آماده کردن ساک زایمان برای بیمارستان | لیست وسایل ساک زایمان

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آماده کردن ساک زایمان

با نزدیک شدن به هفته‌های آخر بارداری و زمان زایمان، شما به فکر آماده کردن ساک زایمان خواهید افتاد. در ادامه لیست کاربردی از وسایل مورد نیاز بیمارستان برای زایمان را به شما ارائه خواهیم کرد. این لیست شامل وسایل مورد نیاز برای یک بیمارستان نوزاد و مادر می‌باشد. آماده بودن ساک زایمان به شما کمک می‌کند که زایمان راحت‌تر و استرس کم‌تری داشته باشید.

زمان آماده کردن ساک زایمان

در ارتباط با آمادگی‌های زایمان، در حوالی هفته ۳۶ بارداری، ساک زایمان شما باید آماده باشد. حتی بهتر است آن را نزدیک درب منزل یا درون صندوق خودرو شخصیتان قرار دهید. زیرا آماده کرده ساک زایمان در این زمان به شما این امکان را می‌دهد که با هر اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای به سادگی و سرعت به بیمارستان مراجعه نمایید.

آماده کردن ساک زایمان حتی برای زایمان سزارین که زمان آن از پیش تعیین شده است بسیار کمک کننده است. زیرا ممکن است پیش از زمان معین شده، دردهای زایمانی به سراغ شما بیابند.

وسایلی که باید برای زایمان به بیمارستان برد

وسایل مورد نیاز برای مادر طی روند بستری و زایمان نسبت به وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان پس از زایمان ضروری‌تر می‌باشند، زیرا مادر بدون آن‌ها نمی‌تواند در بیمارستان پذیرش و بستری شود. در ادامه به بررسی این موارد ضروری خواهیم پرداخت.

