بهترین زمان برای سفر با نوزاد | لوازم ضروری و نکات مهم آن

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین زمان برای سفر با نوزاد

اگر به تازگی مادر شده‌اید، چالش‌های زیادی را در پیش رو خواهید داشت. از بی‌خوابی‌های در طول روز گرفته تا آماده شدن‌های طولانی برای یک بیرون رفتن ساده! اما یکی از این چالش‌ها که به یک دغدغه بزرگ برای والدین جوان تبدیل شده است، سفر رفتن با نوزاد خود است. حتی فکر رفتن به سفر با نوزاد تازه متولد شده ممکن است شما را دچار ترس و استرس کند و تا مدت‌ها قید سفر را بزنید، اما باید بدانید سفر رفتن با نوزاد باوجود دردسرهایی که دارد، اما می‌تواند بسیار لذت بخش هم باشد.

اگر به تازگی مادر شده‌اید و قصد دارید تا با نوزاد خود به سفر بروید، شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که بهترین زمان برای سفر با نوزاد چه زمانی است؟ چه زمانی نوزاد آمادگی کافی برای رفتن به سفر را دارد؟ در این مطلب از گهواره تصمیم گرفتیم تا بهترین زمان برای سفر با نوزاد را برای والدینی که عاشق سفر و تفریح هستند و یا در این باره نگران بوده و سوال دارند، آماده کنیم.

مسافرت با نوزاد 10 روزه، 20 روزه و یک ماهه

یکی از مشکلات بزرگی که والدین ممکن است با آن روبه‌رو شوند، سفر رفتن با نوزاد است. این موضوع ممکن است برای مادران بسیار نگران کننده باشد تا جایی که قید سفر را بزنند، اما باید بدانید با دانستن نکات مهم در این باره و رعایت برخی از مقررات بصورت اصولی و درست، شما می‌توانید یک سفر ایمن و لذت بخش را برای اولین بار با فرزند خود تجربه کنید. یک سفر خانوادگی می‌تواند بهترین گزینه برای یک مادر بعد از 9 ماه بارداری و یک زایمان باشد.

اما قبل از شروع سفر باید نکات مهمی را در نظر بگیرید:

  • حتما قبل از رفتن به سفر با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید و نوزاد خود را برای معاینه نزد پزشک ببرید.
  • یک چک لیست کامل از وسایل مورد نیاز برای نوزاد خود تهیه کنید.
  • در صورتی که نوزاد شما آمادگی کافی برای رفتن به سفر را نداشته باشد، از رفتن به سفر اجتناب کنید.
  • قبل از سفر مطمئن شوید که نوزاد شما تمام واکسیناسیون لازم را انجام داده است.
  • مدارک شناسایی و درمانی نوزاد را به همراه داشته باشید.
  • سفر رفتن با نوزاد نسبت به کودک نوپا نیاز به زمان بیشتری دارد، بنابراین در برنامه ریزی‌های خود به مولفه زمان دقت کنید.
  • برنامه غذایی و خواب نوزاد را ثابت نگه دارید. 

توصیه می‌شود تا تمام نکات ایمنی برای حفظ امنیت و سلامتی نوزاد را با دقت رعایت کنید. نحوه سفر با نوزاد نسبت به کودک نوپا بسیار متفاوت است و ممکن است کمی سخت‌تر باشد، بنابراین اطمینان حاصل کنید تا دیگر افراد خانواده نیز راحت باشند تا بتوانند در طول مسیر به شما در نگهداری نوزاد کمک کنند.

بهترین زمان سفر برای نوزاد

مسافرت با نوزاد 2 ماهه، 3 ماهه و 4 ماهه

نوزادان در ماه‌های اول تولد، دچار نقص ایمنی هستند و سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به کودکان بزرگتر دارند. بنابراین به راحتی می‌توانند به انواع عفونت‌ها و بیماری‌های واگیردار مبتلا شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا قبل از رفتن به سفر حتما با پزشک مشورت کنید. بسته به سن نوزاد و وضعیت جسمانی و سلامتی او، پزشک نکات مهم و بایدها و نبایدهای سفر را با شما در میان می‌گذارد تا بتوانید یک سفر راحت و حدالامکان بدون دردسر را داشته باشید.

از آنجایی که نوزاد در ماه‌های اول تولد در حال بهبود سیستم ایمنی بدن خود است، بنابراین ممکن است بسیاری از پزشکان از شما بخواهند تا برنامه سفر خود را به تعویق بیندازید. با بزرگتر شدن نوزاد و وارد شدن به ماه‌های دوم، سوم و چهارم تولد، سفر رفتن برای شما و او راحت‌تر و لذت بخش‌تر خواهد شد. با گذشت زمان سیستم ایمنی کودک قوی‌تر شده و شرایط جسمانی او بهبود یافته است و به عبارتی آمادگی بیشتری برای رفتن به سفر را دارد، از طرفی دیگر شما هم فرصت‌های بیشتری برای گذراندن وقت با کودک خود دارید و می‌توان گفت شرایط جسمانی شما هم بعد از زایمان بهتر شده و برای رفتن به سفر آمادگی بیشتری خواهید داشت.

