انحراف انگشتان پا به داخل یا درون گردی انگشتان پا به داخل در کودک

آبان ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انحراف انگشتان پا به داخل یا درون گردی انگشتان پا به داخل در کودک

انحراف انگشتان پا به داخل یا درون‌گردی انگشتان پا در کودک، ناهنجاری‌ای است شایع، که در آن پای کودک به داخل چرخیده. درون‌گردی انگشتان پا در کودک، همان‌طور که موضوع قابل چشم‌پوشی‌ای نیست، اما نگران کننده هم نیست. با ما همراه باشید تا درباره انحراف انگشتان پا به داخل یا درون گردی انگشتان پا به داخل در کودک یا پا کفتری در کودکان، علت کج گذاشتن پا به سمت داخل، علت سوارشدن انگشتان پا روی هم و درمان چرخش پنجه به داخل بیشتر صحبت کنیم.

انحراف انگشتان پا به داخل یا درون‌گردی انگشتان پا در کودک چیست؟

انحراف انگشتان پا به داخل یا درون گردی انگشتان پا به داخل در کودک اتفاق شایعی است و با پای پرانتزی در کودکان متفاوت است. درون‌گردی انگشتان پا در کودک، به حالتی گفته می‌شود که در آن پای کودک به داخل چرخیده و به دنبال این، انحراف انگشتان پا به داخل رخ داده‌است. کودکی که دچار انحراف انگشتان پا به داخل است، موقع دویدن یا راه‌رفتن به جای اینکه پای خود را مستقیم بگذارد، روبه‌داخل قرار می‌دهد. این اتفاق معمولا در کودکان نوپا رخ می‌دهد و می‌تواند کاملا طبیعی و بدون فشار و درد باشد. کودکانی که دچار انحراف پا به داخل هستند، رشد جسمی و حرکتی نرمال شبیه دیگر بچه‌ها دارند. اغلب این چرخش پنجه به داخل با گذشت زمان و رشد کودک بهبود می‌یابد.

دلایل چرخش انگشتان پا به داخل در کودک

چرخش پا به داخل در کودکان، می‌تواند به دلیل چرخش یک قسمت از اندام تحتانی باشد. مثل: چرخش کف پا، چرخش استخوان ران (استخوان فمورال) و چرخش استخوان ساق پا (استخوان تیبیا) 

چرخش استخوان‌های کف پا (متاتارتوس ادکتوس) در کودکان

درون‌گردی پا کودک شما می‌تواند به دلیل وضعیتی باشد به نام متاتارتوس ادکتوس. اگر چرخش ایجاد شده در نیمه جلویی کف پا کودک اتفاق افتاده و بقیه پا و اندام تحتانی سر جای خود باشند، پس دلیل چرخش انگشتان به داخل، متاتارتوس ادکتوس است. متاتارتوس ادکتوس شایع‌ترین علت درون‌گردی انگشتان پا در کودکان است که معمولا در هنگام تولد در پا و انگشتان پای نوزاد دیده‌می‌شود. علت این ناهنجاری خیلی مشخص نیست، اما می‌تواند به علت انحراف انگشت به داخل در جنین در دوران جنینی باشد. متاتارتوس ادکتوس در کودکان می‌تواند انعطاف‌پذیر باشد و با فشار دست تا حدی صاف شود. همچنین می‌تواند خشک و بدون انعطاف باشد و با فشار دست اصلاح نگردد. 

چرخش استخوان ساق پا (تیبیا) در کودکان

انحراف پای کودک می‌تواند به دلیل چرخش استخوان ساق یا درشت‌نی (تیبیا) باشد. چرخش استخوان ساق در کودکان معمولا به علت فشارهای واردشده به جنین و موقعیت قرارگیری در دوران جنینی است. خوشبختانه این چرخش نیز به‌خودی‌خود خوب می‌شود. هرچند ممکن‌است این بهبودی سال‌ها طول بکشد.

چرخش ران در کودکان

دلیل انحراف پای کودک به داخل می‌تواند چرخش ران کودک باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که استخوان ران یا فمور کودک به سمت داخل چرخیده و در نتیجه لگن نیز به داخل چرخیده‌باشد. به دلیل همین ناهنجاری است که بعضی کودکان کم‌سن قادر به نشستن به حالت w هستند. خوشبختانه چرخش ران در کودکان معمولا خودبه‌خود بهبود می‌یابد و طی رشد کودک استخوان ران در جای صحیح قرار می‌گیرد. طبق مطالعات هیچ کفش، آتل، تمرین ورزشی و مداخله پزشکی وجود ندارد که بتواند دوره بهبودی چرخش ران را سرعت ببخشد.

