درمان خارش کلیتوریس به‌صورت خانگی و دارویی

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خارش کلیتوریس

کلیتوریس بخش کوچکی از آناتومی زن است که بالای دهانه واژن قرار دارد. این بخش بسیار حساس است و پایانه‌های عصبی زیادی دارد. گاهی اوقات حساسیت ناشی از تحریک جنسی یا برانگیختگی می‌تواند باعث خارش خفیف و جزئی در این قسمت شود. اما در صورتیکه خارش مداوم و خارج از فعالیت جنسی باشد، می‌تواند نشان دهنده وضعیت سلامتی و بروز عفونت باشد. در کل از آنجایی که این قسمت از اندام جنسی زنان بسیار حساس است، خارش در آنجا می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در این مطلب از گهواره به علت خارش کلیتوریس و درمان آن می‌پردازیم. همچنین میتوانید در مورد خارش واژن در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید. 

علت خارش كليتوريس یا خروسک واژن در زنان چیست؟

کلیتوریس بخشی از اندام جنسی زنان است. این قسمت از اندام جنسی زنان بخشی از فرج بوده و بالای دهانه واژن قرار دارد. بدنه کلیتوریس توسط یک رباط کوتاه از استخوان شرمگاهی آویزان شده و بیرون آمده است. بر روی سر آن پوستی به ناک کلاهک کلیتورال قرار دارد که منبعی از پایانه‌های عصبی حساس است، که نقش مرکزی کلیتوریس در تحریک جنسی لمسی را بر عهده دارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، کلیتوریس نقش اصلی در تولید مثل مانند واژن ندارد، اما می‌توان گفت در پاسخ جنسی نقش بسیار زیادی را ایفا می‌کند. کلیتوریس، اندام اروژن زنان است به این معنا که با تحریک شدن، واکنش جنسی ایجاد می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که کلیتوریس فقط برای ایجاد حس خوب وجود است!

از آنجایی که این ناحیه دارای پایانه‌های عصبی فراوانی است، بنابراین بسیار حساس بوده و با هر چیز کوچکی می‌تواند تحریک شود. یکی از مشکلات شایع زنان خارش در ناحیه کلیتوریس است. این خارش می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که عبارتند از:

  • ایجاد حساسیت 

کلیتوریس ناحیه بسیار حساسی است که رشته‌های عصبی فراوانی دارد، بنابراین هر چیز کوچکی می‌تواند در آن ایجاد حساسیت کند. با ایجاد حساسیت در این ناحیه، شما ممکن است دچار خارش خفیفی شوید. عامل این تحریک ممکن است جنس لباس زیر یا صابون و مایع لباس شویی جدیدی باشد که از آن برای شستن لباس‌ها و یا بدن خود استفاده می‌کنید. بنابراین با پیدا کردن عامل آن می‌توانید به راحتی از شر این خارش خلاص شوید.

  • تحریک جنسی

با تحریک جنسی، جریان خون در ناحیه کلیتوریس افزایش پیدا کرده و باعث تورم این ناحیه می‌شود. با متورم شدن کلیتوریس، تحریک پذیری آن نیز بیشتر می‌شود. گاهی اوقات قبل، حین و یا بعد از تحریک جنسی، شما ممکن است دچار خارش خفیف کلیتوریس شوید که معمولا موقت بوده و خود به خود از بین می‌رود و جای نگرانی نیست. 

  • اگزما و آلرژی

اگزما و ایجاد آلرژی در ناحیه تناسلی بسیار شایع است. علائم اگزما خود را بر روی پوست اطراف واژن و یا اطراف مقعد نشان می‌دهند. افراد ممکن است علائمی مانند خارش، سوزش، پوسته پوسته شدن، قرمزی، درد و ترک‌های نازک پوستی را تجربه کنند. واکنش آلرژیک می‌تواند به دلیل محصولات حمام، داروها، مواد غذایی و جنس لباس باشد.

