همه چیز درباره بارداری بعد از درمان سرطان سینه و شیمی درمانی

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بارداری بعد از درمان سرطان سینه

امکان بارداری بعد از درمان سرطان سینه برای همه خانم‌ها مهم است؛ خصوصا آنهایی که هنوز بچه ندارند یا می‌خواهد فرزند بیشتری داشته باشند. اگرچه سرطان سینه در زنان مسن بیشتر شایع است؛ اما اگر خانم جوانی به این بیماری مبتلا شود، حتما این سوال را می‌پرسد که این بیماری و روند درمان آن چه طور در قدرت باروری و زمان طلایی برای باردار شدن او تاثیر می‌گذارد. به طور کلی باید بدانید که بسیاری از زنان پس از درمان سرطان سینه می‌توانند باردار شوند. با این حال، برخی از درمان‌ها می‌توانند باردار شدن را سخت‌تر کنند. بهتر است قبل از شروع درمان سرطان سینه در مورد تصمیم‌تان برای باردار شدن در آینده با پزشک صحبت کنید. شاید لازم باشد قبل از شروع پروسه درمانی اقدامات خاصی انجام دهید.

آیا بارداری بعد از شیمی‌درمانی سرطان سینه امکانپذیر است؟

برخی از درمان‌های سرطان سینه ممکن است بر باروری زنان تاثیر بگذارد. مثلا انجام شیمی‌درمانی برای سرطان سینه ممکن است به تخمدان‌ها آسیب برساند و گاهی اوقات می‌تواند باعث ناباروری فوری یا تاخیری شود. با این حال، بسیاری از زنان می‌توانند پس از درمان باردار شوند.

بسیاری در مورد عود کردن سرطان سینه بعد از بارداری یا با وقوع بارداری نگران هستند؛ با توجه به اینکه بسیاری از سرطان‌های سینه به استروژن حساس هستند، لذا این نگرانی برای زنانی که سرطان سینه را تجربه کرده‌اند، وجود دارد که سطوح بالای هورمون ناشی از بارداری احتمال عود سرطان را افزایش دهد. با این حال مطالعات نشان نداده‌اند که بارداری خطر بازگشت سرطان را پس از درمان موفقیت‌آمیز افزایش می‌دهد.

چه مدت بعد از شیمی‌درمانی میتوان باردار شد؟

چه مدت بعد از شیمی‌درمانی میتوان باردار شد؟

باروری به داشتن توانایی برای باردار شدن یا داشتن فرزند اشاره دارد. برای زنان، باروری به این معنی است که آنها می‌توانند از طریق فعالیت جنسی طبیعی باردار شوند و نوزاد را در طول بارداری حمل کنند. باروری یک فرد به عملکرد صحیح اندام‌های تناسلی و عوامل دیگر بستگی دارد؛ مانند زمان و تعداد دفعات رابطه جنسی، هورمون‌های خاص و اینکه آیا شریک زندگی او مشکلی در باروری دارد یا خیر.

در اصل  Breast Cancer Care (مراقبت از سرطان سینه) برای هر زن جوانی که سرطان سینه تشخیص داده می‌شود، ارجاع به یک متخصص باروری اهمیت زیادی دارد تا در مورد گزینه‌های حفظ باروری قبل از شروع درمان سرطان صحبت‌های لازم انجام شود و تصمیمات درست اخذ شود.

بنابراین بسیار مهم است که با تیم مراقبت از سرطان خود صحبت کنید تا بدانید چگونه یک جراحی سرطان یا درمانی که برای شما توصیه می‌شود ممکن است بر باروری شما قبل از انجام جراحی یا با شروع درمان تاثیر بگذارد. حتما پیش از شروع درمان در مورد اینکه چگونه سرطان و درمان آن می‌تواند بر باروری شما تاثیر بگذارد، با پزشک خود صحبت کنید.

توصیه می‌شود پس از بهبودی کامل سرطان سینه، حداقل 2 سال صبر کنید و به بدن خود استراحت دهید و بعد برای باردار شدن با پزشک خود مشورت کنید. البته بهترین زمان برای انتظار مشخص نیست، اما تصور می‌شود ۲ سال زمان کافی برای یافتن بازگشت زودهنگام سرطان است که می‌تواند بر تصمیم باردار شدن تاثیر بگذارد.

یعنی اگر قرار است به هر دلیل سرطان سینه بازگشت داشته باشد، حداکثر تا دو سال پس از اتمام درمان‌ها و رسیدن به بهبودی کامل، این اتفاق خواهد افتاد. چنانچه دو سال از بهبودی کامل شما از سرطان سینه گذشته است و بیماری بازگشت نداشته است، می‌توانید برای باردار شدن به پزشک‌تان مراجعه کنید و اقدامات لازم را برای این کار انجام دهید.

