عوارض خودارضايی برای دختر، اثرات منفی استمنا در زنان

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض خودارضایی زنان

خودارضایی در مردان بسیار شایع، امری طبیعی و پذیرفته شده است، اما بسیاری از زنان و دختران آن را انکار می‌کنند و باعث خجالت آنها می‌شود، تا جایی که حتی در بین دوستان صمیمی خود نیز بازگو نمی‌کنند. بسیاری از زنان بعد از خودارضایی کم‌کم متوجه می‌شوند تا چه چیزی برای آنها خوب و چه چیزی برای آنها بد است. خودارضایی در میان دختران مجرد و حتی زنان متاهل نیز رایج است و ممکن است عوارضی برای آنها داشته باشد گاهاً علائم خود ارضايي در چهره زنان متاهل نیز دیده میشود. حال این سوال ممکن است برای هر فرد پیش بیاید که آیا خودارضایی به زنان و دختران آسیب وارد می‌کند؟ آیا ممکن است در زندگی زناشویی آنها تاثیر بگذارد؟ در این مطلب از گهواره به عوارض خودارضایی در زنان می‌پردازیم.

عوارض خودارضايي در خانم‌ها

خودارضایی در زنان بسته به محل تحریک، دو نوع ارگاسم دارد. ارگاسم نوع اول از طریق تحریک و لمس کردن قسمت خارجی اندام تناسلی، کلیتوریس، بوجود می‌آید و در ارگاسم نوع دوم از طریق انواع واژن و با دخول اجسام خارجی به داخل مهبل بوجود می‌آید. تحریک قسمت‌های خارجی اندام جنسی در میان زنان رایج است و آسیب چندانی به دستگاه تناسلی آنها وارد نمی‌کند، اما زمانی که تحریک کردن با داخل کردن اجسام خارجی به اندام تناسلی انجام شود و خودارضایی بصورت مکرر تکرار شود، می‌تواند آسیب‌های جدی جسمی و روحی به زن وارد کند.

 همه ما درمورد مضر بودن خودارضایی شنیده‌ایم، از رشد موهای زائد در مکان‌های مختلف گرفته تا ناباروری و ضعیف شدن چشم‌ها و همچنین در مقابل شنیده‌ایم که عمل خودارضایی ممکن است در برخی موارد مفید و به فرد برای کاهش دردهای جسمی و کاهش اضطراب نیز کمک کند. اما نکته مهم این است که خودارضایی تا زمانی که به اعتیاد تبدیل نشده باشد و قابل کنترل باشد، خطرناک نبوده و به فرد آسیب وارد نمی‌کند. 

عوارض خود ارضايي از نظر علمي در زنان

برخی از افراد ممکن است هر روز یا حتی بیشتر از یک بار در روز، عمل خودارضایی را انجام دهند. بعضی دیگر یک یا چند بار در هفته و برخی دیگر هرگز خودارضایی نمی‌کنند. این موارد در میان زنان طبیعی است. خودارضایی تنها در صورتی می‌تواند خطرناک باشد و به فرد آسیب برساند که به اعتیاد تبدیل شود و شغل، مسئولیت و حتی زندگی فرد را مختل کند تا جایی که فرد نتواند آن را کنترل کند. خودارضایی می‌تواند باعث بیماری‌های جسمی و روحی در افراد شود و در دختران تاثیر بسیاری دارد.

از عوارض مهمی که ممکن است افراد با خودارضایی آن را تجربه کنند، عبارتند از:

  • عذاب وجدان، پشیمانی و احساس گناه
  • احساس خستگی و کوفتگی
  • کمر درد و سر درد
  • اختلالات ارگاسم
  • افسردگی
  • استرس و اضطراب
  • اختلالات در خواب
  • عدم تمرکز و کاهش حافظه
  • سیاهی دور چشم و آسیب‌های پوستی

از دیگر عوارضی که افراد ممکن است با آن روبه‌رو شوند، مشکلات زناشویی است. در صورتی که فرد خودارضایی کرده باشد، ممکن است در عمل زناشویی تحریک نشود و در به ارگاسم رسیدن دچار مشکل شود. همچنین ممکن است تنها در صورتی به ارگاسم برسد که شرایط برای او همانند شرایط در زمان خودارضایی باشد و این موضوع باعث سرد شدن همسر و در نهایت مشکلات زناشویی می‌شود.

عوارض خودارضایی در زنان

عوارض خود ارضايي از نظر اسلام در زنان

از نظر اسلام تنها رابطه‌ای تعریف شده و قابل قبول است که میان زوجین اتفاق بیفتد و از آنجایی که عمل خودارضایی در دسته این نوع روابط نیست و یک رابطه جنسی یک طرفه است، بنابراین قابل قبول نیست. خودارضایی در احکام و قوانین شرعی یک گناه کبیره بوده و هرچه از نظر اسلام نقض شود، از نظر جسمی و روح نیز برای انسان مضر است. افرادی که عمل خودارضایی را تجربه کرده باشند و این عمل برای آنها به اعتیاد تبدیل شده باشد، در زندگی زناشویی دچار مشکل شده تا جایی که برخی از آنها مجبور به جدایی شده‌اند.