  1. همراه داشتن کارت شناسایی مادر(کارت ملی یا گواهینامه)، دفترچه بیمه، اسم و فامیل و شماره تلفن پزشک شما از موارد ضروری آماده کردن ساک زایمان هستند. پیش از رسیدن هفته‌های اخیر بارداری، از بیمارستان یا زایشگاه مورد نظر در ارتباط با مدارک لازم جهت پذیرش و بستری پرس و جو نمایید. این روند به شما کمک می‌کند که مدارک پزشکی مناسب و لازم را همراه خود داشته باشید. زیرا ممکن است پروتکل زایشگاه‌ها یا بیمارستان‌ها در رابطه با مدارک لازم با یکدیگر متفاوت باشند.
  2. اگر درخواست انجام روش‌های درمانی به خصوصی را طی زایمان و تولد نوزاد دارید، از پیش آن‌ها را یادداشت کرده و در ساک زایمان خود جایگذاری نمایید تا همراه شما باشد. ضمنا بهتر است یک نسخه کپی شده از این درخواست‌ها نزد پزشک و همراهان زایمان شما هم باشد.
  3. لوازم بهداشتی و آرایشی گزینه ضروری بعدی است. از جمله مسواک، خمیردندان، شانه یا برس مو، دئودرانت یا رول بهداشتی، هدبند یا تل سر، گیره مو، نواربهداشتی، لباس زیر تمیز به تعداد مناسب، کرم مرطوب‌کننده صورت و بدن و دیگر لوازم آرایشی(اگر همیشه از آن‌ها استفاده می‌نمایید). به طور معمول شامپو و صابون در بیمارستان در اختیار شما قرار می‌گیرد اما بهتر است همراه داشته باشید. برای اینکه این موارد فضای زیادی از ساک شما را اشغال نکنند، آن‌ها را در ظروف کوچک ریخته و در ساک قرار دهید.
  4. جوراب، لباس راحت برای خواب و چشم‌بند خواب نیز می‌تواند از لوازم ضروری باشد. ممکن است جوراب و لباس راحت بیمارستانی توسط پرسنل زایشگاه به شما ارائه شود. اما بعضی از خانم‌ها لباس خود را ترجیح می‌دهند. در انتخاب لباس مناسب دقت داشته باشید که بدون آستین باشد یا آستین کوتاه یا گشاد داشته باشد. زیرا برای چک کردن فشار خون شما نیازاست که آستین بالا رود. به این منظور، یک لباس بارداری یا یک تی‌شرت گشاد بلند بهترین انتخاب است. دمپایی و رویه نازک بلند نیز کاربردی خواهد بود. زیرا طی زایمان طبیعی و پس از آن پیاده‌روی بسیار کمک‌کننده خواهد بود و برای راه رفتن در بخش به دمپایی راحت و لباس زایمان طبیعی مناسب نیاز دارید. بهتر است در نظر داشته باشید که لباس‌ها و وسایل شما با خون و دیگر ترشحات آلوده خواهد شد.
  5. تلفن همراه و کابل شارژر موبایل نیز در شرایط امروزی از لوازم ضروری و کاربردی است.
  6. دفترچه یادداشت به همراه مداد و خودکار. این وسایل به شما کمک می‌کند نکات لازم و گوشزد شده توسط پزشک، ماما و پرستار را یادداشت کرده و همیشه به همراه داشته باشید. حتی می‌توانید سوالات خود را یادداشت کرده و در زمان ویزیت توسط پزشک از او بپرسید. هم‌چنین می‌توانید کتاب کمک آموزشی مراقبت از نوزاد را نیز همراه داشته باشید.
  7. هر آنچه که به آرامش شما کمک می‌نماید ضروریست. مثل بالش شخصی شما. اگر بالش را به همراه خود می‌برید، سعی کنید از یک روکش رنگی و طرح‌دار برای بالش استفاده نمایید تا با بالش‌های بیمارستان یا زایشگاه جابه‌جا نشود. ضمنا در نظر داشته باشید که اگر بالش شخصی خود، که به آن تعلق خاطر دارید، را به بیمارستان می‌برید، توسط خون و دیگر ترشحات آلوده خواهد شد. تصویر یک همراه عزیز و دوست داشتنی، مانند همسر، آرامش‌بخش خواهد بود. به ویژه در شرایطی که امکان حضور فیزیکی آن فرد میسر نیست. 
  8. روغن‌های خوش‌بو و آرامش‌بخش نیز کمک کننده خواهند بود. البته پیش از بردن آن‌ها با مرکز زایمانی مشورت نمایید. زیرا به طور معمول بعضی از زایشگاه‌ها این روغن‌های آروماتیک را در اختیار شما خواهند گذاشت. 
  9. اگر تصمیم به ذخیره خون بند ناف دارید حتما با مرکز مربوطه مشورت نمایید. برخی از این مراکز کیت ذخیره خون بندناف را در اختیار شما می‌گذارند که حتما باید در زمان زایمان همراه داشته باشید.

آماده کردن ساک زایمان

وسایل مورد نیاز بیمارستان در زایمان طبیعی

در زمان زایمان، به خصوص زایمان طبیعی، وسایل ویژه‌ای برای آماده کردن ساک زایمان مورد نیاز خواهند بود. وسایل زایمان طبیعی عموما به کاهش درد شما و سرعت بخشیدن به روند زایمان کمک خواهد کرد. در ادامه به بررسی وسایل مورد نیاز برای زایمان خواهیم پرداخت.