بنابراین هرچه نوزاد شما بزرگتر شود، سفر رفتن برای شما راحت‌تر خواهد بود و به عبارتی دیگر شما خود را با شرایط جدید مادر بودن وفق داده‌اید و بهتر از پس کارها برمی‌آیید. نکات زیر می‌تواند به شما در سفر با کودکتان بسیار کمک کند:

  • از لباس‌های راحتی و نخی برای کودک خود استفاده کنید.
  • حتما چند دست لباس اضافه در دسترس داشته باشید.
  • وسایل ضروری کودک را به همراه داشته باشید.
  • سعی کنید تا جای ممکن راحتی کودک را محیا کنید.
  • اگر با هواپیما سفر می‌کنید حتما قبل از آن با پزشک مشورت کنید.
  • ترجیحا در روز سفر کنید و در ساعاتی که ترافیک نیست شروع به حرکت کنید.
  • در تابستان حتما از نورگیر و کرم ضدآفتاب و در زمستان حتما از دمای مطلوب و لباس گرم برای نوزاد استفاده کنید.
  • قبل از رفتن به سفر حتما از امکانات محل اقامت خود مطلع شوید.
  • داروهای ضروری که کودک شما در زمان دور از خانه باید مصرف کند، فراموش نکنید.

سفر هوایی با نوزاد چه نکاتی دارد؟

اگر به دنبال رفتن به سفر همراه با نوزاد خود هستید، باید بدانید که بطور معمول مسافرت هوایی برای بیشتر نوزادان بی‌خطر و سالم‌تر است. با این حال قبل از اینکه با کدک خود پرواز کنید، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

سن و سلامت نوزاد

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر بگیرید، سن نوزاد شما است. پزشک ممکن است شما را از رفتن به سفرهای غیر ضروری با هواپیما دلسرد کند، زیرا سیستم ایمنی کودک تازه متولد شده در حال رشد بوده و احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی بسیار زیاد است. بنابراین اگر تصمیم گرفتید که به یک سفر هوایی بروید، توصیه می‌شود تا با پزشک کودک خود مشورت کنید. پس از آن در سفر مرتب دست‌های خود را ضدعفونی کرده و از تماس نوزاد با هرچیزی خودداری کنید.

تغییر فشار

تغییر فشار در کابین در طول پرواز، باعث تغییرات موقتی در فشار گوش میانی می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا نوزاد گوش درد بگیرد. برای کمک به تسکین این ناراحتی، توصیه می‌شود در هنگام برخواستن هواپیما و همچنین نشستن آن، از شیشه شیر، سینه و یا پستانک استفاده کنید. مکیدن به نوزاد شما کمک می‌کند تا گوش او کمتر درد بگیرد. همچنین با استفاده از توپک‌های پنبه‌ای می‌توانید سر و صدای کابین را برای نوزاد خود به حداقل برسانید.

سفر هوایی با نوزاد

تنفس در حین پرواز

فشار هوا در کابین هواپیما از فشار موجود بر روی زمین کمتر است، این تغییرات معمولا در سطح اکسیژن دریافتی نوزادان سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است برای نوزادان نارس و یا نوزادانی که مشکلات قلبی و ریوی دارند، مشکلات جدی ایجاد کند، بنابراین قبل از پرواز حتما با پزشک کودک مشورت کنید.

صندلی ایمنی

اگرچه بیشتر خطوط هواپیمایی اجازه می‌دهند تا کودک در طول پرواز در آغوش مادر باشد، اما توصیه می‌شود برای ایمنی بیشتر از صندلی ایمنی در طول پرواز استفاده کنید.

* برای دریافت چک لیست سفر با نوزاد کلیک نمایید.

مسافرت نوزاد با ماشین چه نکاتی دارد؟

سفر با ماشین با نوزاد می‌تواند استرس‌زا باشد، بخصوص اگر سفر طولانی است و شما مدت زیادی را باید در ماشین بگذرانید. بنابراین نکات زیر می‌تواند به شما در داشتن یک سفر ایمن و مطمئن کمک کند:

صندلی ماشین

قبل از شرع به برنامه ریزی درمورد سفر، مزمئن شوید که صندلی ماشین کودک سالم و ایمن است. صندلی ماشین باید مناسب با سن و اندازه کودک شما باشد، به درستی در ماشین بسته شده و تنظیم شده باشد تا کودک با خیال راحت در آن قرار بگیرد. نوزادان زیر 6 ماه باید در صندلی کودک رو به عقب با مهار داخلی بنشینند و نوزادان بالای 6 ماه باید در یک تکیه گاه رو به عقب یا رو به جلو و همچنین با یک مهار داخلی بنشینند.

برنامه منظم

سفر با نوزاد با ماشین بیشتر از سفر با بزرگسالان زمان می‌برد، بنابراین داشتن یک برنامه منظم استراحت با برنامه ریزی می‌تواند به شما برای جلوگیری از خستگی راه کمک کند. البته باید دقت داشته باشید که خود را برای توقف‌های بدون برنامه ریزی شده نیز باید آماده کنید.

* برای اطلاع از راهنمای خرید انواع صندلی ماشین کلیک نمایید.

مسافرت با نوزاد با ماشین

غذا و نوشیدنی

اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید، حتما توقف کنید، شیر دادن به کودک در اشین در حال حرکت خطرناک است. حتما آب جوشیده گرم و سرد با خود به همراه داشته باشید. اگر کودک شما از غذای جامد استفاده می‌کند، حتما آن را از قبل تهیه کرده و در ظروف بسته بندی کنید.

محافظت در برابر نور خورشید

حتما از سایه بان و کرم ضدآفتاب برای کودک خود استفاده کنید. دمای ماشین را متناسب با فصل تنظیم کنید.

سرگرم کردن

تعدادی کتاب و اسباب بازی مورد علاقه کودک خود را همراه داشته باشید، تا در زمان بیداری کودک او را سرگرم کنید.