سرگرمی‌های مشوق رشد کودک

آذر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سرگرمی‌های مشوق رشد

حق بازی برای رفاه کودکان چنان اساسی تلقی می‌شود که توسط سازمان ملل متحد به عنوان حق جهانی کودکان در نظر گرفته شده است. بازی و سرگرمی یکی از مهم‌ترین راه‌های یادگیری در کودکان است. این امر پایه و اساس یادگیری در دوره‌های بعدی کودکی را پایه‌ریزی می‌کند و همچنین به کودک کمک می‌کند که عزت نفس و رشد سالم را تجربه کند. سرگرمی و بازی موجب می‌شود تمرکز کودکان تقویت شود تا بتوانند در آینده و در کلاس موفق شوند.

بنابراین، زمان بازی برای کودکان، چیزی فراتر از سرگرمی و بازی کردن است. این زمان نه تنها یک فرصت آموزشی ارزشمند است بلکه به رشد مهارت‌های اجتماعی و جسمی کودکان نیز کمک می‌کند. فعالیت‌هایی که کودکان آغاز می‌کنند و در آن‌ها از تخیل خود استفاده می‌کنند موجب رشد آن‌ها می‌شوند. با این حال، برخی بازی‌ها به نام سرگرمی‌های مشوق رشد وجود دارند که می‌توانند تحول کودک را بسیار بیشتر جلو ببرند. در ادامه با این سرگرمی‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

جریان خلاقیت فرزندتان را مشاهده کنید

تاثیر هنر بر رشد کودکان انکارناپذیر است. هیچ‌چیز هیجان‌انگیزتر از تماشای جرقه‌های خلاقیت در ذهن کودکان نیست. فعالیت‌های هنری کودکان و فعالیت‌های آزاد خلاقانه که یکی از سرگرمی‌های مشوق رشد هستند ممکن است پیچیده به نظر برسند. با این حال این فعالیت‌ها باعث می‌شوند ذهن کودک به هر جایی کشیده شود. در ارتباط با تاثیر آموزش هنر بر خلاقیت، هنرهای تجسمی و ساخت‌وساز یکی از این سرگرمی‌ها هستند که می‌توانند خلاقیت کودکان را تحریک کنند و مهم‌تر از همه آن‌که نیاز به اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت ندارند.

می‌توانید از یک جعبه مقوایی برای درست کردن یک خانه یا روبات استفاده کنید. از درهای پلاستیکی بطری‌ها، ماکارونی خام و سایر رشته‌ها برای ساخت جواهرات استفاده کنید و با روزنامه‌های قدیمی و چسب مجسمه‌هایی کاغذی درست کنید. این فعالیت‌ها به کودکان آزادی خلاقیت می‌دهند و به آن‌ها می‌آموزد که علایق خود را دنبال کنند و به جای دنبال کردن علایق دیگران، به آزمایش بپردازند. مهم‌تر از همه فرزندتان را در این مسیر تشویق کنید. این کار باعث می‌شود که عزت نفس کودک افزایش پیدا کند.

بازی‌های رومیزی 

بازی‌های رومیزی یکی از بازی‌های آپارتمانی برای کودکان محسوب می‌شوند. نسل‌های مختلف از بازی‌های رومیزی به عنوان وسیله‌ای برای گذران اوقات باکیفیت با خانواده استفاده کرده‌اند. بازی‌های رومیزی یکی از سرگرمی‌های مشوق رشد است که می‌تواند به صورت گروهی انجام شود و کمی رقابت در کودکان را تشویق کند. لازم است بدانید این بازی‌ها بیشتر از آنچه تصور می‌کنید بر رشد فرزندتان موثر است.

بازی‌های رومیزی به کودکان مهارت‌هایی از جمله ارتباط کلامی، به اشتراک گذاشتن، انتظار کشیدن، نوبت گرفتن و تعامل لذت‌بخش با دیگران را یاد می‌دهد. همچنین این بازی‌ها در مقایسه با مرزهای موجود در جامعه، دارای قوانین سختی هستند. پیروی از دستورالعمل‌های این بازی‌ها موجب می‌شوند که کودک بالغ‌تر، سازمان‌یافته‌تر و دارای شایستگی اجتماعی بیشتری باشد.

ارتباط با طبیعت

اگرچه ممکن است ساده به نظر برسد اما از عناصر طبیعی که ما را احاطه کرده‌اند می‌توان به عنوان سرگرمی‌های مشوق رشد و تقویت ریاضی و علوم در کودکان استفاده کرد. بازی با شن و ماسه و آب را می‌توان یک سرگرمی آموزشی در نظر گرفت. به کودکان خود بیاموزید که آب مایع است و جامد نیست و می‌توان آن را در ظروف با اندازه‌های مختلف، اندازه‌گیری کرد.

