تفاوت استامینوفن با استامینوفن کدئین

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تفاوت استامینوفن با استامینوفن کدئین

استامینوفن چندی است به عنوان یک داروی ضد درد، تب و التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو غیراستروئیدی بوده و اثر ضد تب و درد آن بیشتر از اثرات ضدالتهاب آن است. این ترکیب در اشکال مختلفی مانند قطره، کپسول، قرص، تزریقی و... در بازار موجود است. اما ترکیب دیگری به نام استامینوفن کدئین نیز در بازار موجود است که اثرات مشابهی دارد. تفاوت این دو در چیست؟ کدام تاثیر بیشتری در کاهش درد دارد؟ در چه مواردی باید از این دو محصول استفاده کرد و استفاده از کدام‌یک بیشتر توصیه می‌شود؟ در این مقاله قصد داریم راجع به عملکرد و تفاوت استامینوفن با نوع کدئین آن بیشتر صحبت کنیم.

آشنایی با استامینوفن کدئین

این قرص درواقع یک مسکن مخدر به حساب می‌آید که برای تسکین درد استفاده می‌شود. کدئین می‌تواند دردهای خفیف تا متوسط را تسکین داده و از شدت آن بکاهد. ترکیب استامینوفن و کدئین فسفات با یکدیگر باعث ساخته شدن نوع کدئین می‌شود. همان‌طور که می‌دانید استامینوفن علاوه بر اثرات ضد درد، دارای اثرات ضد تب نیز می‌باشد. از طرفی کدئین به کار رفته در قرص استامینوفن کدئین نقش موثری در تسکین دردها دارد. هدف از ترکیب این دو، تقویت اثر آن‌ها با توجه به مکانیسم فعالیتی که دارند بوده است.

جهت آشنایی بیشتر با استامینوفن می توانید بر روی این لینک کلیک نمایید.

چه تفاوتی بین استامینوفن کدئین و استامینوفن ساده وجود دارد؟ 

برای توضیح تفاوت بین این دو ابتدا باید اصطلاح سی نرژیسم را بررسی کنیم. این اصطلاح در علم داروسازی وجود دارد و به عبارتی ساده به اثر افزایشی برخی داروها در ترکیب با یکدیگر گفته می‌شود. به بیانی دیگر هنگامی که دو ماده با یکدیگر ترکیب می‌شوند، تاثیر آن‌ها بیشتر از حالت عادی خواهد بود و اثرات درمانی قوی و سریع‌تری خواهند داشت. 

 

با این توصیف می‌توان فهمید که چرا در قرص استامینوفن کدئین از دو ترکیب استامینوفن و کدئین استفاده شده است. این ترکیب می‌تواند اثرات درمانی بیشتری نسبت به نوع ساده داشته باشد و دردهایی با درجه متوسط را تسکین دهد. 

تفاوت دیگری که بین این دو محصول وجود دارد این است که نوع کدئین‌دار را نمی‌توانید بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید. دلیل این امر هم این است که ماده کدئین برای برخی از افراد مضر بوده و استفاده از آن حتما باید زیر نظر پزشک باشد. 

توجه داشته باشید که استفاده طولانی‌مدت از استامینوفن کدئین می‌تواند اثرات مخربی مانند اعتیاد را به همراه داشته باشد. بنابراین لازم است این محصول با نسخه پزشک و دقیقا مطابق با دستور وی مصرف شود. این گزینه از ترکیب 300 میلی‌گرم استامینوفن همراه با 20 میلی‌گرم کدئین فسفات تهیه شده است.

نحوه استفاده از قرص استامینوفن کدئین

نحوه استفاده از قرص استامینوفن کدئین به چه صورت است؟

این ترکیب در اشکال مختلف در بازار موجود بوده و شما می‌توانید این قرص را از شرکت داروسازی کارن تهیه نمایید. هنگام درد می‌توان هر 4 تا 6 ساعت یک عدد از آن را مصرف کرد. توجه داشته باشید که استفاده پشت سرهم از این دارو می‌تواند روی کبد شما اثرات به‌شدت منفی داشته باشد. 

