اهمیت BMI در بارداری

اردیبهشت ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اهمیت BMI در دوران بارداری

افزایش وزن یکی از دغدغه‌های تمام خانم‌هایی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند، است. احتمالاً شنیده‌اید که وزن شما بر وضعیت شما در دوران بارداری و بر تولد نوزاد تأثیر می‌گذارد. در این مطلب، متخصصان سایت پینوبیبی به شما می‌گویند که چرا داشتن BMI مناسب بارداری اهمیت دارد و BMI طبیعی برای خانم‌های باردار چقدر است. بعلاوه، توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید وزنتان را در دوران بارداری در محدوده‌ای ایمن و سالم نگه دارید.

BMI چیست؟

منظور از BMI همان "شاخص توده بدنی" است. شاخص توده بدنی (BMI)  با یک معادله ساده از قد و وزن فرد محاسبه می‌شود. برای محاسبه BMI از فرمول زیر استفاده می‌کنیم.

BMI = وزن (کیلوگرم) ÷ قد (متر) 

تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که از کجا می‌توان فهمید که آیا یک فرد کم وزن است، اضافه وزن دارد یا وزن او طبیعی است؟ این موضوع از طریق BMI تعیین می‌شود. استفاده از این شاخص آسان است و تقریباً در تمام علوم پزشکی کاربرد زیادی دارد.

با این حال، BMI محدودیت‌های خودش را هم دارد.

BMI را نمی‌توان برای زنان باردار استفاده کرد. پس با این حساب شاید بپرسید که BMI چه ارتباطی با دوران بارداری دارد؟ چرا پزشکان می‌گویند که شاخص توده بدنی در بارداری اهمیت دارد؟ ادامه مطلب را بخوانید تا پاسخ جالب این سؤال را متوجه شوید. 

آیا BMI در دوران بارداری اهمیت دارد؟

بله، BMI به بارداری مرتبط است و اهمیت زیادی هم دارد که خانم‌های باردار از BMI خود مطلع باشند. اما یک نکته مهم وجود دارد: در اینجا منظور BMI قبل از بارداری است، نه BMI بعد از بارداری. شما باید BMI خود را در دوران قبل از بارداری بدانید. زیرا قد و وزن شما قبل از بارداری تعیین می‌کنند که چه میزان افزایش وزن در بارداری برای شما طبیعی است. 

شاید بپرسید چرا این موضوع مهم است؟

اگر در دوران بارداری وزن شما بیش از حد بالا برود، ممکن است منجر به عوارض جدی مانند فشار خون بالا یا دیابت بارداری شود. بعلاوه، زنان دارای اضافه وزن و چاق در معرض خطر زایمان آسیب‌زا هستند. افزایش بیش از حد وزن می‌تواند احتمال بروز ناهنجاری‌های مادرزادی و همچنین احتمال مرده‌زایی را افزایش دهد.

حالا برویم سراغ آن سوی ماجرا: زنانی که در دوران بارداری وزن کمتری نسبت به میزان وزن توصیه‌شده اضافه می‌کنند نیز در معرض خطراتی خواهند بود: از جمله وزن کم نوزاد هنگام تولد، زایمان‌های نارس و افزایش مرگ‌و‌میر نوزادان.

پس تا اینجا فهمیدیم که چرا داشتن BMI مناسب بارداری اهمیت دارد. شما حتماً باید شاخص توده بدنی (BMI) خود در زمان قبل از بارداری را بدانید. به این صورت پزشک می‌تواند تعیین کند که آیا شما در دوران بارداری به اندازه کافی وزن اضافه کرده‌اید یا خیر. با دانستن این موضوع، در صورت نیاز پزشک می‌تواند مراقبت‌های لازم را از شما به عمل آورد.

(برای خواندن مطالب بیشتر در مورد دغدغه‌های خانم‌های باردار، سری به وب‌سایت پینوبیبی بزنید.)

BMI مناسب بارداری

BMI مناسب بارداری چقدر است؟

ما نمی‌توانیم یک شاخص توده بدنی خاص را برای عموم خانم‌ها پیشنهاد کنیم. زیرا این موضوع بستگی به قد و وزن هر خانم قبل از بارداری دارد. اما می‌توانیم یک قانون کلی را مطرح کنیم:

افزایش وزن بارداری بسته به شاخص توده بدنی هر فردی متفاوت است. اما به طور کلی، برای زنان کم وزن معمولاً بین 12 تا 18 کیلوگرم اضافه وزن طبیعی است. خانم‌هایی که وزن بالایی دارند نیز در دوران بارداری معمولاً بین 4 تا 9 کیلوگرم افزایش وزن خواهند داشت. حالا که BMI مناسب بارداری را متوجه شدیم بیایید ببینیم BMI قبل از بارداری چقدر باید باشد.

ایمن‌ترین شاخص توده بدنی قبل از بارداری چیست؟

ایمن‌ترین شاخص توده بدنی قبل از بارداری (BMI) بین 18.5 تا 24.9 است. اگر یک نوزاد را باردار باشید باید 25 تا 35 پوند (11.3 تا 15.9 کیلوگرم) افزایش وزن داشته باشید. اگر دوقلو باردار باشید نیز 37 تا 54 پوند (16.8 تا 24.5 کیلوگرم) افزایش وزن طبیعی و ایمن محسوب می‌شود. 

بعضی از افراد می‌پرسند که احتمال خطر برای مادران بیش از حد کم وزن بالاتر است یا مادرهایی که اضافه وزن در بارداری دارند؟ باید بگوییم که کمبود وزن تا حدی آسیب کمتری نسبت به چاقی دارد. 