علائم خود ارضايي در چهره دختر

عوارض خودارضايي براي دختر مجرد و زن متاهل چیست؟ افرادی که عمل خودارضایی را انجام می‌دهند، برای مدت زمان کوتاهی احساس آرامش و آسودگی می‌کنند، اما بعد از مدتی همه چیز برای آنها تغییر خواهد کرد، از احساس گناه و پشیمانی گرفته تا تاثیراتی که بر جسم آنها خواهد داشت.

البته باید بدانید که باورهای غلط زیادی در مورد خودارضایی و تاثیر آن بر روی چهره و پوست وجود دارد. برخی از مردم بر این باروند که خود ارضایی زنان و حتی مردان باعث بروز جوش و آکنه می‌شود، که از نظر علمی اشتباه و دور از واقعیت است. باید بدانید که خودارضایی تاثیر بسیار کمی بر سطح هورمون‌های بدن دارد. هجوم هورمون‌های ناشی از خودارضایی آنقدر ناچیز است که نمی‌تواند تاثیر زیادی بر پوست و بروز آکنه داشته باشد.

علاوه بر آن معمولا شروع اولین تجربه خودارضایی دختران با شروع بلوغ همراه است و همانطور که می‌دانید، بلوغ با افزایش سطح هورمون‌ها، افزایش تولید سبوم در بدن و بروز آکنه است. سبوم ماده روغنی است که از غدد چربی ترشح می‌کند و از پوست شما مراقبت می‌کند. در صورتی که مقدار سبوم بیش از حد باشد، منافذ پوست را مسدود کرده و منجربه به بروز آکنه می‌شود. از طرفی، خودارضایی بر میزان سبوم تولیدی تاثیری ندارد. بنابراین صورت شما ممکن است جوش بزند، صرف نظر از اینکه خودارضایی می‌کنید یا رابطه جنسی دارید.

با این وجود هنوز بسیاری از افراد بر این باورند که خودارضایی به مرور زمان باعث از بین رفتن شادابی و سرزندگی حالت صورت شده و می‌تواند پوست را کدر و زیر چشم را تیره کند.

فواید ترک خود ارضايي بر چهره

احتمالا شما هم از تاثیرات خودارضایی بر چهره شنیده‌اید. همانطور که گفته شد برخی از عموم بر این باورند که خودارضایی باعث بروز آکنه و تیره شدن زیر چشم می‌شود، که این نظریه‌ها از نظر علمی ثابت نشده است و حقیقت ندارد. در واقع زمانی که صحبت از فواید ترک خودارضایی در چهره می‌شود، منظور همان شادابی، سرزندگی و شفافیت پوست است. چرا که اعتیاد به خودارضایی و داشتن احساس عذاب وجدان و گناه پس از مدتی تاثیر منفی روی چهره افراد خواهد داشت و باعث پژمردگی آنها خواهد شد.

فواید ترک خودارضایی

اثرات خود ارضايي بر مفاصل بانوان

برخی بر این باورند که خودارضایی تاثیر مخربی بر مفاصل و ماهیچه‌ها خواهد داشت. باید بدانید این باور غلط است و خودارضایی هیچ تاثیری بر مفاصل ندارد، به جز اینه از مفاصل و ماهیچه‌ها استفاده می‌شود تا عمل خودارضایی انجام شود. هنگام خودارضایی دست‌ها و مفاصل حرکت می‌کنند اما هیچ تاثیری خاصی روی آنها وجود ندارد. با این حال بسیاری معتقدند که در صورتی که خودارضایی به صورت مکرر باعث ایجاد مشکلات استخوانی می‌شود و در به مرور زمان باعث از بین رفتن بخشی از استخوان که شامل فسفر، کربن و سایر مواد معدنی است، می‌شود.

خود ارضايي زنان باعث لاغري می‌شود؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند، خودارضایی بر روی اندام و کاهش وزن افراد تاثیر می‌گذارد. خودارضایی به هیچ عنوان شما را لاغرتر نخواهد کرد و بر شکل بدنی شما تاثیر نخواهد گذاشت. تنها زمانی خودارضایی ممکن است بر جسم شما تاثیر بگذارد که به اعتیاد تبدیل شده و زندگی روزمره شما را مختل کند. در این صورت خودارضایی باعث می‌شود تا سطح زیادی از انرژی فرد از بین برود و طبیعتا این می‌تواند بر جسم او تاثیر بگذارد.

آیا عوارض خود ارضايي بعد از ترک از بین می‌رود؟

این سوال برای بسیاری از افراد پیش می‌آید که آیا بعد از ترک خودارضایی، اثرات مضر آن بهبود پیدا می‌کند یا خیر؟ نگران این موضوع نباشید، می‌توان کاملا مطمئن بود که اثرات مضر خودارضایی بعد از ترک آن به مرور زمان بهبود پیدا کرده و پس از مدتی از بین می‌رود. بر اساس میزان خودارضایی که قبلا انجام شده است، سن فرد و سایر عوامل دیگر، بهبودی ممکن است بین 2 تا 6 ماه و حتی یک سال طول بکشد. مقاومت در برابر وسوسه خودارضایی در ابتدا ممکن است دشوار باشد، اما پس مدتی و با مشاهده بهبودی این وسوسه نیز ککم‌کم از بین می‌رود. بسیاری از افراد بر این باورند که خودارضایی مضر نیست و حتی فوایدی هم برای افراد دارد، اما بهتر است که به این افراد اعتماد نکنید.