طبع لوبیا چشم بلبلی چیست؟+ مصلح و خواص آن

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طبع لوبیا چشم بلبلی

خانواده‌ی لوبیا یک خانواده گسترده است. انواع لوبیا مانند لوبيا سبز، لوبيا قرمز، لوبيا چيتي، لوبیا سفید، لوبیا کشاورزی و ... برای طبخ انواعی از غذاهای خوشمزه در دسترس قرار دارد. اما یکی از این لوبیا‌های خاص و خوش‌طعم که سرشار از پروتئین و ویتامین است، لوبیا چشم بلبلی است. در این مقاله قصد داریم در مورد خواص و طبع لوبیا چشم بلبلی بیشتر توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

طبع یا مزاج لوبیا چشم بلبلی، کدام درست است؟

در طب سنتی ما با چهار طبع یا مزاج سر و کار داریم:

  • مزاج گرم و خشک (صفراوی) – عنصر غالب: آتش
  • مزاج گرم و تر (دموی) – عنصر غالب: باد
  • مزاج سرد و خشک (سوداوی) – عنصر غالب: خاک
  • مزاج سرد و تر (بلغمی) – عنصر غالب: آب

از نظر این طب مواد در یکی از این دسته‌ها قرار دارند. آنچه طبع یک ماده را تعیین می‌کند، مواد تشکیل دهنده‌ی آن است. طبع با مزاج فرق دارد. طبع قابل تغییر نیست اما مزاج تغییر می‌کند. در مورد افراد از کلمه مزاج استفاده می‌کنیم زیرا یک فرد می‌تواند با اصلاح تغذیه مزاجش را تغییر دهد اما طبع یک غذا غیرقابل تغییر است. مثلاً وقتی می‌گوییم فلان غذا طبع سرد و خشک دارد به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند. با این حال شما باید آن را با مصلحش مصرف کنید تا تعادل ایجاد شود. مصلح یک ماده عکس طبع آن ماده است. مثلاً غذای سردی مانند ماست را باید با نعنا که طبع گرمی دارد مصرف کرد تا تعادل برقرار شود.

*اطلاع از طبع نخود فرنگی و مصلح آن

طبع لوبیا چشم بلبلی چیست

بلاخره طبع لوبیا چشم بلبلی سرد است یا گرم؟ طبع لوبیا چشم بلبلی، گرم و تر است (دموی). توجه داشته باشید که طبع انواع لوبیا مانند طبع لوبیا قرمز یا طبع لوبیا چیتی همین گرم و تر است با این تفاوت که شدت گرمی در بعضی از انواع لوبیا بیشتر و کمتر است. اما همه‌ی حبوبات طبع یکسانی ندارد. 

طبع انواع خوراک لوبیا چشم بلبلی

در بالا توضیح دادیم که لوبیا چشم بلبلی طبع سرد دارد یا گرم و همانطور که در بالا نیز اشاره شد به یاد داشته باشید نه تنها طبع لوبیا چشم بلبلی در طب سنتی بلکه هیچ ماده‌ی دیگری قابل تغییر نیست. اما طبع لوبیا چشم بلبلی پلو یا به حالت خوراک آن چگونه است؟ وقتی در مورد طبع یک غذا صحبت می‌کنیم وضعیت کمی پیچیده می‌شود. مثلاً در مورد طبع لوبیا چشم بلبلی شیوه‌ی آماده سازی برنج اهمیت زیادی دارد. مثلاً اگر برنج به صورت آبکش آماده شود طبع سردی دارد اما اگر بصورت کته آماده شود طبع گرمی دارد. همچنین در هر حالتی طبع خشک برنج نیز برقرار است. 

پس تا اینجا لوبیا چشم بلبلی طبع گرم و تری دارد و وقتی با برنج آبکش که طبع سرد و خشک دارد تهیه شود، تعادل برقرار می‌گردد به شرط آنکه به اندازه کافی از لوبیا استفاده کنیم. اما اگر برنجه کته باشد گرمی طبع تشدید می‌شود. پس باید کنار آن از یک کنارغذای سرد مانند ماست استفاده کرد. قانون سفت و سختی در مورد طبع خوراک‌ها وجود ندارد زیرا در تهیه‌ی آنها از انواعی از مواد مختلف و ادویه‌ها استفاده می‌شود. با این حال باید بدانید موادی که بیشتر استفاده می‌کنید می‌توانند هدایت طبع یک خوراک را به دست بگیرند پس باید به آنها توجه کنید.

