علائم سرطان دهانه رحم چیست؟+پیشگیری و درمان

اسفند ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم سرطان دهانه رحم چیست

رحم یکی از مهم‌ترین عضوهای حیاتی برای زنان محسوب می‌شود. دهانه رحم پایین‌ترین قسمت رحم است که رحم را به واژن متصل می‌کند. در سرطان رحم، سلول‌های دهانه رحم شروع به رشد غیر طبیعی و خارج از کنترل می‌کنند. سرطان دهانه رحم انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین آنها کارسینوم سلول‌های اسکواموس است که 70 درصد از افراد به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند. در بیشتر مواقع، افرادی که در مراحل اولیه، سرطان دهانه رحم آنها تشخیص داده شده است، درمان شده و نتیجه خوبی را در پی داشته‌اند. بنابراین دانستن علائم این سرطان برای تشخیص به موقع و درمان آن بسیار مهم است. در این مطلب از گهواره به علائم سرطان دهانه رحم می‌پردازیم.

مهم‌ترین علائم سرطان دهانه رحم 

سرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ها در میان زنان است که در بسیاری از مواقع عوارض و خطرات بسیاری را برای فرد به همراه دارد. دهانه رحم یک استوانه باریک و توخالی است که در قسمت پایینی رحم قرار گرفته و رحم را به واژن متصل می‌کند. در این سرطان هم مانند انواع دیگر سرطان‌ها سلول‌های گردن رحم شروع به رشد غیر طبیعی و خارج از کنترل می‌کنند. این سلول‌ها در برخی مواقع به بخش‌های دیگر بدن هم گسترش پیدا می‌کنند و مشکلات زیادی را بوجود می‌آورند.

سرطان دهانه رحم انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

کارسینوم سلول‌های اسکواموس

در این نوع سرطان رحم، لایه نازک و مسطح سلول‌های خارجی دهانه رحم (سلول‌های اسکواموس) که به داخل واژن کشیده می‌شوند، دچار تغییرات شده و رشد غیرطبیعی دارند. این سرطان از شایع‌ترین نوع سرطان دهانه رحم است.

آنوکارسینوم

این نوع سرطان در سلول‌های ستون مانندی که کانال دهانه رحم را پوشانده است، ایجاد می‌شود. در برخی مواقع، فرد ممکن است در هر دو نوع از این سرطان درگیر شود.

سرطان دهانه رحم در ابتدا ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد و تغییرات پیش سرطانی در سلول‌های دهانه رحم به ندرت باعث ایجاد علائم می‌شوند. تنها راه اطلاع از وجود سلول‌های سرطانی در دهانه رحم، چکاپ‌های منظم و انجام آزمایشات غربالگری دهانه رحم است. با این حال، تغییرات اولیه سلول‌های دهانه رحم که به سرطان تبدیل شده‌اند، عبارتند از:

  • خونریزی واژینال در بین دو عادت ماهانه
  • خونریزی‌های شدید و طولانی‌تر از حد معمول در دوره قاعدگی
  • درد در هنگام مقاربت
  • درد لگن
  • خونریزی بعد از مقاربت
  • تغییر رنگ و بو ترشحات واژن
  • تشدید مقدار ترشحات واژن
  • خونریزی واژن بعد از یائسگی

این علائم ممکن است ناشی از شرایط و بیماری‌های دیگر هم باشند، اما توصیه می‌شود تا با مشاهده هر یک از این علائم در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید

عکس سرطان دهانه رحم

عکس سرطان دهانه رحم

علائم ظاهری سرطان رحم

سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع در میان زنان است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، می‌تواند باعث مرگ بیمار شود. این نوع سرطان بیشتر در سنین 30 تا 60 سالگی اتفاق می‌افتد و توصیه می‌شود تا افرادی که بالای 25 تا 60 سال هستند، برای انجام آزمایشات و چکاپ حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند. 

سلول‌های طبیعی و سالم با یک سرعت مشخص رشد و تکثیر کرده و در نهایت در یک دوره زمانی خاصی می‌میرند، اما زمانی که در DNA سلول‌های دهانه رحم تغییراتی ایجاد شود، این سلول‌ها با سرعت بیشتر و غیر قابل کنترل شروع به رشد و تکثیر می‌کنند و اصولا نمی‌میرند. تجمع این سلول‌ها که به سرعت رشد کرده و نمی‌میرند، باعث ایجاد توده‌ای می‌شود که به آن تومور می‌گویند. عوامل متفاوتی ممکن است باعث بوجود آمدن این نوع سرطان شود ولی عفونت‌های مداوم و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علل ایجاد سرطان دهانه رحم است.

در بیشتر موارد، عفونت ناشی از این ویروس خود به خود از بین رفته و مشکلی برای سلامتی افراد بوجود نمی‌آورد، اما هنگامی که این ویروس از طریق رابطه جنسی وارد بدن انسان شود، می‌تواند مهم‌ترین و بیشترین نقش را در سرطان دهانه رحم ایفا کند. ویروس HPV می‌تواند علائم ظاهری مانند زگیل تناسلی داشته باشد. بنابراین یکی از علائم ظاهری سرطان دهانه رحم، زگیل‌های تناسلی هستند، که در برخی اوقات می‌توانند ناشی از علائم بیماری‌های دیگر باشند.

