علائم گشادی واژن | علت و درمان شل شدن واژن

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم گشادی واژن

گشادی و شل شدگی واژن در زنان می‌تواند عارضه‌ای آزاردهنده و ناراحت کننده باشد که ممکن است برای بسیاری از زنان اتفاق بیفتد. واژن دارای خاصیت کشسانی بوده و می‌تواند بعد از بر قراری رابطه جنسی به حالت عادی خود باز گردد، اما دلایلی مانند افزایش سن، زایمان، بارداری و غیره می‌توانند بر روی واژن تاثیر گذاشته و باعث بوجود آمدن این عارضه شوند. این موضوع ناخوشایند تبدیل به یکی از دغدغه‌های زنان شده است. در این مطلب از گهواره به این موضوع می‌پردازیم.

علت شل شدن و باز و بسته شدن واژن چیست؟

بسیاری از زنان ممکن است دچار شل شدگی و گشاد شدگی واژن شوند. این عارضه بسیار ناخوشایند بوده در انواع واژن رخ میدهد و حتی در مواقعی می‌تواند در کیفیت رابطه جنسی نیز تاثیر بگذارد. همانطور که می‌دانید، ماهیچه‌ها و بافت ناحیه واژن قابلیت ارتجاعی دارد و می‌تواند به حالت قبلی خود باز گردد، اما دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود تا واژن به حالت قبلی خود برنگشته و گشاد باقی بماند. دلایل زیر می‌تواند بر ایجاد این عارضه تاثیر بگذارد.

  • افزایش سن

با افزایش سن و در دوران یائسگی، سطح استروژن بدن کاهش پیدا می‌کند و این موضوع باعث نازک شدن، خشک شدن و حتی از دست رفتن انعطاف پذیری بافت واژن می‌شود و در نهایت موجب گشاد شدن و افتادگی واژن می‌شود.

  • ژنتیک

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل در زنان ژنتیک است. در برخی از زنان بروز این مشکل به دلایل ژنتیکی بیشتر از سایر زنان دیگر است و دلیل آن ضعف عضلات ناحیه واژن است.

  • رابطه جنسی

این یک تصور نادرست است که داشتن عمل زناشویی مکرر می‌تواند موجب گشادی واژن و از دست رفتن حالت کششی آن شود. بنابراین فرقی نمی‌کند که با چه کسی و یا چند بار رابطه جنسی دارید، زیرا نفوذ زیاد باعث کشیدگی واژن شما نخواهد شد. همانطور که گفته شد واژن خاصیت ارتجاعی دارد و در هنگام تحریک بطور طبیعی شل می‌شود و بعد از آن به حالت قبلی خود بازمی‌گردد. اما ممکن است زمانی که رابطه جنسی بدون آمادگی ذهنی و عاطفی اتفاق بیفتد و دخول به اجبار صورت بگیرد، منجربه آسیب دیدگی در ناحیه لگن شده و باعث تنش و شوک در واژن شود که نتیجه آن سفت شدن عضلات واژن در هنگام برقراری رابطه جنسی است.

  • انجام ورزش‌های سنگین

انجام ورزش‌های سنگین بدنسازی و بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند به ناحیه واژن فشار وارد کند. بنابراین توصیه می‌شود تا از انجام ورزش‌های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین نیز خودداری کنید.

علائم شلی و گشادی واژن چیست؟

برای درک موضوع گشادی واژن، اول از همه بهتر است بدانید که شل شدن واژن چیست.

