قرص کلومیفن چیست و چه کاربردی دارد؟

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص کلومیفن چیست و چه کاربردی دارد

کلومید که به کلومیفن سیترات نیز معروف است، یک داروی خوراکی است که اغلب برای درمان انواع خاصی از ناباروری در زنان استفاده می‌شود. این قرص این‌گونه کار می‌کند که بدن فکر کند سطح استروژن شما کمتر از حد نرمال است. در نتیجه این اتفاق، غده هیپوفیز ترشح هورمون تحریک‌کننده فولیکول یا FSH و هورمون لوتئین ساز یا LH را افزایش می‌دهد.

مقادیر بالاتر FSH تخمدان را تحریک کرده و یک فولیکول تخمک یا چند فولیکول تولید می‌کند که در طی تخمک‌گذاری ایجاد و آزاد می‌شوند. سطح بالای LH تخمک‌گذاری را تحریک می‌کند. متخصصان معمولا این دارو را قبل از ارجاع زوجین به مراکز درمان ناباروری، تجویز می‌کنند. در ادامه به این موضوع که قرص کلومیفن چیست و چه کاربردی دارد بیشتر پرداخته شده است.

 

قرص کلومیفن چه کاربردی دارد؟

در ارتباط با موضوع قرص کلومیفن چیست و چه کاربردی دارد لازم است بدانید کلومید یک قرص 50 میلی‌گرمی است که معمولا به مدت پنج روز متوالی در آغاز چرخه قاعدگی زنان مصرف می‌شود. روز سه، چهار یا پنج، تاریخ معمول شروع کلومید است. پزشکان معمولا یک، دو، سه یا بعضی اوقات چهار قرص برای خوردن همزمان در روز تجویز می‌کنند. این امر بستگی به چگونگی پاسخ شما به دارو دارد. معمولا مصرف کلومیفن با کمترین دوز شروع و هر ماه در صورت لزوم افزایش می‌یابد.

برخی از پزشکان از شما می‌خواهند که پس از مدتی، آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح هورمون یا سونوگرافی از طریق واژن برای دیدن فولیکول‌های تخمدان را انجام دهید. این اطلاعات می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا تعیین کنند چه زمانی باید با همسرتان رابطه جنسی داشته باشید یا تلقیح داخل رحمی انجام دهید. همچنین می‌تواند به آن‌ها کمک کند دوز مناسب چرخه بعدی شما را تعیین کنند. اکثر پزشکان به دلیل کاهش میزان بارداری که با ادامه استفاده از قرص کلومیفن رخ می‌دهد، توصیه نمی‌کنند که بیش از سه تا شش دوره از این قرص استفاده کنید. در مورد قرص دوفاستون در بارداری هم زیاد سوال می‌شود چون معمولا در این شرایط تجویز می‌شود.

چه کسانی باید از قرص کلومیفن استفاده کنند؟

کلومید اغلب برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS تجویز می‌شود. این سندرم می‌تواند باعث تخمک‌گذاری نامنظم یا پریود نشدن فرد شود. همه به این دارو پاسخ نمی‌دهند. زنانی که نارسایی اولیه تخمدان یا یائسگی زودرس دارند و همچنین زنانی که تخمک‌گذاری در بدن آن‌ها به دلیل وزن کم بدن یا آمنوره هیپوتالاموسی اتفاق نمی‌افتد احتمالا با مصرف کلومیفن، تخمک‌گذاری در آن‌ها صورت نمی‌گیرد... زنان مبتلا به این شرایط ممکن است به درمان‌های دیگری برای ناباروری نیاز داشته باشند.

فواید استفاده از قرص کلومیفن چیست؟

زنانی که برای آن‌ها قرص کلومیفن به صورت مناسب تجویز می‌شود می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند که در ادامه به این مزایا پرداخته شده است:

  • این یک درمان مقرون به صرفه برای ناباروری است، به خصوص وقتی آن را با سایر روش‌های درمانی مانند IVF مقایسه می‌کنید.
  • کلومیفن، یک داروی خوراکی است به همین دلیل در مقایسه با سایر درمان‌های ناباروری، کمتر تهاجمی است.
  • عوارض جانبی نسبتا کمی وجود دارد و به طور کلی توسط زنانی که آن را مصرف می‌کنند قابل تحمل است.

