چه چیزهایی شیر مادر را زیاد میکند؟11 ماده غذایی افزایش دهنده شیر

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند

آیا می‌خواهید بدانید برای افزایش شیر مادر چه بخوریم و چه غذاهایی باعث حمایت از شیردهی و افزایش طبیعی شیر مادر می‌شوند؟ غذاهایی زیادی وجود دارند که می‌توانند ذخیره شیر مادر را تقویت کرده و به او کمک کنند شیر بیشتری را برای فرزند خود تولید کند. در سراسر جهان و در فرهنگ‌های مختلف، زنان شیرده غذاهایی مختلفی را به این منظور می‌خورند. برخی از غذاهای افزایش‌دهنده شیر مادر، مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و برخی دیگر حاوی مواد خاص شیمیایی هستند که ممکن است به تولید شیر کمک کنند. فارغ از علت، اعتقاد بر این است که این غذاهای تقویت‌کننده شیر مادر، باعث رشد ذخیره شیر مادر و حمایت از آن می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند شامل چه غذاهایی است پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را بخوانید.

غذاهایی که شیر مادر را زیاد می‌کند

چه چیزی شیر مادر را زیاد میکند؟ چی بخوریم شیر مادر زیاد بشه ؟ سوال بسیاری از مادران این است که برای افزایش شیر مادر چه باید کرد؟ برخی از غذاها به نام غذاهای لاکتوژن‌دار می‌توانند به مادران در افزایش شیر و ذخیره شیر مادر کمک کرده و به این ترتیب شیردهی را برای آن‌ها آسان‌تر کند. سعی کنید از غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند در حد متعادل مصرف کنید که در ادامه به این غذاها اشاره شده است.برای زیاد شدن شیر مادر چی بخوریم:

غلات سبوس‌دار

غلات سبوس‌دار یکی از مواد غذایی افزایش دهنده شیر مادر است. همچنین تصور می‌شود که آن‌ها دارای خواصی هستند که از هورمون‌های مسئول تولید شیر مادر پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، خوردن غلات کامل می‌تواند شیر مادر را افزایش دهد. رایج‌ترین غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند و غلاتی که برای افزایش شیر مادر استفاده می‌شود بلغور جو دوسر است که آهسته پخته شده باشد. همچنین استفاده از جو، برنج قهوه‌ای سبوس‌دار، کلوچه جو دو سر یا سایر غذاهای تهیه‌شده از غلات کامل را نیز امتحان کنید.

سبزیجات با برگ سبز تیره

با توجه به اینکه مزایای تغذیه با شیر مادر بسیار زیاد است، اگر به دنبال سریع‌ترین راه برای افزایش شیر مادر هستید لازم است بدانید سبزیجات با برگ سبز تیره مانند کاهو، کلم، اسفناج و کلم بروکلی پر از مواد مغذی به خصوص کلسیم هستند. آن‌ها همچنین حاوی فیتواستروژن هایی هستند که ممکن است تأثیر مثبتی بر تولید شیر مادر و افزایش آن داشته باشند. بنابراین، اگر به دنبال غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند هستید سبزیجات با برگ سبز تیره گزینه مناسبی است.

رازیانه

رازیانه گیاهی از مدیترانه است. تخم رازیانه به بسیاری از غذاهای مختلف عطر و طعم می‌بخشد اما رازیانه یک سبزی نیز هست که می‌توان آن را خام یا به صورت پخته خورد. ریشه، ساقه و برگ گیاه رازیانه خوراکی است و می‌توانید آن‌ها را به سوپ، خورش یا سایر دستورالعمل‌های غذایی که شامل رازیانه باشند اضافه کنید. استروژن‌های گیاهی موجود در رازیانه ممکن است به مادران شیرده کمک کند تا شیر بیشتری تولید کنند.

سیر

اگر علائم کافی نبودن شیر مادر را مشاهده کردید لازم است بدانید سیر بسیار مغذی بوده و در بسیاری از رژیم‌های غذایی برای تقویت سلامت افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، اعتقاد بر این است که سیر باعث افزایش شیر مادر شده و به مادران شیرده کمک می‌کند شیر بیشتری تولید کنند. اگرچه سیر دارای بویی قوی است که می‌تواند وارد شیر مادر شود اما برخی از نوزادان، طعم این شیر را دوست دارند.

از سوی دیگر، مطالعات نشان می‌دهند شیر با طعم سیر ممکن است به طولانی‌تر شیر خوردن نوزاد از سینه کمک کند. از طرف دیگر، برخی از کودکان ممکن است سیر را به خوبی تحمل نکنند. اگر فرزند شما بعد از خوردن سیر علائم حساسیت غذایی را نشان می‌دهد، ممکن است لازم باشد مدتی سیر مصرف نکنید. به آنچه فرزندتان می‌خواهد توجه کنید. می‌توانید برای طعم دار کردن برخی از غذاها مثل سبزیجات، گوشت، غذاهای دریایی، پاستا و سس‌ها، کمی سیر به آن‌ها اضافه کنید.

دانه کنجد

دانه کنجد سرشار از کلسیم و مانند گیاهان دارای استروژن است که می‌تواند در افزایش شیر مادر موثر باشد. شما می‌توانید دانه کنجد را به تنهایی، به عنوان یک عنصر در دستورالعمل‌های غذایی، به عنوان یک افزودنی برای سالادها یا در ترکیب با سایر دانه‌ها، آجیل‌ها و میوه‌های خشک میل کنید.

