطلاع از داروهای مجاز و غیرمجاز در شیردهی اهمیت بسیار زیادی در تغذیه مادر دارد.

غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی کدام اند؟

مادران شیرده چه غذاها و میوه هایی نباید بخورند؟ تغذیه در دوران شیردهی مادران نقش مهمی در سلامت مادر و کودک ایفا می‌کند. بهترین تغذیه در دوران شیردهی این است که از یک رژیم غذایی حاوی مواد مغذی خاص مانند آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌های A و D پیروی کنید. خوردن غذاهای متنوع نیز ضروری است، زیرا این امر کودک را با طعم‌های مختلف آشنا می‌کند و ممکن است باعث شود بعداً آن‌ها غذاهای متنوع‌تری بخورند.

به‌طورکلی هنگام شیر دادن به نوزاد می‌توانید از بیشتر غذاها و نوشیدنی‌ها لذت ببرید. غذاهای اندکی وجود دارند که باید در دوران شیردهی به نوزاد آن‌ها را محدود یا قطع کنید. ازجمله:

مصرف الکل در دوران شیردهی

یکی از خوراکی های ممنوعه در شیردهی، الکل است. الکل می‌تواند از طریق شیر مادر به کودک منتقل شود؛ بنابراین اگر الکل مصرف کردید، از شیردهی به نوزاد خودداری کنید. بدانید که پمپاژ کردن شیرتان نیز تأثیری در از بین بردن الکل موجود در شیر شما ندارد؛ چون سطح الکل تا چندین ساعت در خون شما بالا خواهد بود. امن‌ترین انتخاب این است که در زمان شیردهی به نوزاد الکل مصرف نکنید. مصرف الکل می‌تواند میزان تولید شیر در شما را کاهش دهد و حتی باعث خشک شدن شیر مادر شود. همچنین ممکن است بر رشد حرکتی کودک و خواب او تأثیر بگذارد و میزان شیری که در هر وعده دریافت می‌کند را کاهش دهد.

مصرف کافئین در دوران شیردهی

یکی از سؤالات درباره بخور نخورهای دوران شیردهی در مورد مصرف چای و قهوه است که حاوی کافئین می‌باشند. یکی از دلایل حساسیت نوزاد به شیر مادر حضور همین کافئین می‌باشد؛ همچنین باعث بی‌خوابی کودک خواهد شد. در دوران شیردهی می‌بایست مصرف کافئین را تا 300 میلی‌گرم در روز محدود کنید. این مقدار معادل 1 تا 2 فنجان کوچک قهوه یا حدود 4 فنجان کوچک چای است. مصرف قهوه سبز در دوران شیردهی نیز می‌بایست محدود شود، با وجودی که خواص آن بیشتر از قهوه بوداده می‌باشد.

کافئین همچنین در برخی نوشیدنی‌ها نظیر نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشیدنی‌های ورزشی، برخی مکمل‌ها و شکلات یافت می‌شود. به نظر می‌رسد مصرف شکلات در دوران شیردهی اثر ملین نیز دارد و باعث آبکی شدن مدفوع نوزاد می‌شود. مصرف چای سبز در دوران شیردهی ممنوعیت کمتری دارد زیرا سطح کافئین آن کمتر از قهوه و چای سیاه است. بااین‌وجود بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

ممنوعیت مصرف برخی مواد غذایی در دوران شیردهی

مصرف مواد غذایی حاوی جیوه در دوران شیردهی

ماهی منبع بسیار خوبی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد و برای سلامتی شما و کودکتان سودمند است. بااین‌وجود شما می‌بایست در دوران شیردهی مصرف ماهی‌هایی که حاوی مقدار زیادی جیوه هستند را محدود کنید (مانند اره‌ماهی و شاه‌ماهی خال‌مخالی). ماهی‌های کم جیوه مانند سالمون، تیلاپیا و قزل‌آلا را می‌توانید مصرف کنید. ماهی منبع چربی‌های امگا 3 است که برای کودک شما مفید است.