خطرات مصرف قرص کلومیفن چیست؟

همان‌طور که مطرح شد عوارض جانبی قرص کلومیفن کم است با این حال برخی نشانه‌ها توسط زنان تجربه می‌شود و همچنین ممکن است این دارو خطراتی نیز به همراه داشته باشد.

عوارض جانبی شایع

در حالی که این دارو به طور کلی بسیار ایمن است، باید از عوارض جانبی مصرف این دارو آگاه باشید. این عوارض عبارت‌اند از:

  • گرگرفتگی
  • سردرد
  • نفخ شکم
  • حالت تهوع
  • تغییرات خلق و خو
  • حساسیت پستان
  • سردرد
  • خونریزی غیرطبیعی واژینال

برخی عوارض جانبی ممکن است بسیار جدی باشند. عوارض زیر شایع نیستند اما درصورتی‌که هر یک از آن‌ها را تجربه کردید باید فوراً با پزشک تماس بگیرید:

  • تاری دید
  • نقاط یا جرقه‌های نورانی در میدان بینایی
  • دوبینی
  • درد شکم یا زیر شکم
  • ورم شکم
  • افزایش وزن
  • تنگی نفس و تنفس کوتاه و سطحی

کلومیفن در بارداری

بارداری‌های چندقلو

هنگام مصرف کلومید، خطر بارداری چندقلویی کمی بیشتر است. احتمال بارداری دوقلو در حدود 7 درصد و بارداری سه‌قلو یا بیشتر، بالاتر از 0/5 درصد است. شما باید با پزشک خود در مورد این خطر صحبت کنید و اینکه آیا شما قادر به حمل دوقلو یا چندقلوها هستید یا خیر. پیشنهاد می‌کنیم مقاله "آمپول بتامتازون در بارداری و عوارض آن" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

تاثیرات منفی بر رحم

به دلیل تاثیر کلومیفن روی سطح استروژن، مصرف این دارو می‌تواند باعث نازک شدن پوشش رحم شود (پوشش ضخیم می‌تواند به القاء کمک کند). کلومیفن همچنین می‌تواند میزان و کیفیت مخاط دهانه رحم شما را کاهش دهد. هنگام قرار گرفتن بدن فرد در معرض استروژن، مخاط دهانه رحم نازک و آبکی است که به سلول‌های اسپرم کمک می‌کند تا لوله‌های رحمی حرکت کنند.

هنگام مصرف کلومید، سطح استروژن کمتر است و باعث ضخیم شدن بیش از حد مخاط دهانه رحم می‌شود. این مسئله می‌تواند در توانایی اسپرم برای ورود به رحم و لوله‌های رحمی تداخل ایجاد کند. لازم است بدانید اگر شما لقاح داخل رحمی انجام می‌دهید، این اتفاق مشکلی ندارد زیرا کاتتر تلقیح، مخاط دهانه رحم را به طور کامل دور می‌زند.

سرطان

تاکنون هیچ داده قطعی وجود ندارد که نشان دهد کلومید خطر سرطان را در زنان افزایش دهد اما برخی تحقیقات حاکی از افزایش احتمالی سرطان آندومتر (رحم) با استفاده از عوامل القاکننده تخمک‌گذاری است. مصرف طولانی‌مدت کلومیفن می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد. همانطور که گفتیم، کلومیفن معمولاً بیش از 6 دوره تجویز نمی‌شود.

نقایص هنگام تولد

تا به امروز، تحقیقات خطر قابل توجهی را برای سقط جنین، نقص مادرزادی یا سایر عوارض بارداری در نتیجه مصرف قرص کلومیفن کشف نکرده‌اند. در صورتی که در این مورد نگران هستید حتما با پزشک در مورد آن صحبت کنید.

در این مقاله با این موضوع آشنا شدید که قرص کلومیفن چیست و چه کاربردی دارد. لازم است بدانید اگر بعد از مصرف سه تا شش دوره از این قرص، باردار نشوید ممکن است وقت آن رسیده باشد که درمان تهاجمی‌تری برای شما انجام شود. این بدان معنا نیست که شما هرگز باردار نخواهید شد. این مسئله ممکن است فقط به این معنی باشد که شما به روش دیگری از درمان نیاز دارید یا ممکن است مشکل دیگری وجود داشته باشد که متخصص به تشخیص آن به شما کمک خواهد کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود معاینات عمومی پیش از بارداری را جدی بگیرید.