طرز تهیه مربا آلبالو و شربت خوشمزه مرحله به مرحله با روش خانگی

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه مربا آلبالو و شربت

طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو همزمان کار سختی نیست، البته که تهیه یک مربای آلبالوی خوشرنگ و خوشمزه هم هنر بزرگی است که با آزمون خطا می‌توان به آن دست یافت. آلبالو یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه و خوشرنگ تابستانی است که اکثر افراد مربا و شربت آن را دوست دارند. 

طرز پخت مربای آلبالو

طرز پخت مربای البالو

توجه داشته باشید اگر نکات مربوط به زمان پخت مربای آلبالو و طرز تهیه شربت آلبالو را رعایت کنید، در نهایت یک خوراکی خوشمزه برای صبحانه یا تهیه کیک‌های خانگی خود خواهید داشت. حتما برای تهیه یک مربای آلبالوی خوشرنگ و خانگی باید حوصله به خرج داده و کارها را سر فرصت انجام دهید. 

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو

  • آلبالو: یک کیلو
  • شکر: نیم کیلو
  • وانیل: مقداری 
  • گلاب: مقداری

به یاد داشته باشید که طعم شیرین مربای آلبالو به میزان شکر و نوع آلبالویی که تهیه کرده اید، بستگی دارد. از همین جهت اگر شیرینی بیشتری دوست دارید، میزان شکر را بیشتر کنید. مثلا برای هر یک کیلو آلبالو یک کیلو شکر بریزید. در این صورت شربت و مربای شیرین تری خواهید داشت. 

همچنین باید بدانید که گلاب هم به عنوان یک محلول برای خوش عطر کردن مربا استفاده میشود. لذا از گلاب مرغوب در آخر پخت مربای آلبالو استفاده کنید. 

طرز تهیه مربای آلبالو

شستن آلبالوها و خارج کردن هسته آنها یک کار روتین است که همه ما می‌دانیم برای تهیه مربای آلبالو باید آن را انجام دهیم. 

برای خارج کردن هسته آلبالو می‌توانید از دستگاه مخصوص هسته‌گیر استفاده کنید؛ اگر دستگاه مخصوص ندارید نگران نباشید هسته را می‌توانید با استفاده از خلال دندان سوزن بزرگ لحاف‌دوزی نو و ضدعفونی‌شده خارج کنید به طوریکه اول کمی آلبالو‌ها را با دست نرم کنید و بعد سوزن را از ته و آن قسمتی که دم به آن وصل بوده داخل آلبالو کرده و با چرخاندن هسته به راحتی خارج می‌شود.

توجه داشته باشید که یک آلبالوی سالم اما کاملا هسته گرفته شده برای تهیه مربای آلبالو بهتر است از آلبالویی که برای گرفتن هسته آن از وسط دو نصف شده است. 

بعد از اینکه هسته آلبالوها را در آوردید، آلبالو‌ها را در ظرف ریخته و لابه‌لای آن شکر بریزید و به مدت 24 ساعت در یخچال بگذارید تا کمی آب بیندازد.

سپس ظرف حاوی آلبالو و شکر را روی حرارت بگذارید و بجوشانید. در زمان جوشیدن باید کف‌هایی که روی ظرف جمع می‌شود، با قاشق جمع کنید، زیرا کف‌ روی آلبالو باعث شکرک زدن و زود خراب شدن شربت و مربا آلبالو می‌شود. همچنین جمع کردن کف روی آلبالو باعث خوشرنگ و شفاف شدن مربا می‌شود. بعد از آنکه ظرف آلبالو به جوش آمد، حدودا 10 تا 15 دقیقه تا وقتی که غلیظ شود بپزید.

برای تست قوام شهد مربا، ۱ قاشق از شهد را درون نعلبکی بریزید. سپس نعلبکی را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه درون یخچال قرار دهید تا خنک شود. پس از گذشت این زمان شهد را بین دو انگشت تست کنید، چنانچه شهد کش دار بود، قوام شهد مربا مطلوب است و می‌توانید قابلمه را از روی حرارت بردارید.

در نهایت وانیل و به اندازه نوک قاشق جوهر لیمو را به مربای آلبالو اضافه کنید. جوهر لیمو هم باعث خوشرنگ‌تر شدن مربا می‌شود و هم از شکرک زدن جلوگیری می‌کند.

توجه داشته باشید که اگر وانیل را زمانی که مربا در حال حرارت دیدن است یا بسیار داغ است، اضافه کنید، وانیل به علت حرارت بالای مربا ممکن است مزه تلخی را به‌خود بگیرد.