در دستگاه تناسلی زنان عضلات و ماهیچه‌هایی وجود دارند که قابلیت کشسانی دارند، یعنی می‌توانند باز شوند و بعد به حالت طبیعی خود بازگردند. با وارد شدن آلت تناسلی مرد به واژن زن، این ماهیچه‌ها باز شده و واژن آماده ورود یک شی می‌شود. پس از رابطه جنسی و بیرون آمدن آلت تناسلی مرد از واژن، ماهیچه‌ها و عضلات واژن جمع شده و به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد. این اتفاق در طول زایمان طبیعی نیز می‌افتد. از علائم این شل شدگی می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی‌اختیاری و تکرر ادرار
  • عفونت مجاری ادراری
  • درد در ناحیه لگن
  • ترشحات غیر طبیعی واژن
  • کاهش تحریک واژن در زمان رابطه جنسی
  • سفت شدن یا کوتاه شدن کانال واژن
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • نزدیکی دردناک
  • خارش و سوزش واژن
  • احساس سنگینی در ناحیه واژن
  • در برخی از موارد یبوست

از آنجایی که شل شدن و گشاد شدن واژن علائم ناخوشایندی را به همراه دارد، بنابراین باید در اسرع وقت درمان شود.

علائم شلی و گشادی واژن

علائم گشادی واژن بعد از زایمان طبیعی

یکی از دلایل اصلی گشاد شدن واژن، زایمان طبیعی است. معمولا پس از زایمان طبیعی، عضلات واژن کشیده می‌شوند تا کودک بتواند از کانال زایمان و ورودی واژن عبور کرده و به دنیا بیاید. به همین دلیل فشار زیادی به عضلات واژن وارد می‌شود که در نهایت نتیجه آن شل شدن واژن است. بعد از زایمان طبیعی ممکن است کمی طول بکشد تا این وضعیت بهبود پیدا کند، اما ممکن است آسیبی که به بافت واژن وارد شده است بطور طبیعی بهبود پیدا نکند.

تکرر ادرار، عفونت و خارج شدن باد از واژن می‌تواند از علائم گشاد شدن واژن بعد از زایمان طبیعی باشد (در مورد درمان باد واژن و علت خروج باد از واژن در این مقاله بیشتر بخوانید). اگر شما هم تجربه زایمان طبیعی را داشته باشید، احتمالا عضلات واژن شما هم کمی خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده‌اند، اما نگران نباشید با انجام برخی از تمرینات در خانه می‌توانید عضلات کف واژن را تقویت کنید تا به بهبود این مشکل کمک کنید.

آیا زایمان سزارین باعث گشادی واژن می‌شود؟

گشادی واژن ممکن است حتی پس از سزارین نیز اتفاق بیفتد که کاملا طبیعی است. تنگ بودن واژن به قدرت عضلات کف لگن بستگی دارد که استحکام این عضلات باعث افزایش ارگاسم در زنان می‌شود. این عضلات ممکن است در طی 9 ماه بارداری در اثر فشار وزن جنین دچار کشیدگی و یا حتی پارگی شود. بنابراین فرقی نمی‌کند که زایمان بصورت طبیعی انجام شود یا سزارین در هر حال کشش و فشاری که به عضلات در طی 9 ماه بارداری وارد می‌شود، باعث گشادی و شل شدگی واژن می‌شود.

آیا لاغری باعث تنگی واژن می‌شود؟

باید بدانید که عضلات سفت و تنگ بودن زیاد واژن می‌تواند رابطه جنسی را دردناک و غیر ممکن کند. بنابراین باید بدانید که تنگی بیش از حد واژن هم مانند گشادی آن می‌تواند آزاردهنده باشد. برای اینکه بتوانید از شل شدگی و افتادگی واژن خود جلوگیری کنید، بهتر است تا وزن خود را کنترل کنید.

افزایش وزن و کاهش وزن مداوم می‌تواند به عضلات واژن فشار وارد کند و در نتیجه باعث از بین رفتن حالت کشسانی آن و در نهایت شل شدگی واژن شود. بنابراین بهتر است تا وزن خود را ثابت نگه دارید و با انجام تمرینات ورزشی به تقویت عضلات کف لگن و واژن کمک کنید. همچنین میتوانید از روشهای خانگی مانند استفاده از زاج سفید برای تنگی واژن نیز استفاده کنید.