دلایل چرخش انگشتان پا به داخل در کودک

چگونه انحراف انگشتان به داخل یا پاکفتری در کودکان را تشخیص دهیم؟

  • در کودک با انحراف پا به دلیل  متاتارتوس ادکتوس، نیمه قدامی پا به سمت داخل کج شده، اما پشت پا، ساق و ران-ها در وضعیت نرمال قرار دارند. این وضعیت در حالی که کودک به پشت بخوابد بیشتر قابل تشخیص است.
  • وجود سابقه خانوادگی از متاتارتوس ادکتوس و انحراف انگشتان کودک به داخل، احتمال وجود این ناهنجاری را در کودک بالا می‌برد. 
  • برای پی‌بردن به اینکه این انحراف و متاتارتوس ادکتوس انعطاف‌پذیر است یا نیست، کافی است با دست پا را به خارج فشار دهید. اگر به حالت نرمال بازگشت انحراف از نوع انعطاف‌پذیر است.
  • معمولا فاصله زیاد انگشت شست با انگشت دوم نشانه انحراف انگشتان پا کودک به داخل و متاتارتوس اداکتوس است.
  • وقتی کودک یا شیرخوار هنگام راه رفتن پا خود را به جای مستقیم گذاشتن، به سمت داخل می‌گذارد، احتمالا دچار انحراف به داخل در پا و انگشتان خود است. باید توجه کرد که این انحراف در پای است او یا در ساق یا ران او.
  • عکس‌برداری با اشعه ایکس نیز در مواردی که نیاز است استخوان دقیق‌تر بررسی شود، انجام می‌گیرد.

درمان انحراف انگشتان پا به داخل در کودک

انحراف انگشتان پا به داخل یا درون گردی انگشتان پا به داخل در کودک معمولا تا قبل از هشت سالگی خود‌به‌خود بهبود می‌یابد. نگران نباشید. این انحراف موجب درد و آزار کودک شما نخواهد شد و او نیز می‌تواند به راحتی دیگر کودکان راه برود، بدود و بازی کند. همچنین این انحراف پیش زمینه و عامل خطر هیچ بیماری مفصلی مانند آرتریت و یا بدفرمی‌های ستون فقرات و اندام نخواهد بود.

در گذشته برای درمان چرخش پنجه به داخل در کودکان، راه‌هایی مثل آتل‌بندی، گچ‌گیری، کفش‌های مخصوص و حتی جراحی به کار گرفته می‌شد. اما امروزه می‌دانیم که اغلب این انحراف‌ها با گذشت زمان بهبود می‌یابد و حتی در برخی موارد این درمان‌ها تاثیر سوء داشته‌اند. پس سخت‌گیری برای درمان کجی مچ پای نوزاد یا کودک که معمولا بهبودی خودبه‌خود دارد، لازم نیست. با این همه، باید توجه داشت که در موارد نادری نیز این اختلالات می‌توانند دلایل جدی و اثرات پایدار داشته‌ و نیازمند درمان به موقع باشند. اگر درون‌گردی انگشتان پا در کودکتان موجب نگرانی شما شده‌است، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

درمان انحراف انگشتان پا به داخل در کودک

چه زمانی برای انحراف انگشتان پا در کودک به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر برای ارزیابی بیشتر، به پزشک و یا متخصص مراجعه کنید:

  • ناتوانی کودک در راه‌رفتن و یا هر یک از مراحل رشد حرکتی در زمان معهود. (برای اطلاعات بیشتر درباره زمان راه-رفتن و مراحل رشد حرکتی، به مطلب کمک به راه‌رفتن کودک مراجعه کنید.)
  • لنگیدن کودک و یا شکایت او از درد. 
  • انحراف یک‌طرفه در پا یا انحرافی که در یک پا بیشتر است.
  • تاخیر در رشد. برای مثال تاخیر در شروع صحبت‌کردن.
  • مشکلات و ناهنجاری‌های حین راه‌رفتن، که به جای بهبود، بدتر می‌شود.
  • زمین‌خوردن مکررِ کودک غیرنوپا و شکستگی استخوان در کودکان.
  • اگر کودک شما تا هشت یا در نهایت ده سالگی، همچنان دچار چرخش ساق و یا پا بود. 

در نهایت...

انحراف انگشتان پا به داخل یا درون گردی انگشتان پا به داخل در کودک، ناهنجاری شایعی بین کودکان است که معمولا خودبه‌خود خوب می‌شود. اغلب هیچ درد و آزاری برای کودک شما ندارد و هیچ اثر منفی در رشد حرکتی کودک شما نخواهدگذاشت. درمان‌هایی که در گذشته برای پاکفتری در کودکان به کار گرفته می‌شد، امروزه نقش خود را از دست داده‌اند و توصیه نمی‌شوند. در موارد نادری این انحراف‌ها می‌توانند جدی و عارضه‌دار باشند. به‌هرحال در صورت نگرانی از بابت انحراف انگشتان به داخل در کودک، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.