  1. توپ زایمانی؛ اکثر مراکز زایمانی، توپ زایمانی دارند. اما در بعضی مراکز تعداد آن‌ها کافی نیست و ممکن است در زمان زایمان در دسترس شما نباشد. به همین خاطر پیش از تهیه توپ زایمانی با بیمارستان یا زایشگاه هماهنگ نمایید.
  2. مجله جدول، کتاب و تبلت برای دیدن فیلم؛ گاهی اوقات زایمان شما خود‌به‌خود آغاز نمی‌گردد. در نتیجه لازم است که با تزریق هورمون و اینداکشن روند زایمان را تحریک و آغاز می‌کنیم. در این فاصله زمانی از بستری شدن تا شروع روند زایمان، مدت زمانی طول خواهد کشید که می‌توانید از این وسایل جهت سرگرم شدن استفاده نمایید.
  3. روغن یا لوسیون مخصوص ماساژ؛ اگر به ماساژ حین زایمان احتیاج دارید لازم است که این لوازم را به‌همراه داشته باشید.
  4. موزیک؛ یک پلی لیست از موزیک‌های مورد علاقه خود تهیه کنید و همراه داشته باشید تا در زمان زایمان به ان‌ها گوش داده و احساس آرامش نمایید.
  5. نوشیدنی‌ها؛ به طور معمول در بیمارستان و زایشگاه آب آشامیدنی در دسترس خواهد بود. اما برای اینکه دچار کم‌آبی نشوید، آبمیوه و شربت‌های مورد علاقه خود را به همراه داشته باشید. مصرف موارد ذکرشده طی روند زایمان مشکلی ندارد. اما پیش از مصرف هرگونه نوشیدنی یا خوراکی با پزشک خود مشورت نمایید. مصرف برخی از نوشیدنی‌ها برای مادرانی که مشکلات بارداری دارند ممنوع می‌باشد. اگر زایمان شما با روش سزارین انجام خواهد شد، تا پیش از عمل مجاز به مصرف آب می‌باشید. نوشیدنی به غیر از آب ممنوع می‌باشد.
  6. وعده‌های غذایی کوچک؛ اگر بارداری پرخطر ندارید و در معرض بروز عوارض زایمان نیستید، می‌توانید از وعده‌های غذایی کوچک استفاده نمایید. البته برخی از مراکز زایمانی به شما اجازه مصرف خوراکی را حین زایمان نمی‌دهند. پیش از آماده کردن وعده‌های غذایی با مرکز زایمانی خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. اگر زایمان شما به روش سزارین انجام خواهد شد، با پزشک خود در ارتباط با میزان ساعت ناشتا بودن، صحبت کنید. به طور معمول توصیه می‌شود از شش تا هشت ساعت پیش از انجام عمل جراحی، هیچ‌گونه وعده غذایی استفاده ننمایید.

وسایل مورد نیاز برای زایمان سزارین

علاوه بر تمامی موارد ذکرشده در بالا، لازم است وسایل ضروری دیگری را جهت زایمان سزارین در ساک زایمان خود جای دهید. در ادامه به بررسی وسایلی که باید برای زایمان به بیمارستان برد، می‌پردازیم.

  1. لباس زیر؛ چند عدد لباس زیر مناسب و آزاد برای بعد از زایمان انتخاب نمایید و همراه داشته باشید. در نظر داشته باشید که پس از زایمان اندازه شکم شما مانند شکم خانم باردار در ماه ششم است. با توجه به این موضوع سایز مناسب را انتخاب نمایید. ضمنا در نظر داشته باشید که جنس لباس زیر نخی و ضدحساسیت یباشد.
  2. لباس مناسب؛ منظور از لباس مناسب، لباسی است که فشاری به جای بخیه شما نیاورد. البته مراکز درمانی، لباس مخصوص در اختیار شما می‌گذارند. اما بعضی از خانم‌ها لباس شخصی خود را ترجیح می‌دهند. یک پیراهن بلند و آزاد بهترین انتخاب است.
  3. شکم‌بند؛ استفاده از شکم‌بند بارداری، علاوه بر اینکه احشاء شکمی را سر جای خود باز‌می‌گرداند، به محافظت از بخیه نیز کمک خواهد کرد. هم‌چنین تحرک پس از زایمان نیز با وجود شکم‌بند ساده‌تر خواهد بود. شکم‌بند مخصوص درد و تورم را کاهش داده و به محافظت از عضلات کمری کمک می‌نماید.
  4. ملین؛ یبوست پس از زایمان سزارین بسیار شایع است. مواد غذایی که به طور معمول برای رفع یبوست استفاده می‌نمایید، می‌تواند کمک‌کننده باشد. جهت استفاده از هر نوع داروی شیمیایی و گیاهی که ملین هستند، حتما با پزشک یا مامای خود مشورت نمایید.

وسایل مورد نیاز برای همسر یا همراه زایمانی

کسی که شما را طی روند زایمان همراهی می‌نماید، ساعات طولانی را کنار شما سپری خواهد کرد. در نتیجه نیاز دارد که وسایل ویژه‌ای همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی این وسایل مورد نیاز در وقت زایمان خواهیم پرداخت.