می‌توانید آلبالوها را جدا کرده و در ظرف مخصوص بریزید و فضای خالی را با شیره پر کنید. شیره باقیمانده شما همان شربت آلبالو است؛ آن را هم در شیشه‌های مخصوص بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

ترفندها و نکات مهم در تهیه مربای آلبالو

توجه داشته باشید که اضافه کردن آبلیمو به این شربت مناسب نیست و باعث خراب شدن شفافیت و رنگ آن می‌شود.

برای تهیه مربا و شربت آلبالو باید از میوه قرمز که زیاد رسیده و سیاه نشده باشد، استفاده کنید. بهتر است که در اوایل نوبر آلبالو مربا یا شربت آن را تهیه کنید.

برای جلوگیری از تیره شدن مربای آلبالو، آن را زیاد نجوشانید.

بهتر است در هنگام ریختن مربا در ظرف از قاشق های چوبی تمیز استفاده کنید تا دلیلی برای زود کپک زدن مربا وجود نداشته باشد.

بهتر است از ساعت ها قبل شکر را با تکه های میوه ترکیب کنید تا مربا کیفیت عالی تری پیدا کند.

در  هنگام حرارت دیدن مربا به هیچ وجه درب ظرف را نگذارید؛ این کار منجر به بد رنگ شدن و سر رفتن مربا می‌شود.

اگر بعد از مدتی مربا کپک زد، مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک از بین برود. اغلب اوقات دلیل کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن نیز می‌تواند باشد.

اگر آلبالوها شیرین هستند به ازای هر یک کیلو آلبالو یک کیلو شکر استفاده کنید؛ در غیر این صورت میزان شکر باید دو برابر میزان آلبالو باشد. 

برای مربای البالو چقدر آب بریزیم؟

برای تهیه مربای آلبالو نیازی به اضافه کردن آب نیست؛ اما اگر شعله گاز زیاد بود یا آلبالوها کم آب بودند، می‌توانید از یک لیوان آب جوش استفاده کنید.

خواص آلبالو

خواص آلبالو

آلبالو دارای خواص ضدالتهابی، ضد سرطانی، ضدعفونی‌کننده و آنتی‌اکسیدانی است. آلبالو می‌تواند به بهبود سلامت گوارش، کاهش فشارخون، تقویت سیستم ایمنی و افزایش قدرت ذهنی و جسمی کمک کند.

 آلبالو حاوی ترکیباتی مانند فنل‌ها و کاروتنوئیدهایی است که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها عمل می‌کنند و باعث جلوگیری از آسیب به سلول‌های بدن و پیشگیری از بروز سرطان می‌شوند. مصرف روزانه آلبالو می‌تواند باعث کاهش خطر بروز سرطان کولون و سینه شود. به‌طورکلی، خواص ضد سرطانی آلبالو می‌تواند به‌عنوان یک راهکار پیشگیری از بروز بیماری‌های سرطانی موثر باشد.

همچنین مصرف آلبالو یک راهکار طبیعی و مفید برای بهبود سلامت گوارش و کاهش خطر بروز بیماری‌های گوارشی است.

آلبالو با التهاب مبارزه می‌کند؛ خوردن آلبالو یا محصولات به‌دست‌آمده از این میوه علائم التهاب را کاهش می‌دهد.

الیاف موجود در پوست و گوشت آلبالو می‌تواند به‌عنوان یک ضدالتهاب طبیعی برای دستگاه گوارش عمل کند. مصرف آلبالو می‌تواند باعث کاهش التهابات دستگاه گوارش شود و باعث بهبود عملکرد روده و کاهش علائمی مانند یبوست و درد شکم شود. همچنین آلبالو دارای ترکیباتی مانند سرکه و اسید مالیک است که باعث افزایش ترشح صفرا و کاهش خطر بروز سنگ صفرا می‌شوند.

کلام آخر

برای یاد گرفتن طرز تهیه شربت آلبالو تنها کافی است چند بار در حجم کم مربای آلبالو بپزید تا فوت و فن‌های مربوط به این خوراکی خوشمزه را یاد بگیرید. شاید طرز تهیه مربای آلبالو تصویری هم بتواند به شما کمک کند؛ اما در هر صورت تجربه پخت مربای آلبالو در آشپزخانه خانه خودتان چیز دیگری است. به یاد داشته باشید که نکات مربوط به طرز تهیه مربا آلبالو و شربت را به خوبی رعایت کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.