طبیعتاً زنانی با وزن طبیعی شانس بسیار بیشتری برای داشتن یک زایمان سالم و بدون مشکل دارند. به همین علت است که پزشکان داشتن BMI مناسب بارداری را این‌قدر ضروری می‌دانند.

چطور بعد از بارداری دوباره به وزن معمول خود برگردیم؟

از دست دادن وزنی که در دوران بارداری اضافه کرده‌اید، کار آسانی نیست. بهترین راه این است که با پزشکتان در مورد تغییراتی که باید در شیوه زندگی‌تان ایجاد نمایید صحبت کنید. به این صورت می‌توانید زیر نظر پزشک به وزن سالم و طبیعی خود برگردید و وضعیت خودتان و کودکتان را بهبود بخشید.

آیا BMI می‌تواند بر روی باروری تأثیر بگذارد؟

بله، BMI شما بر باروری تأثیر می‌گذارد. بیایید ببینیم چگونه:

  • چاقی و اضافه وزن بر عملکرد تخمدان‌ها تأثیر می‌گذارد و ممکن است باعث کاهش میزان هورمون‌ها در گردش خون شود. اگر شخصی در این دسته از BMI قرار بگیرد، ممکن است دچار مشکلاتی در باردار شدن شود.
  • BMI  بسیار پایین ممکن است به پتانسیل شما برای باردار شدن آسیب برساند. زیرا مقدار مشخصی از بافت چربی برای تولید هورمون‌های بارداری مورد نیاز است. پس اگر این مقدار مشخص از بافت چربی در بدن شما موجود نباشد، ممکن است احتمال باروری شما پایین بیاید.

به خاطر داشته باشید که ارتباط تنگاتنگی بین BMI قبل از بارداری و خطر عوارض بارداری وجود دارد. هم خانم‌های کم‌وزن و هم خانم‌های دارای اضافه وزن ممکن است در مقایسه با خانم‌هایی با وزن طبیعی، پیامدهای سخت‌تری را از بارداری تجربه کنند.

به طور خلاصه، هم قبل از بارداری و هم در دوران بارداری بسیار مهم است که وزن سالم خود را حفظ کنید. تلاش برای رسیدن به BMI مناسب بارداری یکی از بهترین سرمایه گذاری‌هایی است که می‌توانید برای آینده خودتان و فرزندتان انجام دهید.

 BMI بسیار بالا در دوران بارداری

آیا BMI بسیار بالا در دوران بارداری خطرات سلامتی را افزایش می‌دهد؟

بله. اضافه وزن در بارداری خطرات سلامتی را در زنان باردار و غیر باردار افزایش می‌دهد. بیایید ببینیم افزایش وزن بیش از حد چه تأثیری می‌تواند بر مادر و کودک داشته باشد:

  • اختلالات فشار خون در بارداری
  • دیابت بارداری
  • ناهنجاری‌های مادرزادی
  • زایمان نوزادانی با وزن زیاد
  • سقط جنین
  • مرده‌زایی
  • آپنه انسدادی خواب (نوعی اختلال تنفسی در طول خواب)

چه اقداماتی می‌توانم انجام دهم تا وزنم در محدوده سالم و ایمن بماند؟

برای این که BMI مناسب بارداری را داشته باشید، قبل و بعد از بارداری این نکات را رعایت کنید:

  1. بدانید که بدنتان چقدر کالری نیاز دارد: به طور کلی، در طول سه ماه اول بارداری نیازی به کالری اضافی ندارید. به طور معمول، زنان در طول سه ماه دوم حدود 340 کالری اضافی در روز نیاز دارند. در سه ماه سوم (سه ماه آخر) نیز حدوداً 450 کالری اضافی در روز نیاز خواهید داشت.
  2. به طور مرتب با پزشکتان در ارتباط باشید و وزنتان را زیر نظر پزشک بررسی کنید.
  3. به طور منظم آمار افزایش وزنتان را داشته باشید و آن را با محدوده افزایش وزنی که پزشک توصیه می‌کند مقایسه کنید.
  4. یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات کم‌چرب و پروتئین بدون چربی داشته باشید. خوردن بیشتر غذاها در دوران بارداری بی خطر است؛ اما باید در مصرف برخی غذاها احتیاط کرد یا از مصرف آن‌ها اجتناب کرد. مثلاً از نوشیدنی‌هایی با قند مضاعف مثل نوشابه پرهیز کنید و مصرف و چربی‌های جامد مثل دسرها و غذاهای سرخ شده را به حداقل برسانید. مصرف شیر کامل و گوشت‌های پرچرب نیز باید در حداقل‌ترین حالت ممکن باشد. 
  5. حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی با شدت متوسط (مانند پیاده روی سریع) داشته باشید. 150 دقیقه ممکن است خسته کننده به نظر برسد؛ اما شما می‌توانید آن را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید تا راحت‌تر شود. (مثلاً هر بار 10 دقیقه پیاده روی کنید.) فعالیت بدنی برای اکثر زنان باردار سالم و بی خطر است. اما بهتر است با پزشکتان هم در این مورد مشورت کنید تا مشخص شود که آیا در زمینه فعالیت بدنی محدودیت خاصی دارید یا نه. 

عمل کردن به این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند که BMI مناسب بارداری را داشته باشید و در نتیجه زایمانی راحت و ایمن را تجربه کنید.

سخن آخر: یک توصیه برای خانم‌های باردار

اگر این مطلب برای شما مفید بود، توصیه می‌کنیم حتماً سری به وبسایت پینو بیبی بزنید. در این سایت می‌توانید هرآنچه خانم‌های باردار و مادران جوان باید بدانند را پیدا کنید. بعلاوه، فروشگاه آنلاین پینو بیبی نیز با ارائه انواع محصولات مخصوص نوزادان با کیفیت تضمینی در خدمت شماست.