البته برای زنان مبتلا به سرطان سینه با گیرنده هورمونی مثبت که هورمون‌درمانی کمکی دریافت می‌کنند، معمولا توصیه می‌شود که 5 تا 10 سال پس از درمان اولیه صبر کنند. به زنانی که می‌خواهند در این دوران بچه دار شوند، معمولا توصیه می‌شود که قبل از قطع هورمون‌درمانی، حداقل 2 سال هورمون‌ درمانی کنند و سپس چند ماه صبر کنند تا باردار شوند. بعد از تولد نوزاد می‌توان هورمون‌درمانی را دوباره شروع کرد.

به خاطر داشته باشید که توصیه در مورد انتظار 2 ساله بر اساس داده‌های هیچ کارآزمایی بالینی نیست.  برخی از سرطان‌های سینه ممکن است بعد از 2 سال عود کنند، بنابراین هر مورد متفاوت است. برای تصمیم‌گیری بهتر در این مورد باید به فاکتورهایی نظیر سن، تمایل به بارداری بیشتر، نوع سرطان سینه و خطر عود سرطان توجه کرد.

آيا سرطان سينه خطرناك است؟

هر نوعی از سرطان اگر به موقع شناسایی شود و اقدامات درمانی لازم برای آن به موقع انجام شود، نمی‌تواند خطرناک باشد. بدیهی است که اگر سرطان سینه دیرهنگام کشف شود و زمان طلایی برای درمان آن سوخته باشد، می‌تواند نگران‌کننده و خطرناک باشد. پس هر چه قدر سرطان سینه زودتر شناسایی شود و اقدامات درمانی لازم آن زودتر انجام شود، درمان آن سریع‌تر، آسان‌تر و موفقیت‌آمیز‌تر است.

تنها راه موثر برای کشف و شناسایی زودهنگام سرطان سینه، افزایش آگاهی در مورد این بیماری است. این بیماری هر چقدر زودتر تشخیص داده شود ، روند درمان آن بهتر خواهد بود. هرچه این نوع سرطان در مراحل اولیه یعنی گرید 1 و 2 تشخیص داده شود، امکان حفظ عضو، درمان کامل و حفظ طول عمر طبیعی برای فرد بیشتر خواهد بود، اما تشخیص بیماری در گرید 3 و 4 یا مراحل پیشرفته بیماری تنها امکان کنترل سرطان پستان را فراهم می کند.

چه مدت بعد از شیمی‌درمانی پریود میشویم؟

اساسا شیمی‌درمانی باعث تغییراتی در تخمدان‌ها می‌شود که ممکن است منجر به تغییر در پریود شود. اگرچه شیمی‌ درمانی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، اما می‌تواند بر هر سلولی که به سرعت رشد و تقسیم می‌شوند نیز تأثیر بگذارد؛ این شامل سلول‌های تخمدان نیز می‌شود. این روند به نوبه خود می‌تواند بر عملکرد تخمدان‌ها تاثیر بگذارد و تعداد و کیفیت تخمک‌ها را کاهش دهد.

اینکه چه اتفاقی برای پریودهای یک زن در طول شیمی‌درمانی می افتد به نوع داروهای مورد استفاده، دوز تجویز شده و سن خانم تحت درمان بستگی دارد. برخی از زنان در طول درمان پریود می‌شوند، اما معمولا در طول شیمی‌درمانی پریود متوقف می‌شود و این می‌تواند موقت یا دائمی باشد. ممکن است در پایان درمان یا حتی ماه‌ها یا سال‌ها بعد دوباره پریود شوند - باز هم این موضوع ممکن است به سن بستگی داشته باشد. هر چه فردی جوانتر باشد (معمولاً زیر 35 سال) احتمال بازگشت پریودهای او بیشتر است.

بسیاری از زنان جوان مبتلا به سرطان سینه معتقدند بازگشت دوره قاعدگی به این معنی است که در صورت تمایل بتوانند بچه دار شوند. در حالی که بازگشت دوره قاعدگی لزوما به این معنی نیست و عکس آن نیز می‌تواند صادق باشد؛ در واقع صرفاً به این دلیل که قاعدگی متوقف و ناپدید شده است یا قطع و وصل می‌شود به این معنی نیست که نمی‌توانید باردار شوید، بنابراین تا زمانی که برای باردار شدن برنامه‌ریزی نکرده باشید، پیشگیری از بارداری مهم است.

هورمون استروژن می‌تواند در تحریک برخی سرطان‌های سینه برای رشد نقش داشته باشد. از همین جهت از هورمون‌درمانی برای جلوگیری از اثر استروژن بر سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. هورمون‌درمانی همچنین بر قاعدگی تاثیر می‌گذارد و می‌تواند پریود را سبک تر، نامنظم یا متوقف کند. پس از اتمام هورمون‌درمانی، دوره‌ها باید برگردند، مگر اینکه یائسگی طبیعی در طول درمان هورمونی آغاز شده باشد. باز هم این به سن فرد بستگی دارد.

داروی هورمونی، گوسرلین، ممکن است بتواند از تخمدان‌ها در طول شیمی‌درمانی با خاموش کردن موقت آنها و توقف موقت پریود محافظت کند. اکثر زنان در عرض سه ماه تا یک سال پس از آخرین تزریق گوسرلین، دوره‌های قاعدگی خود را دوباره شروع می‌کنند. پس اگر می‌پرسید که آیا بعد از شیمی‌درمانی پریود میشوم؟ باید بگوییم که معمولا صبر کردن و انتظار کشیدن برای بازگشت پریود و قاعدگی تنها کاری است که می‌توان بعد از درمان سرطان سینه انجام داد.

