بهترین ویتامین برای حرف زدن کودک چیست؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین ویتامین برای حرف زدن کودک چیست؟

تخم کبوتر، نسخه درمانی افراد میانسال برای حرف زدن کودک که از لحاظ علمی هیچ تاثیری بر ناحیه بروکا ندارد. ناحیه بروکا قسمتی از مغز است که وظیفه کنترل گفتار و حرکت ما را به عهده دارد. محل قرارگیری ناحیه بروکا در نیم‌کره جلویی چپ مغز بوده و باید با مصرف برخی ویتامین‌های خاص، این بخش مهم مغز را تقویت کرد. اگر به‌عنوان پدر و مادر نگران دیر حرف زدن کودک خود هستید، ما در این مقاله ویتامین‌های موثر برای تقویت ناحیه بروکا و صحبت کردن فرزندتان را معرفی می‌کنیم. با مصرف این ویتامین‌ها و تمرین و تکرار، مهارت حرف زدن کودک بهبود می‌یابد.

ویتامین D؛ تقویت‌کننده استخوان‌ها و توسعه‌دهنده ناحیه بروکا

ویتامین D برای تقویت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بسیار مهم است. برخورداری از مقدار کافی ویتامین دی برای فعالیت‌های مغز ضروری بوده؛ به‌‌طوری‌که کمبود آن باعث فراموشی و لکنت زبان خواهد شد. بهترین روش دریافت ویتامین دی برای رفع دیر حرف زدن کودک، استفاده از نور مستقیم آفتاب است. پیشنهاد می‌‌کنیم روزانه به مدت 20 الی 30 دقیقه زیر نور ملایم آفتاب بنشینید تا ویتامین دی به‌صورت مستقیم جذب بدن فرزندتان شود. مصرف خوراکی‌ و خرید مکمل کودکان که حاوی ویتامین دی باشد نیز از جمله راهکارهایی برای تامین مقدار مورد‌نیاز بدن کودک است. ماهی سالمون، شاه ماهی، تن‌‌ماهی، میگو، زرده تخم‌مرغ، انواع قارچ و خوراکی‌های غنی شده، منابع خوراکی عالی برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن کودک هستند.

*شربت زینک سولفات کودکان برای چی خوبه 

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B؛ ویتامین ضروری برای توسعه فعالیت‌های مغز کودک

ویتامین‌های گروه B از جمله ویتامین B6 (پیریدوکسین) و ویتامین B12 در توسعه عصبی و زبانی کودکان نقش مهمی دارند. آتروفی مغز، کوچک شدن مغز، افسردگی، سردرگمی و اسکیزوفرنی در مواردی می تواند نشانه کمبود ویتامین های ب در بزرگسالان باشد. نخود، گوشت گاو و به‌خصوص جگر گاو، سینه مرغ کبابی، موز، ماهی تن، توفو، هویج، برنج قهوه‌ای، غلات غنی‌شده، فندق، شیر، سیب‌زمینی، سویا، اسفناج، شیر و لبنیات و تخم مرغ، خوراکی‌های غنی از ویتامین‌های گروه B هستند.

قرص و شربت آهن؛ بهبود حرف زدن کودکان

کمبود آهن باعث تاخیر در حرف زدن کودکان را افزایش می‌دهد. مطمئن شوید که کودک شما مقدار کافی از مواد غذایی حاوی آهن مصرف می‌کند. غذاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، برنج، حبوبات و تخم‌مرغ منابع خوبی برای آهن هستند. علاوه‌بر حرف زدن کودک، آهن بر بهبود مهارت‌‌های کلامی، افزایش تمرکز و خواب سالم نیز کمک شایانی می‌کند. مصرف ویتامین سی نیز به جذب بهتر آهن در بدن کمک می‌کند.

مصرف مولتی ویتامین

مصرف مولتی ویتامین برای حرف زدن کودک

پزشکان متخصص اطفال در کشور ما معمولا توصیه می‌کنند از روز پانزدهم تولد به نوزاد قطره مولتی ویتامین داده شود. مصرف مولتی ویتامین با تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی موردنیاز بدن کودک، علاوه‌بر بهبود حرف زدن، موجب تقویت سیستم ایمنی، استحکام استخوان‌ها و افزایش سطح انرژی کودکان می‌شود. ازآنجایی‌که کودکی مهم‌ترین سن رشد انسان است، کمبود هر نوع ویتامین و مواد مغذی، صدمات جبران ناپذیری در بزرگسالی وارد می‌کند. 

تاثیر مصرف ویتامین بر حرف زدن کودک

ویتامین‌ها در توسعه کودکان نقش مهمی دارند، اما باید تاکید کرد که هیچ ویتامین خاصی به‌طورمستقیم در تسریع حرف زدن کودکان تاثیر نمی‌گذارد. اگر کودک شما دیر حرف می‌زند و به وجود مشکلات در توسعه زبانی او اطمینان دارید، باید در ابتدا با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید تا علل احتمالی تأخیر را بررسی کرده و راهنمایی‌های مناسبی ارائه دهد. 

 با این حال، ویتامین‌ها و مواد مغذی در تغذیه سالم کودکان نقش بسیار مهمی دارند و بر توسعه عمومی آن‌ها تأثیر مثبتی خواهند داشت. به‌عنوان والدین کودک باید علاوه‌بر تغذیه متنوع و سالم کودکان، به توسعه عامل‌های دیگری مانند محیط اجتماعی، تعاملات اجتماعی، و فرصت‌های یادگیری زبان در زندگی روزمره کودک نیز توجه کنید.

گفت‌وگو با کودک و مصرف ویتامین‌ها

گفت‌وگو با کودک و مصرف ویتامین‌ها؛ بهترین روش درمانی دیر حرف زدن کودک

در این مقاله ویتامین‌های D و گروه B و آهن، در کنار مصرف مولتی ویتامین به‌عنوان راه تامین ویتامین‌های موثر در درمان دیر حرف زدن کودکان معرفی شد. هیچ ویتامین خاصی به‌طور‌مستقیم در تسریع حرف زدن کودکان تاثیر نمی‌گذارد؛ اما این ویتامین‌ها با تقویت ناحیه بروکا مغز که وظیفه کنترل و مدیریت کلام و رفتار ما را دارد، در تسریع حرف زدن کودکان اثر می‌گذارند. مصرف مکمل‌های تقویتی نیز به رشد بهتر و تسریع حرف زدن کودکان کمک می‌کند، اما بهتر است پیش از شروع هرگونه دارو یا مکمل برای کودکان با پزشک مشورت شود تا بهترین نتیجه را حاصل کنیم.

دیر حرف زدن کودک، چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشیم، بهترین ویتامین برای حرف زدن کودک