مصرف جعفری، نعناع و مریم‌گلی در دوران شیردهی

درحالی‌که این گیاهان یک روش عالی برای افزودن طعم به وعده‌های غذایی شما هستند، اما می‌توانند تأثیر منفی بر روی شیر شما داشته باشند. هنگام تغذیه در دوران بارداری و شیردهی بهتر است آن‌ها را در حد اعتدال مصرف کنید و یا در صورت امکان آن‌ها را در گروه خوراکی های ممنوع در شیردهی قرار دهید.

*در این مقاله بخوانید چه چیزهایی شیر مادر را زیاد می کند.

مصرف سیر در دوران شیردهی

شیر مادر طعم و مزه غذایی را که شما خورده‌اید به خود خواهد گرفت و بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوزادان به‌طورمعمول از این طعم‌ها لذت می‌برند. بااین‌حال، سیر یک طعمی است که بسیاری از نوزادان از آن لذت نمی‌برند. اگر کودک شما از مکیدن پستان خودداری می‌کند و شما به‌تازگی سیر خورده‌اید، بهتر است سیر را هم به لیست غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی خود اضافه کنید!

مصرف غذاهای نفاخ در دوران شیردهی

غذاهایی که به‌طورمعمول باعث ایجاد گاز معده در شما می‌شوند، مانند حبوبات، کلم، کلم بروکلی و گل‌کلم، می‌توانند در کودک شما نیز مشکل ایجاد کنند. درصورتی‌که شما این دسته از غذاها را مصرف کنید باعث ایجاد نفخ و دفع گاز از مخرج و در هنگام آروغ زدن در کودک شود. درصورتی‌که نوزاد شما در حال حاضر دچار کولیک نیز باشد، با مصرف غذاهای نفاخ در دوران شیردهی او را در شرایط بسیار بدی قرار خواهید داد.

چگونه غذاهای ممنوعه در دوران بارداری را تشخیص دهیم؟

ازآنجاکه هر چیزی که می‌خورید حتی اگر در لیست غذاهای ممنوع در شیردهی نیامده باشد نیز، ممکن است در نوزاد شما یک واکنش منفی ایجاد کند، مهم است که همیشه علائم و واکنش‌های نوزادتان را چک کنید. این واکنش‌ها شامل موارد زیر است:

  • اگزما و راش پوستی (بثورات قرمز و خارش‌دار روی بدن نوزاد)
  • یبوست نوزاد
  • گریه و بی‌قراری بی‌دلیل
  • گاز بیش‌ازحد
  • اسهال
  • مشکلات خواب
  • مدفوع خونی یا حاوی مخاط
  • کولیک
  • تولید بزاق زیاد یا استفراغ

البته این علائم ممکن است توسط بیماری دیگری نیز ایجاد شود، مانند حساسیت به صابون‌های لباسشویی که برای شستشوی لباس کودکتان استفاده می‌کنید. بیشتر مشکلاتی که به علت مصرف شیر مادر ایجاد می‌شوند، معمولاً دو تا شش ساعت پس از مصرف شیردهی نوزاد بروز می‌کنند. برخی از دیگر غذاهای ممنوع در دوران بارداری می‌توانند شامل موارد زیر باشند، همانند:

  • محصولات لبنی
  • غذاهای ادویه‌دار
  • میوه های ممنوعه در دوران شیردهی شامل میوه های اسیدی (خوردن مرکبات در شیردهی، کیوی، توت‌فرنگی، گیلاس، آلوها و آناناس) و آب‌میوه‌ها
  • مصرف آناناس در دوران شیردهی حداقل در 6 ماه اول شیردهی ممنوع است.

اگر گمان می‌کنید کودک شما نسبت به چیزی که می‌خورید، واکنش نشان داده است، قبل از این‌که کاملاً رژیم غذایی خود را تغییر دهید، با پزشک مشورت کنید. اگر پزشکتان دستور به قطع مصرف آن مواد غذایی داد، از او درباره مکمل‌های غذایی که می‌توانند مواد مغذی مورد نیازتان را تأمین کنند بپرسید.