تجربه والدگری از زبان یک پدر کارآفرین

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
والدگری یک پدر کارآفرین

شنیدن تجربه‌های والدگری یک پدر کارآفرین مهم است از این جهت که این تجربیات شامل چالش‌ها، موفقیت‌ها، شکست‌ها و راهکارهایی که این پدر در زمینه‌ی والدگری و کارآفرینی به دست آورده است. این تجربه‌ها به دیگران کمک می‌کند تا به عنوان یک پدر یا مادر در مواجهه با چالش‌ها و تحولات زندگی موفق‌تر عمل کند و الهام‌بخش تصمیم‌گیری درحل مسائل خانوادگی او باشند.

در این قسمت از گهواره با تجربه‌های فرزندآوری یک پدر کارآفرین با شما هستیم. می‌توان گفت که کارآفرین در خیلی از موارد شبیه به داشتن یک فرزند است، شروع یک استارتاپ، پرورش دادن آن و سرپا نگه داشتن آن می‌تواند بسیار به داشتن یک فرزند و بزرگ کردن آن شبیه باشد. در این قسمت به همراه آقای رضا حسامی‌فرد، مدیرعامل گهواره، به تشابه‌ها و تفاوت‌های فرزندآوری و کارآفرینی می‌پردازیم.

زمان: دو‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ساعت ۸ شب در کانال تلگرام گهواره

به شنیدن این تجربه دعوت هستید

👇👇

gahvare_family@

تصویر واقعی و بدون سانسور از پدر بودن

سوال کردیم که نقش جدید پدر بودن، چالش‌ها و احساسات خوبی که یک مرد می‌تواند با پذیرفتن این نقش بگیرد، چگونه است؟

بطور کلی می‌توان گفت که هر فرد با ازدواج کردن و سپس در مرحله بعد با فرزند آوری روز به روز به آدم کامل‌تری تبدیل می‌شود. فرزندآوری هر آدم را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد که شاید هیچ مرحله از زندگی اینگونه نباشد. نقش پدر و مادر بودن بسیار جدید است و انرژی زیادی را از شما می‌گیرد، با این حال می‌تواند توانمندی‌های شما را بسیار گسترش دهد بطوریکه شما می‌توانید در کنار پرورش فرزند خود، به هزاران کاری که در گذشته به آن می‌پرداختید و یا شاید برای آن زمان و انرژی لازم را نداشتید، بپردازید. در واقع می‌توان گفت فرزندآوری برای شما ظرفیت جدیدی را به ارمغان می‌آورد.

بابای خوب و کافی بابایی که....

بابای خوب بابایی که بچه‌ها منتظر آمدنش باشند، یعنی نبود بابا را در خانه احساس کند و دوست داشته باشد که بابا کنارش باشد.

بابای خوب بابایی که اگر بچه‌ای بخواهد کار نادرستی انجام دهد، با فکر کردن به پدرش دچار چالش شود، نه اینکه از پدرش بترسد بلکه از احترامی که در رابطه با پدرش دارد در انجام آن کار نادرست دچار دو دلی و چالش شود. 

بابای خوب بابایی که تصویر خوب و پر رنگی را در ذهن فرزند خود به جای بگذارد. اینگونه که اگر روزی نبود تصویرش به اندازه‌ای پر رنگ باشد که فرزندش باز هم بتواند به آن تکیه کند.

در تعریف دیگر می‌توان گفت بابای خوب بابایی است که بچه‌اش از خودش بهتر باشد. پدر و مادر به میزان بهتر بودن فرزندشان از خودشان، موفق هستند. یعنی اگر توانستید فرزندی بهتر از خودتان پرورش دهید، آن وقت است که در نقش والدگری موفق شده‌اید.

باتوجه به شغل کارآفرینی که دارید، چه زمان‌هایی احساس کردید که کسب و کار شما به فرزندآوری کمک کرده و چه زمانی فرزندآوری به کسب و کار شما کمک کرده؟

یکی از تاثیراتی که فرزندآوری در زندگی ما گذاشته است، این است که ما بیشتر از قبل قدر وقت و زمان را می‌دانیم، زیرا با آمدن بچه زمان برای شما به یک مولفه‌ی بسیار محدود تبدیل می‌شود، بنابراین هر ثانیه برای شما می‌تواند با ارزش باشد.

در مقابل در شغل کارآفرینی فضایی وجود دارد که شما باید یک مسئله جدید را خلق کنید، به همین دلیل با کلی ابهامات روبه‌رو هستید، بنابراین در کنار داشتن این ابهامات زیاد، فرزند آوری و پرورش دادن او می‌تواند کار سختی باشد، اما در مقابل این دو می‌توانند بسیار به هم کمک کنند. 

بنظر شما کارآفرینی چقدر به فرزندآوری شبیه است؟

این جمله بسیار درست است. فضای کارآفرینی فضای خیلی نزدیکی به فرزند پروری است. شروع یک استارتاپ مانند فرزندآوری است، زیرا شما چیزی را بوجود می‌آورید و خلق می‌کنید که قبلا وجود نداشته است. با این وجود می‌توان گفت که پدر و مادر بودن و ایجاد یک آدم جدید و پرورش دادن آن، بسیار بسیار با ارزش‌تر از ایجاد یک کسب و کار جدید و پرورش دادن آن است. زیرا یک نفر می‌تواند منشا تغییر یک دنیا باشد، پس پرورش دادن این فرد می‌تواند بسیار تاثیرگذارتر باشد. 

بنابراین بطورکلی میتوان گفت که هر دو خلق یک چیز جدید است. در فرزند آوری شما انسان جدیدی خلق می‌کنید و در کارآفرینی شما یک مفهوم جدید در اقتصادی است. اما می‌توان گفت که فرزندآوری بسیار پیچیده‌تر و عمیق‌تر است.

