جنسیت نوزادتان را خودتان مشخص کنید!

خرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جنسیت نوزادتان را خودتان مشخص کنید!

اگر تمایل دارید که جنسیت نوزادتان را خودتان انتخاب کنید باید بدانید که تعیین جنسیت کودک قبل از لقاح امکان پذیر نیست. جنسیت کودک با ترکیب کروموزوم‌های مادر و پدر در زمان لقاح تعیین می‌شود. اما راه هایی برای تعیین جنسیت وجود دارد که یکی از مهمترین آن ها مراجعه به دکتر تعیین جنسیت است، برای آگاهی از راه های تعیین جنسیت و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با بهترین دکتر تعیین جنسیت تهران در این مقاله با ما همراه باشید.

هر انسان 23 جفت کروموزوم دارد که یک جفت آن تعیین کننده جنسیت کودک است. زنان دارای دو کروموزوم (XX) هستند، در حالی که مردان دارای یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y هستند. اسپرم حامل یک کروموزوم X یا Y است و تخمک همیشه حامل یک کروموزوم X است.

از آنجایی که نمی‎‌توان پیش بینی کرد که کدام اسپرم تخمک را بارور می‌کند، جنسیت کودک را نمی‌توان قبل از لقاح تعیین کرد. با این حال، روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند شانس داشتن پسر یا دختر را افزایش دهند، مانند زمان‌بندی مقاربت یا استفاده از لقاح آزمایشگاهی با آزمایش‌های ژنتیکی قبل از لانه گزینی. با این حال، این روش‌ها تضمینی برای تولید فرزندی از جنس خاص نیستند.

در ادامه در رابطه با روش‌هایی که شانس داشتن یک جنس خاص فرزند را افزایش می‌دهند، صحبت خواهیم کرد.

تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

شیوه‌های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند در تعیین جنسیت کودک موثر باشند. برخی از این روش‌ها به شرح زیر هستند:

تعیین جنسیت جنین با استفاده از زمان آمیزش

تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری با استفاده از زمان مقاربت روشی است که سعی می‌کند شانس داشتن جنسیت خاص کودک را افزایش دهد. این روش مبتنی بر این ایده است که زمان آمیزش می‌تواند بر روی اسپرم حامل کروموزوم X یا  Yتأثیر بگذارد.

برای افزایش شانس پسردار شدن، مقاربت باید تا حد امکان نزدیک به تخمک گذاری باشد. تخمک گذاری زمانی است که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود و برای لقاح در دسترس است. تخمک گذاری معمولا در حدود روز 14 سیکل قاعدگی 28 روزه رخ می‌دهد، اما بسته به طول چرخه می‌تواند متفاوت باشد. ایده این است که اسپرم کروموزوم Y که سریعتر شنا می‌کند ابتدا به تخمک می‌رسد و در نتیجه جنین پسر خواهد بود.

برای افزایش شانس دختردار شدن، رابطه جنسی باید 2 تا 3 روز قبل از تخمک گذاری انجام شود. اسپرم‌های حاوی کروموزوم X کندتر هستند اما طولانی‌تر زنده می‌مانند در نتیجه شانس بیشتری برای بارور کردن تخمک به آن‌ها داده می‌شود. این روش مبتنی بر این ایده است که اسپرم‌های کروموزوم X انعطاف‌پذیرتر هستند و می‌توانند بیشتر از اسپرم کروموزوم Y زنده بمانند.

توجه به این نکته ضروری است که این روش بدون خطا نیست و جنسیت جنین را تضمین نمی‌کند. همچنین داشتن درک مناسب از چرخه‌های قاعدگی و تخمک گذاری برای زمان مناسب مقاربت بسیار مهم است. علاوه بر این، زوج‌هایی که در تلاش برای بچه‌دار شدن هستند، باید بر روی داشتن رابطه جنسی منظم در طول چرخه قاعدگی تمرکز کنند تا بدون در نظر گرفتن جنسیت مورد نظر جنین، شانس باردار شدن را به حداکثر برسانند.

تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی

تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) روشی است که همراه با لقاح آزمایشگاهی (IVF) برای تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری استفاده می‌شود. PGD نوعی آزمایش ژنتیکی است که به پزشکان اجازه می‌دهد تا جنین‌ها را از نظر ناهنجاری‌های ژنتیکی قبل از کاشت در رحم بررسی کنند.