از دیگر علائم سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • ترشحات خونی واژن
  • خون در ادرار
  • کاهش وزن
  • خستگی مداوم

علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم بدخیم

علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم بدخیم

سرطان دهانه رحم چند مرحله دارد که به شما درمورد اندازه و گسترش این بیماری اطلاعات کافی می‌دهد. در هر کدام از این مراحل، سلول‌ها تغییرات متفاوتی کرده و بیمار ممکن است علائم متفاوتی با مرحله قبل داشته باشد. پزشک با کسب اطلاعات در هر محله می‌تواند درمورد نوع درمان بیمار تصمیم گیری کند.

در مراحل اولیه، سرطان تنها در دهانه رحم بوده و به بافت‌های اطراف گسترش پیدا نکرده است، اما در مراحل بعدی سرطان به بافت‌ها و اندام‌های دیگر هم راه یافته و علائم آن ممکن است شدیدتر و دشوارتر باشد:

  • ادرار سخت و دردناک، گاهی اوقات همراه با خون
  • اسهال و خونریزی از مقعد در هنگام مدفوع
  • درد لگن، شکم و درد پریود بیش از حد
  • کمر درد و تورم در پاها
  • کاهش وزن، بی اشتهایی و خستگی شدید
  • احساس کلی بیماری
  • خونریزی و ترشحات غیر طبیعی واژن

بنابراین هرچه این بیماری زودتر تشخیص داده شود، عوارض و علائم آن کمتر بوده و درصد بهبودی در فرد بالاتر است.

علائم سرطان دهانه رحم زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یکی از شایع‌ترین عفونت‌هایی است که از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند. میزان ابتلا به این ویروس تقریبا در تمام زنان و مردانی که در دوره‌ای از زندگیشان از نظر جنسی فعال هستند، زیاد است. HPV انواع مختلفی دارد که برخی از آنها در پیدایش زگیل تناسلی و بیماری سرطان دهانه رحم نقش مهمی دارند. زگیل تناسلی زائده‌های کوچکی بر روی پوست هستند که می‌توانند به صورت گروهی مانند گل کلم و یا تکی بر روی پوست ظاهر شوند. این نوع زگین‌ها معمولا رنگ متفاوت‌تری نسبت به رنگ پوست داشته و هم در زنان و هم در مردان وجود دارد.

در اکثر مواقع بیماری HPV خود به خود از بین می‌رود، بدون اینکه علائم و عارضه‌ای از خود به جای بگذارد، اما در برخی موارد که این آثار این ویروس محو نمی‌شود، منجربه زگیل تناسلی و سرطان می‌شود. سه نوع پرخطر ویروس HPV انواع 18، 16 و 45 هستند، که شایع‌ترین نوع مرتبط با سرطان دهانه رحم می‌باشند. البته باید بدانید اگر نتیجه آزمایش شما بیانگر ابتلا به یکی از این انواع GPV بود، نشانه حتما نشانه ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست، فقط این احتمال را به شما می‌دهد که در صورت وخیم شدن بیماری، امکان ابتلا به این نوع سرطان وجود دارد.

زگیل‌های تناسلی معمولا باعث درد و یا مشکل جدی نمی‌شوند، اما ناخوشایند بوده و باعث ناراحتی و نگرانی در فرد می‌شوند، البته در صورتی که زگیل‌ها روی پوست اطراف آلت تناسلی، داخل واژن یا مقعد باشند، ممکن است گاهی اوقات باعث خونریزی در آن ناحیه شوند. در صورتی که به این نوع زائده مبتلا شدید، در اسرع وقت برای انجام چکاپ و آزمایشات مربوطه به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم سرطان رحم و تخمدان

علائم سرطان رحم و تخمدان

همانطور که گفته شد، سرطان رحم در صورت عدم تشخیص و درمان سریع، می‌تواند به بافت‌ها و اندام‌های دیگر گسترش پیدا کند. سرطان تخمدان مانند هر نوع سرطان دیگر باعث رشد و تکثیر غیر طبیعی و خارج از کنترل سلول‌ها می‌شود. در صورتیکه فرد همراه با سرطان دهانه رحم به سرطان تخمدان هم مبتلا شده باشد، ممکن است علاوه بر علائم نام برده علائم زیر را هم داشته باشد:

  • نفخ و تورم شکم
  • احساس سیری مدت کمی پس از غذاخوردن
  • کاهش وزن
  • خستگی بیش از حد
  • احساس درد و ناراحتی در لگن
  • یبوست و تغییر در عملکرد روده
  • نیاز مکرر به ادرار
  • خون در ادرار

بنابراین توصیه می‌شود تا هر زن، حتی در صورتی که هیچ گونه علائمی ندارد، بصورت سالانه یک چکاپ کامل انجام دهد. یکی از راه های پیشگیری تزریق واکسن گارداسیل قبل از داشتن رابطه جنسی است. همچنین تغذیه و سبک زندگی سالم می‌تواند کمک کننده باشد. برای درمان سرطان دهانه رحم حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و از پرداختن به خورافات و تفکرات قدیمی پرهیز کنید زیرا زمان در درمان سرطان مهم است. درمان به صورت جراحی، شیمی درمانی و... است که به تشخیص پزشک انجام می‌شود.