کارآفرینی سایه‌ای بر روی نقش پدر بودن می‌اندازد؟

همانطور که می‌دانید برخی از شغل‌های می‌تواند تاثیر بسیاری در رفتار ما با دیگران داشته باشد، حال می‌خواهیم بدانیم آیا کارآفرینی در نقش پدر بودن شما تاثیری داشته یا نه؟

ارزش آفرینی یا کارآفرینی فضایی کاملا همراه با ابهامات است. یعنی شما صورت مسئله‌ای دارید که حل نشده است و ممکن است چندین ماه یا چندین سال با شما همراه باشد تا بالاخره شما بتوانید به مرور آن را حل کنید. حمل کردن این ابهامات و صورت مسئله‌های حل نشده نیاز به توانایی دارد و از شما یک آدم صبور می‌سازد. این موضوع می‌تواند هم فرصت‌هایی برای فرزند آوری به همراه داشته باشد و هم بسیاری تهدید.

صبور بودن یکی از مزایایی است که فضای کارآفرینی برای شما به همراه دارد و این بسیار در نقش والدگری تاثیرگذار است.

آیا بنظر شما زمان بچگی‌ شما با زمان بچگی فرزندتان تفاوت دارد؟

چند تفاوت جدی بین بچگی من به عنوان پدر و بچگی فرزندم در زمان حال وجود دارد. بچگی من در دهه 60 بود که بسیار پر تنش و پر اضطراب بود. اما امروزه دیگر این فضای پرتنش وجود ندارد. محیطی که در گذشته چه از نظر اقتصادی چه از نظر روانی وجود داشت، باعث شد که کودکان در آن زمان بسیار با ترس بزرگ و هدایت شوند و این الگویی بود که توسط پدر و مادر در خانواده ایجاد می‌شد. اما امروزه می‌توان گفت که این ترس خیلی کمتر شده است. امروزه من به عنوان پدر تلاش می‌کنم تا فرزندم به ترس با اشتیاق و انگیزه هدایت و بزرگ شود.

شانس دیگری که فرزندان ما امروزه دارند، استفاده از فضای تکنولوژی است. تکنولوژی باعث شده است که اصولا دیگر عرف معنایی نداشته باشد. می‌توان گفت که علم کمک می‌کند تا کودک کمتر آسیب ببیند. 

مهم‌ترین ویژگی که دوست دارید از شما به فرزندتان ارث برسد چیست؟

ما بطور کلی می‌توانیم دو مسئله را به فرزندان خود به ارث بگذاریم. اولی که از نظر علمی اثبات شده است، ژن است. از شکل ظاهری و رنگ مو گرفته تا قد و هیکل و برخی از بیماری‌ها که از طریق ژن به فرزندمان می‌رسد. مسئله دوم چیزی است به اسم مم که اثبات نشده است اما کمک می‌کند تا نگاه تکاملی به علوم انسانی داشته باشیم. برای مثال شکل گنبدی مساجد یک مم است که از معماری گذشته تا کنون به ارث رسیده و تغییر نکرده است. باید بپذیریم که فرزندان ما در شرایط، زمان و در یک دنیای متفاوت از ما زندگی می‌کنند و مستقل هستند. به ارث بردن فرزندم از یکی از خصوصیات من بیشتر به معنای میل به جاودانگی من است تا خیرخواهی. ما باید درست زندگی کنیم و اجازه دهیم تا فرزندمان به انتخاب خودش خصوصیاتی از ما را الگوی خودش قرار دهد. اما بطورکلی می‌توانم بگویم که دوست دارم تا فرزندم هم مانند خودم از یادگیری و آموزش دیدن لذت ببرد. یاد گرفتن مهم‌ترین چیزی است که من می‌توانم به عنوان پدر به فرزندم منتقل کنم.

ما نمی‌توانیم به بچه‌هایمان بگوییم که فلان هنر ما را یاد بگیرند، اما می‌توانیم بگوییم اگر خواستی هنری یاد بگیری به دنبالش برو. دنیا در حال تحول است و تطبیق پذیری یکی از مسائل مهم است که باید فرزندان ما یاد بگیرند که بتوانند خود را با دنیای جدید تطبیق دهند.

شما چه چیزهایی از فرزند خود یاد گرفته‌اید؟

چیز خارق العاده‌ای که درمورد بچه‌ها وجود دارد این است که آنها اینجور که فکر می‌کنیم بچه نیستند. اگر در بچه‌ها دقت کنید متوجه می‌شوید چه چیزهایی در شما درست و چه چیزهایی غلط است. بروز رفتارهای جدید در فرزندمان می‌تواند نشانه این موضوع باشد که ما این رفتار را داریم که فرزندمان یاد گرفته است. بنابراین می‌توانیم به راحتی آن رفتار را شناسایی کرده و اصلاح کنیم.

بچه‌ها هدف دارند. از همان ابتدا که به دنیا می‌آیند در هر دوره از رشد هدف دارند. باتوجه به توانایی که دارند برای خودشان هدف تعریف می‌کنند و هدف خود را به هدف‌های خردتر تبدیل می‌کنند تا در نهایت به آن هدف اصلی برسند. و نکته بسیار مهم این است که در انجام آن بسیار ممارست دارند.

اگر به عقب برگردید...

اگر هزاران بار به عقب برگردم باز هم والدگری را تجربه خواهم کرد. ممکن است اگر به عقب برگردم راه اندازی یک کسب و کار جدید را تکرار نکنم اما، فرزندآوری و فرزند پروری و قبول کردن مسئولیت را بار دیگر تکرار می‌کنم.