طرز تهیه شیرینی ساده بدون فر خانگی، سریع، آسان و خوشمزه

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه شیرینی ساده بدون فر

اگرچه شیرینی جات از جمله غذاهای کم کالری و رژیمی خوشمزه نیستند اما خیلی از خانم‌ها علاقه دارند تا در خانه شیرینی یا کیک درست کنند، اما نکته آنجاست که در همه خانه‌ها فر وجود ندارد و همین کار را برای تهیه برخی از شیرینی‌ها و کیک‌ها سخت می‌کند. در این مطلب از گهواره به شما طرز تهیه چند شیرینی ساده و آسان را بدون نیاز به فر آموزش می‌دهیم تا با درست کردن آنها یک عصرانه دلپذیر را در کنار خانواده خود نوش جان کنید. شما می توانید از این شیرینی ها برای انواع مهمانی و حتی به عنوان یک دسر برای افطار نیز استفاده کنید. 

شیرینی 5 دقیقه‌ای ساده و کم هزینه بدون فر

بیشتر افراد فکر می‌کنند که برای پختن شیرینی در خانه نیاز به امکانات و وسایل کامل دارند. در صورتی که آنها از غذاهای ایرانی کم هزینه بوده و شما می‌توانید بدون فر و با کمترین هزینه و مواد ساده و ارزان، شیرینی‌های خوشمزه در خانه درست کنید. در این قسمت طرز تهیه چند شیرینی ساده بدون نیاز به فر و کم هزینه را برای شما آوردیم.

  • شیرینی نخودچی

مواد لازم: آرز نخودچی، هل، شکر، کره

شیرینی نخودچی یک شیرینی ساده، کم هزینه و البته پر طرفدار و محبوب است که درست کردن آن برای عید خالی از لطف نیست. برای درست کردن این شیرینی ابتدا آرد را روی شعله ملایم کمی تفت داده تا بوی خامی آن گرفته شود. هل و شکر را آسیاب کنید و آرد نخودچی سرد شده و مخلوط هل و شکر را در کره ذوب شده خوب مخلوط کنید. سپس روی یک کاغذ روغنی پهن کرده و با قالب دلخواه خود به آن شکل دهید. در نهایت روی شیرینی‌ها را با کمی از محلول زعفران و گلاب مرطوب کرده و با پودر پسته تزئین کنید و برای چند ساعت داخل یخچال بگذارید. شیرینی شما بدون نیاز به فر و هزینه زیاد آماده است.

  • شیرینی برنجی

مواد لازم: آرد برنج، زرده و سفیده تخم مرغ، پودر قند، کره، روغن مایع، شیر، هل، گلاب، روغن قنادی

آرد برنج و پودر قند را سه بار الک کنید. روغن قنادی، روغن مایع و کره را به مدت دو دقیقه با همزن هم بزنید و سپس پودر قند را به آن اضافه کنید. سپس زرده تخم مرغ و پودر هل را به مواد اضافه کنید و دوباره هم بزنید. همزمان با هم زدن شیر سرد و گلاب را به مواد اضافه کنید. سپس همزن را کنار گذاشته، آرد برنج را به مخلوط اضافه کرده و آرام هم بزنید تا یکدست شوند. 

در ظرفی جدا سفیده تخم مرغ را با همزن هم بزنید تا خوب کف کند و در نهایت سفیده را به مخلوط اضافه کرده و با قاشق هم بزنید. برای طعم و رنگ بهتر مواد می‌توانید مقدار کمی به آن زعفران اضافه کنید. خمیر به دست آمده را با نایلون پوشانده و اجازه دهید تا 1 ساعت استراحت کند. پس از گذشت 1 ساعت مقدار کمی از خمیر را برداشته گرد کرده و در قابلمه قرار دهید و سپس قابلمه را روی شعله کم غیر مستقیم بگذارید تا شیرینی‌ها خوب پخته شوند. مدت زمان پخت شیرینی‌ها نیم ساعت است.

شیرینی کم هزینه بدون فر

طرز تهیه شیرینی ساده تابه‌ای در روغن بدون فر

اگر به دنبال تهیه شیرینی ساده و کم هزینه هستید و امکاناتی مانند فر را در دسترس ندارید، این قسمت از گهواره را از دست ندهید. شیرینی تابه‌ای یک شیرینی بسیار ساده با پخت آسان و سریع است که همانطور که از اسمش پیداست در تابه درست می‌شود.