  • عفونت باکتریایی

با نامتعادل شدن باکتری‌های واژن عفونتی به نام واژینوز باکتریایی ایجاد می‌شود. علت دقیق این نوع عفونت هنوز مشخص نیست اما عواملی مانند رابطه جنسی، داشتن چندین شریک جنسی و استفاده از دوش واژینال، احتمال بروز این عفونت را افزایش می‌دهد. (در مورد معایب و مزایای دوش واژینال در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید) این نوع عفونت می‌تواند باعث ایجاد خارش کلیتوریس شود و همچنین علائم دیگری مانند: سوزش، درد، ترشحات سفید یا خاکستری رنگ، سوزش ادرار و بوی بد در ناحیه تناسلی را به همراه داشته باشد.

  • عفونت قارچی

عفونت قارچی که معمولا به نام برفک شناخته می‌شود، باعث ایجاد خارش شدید در کلیتوریس و نواحی اطراف آن می‌شود. رشد بیش از حد نوعی قارچ به نام کاندیدا باعث بروز این نوع عفونت می‌شود. این نوع عفونت علائم دیگری همچون سوزش، قرمزی و تورم، ادرار و رابطه جنسی دردناک، درد و ترشحات غلیظ و بد بو را به همراه دارد.

  • عفونت مقاربتی

عفونت مقاربتی (STI) می‌تواند یکی دیگر از علل ایجاد خارش کلیتوریس و نواحی اطراف آن باشد. از دیگر علائم این نوع عفونت زگیل تنسلی، زخم‌های اطراف دهان، خونریزی مقعد، دل درد، ادرار بیش از حد و ترشحات غیر طبیعی است.

توصیه می‌شود هرگاه به خارش کلیتوریس مبتلا شدید، برای اطمینان بیشتر از ابتلا به انواع عفونت‌ها، مراقب علائم دیگر باشید و در صورت مشاهده هرگونه علائم و نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنید.

* بیشتر بدانید: خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست؟ 

علائم عفونت كليتوريس چیست؟

همانطور که گفته شد عفونت‌ها می‌تواند باعث ایجاد خارش در ناحیه کلیتوریس کنند. برای اینکه در هنگام خارش کلیتوریس تشخیص دهید که مبتلا به عفونت شده‌اید و یا دلایل دیگر باعث خارش این ناحیه شده است، باید به دنبال علائم و نشانه‌های دیگر عفونت باشید. علائمی که باید به دنبال آن باشید عبارتند از:

  • خارش کلیتوریس و نواحی اطراف آن
  • سوزش 
  • ادرار دردناک
  • رابطه جنسی دردناک
  • ترشحات غلیظ با تغییر رنگ و پنیری شکل
  • احساس بوی بد شبیه به ماهی در ناحیه تناسلی به ویژه در هنگام رابطه جنسی
  • قرمزی و تورم
  • بروز بثورات پوستی در ناحیه واژن
  • در برخی مواقع با افزایش عفونت، تب

بنابراین با مشاهده هر کدام از علائم بالا و داشتن خارش در ناحیه کلیتوریس حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگي خارش كليتوريس 

بسیار مهم است که قبل از شروع پروسه درمان، علت ایجاد خارش مشخص شود تا بتوان اصولی و با روند درمان کوتاه‌تری بیمار را درمان کرد. بنابراین اگر خارش کلیتوریس شما خفیف و موقت نیست و علاوه بر آن علائم دیگری که در بخش قبل گفتیم را مشاهده کرده‌اید، توصیه می‌شود تا حتما به پزشک مراجعه کنید.

اما اگر خارش کلیتوریس به دلیل حساسیت، اگزما و تحریک جنسی باشد می‌توان خیلی راحت آن را در خانه درمان کرد.

همانطور که گفته شد گاهی اوقات جنس لباس زیر یا مایع لباس شویی و صابونی که لباس‌ها را با آن می‌شویید می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و خارش در ناحیه کلیتوریس باشد، بنابراین با تعویض این محصولات شست و شو و انتخاب لباس زیر با جنس مناسب می‌تواند از خارش کلیتوریس جلوگیری کرد.

اگزما و آلرژی یکی دیگر از علل اصلی خارش کلیتوریس است، محصولات حمام، مواد غذایی، داروها و جنس لباس می‌تواند از علل اصلی ایجاد خارش و اگزما در این ناحیه باشد. بنابراین با تغییر این موارد می‌توان خارش کلیتوریس را درمان کرد.

