کنترل کلسترول با مصرف مکمل ژل رویال

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کنترل کلسترول با مصرف مکمل ژل رویال

شاید شما هم دیده باشید که وقتی آزمایش خون می‌دهیم دکتر میزان کلسترول خوب و بد را به ما می‌گوید. جالب اینجاست که همه فکر می‌کنند کلسترول برای سلامتی مضر است، اما این طرز تفکر اشتباه است. در بدن انسان دو نوع کلسترول وجود دارد: کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL). شما باید بدانید که میزان هرکدام باید چه قدر باشد تا سلامت بمانید.

افزایش سطح کلسترول خون شوخی نیست. شما نباید اجازه دهید که کلسترول بد و کلسترول کلی در بدن شما افزایش پیدا کند. البته گزینه‌هایی برای تنظیم کلسترول خون وجود دارد. مثلاً رویال ژلی یکی از این گزینه‌ها است. اصلاً شما میدانید رویال ژلی چیست؟ در ادامه در مورد این ماده و فواید آن بر کاهش کلسترول خون با شما صحبت می‌کنیم.

 

ژل رویال چیست؟

ژل رویال یا رویال ژلی ماده‌ای ژلاتینی است که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه ملکه و بچه‌های آن‌ها تولید می‌شود. این ماده مغذی معمولاً به‌عنوان یک مکمل غذایی برای درمان انواع بیماری‌های جسمی و بیماری‌های مزمن به فروش می‌رسد.

این ماده از قدیم در طب سنتی مورداستفاده قرار می‌گرفته است. ژل رویال از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است. ترکیب شیمیایی کامل ژل رویال ناشناخته است، اما به نظر می‌رسد که اثرات مثبت این ماده بر سلامتی از وجود پروتئین‌ها و اسیدهای چرب منحصربه‌فرد آن ناشی می‌شود.

رویال ژلی 9 گلیکوپروتئین دارد که درمجموع به‌عنوان پروتئین‌های اصلی ژل رویال(MRJPs) شناخته می‌شوند. همچنین دو اسید چرب در رویال ژلی وجود دارد که عبارت‌اند از ترنس 10 هیدروکسی 2 دسنوئیک اسید و 10 هیدروکسی دکانوئیک اسید. ژل رویال همچنین حاوی چندین نوع ویتامین B و مواد معدنی است.

تأثیر رویال ژلی بر تنظیم کلسترول

اگر پزشک به شما دستور داده که سطح کلسترول خون خود را کاهش دهید شاید بخواهید از داروهای مختلف استفاده کنید، اما باید بگوییم که ژل رویال گزینه‌ای مطمئن‌تر و طبیعی است و تأثیری مشابه داروهای کاهش کلسترول دارد. داروهای ضد کلسترول موجود در بازار عوارض جانبی بسیار زیادی دارند. یکی از این داروها لیپیتور (Lipitor) است که رایج‌ترین و پرفروش‌ترین داروی کلسترول در جهان به شما می‌رود. این دارو عوارض جانبی زیادی دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اسهال؛
  • ناراحتی معده؛
  • درد عضلات و مفاصل؛
  • ایجاد تغییرات در نتیجه برخی از آزمایش‌های خون.

پزشکانی که داروهای کاهش‌دهنده کلسترول تجویز می‌کنند از عوارض آن باخبر هستند. پس بهتر است گزینه‌های بدون عوارض و طبیعی را به بیماران خود معرفی کنند.

خوشبختانه، گزینه‌های طبیعی که هیچ آسیبی به بدن نمی‌رسانند در بازار موجود هستند و افراد مبتلابه کلسترول بالا می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در یک مطالعه، گروهی از محققین در ژاپن تصمیم گرفتند اثرات ژل رویال را بر سطح کلسترول خون بر روی 15 داوطلب بررسی کنند.

آن‌ها به مدت 4 هفته به نیمی از داوطلبان روزانه 6 گرم ژل رویال دادند. کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) در کسانی که ژل رویال مصرف می‌کردند به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت. سطح کلسترول خوب (HDL) و تری گلیسیرید هم در هیچ یک از گروه‌ها تغییر نکرد.

بر اساس این مطالعه، به نظر می‌رسد که ژل رویال با دوز نسبتاً بالای 6 گرم در روز به کاهش کلسترول بد و کلسترول کلی خون کمک می‌کند و درعین‌حال به سطح کلسترول خوب آسیبی نمی‌رساند. دانشمندان میگویند که ژل رویال احتمالاً این کار را با کاهش لیپوپروتئین‌های بسیار کم‌چگالی انجام می‌دهد. این لیپوپروتئین‌ها در کبد تولید می‌شوند و به جریان خون می‌ریزند تا تری گلیسیرید را بافت‌های بدن تأمین کنند. سطوح بالای کلسترول بد با ایجاد رسوبات پلاک بر روی دیواره شریان‌ها مسیر عبور خون را باریک کرده و جریان خون را محدود می‌کند.