نخود

اگر می‌خواهید از غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند مطلع باشید لازم است بدانید نخود یکی از حبوبات رایج است که در غذاهای مدیترانه‌ای و خاورمیانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنان شیرده دوران مصر باستان، از نخود برای افزایش شیر خود استفاده می‌کردند. نخود یک ماده غذایی است که پروتئین بسیار بالایی دارد و حاوی استروژن‌های گیاهی است که می‌تواند در افزایش شیر مادر موثر باشد. 

بادام

آجیل، به خصوص بادام خام، سالم و پر از پروتئین و کلسیم است. اگر می‌خواهید بدانید غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند چیست لازم است بدانید بسیاری از مادران شیرده برای خامه‌ای شدن و شیرین‌تر شدن شیر خود و همچنین افرایش میزان شیر مادر، بادام می‌خورند یا شیر بادام مصرف می‌کنند.

غذاهایی که شیر مادر را زیاد می‌کند

تخم کتان و روغن بذر کتان

فارغ از علت کم شدن شیر مادر، تخم کتان و روغن بذر کتان مانند دانه کنجد، دارای فیتواستروژن هایی است که می‌تواند بر تولید شیر مادر و افزایش آن، تاثیر بگذارد. دانه کتان همچنین حاوی اسیدهای چرب ضروری است.

ریشه زنجبیل تازه

زنجبیل از خوراکی های افزایش شیر مادر است. زنجبیل تازه نه تنها یک افزودنی سالم برای رژیم غذایی شما است بلکه می‌تواند باعث افزایش تولید شیر مادر شود و به کاهش رفلاکس کمک کند. شما به راحتی می‌توانید زنجبیل تازه و خام را به غذاهایی که می‌پزید اضافه کنید. همچنین می‌توانید روزانه، زنجبیل را جوشانده و بخورید یا چای زنجبیل بنوشید. لازم به ذکر است که اگرچه زنجبیل تازه بی‌خطر است اما نباید آن را بدون مشورت با پزشک مشورت کنید.

مخمر آبجو

مخمر آبجو یک مکمل غذایی بسیار سالم است که شامل ویتامین‌های گروه B، آهن، پروتئین، کروم، سلنیوم و سایر مواد معدنی است. استفاده از مخمر آبجو نه تنها می‌تواند باعث افزایش شیر مادر شود بلکه می‌تواند انرژی شما را نیز بالا برده و روحیه مثبت را تقویت کند. شما می‌توانید مخمر آبجو را هم به صورت مایع و هم به صوت قرص مصرف کنید.

چای‌های شیردهی

اگرچه چای نوشیدنی است و نه غذا اما چای‌های شیردهی، از غذاها و گیاهان تهیه می‌شوند و یکی از رایج‌ترین انتخاب‌های مادران شیرده است تا شیر خود را افزایش دهند. چای شیردهی، ممکن است حاوی یک گیاه واحد یا ترکیبی از گیاهانی باشد که برای افزایش شیر مادر موثرند. گیاهانی که در انواع دمنوش شیردهی و چای برای افزایش شیر مادر وجود دارند شامل شنبلیله، رازیانه و خار مریم است که علاوه بر اینکه باعث افزایش شیر مادر می‌شوند، آرام‌بخش نیز بوده و همچنین، تهیه آن‌ها آسان است.

نحوه مصرف غذاهای لاکتوژن‌دار

در بالا گفتیم برای افزایش شیر چی بخوریم. همه زنان از خوردن غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند، نتیجه دلخواه خود را نمی‌گیرند اما مطمئنا امتحان کردن چنین غذاهایی، ضرری ندارد. اگر رژیم غذایی متعادل و مناسبی داشته باشید و از مصرف غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی پرهیز کنید بسیاری از غذاهایی که در بالا ذکر شد می‌تواند بخشی از رژیم غذایی شما باشد. از آنجایی که بسیاری از این غذاها سالم و مغذی هستند قرار دادن آن‌ها در برنامه غذایی خوب است.

فقط به خاطر داشته باشید که در ارتباط با اصول و روش صحیح شیر دادن به نوزاد، مانند هر چیز دیگر، نباید در مصرف غذاهای لاکتوژن‌دار افراط کنید. اگر به نظر می‌رسد مصرف این غذاها برای شما موثر است حتما افزایش شیر خود را با دقت کنترل کنید. پس از رسیدن به نقطه‌ای که احساس راحتی کردید، میزان مصرف غذاهای لاکتوژن داری که می‌خورید را کم کنید. به یاد داشته باشید افزایش بیش از اندازه شیر مادر می‌تواند منجر به مشکلاتی نظیر احتقان پستان، انسداد مجاری شیر و ورم پستان شود.

در نهایت، لازم به ذکر است که مصرف غذاهای لاکتوژن‌دار تازه، بی‌خطر بوده و حتی سالم است. البته مانند هر چیز دیگری از مصرف بیش از اندازه خوردن آن‌ها خودداری کنید. مصرف بیش از حد از هر چیزی می‌تواند آسیب‌زا باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید که مکمل‌ها مانند غذاهای تازه نیستند و لازم است قبل از مصرف هر نوع مکملی به جای غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند و اینکه برای شیر مادر چی خوبه اول با پزشک خود مشورت کنید.