درمان گشادی واژن

درمان گشادی واژن

روش‌های متنوعی برای درمان گشادی واژن وجود دارد. از روش‌های خانگی گرفته تا روش‌های درمانی با پیشرفته‌ترین متد پزشکی. روش درمان برای هر فرد با توجه به نیاز و شرایط فیزیکی که دارد می‌تواند متفاوت باشد. برای همین منظور توصیه می‌شود تا به پزشک مراجعه کنید تا روش درمانی مناسب خود را پیدا کنید.

  • تمرینات ورزشی

تمرینات کگل تاثیر بسیاری در درمان ضعف عضلات کف لگن، واژن، درمان بی‌اختیاری ادرار و کاهش گشادی واژن دارد. این تمرینات شامل منقبض کردن و شل کردن عضلات هستند و کمک بسیاری به عضلات مثانه، روده و رحم می‌کنند.

  • متد نخ

در این روش درمانی، دهانه رحم را با کمک نخ به سمت بالا می‌کشند که باعث تنگ شدن واژن می‌شود. در این روش از نخ‌های مخصوصی استفاده می‌شود که پس از 10 الی 12 روز جذب بدن شده و اثری از آن باقی نمی‌ماند.

  • لیزر درمانی

این روش یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش‌ها برای درمان گشادی واژن است و البته باید بدانید که هزینه زیادی هم دارد. با این روش در چند جلسه می‌توان فرآیند کلاژن سازی را تحریک کرد و باعث شد تا لایه‌های مخاطی عملکرد بهتری داشته باشند. هرچه گشادی واژن بیشتر باشد، به تعداد جلسات بیشتری نیاز است.

  • مخروط واژن

مخروط وازن یک جسم مانند تامپون است که از آن وزنه‌هایی آویزان می‌شود. این مخروط با قرار گیری در واژن باعث قوی شدن ماهیچه‌های واژن و در نهایت تنگ شدن واژن می‌شود.

  • عمل واژینوپلاستی

این روش تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود و معمولا به عنوان آخرین روش درمانی توصیه می‌شود. در این عمل به ترمیم و تنگ کردن واژن می‌پردازند. این عمل زیبایی محبوبیت بسیاری در میان زنان دارد.

درمان خانگی گشادی واژن

همانطور که گفته شد، انجام تمرینات ورزشی کگل می‌تواند به درمان گشادی واژن نیز کمک کند. شما می‌توانید هر روز به مدت یک ساعت زمان خود را صرف این تمرینات کنید تا به بهبود مشکل خود کمک کنید. 

علاوه بر آن داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به تقویت عضلات و در نتیجه سلامت واژن شما کمک کند. یک رژیم غذایی حاوی فیبر می‌تواند به حفظ قدرت عضلات و جلوگیری از یبوست کمک کند.

همچنین داشتن یک رابطه جنسی مطلوب اثر بسیاری در تقویت عضلات کف لگن خواهد داشت و می‌تواند آسیب به عضلات ناحیه تناسلی را به حداقل برساند.

درمان گشادی واژن با گیاهان دارویی در طب سنتی

همه ما درمورد خواص سرکه شنیده‌ایم. نشستن در وان سرکه می‌تواند علاوه بر رفع و درمان عفونت‌های قارچی به تنگ شدن واژن نیز کمک کند. برای جلوگیری از بروز حساسیت و سوزش مقدار کمی از سرکه را داخل یک تشت بزرگ آب ولرم بریزید و برای 15 دقیقه داخل آن بنشینید.

همچنین ژل آلوئه ورا می‌تواند به سفت شدن و منقبض شدن عضلات شما کمک کند. کافیست مقداری از ژل را با آل رقیق کرده و ناحیه واژن خود را با آن شستشو دهید.

اگر گشادی واژن برای شما هم اتفاق افتاده است، توصیه می‌شود تا برای درمان ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید و بصورت خودسرانه روش درمانی را شروع نکنید.