نگهداری روغن زرد یا حیوانی در مدت زمان بالا

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نگهداری روغن زرد

روغن حیوانی یا روغن زرد یکی از روغن‌های پرطرفدار و دارای فواید بسیار زیاد است. این روغن را هم می‌توان از بیرون تهیه کرد و هم در خانه آن را درست کرد، اما موضوع مهمی که وجود دارد، نحوه نگهداری از این نوع روغن است. نگهداری از روغن حیوانی بسیار مهم است تا در استفاده‌های بعدی از آن عطر و طعم خوب خود را حفظ کند. نحوه نگهداری از روغن زرد و یا ظروفی که باید از آن برای نگهداری این روغن استفاده کنید، چیز پیچیده و دشواری نیست. بنابراین اگر شما هم به استفاده از روغن زرد یا حیوانی علاقمندید و به دنبال نحوه درست نگهداری از این نوع روغن و طول عمر بیشتر آن هستید، این مطلب از گهواره به شما کمک خواهد کرد.

روش صحیح نگهداری روغن حیوانی

روغن حیوانی یا زرد یکی از روغن‌های خوش عطر و طعم پرطرفدار در میان مردم است، از معروف‌ترین روغن‌های حیوانی، روغن کرمانشاهی یا روغن حیوانی اصیل است. روغن حیوانی بسته به نوع شیری که از آن استفاده می‌شود، متفاوت است. این روغن را می‌توان از چربی شیر گاو، گوسفند و بز تهیه کرد. روغن حیوانی گوسفندی کلسترول بالاتری دارد و به دلیل حجم کم شیر گوسفند، قیمت بیشتری هم دارد. روغن حیوانی گاوی عطر و طعم کمتری دارد و از این رو قیمت پایین‌تری هم دارد.

نحوه نگهداری از روغن حیوانی تفاوتی در نوع روغن حیوانی نمی‌کند و یک فرآیند یکسان دارد. البته روغن حیوانی گوسفندی به دلیل اینکه عطر و طعم بیشتری دارد و قیمت بالاتری دارد، نیاز به دقت بیشتری در نگهداری آن است. روغن حیوانی بطور معمول در دمای اتاق بصورت نیمه جامد است. بنابراین می‌توان بدون نگرانی روغن حیوانی را در دمای 25 درجه سانتی گراد یا دمای اتاق نگهداری کرد. اگرچه روغن حیوانی به علت طبیعی بودن، در بیرون از یخچال خراب نمی‌شود، اما توصیه می‌شود در فصول گرم، روغن حیوانی را در یخچال نگهداری کنید. همچنین روغن حیوانی که پایه و اساس آن دوغ است، بهتر است حتما در یخچال نگهداری شود، زیرا ممکن است کمی دوع داخل روغن باشد.

بطور کلی درمورد نگهداری از روغن زرد، چه در یخچال و چه بیرون از یخچال، حتما توجه داشته باشید تا در ظرف کاملا بسته شده باشد. در یخچال به دلیل اینکه شرایط تبخیر مواد غذایی بیشتر است، عطر روغن زودتر از بین می‌رود. بنابراین حتما بعد از هربار استفاده از بسته شدن در ظرف روغن مطمئن شوید. همچنین اگر مقدار روغن شما زیاد است، بهتر است آن را در ظروف کوچک تقسیم کنید تا عطر و طعم آن دیرتر از بین برود و کلا در یخچال نگهداری نکنید.

روش صحیح نگهداری روغن حیوانی

مدت زمان نگهداری روغن حیوانی

روغن حیوانی اصل بدون ناخالصی است و مانند عسل هیچ تاریخ انقضایی ندارد و شما می‌توانید آن را برای مدت طولانی نگهداری و استفاده کنید. اما با این حال، نحوه نگهداری و برخی از شرایط می‌تواند در خراب شدن روغن حیوانی تاثیر بگذارند. دو عامل می‌تواند در خراب شدن روغن حیوانی دخیل باشد:

  • قرار گرفتن در مجاورت هوا

اگر بعد از هربار استفاده کردن از روغن حیوانی، در ظرف آن را به خوبی نبندید، روغن در مجاورت هوا اکسید شده و کیفیت خود را به مرور زمان از دست می‌دهد.

  • قرار گرفتن در معرض نور

قرار گرفتن در معرض نور یا گرما باعث تغییر  حالت روغن و تبدیل آن از جامد به مایع می‌شود. تکرار این تغییر حالات از جامد به مایع و بلعکس باعث افت کیفیت روغن و از بین رفتن طعم و بو آن می‌شود. 

بنابراین همانطور که گفته شد، روغن حیوانی اصل را می‌توانید با رعایت موارد بالا تا 100 سال نگهدار و استفاده کنید، اما در صورتیکه موارد بالا رعایت نشود و آن را داخل دمای اتاق نگهداری کنید، تنها می‌توانید تا 2 سال بدون هیچ مشکلی از روغن استفاده کنید. در صورتیکه روغن حیوانی خراب شده باشد، با نشانه‌های زیر می‌توانید به آن پی ببرید:

  • طعم تند و تیز متمایل به تلخی
  • تغییر رنگ روغن و کدر شدن آن
  • تغییر بوی روغن یا زیاد شدن بوی آن
  • کپک روی روغن
  • دود کردن سریع روغن پس از گرم شدن

خواص روغن حیوانی کهنه

روغن حیوانی از ارزش غذایی زیادی برخوردار است. اگر شما هم به خوردن روغن حیوانی علاقمندید اما از تاثیر آن بر روی سلامتی خود نگران هستید، باید بگویم که بعد از خواندن موارد زیر، به راحتی و بدون نگرانی می‌توانید از مصرف این روغن و طعم و عطر آن لذت ببرید.