اکثر افراد میگویند که مصرف 6 گرم رویال ژلی در روز هم سخت است و هم هزینه بالایی دارد. سؤال این است که آیا دوز پایین‌تر از 6 گرم هم می‌تواند مؤثر باشد یا خیر. در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

آیا مصرف میزان کم رویال ژلی هم به کاهش کلسترول کمک می‌کند؟

آیا مصرف میزان کم رویال ژلی هم به کاهش کلسترول کمک می‌کند؟

یک مطالعه دیگر در مورد ارتباط رویال ژلی و کلسترول انجام شده که میزان کمتری از این ماده یعنی 3150 میلی‌گرم در روز یا تقریباً نیمی از آنچه در مطالعه اول استفاده شد را موردبررسی قرار داده است.

40 نفر با سطوح کلسترول تقریباً بالا (180-200 میلی‌گرم در دسی لیتر) به‌طور تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایشی تقسیم شدند. به آن‌ها دستور داده شد که روزانه 3150 میلی‌گرم ژل رویال یا دارونما به مدت سه ماه بدون هیچ مکمل دیگری مصرف کنند.

سطح کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) پس از مصرف ژل رویال به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت، اما سطح تری گلیسیرید (TG) و کلسترول خوب (HDL) خیلی تغییر نکرد.

محققان در مورد مکانیسم عمل ژل رویال به یک نکته بسیار جالب رسیدند. آن‌ها دریافتند که مصرف مکمل ژل رویال به مدت 3 ماه به‌طور قابل‌توجهی سطح دهیدرو اپی اندروسترون (DHEA) را افزایش می‌دهد. این هورمون که در بدن تولید می‌شود سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.

ژل رویال برخلاف داروهایی مانند لیپیتور در طول مطالعه هیچ آسیبی به کبد یا کلیه افراد وارد نکرد.

ژل رویال چقدر کلسترول را کاهش می‌دهد؟

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، در بدن انسان دو نوع کلسترول وجود دارد: لیپیدهای با چگالی کم    (LDL)  و لیپیدهای با چگالی بالا (HDL). بدن شما از این مواد چرب برای تولید هورمون‌ها، ویتامین D و آنزیم‌های گوارشی استفاده می‌کند. آنزیم‌های گوارشی به تجزیه غذا کمک می‌کنند. بدن انسان برای عملکرد خوب به هر دو نوع کلسترول نیاز دارد، اما مسئله این است که مقدار این چربی‌ها در بدن باید متعادل باشد.

زمانی که سطح کلسترول بد یا همان LDL بیش‌ازحد بالا می‌رود، ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد، چون کلسترول LDL زیاد رگ‌های خونی را باریک و سفت می‌کند و بنابراین بدن در برابر مشکلات گردش خون و بیماری‌های قلبی آسیب‌پذیرتر می‌شود.

مواد غذایی زیادی غذا وجود دارند که می‌توانند به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک کنند و درعین‌حال سطح کلسترول HDL را بالا نگه دارند. این مواد غذایی شامل غلات کامل مانند جو، سبزیجات برگ‌دار، آووکادو، بادمجان و آجیل هستند.

مطالعاتی که بر روی رویال ژلی انجام شد نشان داد که این ماده می‌تواند ابزاری قدرتمند برای کنترل سطح کلسترول باشد. در این مطالعات مشخص شد که مصرف روزانه ژل رویال سطح کلسترول خون را تا حدود 6.7 درصد کاهش می‌دهد. وقتی یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و در کنارش رویال ژلی مصرف کنید می‌توانید سطح کلسترول را در یک راستا نگه دارید. درنتیجه، می‌توانید از سلامت قلب و داشتن انرژی اطمینان حاصل کنید.

دو مطالعه انجام‌شده بر روی انسان مدرک بسیار محکمی هستند که نشان می‌دهند ژل رویال می‌تواند یک جایگزین طبیعی و بدون ضرر برای داروهای ضد کلسترول باشد.

ذکر این نکته ضروری است که شرکت‌کنندگان در این مطالعه روزانه 3 گرم ژل رویال مصرف می‌کردند. درحالی‌که این مقدار خیلی زیاد نیست، اما اگر می‌خواهید از ژل رویال برای کاهش سطح کلسترول خود استفاده کنید بهتر است از مقادیر کم شروع کنید. بااینکه عوارض جانبی ژل رویال نادر است، اما این ماده خیلی قوی است و ممکن است نسبت به آن حساسیت نشان دهید. به همین دلیل مصرف خود را با 1 گرم در روز شروع کنید و به‌آرامی دوز را در طول چند هفته افزایش دهید، البته اگر هیچ عوارضی مشاهده نکردید.