قرار دادن یک جعبه حاوی شن و ماسه و آب در حیاط خانه یا در فضایی که از نظر شما مناسب است می‌تواند به رشد شناختی کودکان کمک کند، زیرا آن‌ها با استفاده از این جعبه با عناصر و بافت‌ها آشنا می‌شوند. معرفی یادگیری مبتنی بر بازی در مراحل اولیه زندگی بسیار مهم است، به طوری که کودکان مدت‌ها قبل از شروع مدرسه می‌توانند مهارت‌های خود را رشد دهند.

ارتباط با طبیعت

نقاشی کردن

اجازه دادن به کودک برای نقاشی و طراحی به او کمک می‌کند که دنیای اطراف خود را به روشی حسی درک کند و بتواند احساسات و افکار خود را از طریق نقاشی، ابراز کند. همچنین، این کار باعث می‌شود مهارت‌های پیش از نوشتن در کودک تقویت شود. از سوی دیگر، کودک در نتیجه آن رنگ‌ها، ترکیب‌ها و تمیز کردن را یاد می‌گیرد.

توپ‌بازی

در ارتباط با این موضوع که چگونه کودک یک ساله را سرگرم کنیم لازم است بدانید کودکان عاشق بازی‌های توپی هستند و مهارت‌های حاصل از این سرگرمی‌ها در زندگی ضروری است. بازی‌های توپی، کودکان را با ورزش و فعالیت بدنی آشنا می‌کنند. این نوع سرگرمی‌ها می‌تواند به کودکان، سبک زندگی سالم و فعال را آموزش دهد و همچنین برای آن‌ها بسیار هیجان‌انگیز است. کودکان از طریق بازی با توپ مهارت‌های مهمی را یاد می‌گیرند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • هماهنگی چشم و دست
  • مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف
  • زمان‌بندی
  • پیش‌بینی
  • قدرت و ورزش دوستی
  • توپ‌بازی در هوای آزاد علاوه بر اینکه باعث می‌شود کودک از هوای سالم و ورزش کردن لذت ببرد او را به لذت بردن و یادگیری ترغیب می‌کند.

موسیقی، رقص و آواز

یکی دیگر از سرگرمی‌های مشوق رشد، موسیقی، رقص و آواز است. آواز و موسیقی تاثیر بسیار زیادی بر روی رشد زبان کودکان دارد و همچنین موجب آموزش مهارت‌های سوادآموزی و مفاهیم پایه ریاضی مثل شمارش به کودکان می‌شود. علاوه بر این، کودکان در نتیجه این سرگرمی، ریتم‌ها را یاد می‌گیرند و مهارت گوش دادن آن‌ها تقویت می‌شود. رقص موجب بهبود هماهنگی و انعطاف‌پذیری حرکتی کودکان می‌شود.

بازی نقش

برای نقش بازی کردن و انجام این بازی می‌توانید از کتاب‌های موردعلاقه فرزندتان ایده بگیرید و آن‌ها را عملی کنید. این فعالیت را با کودک خود شروع کنید و پس از آن کودک اعتماد به نفس و مهارت‌های لازم برای بازی نقش به تنهایی یا با دوستان خودش را پیدا می‌کند. نقش‌آفرینی به کودک کمک می‌کند که احساسات و افکار خود را ابراز کند و همچنین فرصتی است که در آن کودک، کلمات جدیدی که از کتاب‌ها یاد گرفته است را استفاده کند.

برای سرگرم کردن کودک دو ساله، اجازه دهید فرزندتان لباس‌های نقش‌های گوناگون را بپوشد و از ابزارهای اسباب‌بازی آن‌ها مثل وسایل پزشکی اسباب‌بازی استفاده کند. اجازه دهید او هر طور که دوست دارد در این بازی‌ها نقش ایفا کند. او به زودی نقش آشپز، فضانورد، دامپزشک، پرستار و نقش‌های دیگر را بازی می‌کند. این سرگرمی‌ها باعث می‌شوند کودکان از دنیای بزرگسالان، علایق و نقش‌های آن آگاه شوند و همچنین تعاملات اجتماعی آن‌ها تقویت شود.

بازی نقش

بازی حسی

به طور خلاصه، بازی حسی شامل هر نوع فعالیتی است که حواس پنج‌گانه یعنی چشایی، بویایی، لامسه، بینایی و شنوایی را درگیر کند. بازی حسی یکی از سرگرمی‌های مشوق رشد است که برای فراهم کردن زمینه آن می‌توانید از یک بشقاب ژله، برنج رنگارنگ، یخ استفاده کنید. بازی حسی اکتشاف و پایه‌ریزی علم و تحقیق را در کودکان، تحریک می‌کند.

در این مقاله به معرفی سرگرمی‌های مشوق رشد پرداخته شد. در نهایت، لازم است بدانید شناخت مزایای بازی برای رشد کودکان در مراحل اولیه زندگی آن‌ها بسیار ضروری است. در این میان، علاوه بر تشویق فرزندتان برای یادگیری مهارت‌های ارزشمند، او را به لذت بردن از بازی تشویق کنید.