  • تامین انرژی

با وجود اینکه بدن می‌تواند چربی لازم خود را تامین کند، اما باز به میزانی چربی برای انجام عملکردهای حیاتی بدن و تامین انرژی نیاز دارد. روغن حیوانی با خواص افزایش انرژی می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد و توسط کبد به انرژی مورد نیاز تبدیل شود.

  • کم چرب

روغن حیوانی نسبت به روغن‌های دیگر از کلسترول پایین‌تری برخوردار است. به همین دلیل افرادی که کلسترول بالایی دارند می‌توانند به راحتی این روغن را هضم کنند.

  • کاهش حساسیت

روغن حیوانی عاری از شیر یا دوغ است، بنابراین افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز را دارند و نمی‌توانند کره مصرف کنند، می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی از این روغن استفاده کنند.

  • کمک به عملکرد دستگاه گوارش

روغن حیوانی سرشار از اسید بوتیریک است. این اسید یک اسید چرب زنجیره کوتاه می‌باشد که به یک پاسخ ایمنی متصل است و به کاهش التهاب و بهبود سیستم گوارش کمک می‌کند. همچنین این روغن به تحریک ترشح اسید معده کمک کرده و به نوبه خود به هضم غذا هم کمک می‌کند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن حیوانی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به افزایش توان بدن شما برای جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی غذاهای مصرفی، کمک می‌کند. این باعث افزایش سیستم ایمنی شما و قوی‌تر شدن بدن می‌شود. همچنین این روغن حاوی اسیدلینولئیک کونژوگه، بوتریک اسید و ویتامین A است که علاوه بر خواص ضد سرطانی به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش استرس کمک می‌کند.

  • کمک به سلامت چشم و پوست

مقادیر قابل توجه ویتامین A در این نوع روغن و همچنین وجود برخی از آنتی اکسیدان‌ها به جلوگیری از بروز برخی از بیماری‌های چشمی و تقویت سلامت چشم کمک می‌کند. اسیدهای چرب موجود در این روغن به تقویت پوست، طراوت و نرمی آن کمک کرده و باعث رطوبت و آبرسانی پوست می‌شود.

از بین بردن تلخی روغن حیوانی

همانطور که گفته شد، یکی از نشانه‌های فاسد شدن روغن حیوانی، طعم تلخ و تند روغن است. اگر با چنین طعمی روبه‌رو شدید، دیگر نشانه‌های فاسد بودن را بررسی کنید و از سالم بودن روغن مطمئن شوید. اما اگر بوی تند آن شما را ناراحت می‌کند، می‌توانید از یک یا دو عدد چوب دارچین برای ز بین رغتن بوی آن استفاده کنید.

طرز نگهداری روغن دنبه

روغن دنبه یکی دیگر از روغن‌های طبیعی است که از پی یا چربی گوسفند در قسمت دم او تهیه می‌شود. این روغن نسبت به روغن حیوانی بوی بیشتری دارد به همین دلیل ممکن است طرفداران کمتری داشته باشد. با این حال طعم آن بسیار خوب است. این روغن علاوه بر فواید بسیاری که دارد، معایبی هم دارد که بهتر است در مقدار مصرفی آن توجه شود. 

روغن دنبه هم مانند روغن حیوانی باید حتما در دما اتاق یا یخچال نگهداری شود و از نور، گرما، اکسیژن و آب به دور باشد تا مت زمان بیشتری را بتوان از آن نگهداری کرد.

مدت نگهداری روغن دنبه در یخچال

در صورتی که نکات زیر در نگهداری از روغن دنبه رعایت شود، شما می‌توانید آن را برای مدت طولانی نگداری کنید:

  • بعد از هربار استفاده کردن، در ظرف روغن را به خوبی ببندید تا با اکسیژن در تماس نباشد. اسیدهای چرب غیر اشباع در تماس با اکسیژن اکسید می‌شوند.
  • در هربار استفاده کردن از قاشق تمیز برای برداشتن روغن استفاده کنید. میکروب می‌تواند باعث اکسید شدن روغن شود.
  • اگر در تهیه روغن آب آن کاملا گرفته شود، مدت زمان بیشتری می‌توان از آن نگهداری کرد.
  • بنابراین با رعایت این نکات شما می‌توانید برای مدت طولانی این روغن را در یخچال نگهداری کنید.

ظرف نگهداری روغن دنبه

مناسب‌ترین ظرف برای نگهداری از روغن همان هیزه می‌باشد که البته امروزه در آپارتمان شرایط نگهداری از آن وجود ندارد. به هر حال بهترین ظرف برای نگهداری از روغن دنبه و روغن حیوانی، ظروفی است که دارای درب وکیوم شده باشد و در عین حال استفاده کردن از آن راحت باشد. از آنجایی که از این روغن می‌توان برای مدت طولانی استفاده کرد، بهتر است از ظروف پلاستیکی برای نگهداری از آن استفاده تکرد زیرا بسیار مضر است.