عوارض نداشتن رابطه زناشویی برای زنان و سلامت جسم و روح آن‌ها

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض نداشتن رابطه زناشویی برای زنان

آیا تاکنون چیزی در مورد عوارض نداشتن رابطه زناشویی برای زنان شنیده‌اید؟ اصلا آیا می‌دانید رابطه جنسی جدا از لذت معروف و مشهور آن، فواید و مزایای بسیاری هم دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که رابطه جنسی تنها برای کسب لذت نیست؛ اگرچه لذت جنسی امری مهم است، اما واقعیت این است که لذت ناشی از رابطه جنسی، همه چیز نیست و در یک رابطه جنسی سالم، فواید بسیاری نهفته است. این فواید برای مردان و زنان به طور جداگانه بررسی می‌شود.در ایم مقاله از سایت گهواره اختصاصا در مورد عوارض نداشتن رابطه زناشویی برای زنان و فواید این رابطه برای آنها صحبت خواهیم کرد.

نداشتن رابطه زناشویی برای زنان چه عوارضی دارد؟

نداشتن رابطه زناشویی برای زنان چه عوارضی دارد؟

احساس خستگی، کِرِخی و بی حالی

نقش هورمون‌ها را در احساس خوب دست کم نگیرید و هرگز فراموش نکنید که یک رابطه جنسی خوب منجر به ترشح هورمون‌های شادی‌آور می‌شود و به راحتی می‌تواند فرد را از حالت کرخی و خستگی نجات دهد. احساس خستگی دائم یکی از عوارض روحی و روانی نداشتن رابطه جنسی برای زنان است. وقتی رابطه زناشویی ندارید به این معنی است که بدن شما از روند طبیعی و عادی خود خارج شده است. این خروج به راحتی بخش طبیعی، فیزیکی و روحی بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و شما را دچار بی‌حالی و خستگی می‌کند.

رابطه جنسی خوب و با کیفیت تضمین‌کننده رسیدن به آرامش است. این آرامش در نتیجه ترشح هورمون‌های خاصی است که در نتیجه رابطه جنسی ترشح می‌شوند و تاثیر آن در بدن باقی می‌مانند.

شاید جالب باشد بدانید که تجربه یک رابطه جنسی خوب و باکیفیت در شروع صبح، به شدت می‌تواند تضمین‌کننده روحیه بالای شما در تمام اوقات روز باشد. دلیل آن هم فقط و فقط احساس مطلوبی است که از رابطه جنسی با شریک خود دریافت می‌کنید و هورمون‌های خاصی که در نتیجه این رابطه در بدن شما ترشح می‌شود.

استرس و عصبانیت

ترشح هورمون‌های شادی (اندورفین و اکسی توسین) در نتیجه رابطه جنسی می‌تواند استرس و اضطراب و عصبانیت را دور کند. بدیهی است وقتی رابطه جنسی متوقف شود، استرس و عصبانیت اوج می‌گیرد، زیرا هورمون‌های شادی‌آور ترشح نمی‌شوند. البته تجربه استرس و عصبانیت ناشی از نداشتن رابطه جنسی هم برای زنان و هم برای مردان مطرح است.

کاهش سیستم ایمنی بدن

همانطور که گفتیم رابطه زناشویی، فقط یک رابطه لذت‌بخش نیست، یک رابطه لذت‌بخش پرفایده است که تقویت سیستم ایمنی تنها یکی از فواید آن است. متوقف شدن و نداشتن رابطه جنسی می‌تواند به راحتی و بدون اینکه متوجه شوید، سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

داشتن رابطه جنسی سالم و مطلوب باعث می‌شود که میزان ایمونوگلوبین بیشتری در بدن تولید شود و بدن نسبت به ویروس‌ها به‌خصوص ویروس سرماخوردگی قوی‌تر عمل می‌کند. وقتی رابطه جنسی به هر دلیل متوقف می‌شود، سطح ایمنی بدن پایین می‌آید و بدن نسبت به بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شود.

آتروفی واژن

نداشتن رابطه زناشویی در زنان در وهله اول به اندام تناسلی آنها آسیب وارد می‌کند. این آسیب صرف نظر از آسیب روحی و روانی ناشی از نداشتن رابطه جنسی است. نداشتن رابطه زناشویی منجر به خشکی واژن شده و دیواره واژن را به مرور نازک می‌کند. این مشکل آتروفی واژن است که در نتیجه کاهش میزان هورمون استروژن رخ می‌دهد.

کاهش کمیت و کیفیت تحریک جنسی

وقتی رابطه جنسی وجود نداشته باشد، کم باشد یا کیفیت بالایی نداشته باشد، به مرور زمان و البته خیلی سریع تحریک جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طوری که اختصاصا در زنان رطوبت واژن کم می‌شود و در مردان قدرت نعوظ تحلیل می‌رود. (در مورد نعوظ در زنان در این مقاله بیشتر بخوانید)

افزایش فشار خون

بالا رفتن تدریجی فشار خون از دیگر از عوارض نداشتن رابطه جنسی برای زنان و البته مردان است.

تشدید دردهای قاعدگی

از دیگر عوارض نداشتن رابطه زناشویی برای زنان بدتر شدن دردهای دوران پریودی است. انقباض ماهیچه‌های رحم حین رسیدن به اوج لذت جنسی در خانم‌ها باعث می‌شود که خون با فشار سریع‌تر و بیشتری در قسمت پایین شکم پخش شود. به‌ علاوه اینکه ترشح بیشتر هورمون اندروفین به ‌واسطه ارگاسم در بدن خانم‌ها باعث می‌شود که درد دوران قاعدگی کمتر شود.