فرآیند PGD شامل چندین مرحله است. اول، شریک زن تحت IVF برای تحریک تولید تخمک‌های متعدد قرار می‌گیرد. سپس تخمک‌ها بازیابی و با اسپرم در آزمایشگاه بارور می‌شوند. پس از لقاح، به جنین اجازه داده می‌شود تا چند روز رشد کند تا به مرحله بلاستوسیست برسد، که مرحله‌ای است که از حدود 100 سلول تشکیل شده است.

در این مرحله یک یا چند سلول از هر جنین برداشته می‌شود و از نظر ناهنجاری‌های ژنتیکی از جمله کروموزوم‌های جنسی آزمایش می‌شود. جنین‌هایی که فاقد ناهنجاری‌های ژنتیکی هستند و دارای جنسیت مورد نظر هستند، می‌توانند برای بارداری در رحم کاشته شوند.

PGD  یک روش بسیار دقیق برای تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری است، زیرا جنین‌ها قبل از کاشت، آزمایش ژنتیکی می‌شوند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که PGD یک روش پیچیده و گران است که نیاز به چندین مرحله IVF  دارد. علاوه بر این، نگرانی‌های اخلاقی در مورد استفاده از PGD به دلایل غیرپزشکی وجود دارد، زیرا انتخاب جنسیت به دلایل غیرپزشکی در برخی کشورها غیرقانونی است و توسط برخی افراد بحث‌برانگیز تلقی می‌شود.

تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری با استفاده از دسته بندی اسپرم

تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری با استفاده از دسته بندی اسپرم

مرتب سازی اسپرم تکنیکی است که برای جداسازی اسپرم‌های حاوی کروموزوم X و Y استفاده می‌شود تا شانس داشتن جنسیت خاص کودک را افزایش دهد. این تکنیک اغلب همراه با لقاح مصنوعی یا لقاح آزمایشگاهی (IVF) استفاده می‌شود.

فرآیند مرتب‌سازی اسپرم شامل استفاده از دستگاهی به نام فلوسیتومتر برای مرتب‌سازی اسپرم بر اساس اندازه، شکل و محتوای DNA اسپرم است. این دستگاه می‌تواند اسپرم حامل کروموزوم X (که جنسیت زن را تعیین می‌کند) را از اسپرم حامل کروموزوم Y (که جنسیت مرد را تعیین می‌کند) شناسایی و جدا کند.

پس از مرتب سازی، می‌توان از اسپرم برای لقاح مصنوعی یا IVF استفاده کرد. در مورد لقاح مصنوعی، اسپرم مرتب شده را می‌توان مستقیماً به رحم یا دهانه رحم تزریق کرد. همچنین می‌توان از اسپرم مرتب شده برای بارور کردن تخمک در آزمایشگاه قبل از کاشت جنین به رحم استفاده کرد.

مراجعه به دکتر تعیین جنسیت، برای تعیین جنسیت نوزاد

اگر زوجی علاقه مند به تعیین جنسیت جنین خود قبل از بارداری هستند، باید با یک متخصص تعیین جنسیت یا یک متخصص باروری که می‌تواند آزمایشات قبل از تولد را انجام دهد، مشورت کنند.

چندین آزمایش قبل از تولد وجود دارد که می‌تواند جنسیت جنین را تعیین کنند، از جمله آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT) و نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS). NIPT یک آزمایش خون است که می‌تواند در اوایل هفته 10 بارداری انجام شود و DNA جنینی را که در خون مادر در گردش است، تجزیه و تحلیل کند. این آزمایش می‌تواند وجود کروموزوم Y را تشخیص دهد که نشان دهنده وجود جنین پسر است.

CVS یک آزمایش تهاجمی است که شامل برداشتن نمونه کوچکی از بافت جفت برای تجزیه و تحلیل ژنتیکی است. این آزمایش معمولا بین هفته‌های 10-12 بارداری انجام می‌شود و می‌تواند جنسیت جنین را با دقت بالایی مشخص کند.

به طور کلی، مشاوره با دکتر تعیین جنسیت یا متخصص باروری بهترین راه برای زوجین برای تعیین جنسیت جنین خود قبل از بارداری و دریافت اطلاعات جامع در مورد روش‌های مختلف موجود برای تعیین جنسیت است.