مواد لازم: آرد، پودر قند، کره، بکینگ پودر، زرده تخم مرغ، پودر کاکائو، شکلات تخته‌ای

در مرحله اول ابتدا کرده را به مدت 30 دقیقه در دمای اتاق بگذارید تا کاملا نرم شود. سپس پودر قند و کره را خوب مخلوط کنید تا یکدست و حجیم شده و در ادامه زرده تخم مرغ را به آن اضافه کنید و با همزن خوب مخلوط کنید. آرد، پودر کاکائو و بکینگ پودر را باهم مخلوط کرده و سه بار الک کنید. در نهایت مخلوط آرد را با مخلوط زرده تخم مرغ مخلوط کرده و خمیر را خوب وزر دهید. پس از آن درون یک تابه را چرب کرده، مقداری از خمیر را برداشته گرد کرده و داخل تابه بگذارید تا کامل پخته شود. در آخر می‌توانید روی شیرینی‌ها را با تکه‌های شکلات و پودر پسته تزئین کرده و نوش جان کنید.

شیرینی روغنی

مواد لازم: آرد، خامه صورتی، پودر قند، پودر شکلات

این شیرینی ساده را تنها با 3 ماده اصلی و در کمترین زمان می‌توانید درست کنید. ابتدا آرد و پودر قند را خوب الک کنید و با خامه مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را با دست ورز دهید و به شکل دلخواه در آورید. روی آنها را با نایلون پوشانده و اجازه دهید تا 1 ساعت استراحت کند. سپس خمیر شکل داده را یکی یکی در یک قابلمه پر از روغن سرخ کنید و در آخر روی آن را با پودر شکلات یا پودر قند تزئین کرده و نوش جان کنید.

شیرینی ساده تابه ای در روغن بدون فر

شیرینی فانتزی بدون فر و یخچالی

درست کردن شیرینی زمان خاصی ندارد، اما با نزدیک شدن به بهار و عید بحث پختن شیرینی داغ‌تر از همیشه است. اگر می‌خواهید با درست کردن شیرینی‌های جدید و خوشمزه مهمان‌هایتان را غافل گیر کنید، نگران نباشید. در این قسمت از گهواره شما را با آموزش چند شیرینی ساده و جدید آشنا می‌کنیم که بدون نیاز به فر و هزینه زیاد و در کمترین زمان می‌توانید آماده کنید.

  • توپ گردویی

مواد لازم: مغذ گردو، خرما بدون هسته، پودر نارگیل، پودر قند، نمک، نشاسته ذرت، روغن

این شیرینی خوشمزه نیاز به پخت ندارد و بسیار سریع آماده می‌شود. برای تهیه این شیرینی ابتدا گردوها را به همراه پودر نارگیل آسیاب کنید. سپس خرمای بدون هسته، روغن، نمک و نشاسته ذرت را به آن اضافه کنید و خوب در میکسر مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را کمی ورز داده و به آن شکل دهید. روی آن را با پودر قند و گردو تزئین کرده و داخل فریز قرار دهید تا خوب سفت شود. شیرینی ساده شما آماده است، نوش جان کنید.

  • کوکی شکلاتی

مواد لازم: شکر، پودر کاکائو، شیر، نمک، جو پرک، کره بادام زمینی، وانیل، 

این شیرینی را می‌توانید به عنوان یک شیرینی رژیمی میل کنید. جو پرک حاوی آنتی اکسیدان، انواع ویتامین‌ها و فیبر بالایی بوده و منبع خوبی برای انرژی بخصوص برای کودکان است. برای تهیه این شیرینی ساده در یک شیر جوش، شکر، پودر کاکائو، شیر و نمک را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. پس از آنکه به جوش آمده 2 تا 3 دقیقه روی حرارت نگه دارید و سپس از روی شعله بردارید. جو پرک، کره بادام زمینی و عصاره وانیل را خوب مخلوط کنید و سپس مایع را بصورت داغ روی مواد بریزید. ترکیب را روی یک سطح صاف پهن کنید و آن را به شکل دلخواه برش دهید. سپس برای مدتی داخل یخچال بگذارید تا سفت شود. در نهایت نوش جان کنید.

شیرینی ساده با آرد و شکر

پختن شیرینی یکی از لذت بخش‌ترین کارهاست. در این قسمت شما می‌توانید با کمترین مواد یک شیرینی خوش طعم را مهمان عصرهای خود کنید.

مواد لازم: کره نرم شده، شکر، آرد، پودر قند، روغن مایع

برای تهیه این شیرینی ساده اما خوشمزه ابتدا شکر، کره و آرد الک شده را با همزن خوب مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را به شکل دلخواه در آورده و در ظرفی از روغن سرخ کنید. در نهایت روی آن را با پودر قند تزئین کرده و نوش جان کنید.