افزایش احتمال عفونت ادراری

بد نیست بدانید که بعد از رابطه جنسی، عفونت‌های دستگاه ادراری وارد مجرای ادراری شده و از بدن دفع می‌شوند؛ بدیهی است که نداشتن رابطه جنسی یا متوقف شدن آن به هر دلیل، منجر می‌شود تا میزان دفع این عفونت‌ها کمتر شود.

یائسگی زودرس

گفته می‌شود بین یائسگی زودرس و نداشتن رابطه جنسی در زنان ارتباط مستقیمی وجود دارد. به طوری که زنانی که رابطه زناشویی را تجربه نکرده‌‌اند، یا به هر دلیل رابطه جنسی در زندگی شخصی آنها متوقف شده است، زودتر و در سنین پایین‌تر یائسه می‌شوند.

* راهکارهای بهبود روابط زناشویی و جذابتر شدن آن را در این مطلب بخوانید. 

عوارض نداشتن رابطه برای مردان متاهل

توجه داشته باشید برای مردان متاهل که به هر حال در بخشی از زندگی خود رابطه جنسی را تجربه کرده‌‌اند، نداشتن رابطه جنسی سخت‌تر و پر آسیب‌تر است. اگرچه این جمله هرگز به این معنی نیست که مردان مجرد آسیبی از نداشتن رابطه جنسی نمی‌بینند؛ اما تجربه رابطه زناشویی در مردان و سپس متوقف شدن رابطه جنسی به هر دلیل، برای مردان سخت‌تر است.

  • اختلال نعوظ
  • احساس درد در بیضه‌ها و عضلات
  • کاهش سطح عملکرد بدن
  • اختلال حواس و کاهش حافظه کوتاه‌مدت
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مربوط به پروستات مانند سرطان پروستات
  • تاثیر منفی روی خلق و خوی

از جمله عوارض نداشتن رابطه برای مردان متاهل است؛ که البته ممکن است دامن‌گیر مردان مجرد هم باشد.

عوارض نداشتن رابطه برای زنان متاهل

عوارض نداشتن رابطه برای زنان متاهل

زنان متاهل هم اگر به هر دلیل از رابطه جنسی فاصله بگیرند یا دیر به دیر درگیر رابطه جنسی شوند، دچار عوارضی خواهند شد.

یک زن با توقف رابطه جنسی دچار آسیب‌های زیادی می‌شود؛ اگرچه معمولا به این موضوع به طور جدی توجه نمی‌شود و غالبا نادیده گرفته می‌شود، اما واقعیتی انکارناپذیر است که نمی‌تواند آن را نادید گرفت.

بد نیست بدانید که نخستین جایی که با نداشتن رابطه زناشویی، در زنان آسیب می‌بیند، اندام تناسلی است. زمانی که رابطه جنسی کم می‌شود یا به هر دلیلی قطع می‌شود، واژن دچار خشکی شدید می‌شود و دیواره آن کم‌کم نازک می‌شود. به این اختلال، آتروفی واژن می‌گویند که به‌ واسطه کاهش میزان هورمون استروژن است و از عوارض نداشتن رابطه جنسی در زنان محسوب می‌شود.

اگرچه زنان مجرد و زنانی که به طور کلی تجربه‌ای از رابطه جنسی ندارند، بهتر و راحت‌تر با این مضوع کنار می‌آیند، اما به هر حال آنها هم از مزایای آن بی‌بهره هستند؛ البته با این تفاوت که به دلیل تجربه نکردن رابطه زناشویی راحت‌تر می‌توانند با این موضوع کنار بیایند.

در واقع متوقف شدن رابطه جنسی در زندگی زنی که قبلا این رابطه را تجربه کرده است، به مراتب آسیب‌های روحی و جسمی شدید‌تری را به دنبال خواهد داشت.

عوارض نداشتن رابطه طولانی مدت در زنان

نداشتن رابطه جنسی طولانی مدت بین زوجین نه تنها آسیب‌های روحی زیادی به دنبال خواهد داشت، بلکه از نظر جسمی و فیزیکی هم زیان‌آور است. افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، افزایش استرس، کاهش عملکرد مغز و ضعف سیستم ایمنی بدن از جمله عوارض نداشتن رابطه طولانی مدت است.

ایجاد اختلاف بین زوجین نیز یکی دیگر از عوارض نداشتن رابطه طولانی مدت است.

* نشانه‌های تمایل به رابطه در زنان و برانگیختگی کدام است؟ 

کلام آخر

باید بدانید که عوارض نداشتن رابطه زناشویی برای زنان می‌تواند سخت و جدی و آزاردهنده باشد. خصوصا این مشکل برای زوجینی که در کنار هم و در یک منزل مشترک زندگی می‌کنند و به تعبیری دچار طلاق عاطفی هستند، پر رنگ‌تر و سخت‌تر خواهد بود.

به هر حال باید قبول کرد که زن و شوهر هر دو در داشتن رابطه خوب و باکیفیت سهم دارند. ازدواج اولین و منطقی‌ترین مسیری است که می‌تواند تجربه لذت جنسی خوب را فراهم کند و همسران را از مضرات نداشتن رابطه نجات دهد.  اگرچه گاهی بی میلی به ازدواج منجر به مجرد ماندن و عدم تشکیل خانواده می‌شود، اما آنچه قابل انکار نیست این است که رابطه جنسی در چارچوب خانواده و با شریک جنسی خوب پیامد‌های خوبی در زندگی خواهد داشت.