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم استفاده طولانی‌مدت از این محصول ممنوع است. درصورتی‌که طبق نظر پزشک بیش از دو هفته از این دارو را مصرف می‌کنید، نباید به طور ناگهانی مصرف آن را قطع کنید. برای قطع مصرف ابتدا با پزشک مشورت کرده و سپس  مطابق با دستور وی  دز مصرفی را کم کرده و سپس قطع کنید. در غیر این صورت ممکن است با قطع مصرف ناگهانی، باعث آسیب به بدن خود شوید. 

نکات مهم قبل از مصرف استامینوفن کدئین

نکات مهم قبل از مصرف استامینوفن کدئین

  • این دارو ممکن است مانند بسیاری از داروها در بدن برخی از افراد واکنش التهاب‌زا ایجاد کند. بنابراین اگر نسبت به آن حساسیت دارید حتما با پزشک مشورت کرده و داروی دیگری را به جای آن مصرف کنید. 
  • به تداخلات دارویی که ممکن است باعث آسیب به بدن شما شود توجه داشته باشید. برای مثال اگر در دو هفته اخیر از دسته دارویی مونوآمین اکسیداز، دارویی مصرف کرده‌اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا در این‌گونه مواقع پزشک استامینوفن کدئین را برای بیمار تجویز نمی‌کند. منظور از دسته دارویی مونوآمین اکسیداز داروهایی مانند فنلزین ، لینزولید ، سلژیلین و ... هستند. این دسته داروها در خانواده ترکیبات ضدافسردگی جای می‌گیرند. 
  • در صورتی که از مشکلات کبدی یا کلیوی رنج می‌برید و یا سابقه تشنج دارید، حتما موضوع را با پزشک در میان بگذارید. 
  • مصرف این دارو در زنان باردار و زنان شیرده ممنوع است. بنابراین اگر نسبت به وضعیت بارداری خود اطلاع دقیقی ندارید، برای اطمینان بیشتر از مصرف آن خودداری کنید. 
  • معمولا استامینوفن کدئین برای کودکان زیر 12 سال تجویز نمی‌شود. بنابراین اگر از نسخه دیگران این دارو را تهیه کرده‌اید و از قبل در خانه دارید، برای کودکان زیر 12 سال استفاده نکنید. 
  • یکی از عوارض این دارو خواب‌آلودگی است، بنابراین اگر قصد انجام فعالیتی مانند رانندگی را دارید، از مصرف آن خودداری کنید.

تفاوت استامینوفن با استامینوفن کدئین

کدام قرص را استفاده کنم؟ 

با توجه به توضیحاتی که داده شد، مصرف قرص کدئین‌دار بدون تجویز پزشک امکان‌پذیر نیست. جدای از آن اگر از آن دسته از افرادی هستید که مصرف قرص کدئین‌دار برای شما مضر است، از مصرف خودسرانه آن جدا خودداری کنید. 

اگر بخواهیم ین دو قرص را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که نوع کدئین‌دار تاثیر بیشتری در کاهش دردهای شدید دارد. علاوه بر این در صورتی که نمی‌خواهید از دوز بالای استامینوفن به علت تاثیر منفی روی کبد، استفاده کنید می‌توانید از نوع کدئین‌دار آن بهره ببرید. 

کلام آخر

قرص استامینوفن و استامینوفن کدئین دو داروی بسیار مهم و کاربردی و تب بر قوی برای کودکان هستند. اما این دو تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند که باعث شده اثرات آن‌ها روی بدن نیز متفاوت باشد. اما تفاوت این دو ترکیب در چیست؟ آیا مصرف هر دو تاثیر یکسانی در بدن فرد ایجاد می‌کند؟ در چه مواردی نباید از این قرص استفاده کرد؟ در این مقاله به طور کامل به تشریح این دو محصول پرداختیم.

 داروسازی کارن چندی است در تولید انواع دارو و قرص در ایران پیشتاز بوده و توانسته رضایت بسیاری از افراد را جلب نماید. برای تهیه انواع محصولات و آشنایی با مکانیسم عمل هرکدام از داروها می‌توانید به سایت داروسازی کارن مراجعه کنید.