تاثیر وزن در قدرت باروری زنان

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تاثیر وزن در قدرت باروری زنان

تاثیر وزن در قدرت باروری زنان موضوعی بسیار مهم است که متاسفانه خیلی کم مورد توجه قرار می‌گیرد. شاید بگویید که در اطراف‌تان خانم‌هایی با وزن کمتر از حالت نرمال یا حتی خانم‌هایی با وزن اضافه‌تر از حالت نرمال دیده‌اید که باردار شده‌اند، این گفته شما درست است، اما کم نیستند زنانی که نداشتن وزن مناسب برای بارداری برایشان تبدیل به معضلی شده و قادر به باروری نیستند. در این مطلب از گهواره به اطلاعات بیشتر در مورد تأثیر وزن در قدرت باروری زنان می‌پردازیم، لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

تاثیر وزن در قدرت باروری زنان

در مواردی که در تشخیص ناباروری، پزشک تشخیص دهد که علت باردار نشدن خانم، کمبود وزن یا اضافه وزن است، تغییر وزن و رسیدن به وزن مناسب برای بارداری بهترین و در عین حال راحت‌ترین درمان خواهد بود. خوشبختانه با استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب و سایر راهکارهایی که پزشک ارائه خواهد داد، می‌توان به وزن ایده‌آل رسید. اگر می‌خواهید برای باردار شدن اقدام کنید، تاثیر وزن در قدرت باروری زنان را دست کم نگیرید و سعی کنید ابتدا به محدوده وزن مناسب برای بارداری نزدیک شده و سپس اقدام به بارداری کنید.

تاثیر کمبود وزن بر باروری

شاید تعجب کنید اگر بشنوید که در بسیاری از موارد کم بودن شدید وزن خانم، باعث اختلال در روند باردار شدن او شده است و شانس کمتری برای بارداری داشته است. حتما می‌پرسید چرا؟ به این دلیل که وقتی وزن خانمی بیش از حد کم باشد، یعنی میزان چربی بدن او نیز به مراتب خیلی کمتر است، این در حالی است که وجود مقداری چربی در بدن برای فرایند باردار شدن و تولید مثل لازم است. جالب است بدانید که این کم وزنی در موارد دیگری نیز خودش را نشان می دهد، به عنوان مثال اغلب خانم‌هایی که کمبود وزن دارند چرخه تخمک گذاری و در نهایت چرخه قاعدگی نامنظمی دارند. یکی دیگر از مواردی که مقدار مناسب چربی در بدن مهم است، در قسمت تولید هورمون‌های لازم برای ساختن تخمک است، در صورتی که بدن خانمی چربی موردنیاز را نداشته باشد، در فرایند ایجاد تخمک نیز با مشکل مواجه خواهد شد. از تاثیر کاهش وزن در بارداری غافل نشوید و در صورتی که فردی لار هستید که وزن‌تان کمتر از حالت معمول است، بهتر است با یک رژیم غذایی سالم و مناسب کم کم وزن‌تان را به میزان مناسب برسانید.

تاثیر اضافه وزن در باروری

تاثیر اضافه وزن بر باروری

اضافه وزن و چاقی بیشتر از مورد قبل در مشکلات مربوط به بارداری خودنمایی می‌کند. حتما می‌پرسید به چه کسی چاق یا دارای اضافه وزن گفته می‌شود؟ به لحاظ پزشکی اگر شاخص توده بدنی فردی بین 26 تا 29 باشد، آن فرد دارای اضافه وزن است و اگر شاخص توده بدنی فردی بیشتر از 30 باشد، او با چاقی مفرط مواجه است. در قسمت قبل گفتیم که کمبود چربی در بدن خانم‌های لاغر موجب اختلال در تولیدهورمون‌های مربوط به باروری می‌شود، این گفته در مورد خانم‌های دارای اضافه وزن نیز صادق است، چرا که اضافه وزن نیز باعث می‌شود که این هورمون‌ها بیش از مقدار موردنیاز تولید شوند و این در حالی است که تولید بیش از حد هورمون‌های نظیر استروژن در در خانم‌های دارای اضافه وزن می‌تواند منجر به اختلالات مربوط به تخمک‌گذاری شود.

سندرم پلی‌کیستیک تخمدان (pcos) یکی از اختلالاتی است که می‌تواند چرخه قاعدگی را مختل کند و جالب این که این اختلال بیشتر با خانم‌های دارای اضافه وزن مرتبط است. به یاد داشته باشید که حتی اگر با داشتن اضافه وزن باردار شوید، همین وزن اضافی شما خطر بروز مشکلات در دوران بارداری را افزایش می دهد، فشار خون بارداری یا دیابت بارداری هر دو اختلالاتی هستند که اضافه وزن در آن‌ها بسیار تاثیر گذار است.  حالا که با تأثیر اضافه وزن در باروری بیشتر آشنا شدید، لازم است که در صورتی که دارای اضافه وزن هستید، به دنبال راه‌های سالم کم کردن وزن باشید و با ورزش و یک رژیم غذایی سالم، کم کم به وزن مطلوب برسید.

و اما سخن پایانی...

درست است که شاید اطراف‌مان دیده‌ باشیم که خانم‌هایی چه بسیار لاغر و چه بسیار چاق باردار شده‌اند، اما به یاد داشته باشید که بارداری یه دوره 9 ماهه است که در آن سلامت مادر حرف اول را می‌زند، وقتی خانمی دارای کمبود وزن یا اضافه وزن باشد قطعا بدنش با کمبودها یا اختلالاتی همراه خواهد بود و این مشکلات شانس یک بارداری سالم را کمتر خواهد کرد. داشتن وزنی مناسب و متعادل علاوه بر بالا بردن شانس بارداری موفق، باعث می‌شود بارداری بهتر و راحت‌تری را پشت سر گذاشته و حتی پس از زایمان نیز مشکلات کمتری داشته باشید. فارغ از همه این‌ها، وزن مناسب باعث می‌شود سالم‌تر باشید و چه چیزی بهتر از یک مادر سالم و سرحال؟ به سلامتی‌تان اهمیت بدهید و تاثیر وزن در قدرت باروری زنان را جدی بگیرید.