  1. دوربین عکاسی یا فیلم‌برداری؛ اکثر مادران دوست دارند که لحظات خاطره‌انگیز را ثبت کنند. اما بسیاری از بیمارستان‌ها به شما اجازه عکس‌برداری و فیلم‌برداری نمی‌دهند. پیش از زایمان در این مورد پرس‌و‌جو نمایید. در صورتیکه این امر امکان‌پذیر بود استفاده از یک دوربین یا تلفن همراه با حجم کافی، مناسب می‌باشد. وظیفه فیلم‌برداری و عکاسی بر دوش همراه شما خواهد بود.
  2. لوازم بهداشتی ضروری؛ مانند مسواک و خمیردندان و سایر لوازم بهداشتی شخصی.
  3. کفش و لباس راحت و مناسب
  4. خوراکی‌های کوچک و نوشیدنی مناسب
  5. کتاب و مجله جدول جهت سرگرم شدن
  6. تلفن همراه و شارژر آن
  7. پول نقد یا کارت بانکی؛ مسلما مراجعه به بیمارستان یا هر مکان دیگری نیاز به پول خواهد داشت. جهت پرداخت برخی هزینه‌های جانبی و غیرقابل پیش‌بینی فراموش نشود.
  8. لباس مخصوص جهت دوش گرفتن یا استفاده از وان آب گرم؛ ممکن است مادر مایل باشد که طی روند زایمان طبیعی از جکوزی یا وان آب گرم استفاده نماید، یا اینکه دوش آب گرم بگیرد. اگر از شما درخواست کمک یا ماساژ داشته باشد، لباس مناسب کمک‌کننده خواهد بود. چون باید در نظر داشته باشید که در حین همراهی مادر خیس خواهید شد و به یک دست لباس تمیز و مناسب نیاز دارید.
  9. اسپری آب یا پنکه دستی؛ این وسایل به آرامش مادر، احساس خنکی و حال عمومی بهتر او حین روند زایمان کمک خواهد کرد.
  10. بالش و پتوی مسافرتی؛ به طور معمول بیمارستان این وسایل را در اختیار همراه بیمار خواهد گذاشت. اما اگر وسایل شخصی را ترجیح می‌دهید لطفا فراموش نشود.
  11. داروهای ضروری و روتین مصرفی؛ اگر از داروی به خصوصی برای بیماری زمینه‌ای استفاده می‌نمایید حتما همراه خود داشته باشید. زیرا ممکن است ساعات طولانی را در بیمارستان بگذرانید.

وسایل مورد نیاز برای زایمان و پس از آن

همه‌ چیز به زایمان ختم نمی‌شود. پس از زایمان شما مجبور هستید حداقل چند ساعتی را در بیمارستان سپری نمایید. در ادامه یک لیست مناسب از این وسایل را به شما ارائه خواهیم داد.

  1. لباس خواب مناسب؛ بیمارستان، لباس مناسب را در اختیار شما قرار خواهد داد. اما اگر احساس می‌کنید با لباس شخصی خود راحت‌تر هستید، یک لباس خواب مناسب که از قسمت جلو دکمه داشته باشد، بهترین انتخاب است. زمانی که قسمت جلوی لباس شما باز شود ارتباط پوستی با نوزاد حین تولد و شیردهی ساده‌تر خواهد شد.
  2. لباس مناسب برای بعد از زایمان؛ حین زایمان طبیعی شما خسته خواهید شد و تعریق شدید می‌شود. ترشحات بدن و خون نیز آن‌ را آلوده خواهد کرد. در نتیجه داشتن یک لباس مناسب تمیز برای پس از زایمان کاربردی خواهد بود.
  3. خوراکی‌های کوچک؛ پس از ساعت‌های طولانی زایمان، شما گرسنه خواهید شد و قطعا میل به غذای بیمارستان نخواهید داشت! در نتیجه باید خوراکی‌های مناسب و مورد علاقه خود را همراه داشته باشید. انواع آجیل و میوه خشک انتخاب مناسبی است. هم‌چنین آب‌میوه‌های ساده نیز خوشمزه و مغذی خواهند بود. اگر سزارین انجام داده باشید تا ساعاتی پس از زایمان نباید چیزی بخورید. اما پس از گذشت چند ساعت مجاز به مصرف خوراکی خواهید بود. در رابطه با این موضوع با پزشک خود مشورت نمایید.
  4. سوتین‌های مخصوص شیردهی یا نیم‌تنه‌های نخی راحت؛ پستان‌های شما پس از زایمان متورم و دردناک خواهد شد. داشتن یک سوتین راحت و نخی کمک‌کننده خواهد بود.
  5. پد بهداشتی مناسب
  6. کتاب یا اپلیکیشن آموزشی مراقبت از نوزاد؛ پرسنل بیمارستان آموزش‌های لازم در ارتباط با نگهداری نوزاد، تعویض پوشک او، مراقبت از او و حمام کردنش را به شما خواهند داد. اما در ادامه داشتن یک منبع آموزشی کمک‌کننده خواهد بود.
  7. هدیه‌ای برای فرزندان بزرگتر؛ اگر فرزند بزرگترین دارد هدیه‌ای برایش تهیه کنید و از طرف نوزاد در هنگام ملاقات به او هدیه دهید. این عملکرد شما از ایجاد حس حسادت در فرزند بزرگتر جلوگیری می‌نماید.
  8. لباس و کفش مناسب برای بازگشت به منزل
  9. کیسه یا ساک جهت جمع‌آوری لباس‌های کثیف
  10. شیردوش؛ استفاده از شیردوش در روزهای ابتدایی پس از زایمان به ترشح بیشتر شیر کمک خواهد کرد.

وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان

پس از اینکه زایمان انجام می‌شود، نوزاد شما به یک سری وسایل ابتدایی نیازمند است که همراه داشتن آن‌ها در بیمارستان یا زایشگاه ضروری است. در ادامه به بررسی وسایل ساک نوزاد برای بیمارستان خواهیم پرداخت.

  1. صندلی مخصوص اتوموبیل برای نوزاد؛ شما نمی‌توانید نوزاد را بدون صندلی مخصوص ماشین به خانه بیاورید زیرا بسیار خطرناک خواهد بود. پیش از تولد او صندلی مناسب را تهیه کرده و داخل اتوموبیل جایگذاری نمایید. ضمنا روش مناسب قرار دادن نوزاد در آن را به خوبی بیاموزید.
  2. ناخن‌گیر یا دستکش مخصوص نوزاد؛ بعضی از نوزادان هنگام تولد ناخن‌های بلندی دارند که می‌توانند به وسیله‌ی آن‌ها خود را زخمی کنند. به این منظور استفاده از دستکش نخی مخصوص نوزاد یا گرفتن ناخن‌هایش با ناخن‌گیر مخصوص راه‌حلی مناسب خواهد بود.
  3.  لباس مناسب نوزاد برای بیمارستان؛ براساس وزن تقریبی نوزاد در آخرین سونوگرافی، سایز او را به راحتی تخمین خواهید زد.
  4. پوشک و شیشه شیر مناسب
  5. پتوی مخصوص نوزاد

وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان

لوازم ممنوعه در هنگام مراجعه جهت زایمان

به همراه داشتن برخی از لوازم در هنگام مراجعه به بیمارستان ممنوع می‌باشد. اگر وسایل ذکرشده در زیر را به همراه داشته باشید، ممکن است توسط پرسنل مربوطه تا پس از ترخیص شما، ضبط شود. به همین علت از به همراه داشتن آن‌ها در مواقع مراجعه به زایشگاه با بیمارستان خودداری نمایید.

  • جواهرات
  • لوازم ارزشمند یا مقادیر زیاد پول نقد
  • انواع داروی بدون نسخه

در این مقاله سعی نمودیم تمامی موارد ضروری برای زایمان را ذکر کرده تا جهت آماده کردن ساک زایمان یک چک لیست کامل در اختیار داشته باشید. سعی نمایید که ساک زایمان را به موقع آماده کنید تا دچار مشکل نشوید. اکثر بیمارستان‌ها وسایل ضروری برای زایمان، وسایل ضروری برای نوزاد در بیمارستان و وسایل ضروری جهت بستری و مراقبت از شما و نوزاد را در اختیارتان می‌گذارد. پیش از آماده کردن ساک زایمان با بیمارستان با زایشگاه مربوطه هماهنگ نمایید و در ارتباط با وسایلی که در اختیار شما گذاشته خواهد شد پرس‌و‌جو نمایید. این کار به شما کمک می‌کند تا وسایل اضافه را همراه نبرده و ساک سبک‌تری داشته باشید.