ابتلا به سرطان سينه در بارداری چه قدر ممکن است؟

ابتلا به سرطان سينه در بارداری چه قدر ممکن است؟

ابتلا به سرطان سینه در دوران بارداری نادر است. تحقیقات نشان می‌دهد که سرطان سینه در 1 مورد از هر 3000 بارداری گزارش می‌شود. اکثر زنان در هنگام تشخیص بین 32 تا 38 سال سن دارند و بیشتر آنها می‌توانند بارداری خود را ادامه دهند. به ندرت، برخی از زنان ممکن است نیاز داشته باشند در مورد پایان دادن به بارداری یا همان ختم بارداری فکر کنند. البته هیچ شواهد تحقیقاتی خوبی وجود ندارد که نشان دهد باردار بودن باعث رشد سریع سرطان می‌شود. این پزشک است که تصمیم می‌گیرد با توجه به وضعیت اختصاصی هر بیمار دقیقا چه کاری انجام دهد.

سابقه سرطان سینه چه ریسکی را متوجه جنین می‌کند؟

به نظر می رسد داشتن سابقه سرطان سینه با افزایش خطر برخی از عوارض احتمالی بارداری، از جمله زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و نیاز به سزارین مرتبط باشد؛ اما تحقیقات نشان نداده است که سابقه سرطان در یک خانم تاثیر مستقیمی بر جنین او دارد. خوشبختانه در کودکان متولد شده از زنانی که سابقه سرطان سینه داشته‌اند، میزان نقص مادرزادی یا سایر نگرانی‌های طولانی مدت سلامتی افزایش نمی‌یابد.

آیا درمان سرطان سینه می‌تواند بر جنین من تاثیر بگذارد؟

اگر هنوز هر نوع درمانی برای سرطان سینه انجام می‌دهید، از جمله شیمی‌درمانی، هورمون‌درمانی، درمان هدفمند یا ایمونوتراپی، قبل از اقدام برای باردار شدن با پزشک خود صحبت کنید. بسیاری از این داروها ممکن است روی جنین در حال رشد تاثیر بگذارند، بنابراین مطمئن‌تر است که قبل از باردار شدن صبر کنید تا درمان کامل شود. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که توقف زودهنگام درمان می‌تواند خطر رشد یا عود سرطان را افزایش دهد.

آیا می‌توانم بعد از درمان سرطان از سینه شیر دهم؟

آیا می‌توانم بعد از درمان سرطان از سینه شیر دهم؟

اگر جراحی سینه یا پرتودرمانی داشته‌اید، ممکن است در شیردهی از سینه آسیب دیده مشکل داشته باشید. مشکل می‌تواند مربوط به کاهش تولید شیر در سینه آسیب دیده، کمبود شیر مادر و همچنین تغییرات ساختاری باشد که می‌تواند شیردهی را دردناک کند یا چسبیدن به سینه را برای کودک سخت‌تر کند. با این حال، بسیاری از زنان قادر به شیر دادن هستند.

گاهی ممکن است پس از درمان سرطان سینه- بسته به نوع درمان و سایر عوامل- امکان شیردهی از مادر گرفته شود؛ اما اگر شیردهی از پستان برای مادر مانعی نداشته باشد، تصور نمی‌شود که شیردهی پس از درمان خطر عود سرطان سینه را افزایش دهد. تغذیه با شیر مادر (به خصوص برای یک سال یا بیشتر) با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است، اگرچه تحقیقات کمتری در مورد اینکه آیا شیردهی می‌تواند به کاهش خطر بازگشت سرطان سینه پس از درمان کمک کند یا خیر، وجود دارد. اگر هنوز از داروهایی برای درمان سرطان سینه خود استفاده می کنید (مانند هورمون‌ درمانی)، بسیار مهم است که قبل از اقدام به شیردهی با پزشک خود صحبت کنید. برخی از داروها می‌توانند وارد شیر مادر شوند و ممکن است بر کودک تاثیر بگذارند از این رو در دسته داروهای مجاز شیردهی قرار نمی گیرند.

کلام آخر

برای بارداری بعد از درمان سرطان سینه، حتما با پزشک خود مشورت کنید. مراقب بازگشت بیماری باشید و حتما علائم سرطان را در خود بررسی کنید. اگر برای بازسازی پستان نیاز به پروتز سینه دارید، این کار را توسط یک پزشک ماهر و حاذق انجام دهید. اگر بعد از درمان سرطان سینه باردار شُدید و در دوران شیردهی به سر می‌برید، مراقبت از پستان‌ها را فراموش نکنید. به نوک سینه خود توجه کنید. نوک پستان شما مدام در اختیار کودکتان است، حتما آن را تمیز نگه دارید و مراقب بیماری‌های مربوط به آن باشید.