مصلح لوبیا چشم بلبلی

برای آنکه تعادل برقرار شود باید هر غذایی را با مصلح آن مصرف کرد. چون طبع لوبیا چشم بلبلی گرم و تر است می‌توانید آن را با ادویه‌هایی مانند زنجبیل و خردل و زیره و نمک و روغن زیتون و آویشن و فلفل و سقز و دارچین مصرف کنید. همچنین طبخ آن در کنار گوشت نیز کمک کننده است. افراد گیاهخوار می‌توانند از ادویه‌جات برای اصلاح طبع استفاده کنند.

اگر از مصلح یک غذا استفاده نکنیم چه می‌شود؟

در طب سنتی یک قانون وجود دارد که بروز بیماری‌ها در اثر برهم خوردن تعادل مزاجی در بدن رخ می‌دهد. این اتفاق ممکن است در اثر تغذیه‌ی اشتباه و سبک زندگی ناسالم و غلط رخ دهد. وقتی غذاها را با مصلحشان مصرف نکنید، یک طبع در بدنتان غلبه می‌کند و هر طبعی با بیماری‌های خاص خود همراه است. مثلاً تجمع طبع سرد و تر در بدن منجر به چاقی می‌شود. بنابراین وقتی به طبع لوبیا چشم بلبلی توجه نکنید در درازمدت به جای بهره‌مندی از خواص لوبیا، مضرات لوبیا چشم بلبلی نصیبتان می‌شود. بنابراین رعایت اعتدال طبع اهمیت بسیار زیادی دارد.

فواید لوبیا چشم بلبلی

فواید لوبیا چشم بلبلی چیست؟

در مورد خاصیت لوبیا چشم بلبلی شک نکنید. این لوبیا یک قرص طبیعی و پیشگیری کننده از بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها است.  از مهمترین خواص لوبیا چشم بلبلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بارداری سالم و بهتر: لوبیا چشم بلبلی حاوی میزان زیادی فولات نوعی ویتامین B است که به کاهش احتمال نقص مغز و نخاع در نوزادان کمک می‌کند.
  • مدیریت وزن: از آنجایی که لوبیا چشم بلبلی از جمله مواد غذایی با فیبر بالا محسوب شده و سرشار از فیبر محلول و نامحلول است می‌تواند به بدن در کنترل وزن کمک کند. پروتئین و کربوهیدرات‌های دیر هضم و با کیفیت موجود در لوبیا چشم بلبلی با ایجاد حس سیری در بدن می‌توانند میزان کالری دریافتی روزانه را کاهش دهند. کنترل وزن خود از بسیاری از بیماری‌ها مانند کبد چرب جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید در مورد خواص لوبیا چشم بلبلی و کبد چرب از متخصص طب سنتی اطلاعات بیشتری بگیرید.
  • افزاینده سطح انرژی بدن: لوبیا چشم بلبلی حاوی میزان زیادی منگنز است. منگنز یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که از ساختارهای سلولی مسئول تولید انرژی در بدن محافظت می‌کند. پروتئین موجود در نخود سیاه نیز به افزایش سطح انرژی شما کمک می‌کند.
  • بهبود سلامت چشم: یکی دیگر از مزایای لوبیا چشم بلبلی، تقویت قوای چشم است! ویتامین A موجود در این دانه لوبیه با محافظت از قرنیه، سلامت چشم را بهبود بخشیده و به بدن کمک می‌کند تا برای چشم‌ها روان کننده تولید کرده و در نتیجه عملکرد شبکیه را بهبود ببخشند.
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت: دیابت یکی از فراگیرترین مشکلات دنیاست. در تحقیقات انجام شده مشخص شده است که فیبر محلول موجود در لوبیا چشم بلبلی هضم را کند کرده و به بدن کمک می‌کند سطح قند خون را تنظیم کند و خطر افزایش قند خون را کاهش می‌دهد. 
  • تقویت استخوان‌ها:با مصرف نصف فنجان لوبیا چشم بلبلی می‌توانید میزان کلسیم توصیه شده روزانه را دریافت کنید که یک ماده مغذی ضروری برای استحکام استخوان‌ها است.
  • سهولت هضم: اگر در گوارش و هضم غذا مشکل دارید، لوبیا چشم بلبلی را در رژیم خود بگنجانید. زیرا فیبر محلول و نامحلول موجود در آن به هضم کمک کرده و باعث افزایش حجم مدفوع و دفع راحت‌تر می‌شود. این موضوع به کاهش یبوست نیز کمک می‌کند.

سخن پایانی

توجه به طبع لوبیا چشم بلبلی در زمان تهیه غذا می‌تواند کمک کند انتخاب‌های هوشمندانه‌تری داشته باشید و در نتیجه تعادل را در تغذیه‌ی خود برقرار کنید. بعلاوه به خاطر داشته باشید که حتماً قبل از مصرف لوبیا و سایر حبوبات، با خیساندنشان نفخ آنها را بگیرید تا دچار مشکلات گوارشی نشوید.