تحریک جنسی و یا حتی لباس زیر تنگ می‌تواند باعث تورم و تحریک پذیری و خارش کلیتوریس شود. این اتفاق خود به خود از بین می‌رود و جای نگرانی نیست.

با این حال موارد زیر می‌توانند به درمان خارش کلیتوریس کمک کنند:

  • عسل

چند قاشق از عسل طبیعی را به مدت 30 دقیقه روی واژن خود قرار دهید و با آب ولرم بشویید تا عسل‌ها کاملا پاک شوند. عسل به تسکین و مبارزه با باکتری‌ها کمک کرده و خارش کلیتوریس را از بین می‌برد.

  • جوش شیرین

2 قاشق جوش شیرین را در چند لیتر آب حل کرده و به مدت 20 دقیقه در این محلول بنشینید. این محلول به درمان عفونت قارچی کمک کرده و خارش کلیتوریس را بهبود می‌بخشد.

  • روغن نارگیل

3 الی 6 قاشق روغن نارگیل را با 6 لیوان آب مخلوط کرده و با آن واژن خود را تمیز کنید و اجازه دهید خشک شود. اسیدهای موجود در روغن نارگیل دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروس بوده و با عفونت واژن مبارزه کرده و باعث تسکین خارش و سوزش می‌شود.

درمان عفونت و سوزش كليتوريس

اگر در کنار خارش کلیتوریس با علائم و نشانه‌های دیگر هم مواجه شدید، به احتمال زیاد به یکی از انواع عفونت‌های واژینال مبتلا شده‌اید. در این صورت توصیه می‌شود قبل از شروع هرگونه درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک متخصص با توجه به نوع عفونت شما، باکتریایی، قارچی و عفونت مقاربتی، درمان را شروع کرده و دارو تجویز می‌کند. اگر عفونت شما قارچی باشد، پزشک داروهای ضد قارچ و برای عفونت‌های باکتریایی، آنتی بیوتیک‌ها را برای شما تجویز می‌کند. همچنین برای تسکین خارش و سوزش در ناحیه تناسلی ممکن است برای شما پمادها و کرم‌های موضعی تجویز کند.

درمان برفك كليتوريس

همانطور که گفته شد عفونت قارچی که به عنوان کاندیدازیس واژن نیز شناخته می‌شود در اصطلاح به آن برفک واژن می‌گویند. اگرچه این نوع عفونت یک عفونت مقاربتی نیست اما با وجود فعالیت جنسی منظم خطر ابتلا به آن افزایش پیدا می‌کند. خوشبختانه برای درمان برفک، داروهای خوراکی و موضعی زیادی وجود دارد که به موقع و طبق دستور پزشک مصرف شود، کاملا درمان خواهد شد.

اگر برای اولین به برفک مبتلا شده باشید با استفاده همزمان از کرم، پماد، قرص یا شیاف ضد قارچ و طی کردن روند درمان 6 روزه، کاملا درمان می‌شوید. از رایج‌ترین داروهای ضد قارچ می‌توان به قرص فلوکونازول، کرم کلوتریمازول و داروی میکونازول است.

اما اگر علائم شما بازگشت باید به پزشک مراجعه کنید که به احتمال زیاد درمان واژینال با کرم، پماد، قرص یا شیاف به مدت ۱۴ روز و تجویز طولانی‌مدت قرص فلوکونازول یک بار در هفته به مدت ۶ هفته یا استفاده طولانی‌مدت از یک داروی ضد قارچ موضعی مانند کلوتریمازول برای شما تجویز می‌شود.

پماد براي خارش كليتوريس

پماد کلوتریمازول که معمولا برای عفونت قارچی تجویز می‌شود، به تسکین خارش و سوزش کلیتوریس و نواحی اطراف آن بسیار کمک می‌کند. این پماد با برهم زدن دیواره سلولی قارچ‌ها به توقف رشد آنها کمک می‌کند. این پماد باید مستقیما روی ناحیه آسیب دیده اعمال شود. از آنجایی که این دارو ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد، بهتر است با دستور پزشک مصرف شود. به طور کلی قدم اول در درمان درمان خارش کلیتوریس مزمن مراجعه به پزشک و تشخیص درست است.