علائم کیست سینه | تشخیص و درمان فوری کیست پستان

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم کیست سینه

کیست سینه یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی است که معمولا برای خانم‌ها اتفاق می‌افتد. شاید شما هم جزو آن دسته از خانم‌ها باشید که سینه‌هایی فیبروکیستیک دارند و با لمس آنها، وجود توده و برجستگی‌هایی را احساس می‌کنید. با ایجاد این کیست‌ها معمولا افراد دچار ترس و نگرانی می‌شوند و فرض می‌کنند که احتمال ابتلای آنها به سرطان سینه افزایش یافته است. اگر می‌خواهید بیشتر درباره این کیست‌ها بدانید، با گهواره با این مطلب همراه باشید.

کیست سینه و علائم آن

بیشتر زنان در طول زندگی خود ممکن است حداقل یکبار کیست سینه را تجربه کنند. کیست سینه یا سینه فیبروکیستیک، اختلالی خوش خیم و غیر سرطانی است. سینه‌های کیست ساز خطرناک و نگران کننده نیستند، اما ممکن است برای برخی از زنان آزار دهنده و یا دردناک باشند. با ایجاد دو تغییر کلی در بافت سینه که شامل ضخیم شدن بافت و ایجاد کیسه‌های حاوی مایع است، کیست سینه بوجود می‌آید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در بافت سینه کیسه‌هایی با دیواره نازک و حاوی مایع بوجود می‌آید که می‌تواند در یکی از سینه‌ها و یا در هر دو آنها دیده شود. این کیست‌ها در انواع و اندازه‌های مختلف وجود دارند، اما اغلب کوچک هستند. البته توجه داشته باشید که بزرگ بودن کیست‌ها نشانه خطرناک بودن آنها نیست. این کیست‌ها بیشتر در زنان 20 تا 50 سال رخ می‌دهد و در زنانی که به سن یائسگی نزدیک هستند شایع‌تر است با این حال بروز کیست سینه در بارداری یا سنین جوانتر نیز ممکن است. همچنین در دوران پریود باعث بزرگ و دردناک شدن سینه‌ها می‌شوند. بسیاری از مبتلایان به این عارضه معمولا هیچ علامتی ندارند، اما در برخی از افراد نشانه‌های مختلفی دیده می‌شود. این علائم معمولا قبل از دوره قاعدگی در بافت سینه احساس می‌شود و در پایان دوره کاهش پیدا می‌کند. علائم رایج این اختلال عبارتند از:

  • احساس درد در سینه
  • تورم یا برآمدگی
  • بزرگ شدن سینه
  • التهاب سینه
  • ایجاد تغییراتی در بافت سینه
  • تغییر رنگ در سینه
  • ترشحات نوک سینه که معمولا زرد یا قهوه‌ای تیره است
  • در در ناحیه زیر بغل

در صورتی که علائم زیر را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • درد در سینه که پس از تمام شدن دوره قاعدگی از بین نرفته است.
  • وجود توده در سینه که به مرور زمان بزرگتر شده است.
  • ایجاد تغییراتی خاص در سینه
  • ترشحات قرمز رنگ و یا خونی از نوک سینه

کیست سینه و علائم آن

كيست سينه درد دارد؟

کیست سینه ممکن است در برخی از افراد دردناک و در برخی دیگر بدون علائم باشد. همانطور که گفته شد کیست سینه با شروع دوره قاعدگی ممکن است باعث درد در ناحیه سینه شود که با تمام شدن این دوره علائم آن نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین دردناک بودن این کیست‌ها به اندازه آنها نیز بستگی دارد. هرچه کیست‌ها بزرگتر باشد، درد آنها نیز بیشتر است.

تفاوت كيست و تومور سينه

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا کیست سینه همان تومور است یا خیر؟ با شنیدن اسم تومور همه ما نگران می‌شویم اما باید بدانید که توده سینه می‌تواند هم نشان از کیست باشد و هم می‌تواند یکی از علائم سرطان سینه در زنان باشد، اما با یکدیگر تفاوت دارند. به همین دلیل تومور سینه یا همان سرطان سینه و کیست سینه را باهم مقایسه می‌کنیم:

سرطان سینه و کیست سینه هر دو مربوط به تغییراتی در بافت سینه هستند. با این تفاوت که کیست سینه خوش خیم و قابل درمان بوده اما سرطان سینه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کشنده در میان زنان است.

علائم سرطان سینه و کیست سینه در ابتدا شبیه به هم هستند، اما با پیشرفت سرطان علائمی همچون وارونگی پستانک، کاهش وزن، تنگی نفس و غیره رخ می‌دهد.

ویژگی‌های کیست سینه شامل درد، وجود توده نرم و صاف، قابلیت حرکت توده و تغییر با چرخه قاعدگی است. ویژگی‌های سرطان سینه شامل احساس سختی و استحکام دربافت سینه، عدم درد، با چرخه قاعدگی تغییر نکرده و قابلیت حرکت توده وجود ندارد. (در مورد علائم سرطان سینه در زنان بیشتر بخوانید)

با این حال شما با مشاهده توده‌ای در داخل سینه‌های خود بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید، زیرا تشخیص این دو بسیار مهم و ضروری است.

تفاوت کیست و تومور سینه

تفاوت کیست با فیبروکیستیک چیست؟

کیست یک ساختار کیسه‌ای مانند است که درون آن ترکیبی از مایع و یا مواد نیمه جامد وجود دارد. کیست‌ها در یک بافت قرار دارند و ممکن است در هر قسمت از بدن ایجاد شوند. کیست پستان کیسه‌ای پر از مایع با لایه بیرونی نازک است که در ممکن است در ناحیه از سینه به تعداد زیادی بوجود آید. این کیست‌ها شامل ویژگی‌های زیر هستند:

  • بیشتر در بانوان 20 تا 40 سال رخ می‌دهد.
  • گرد و دارای بافت نرم و یا سفت است.
  • درد ندارند اما اگر بزرگ شوند ممکن است در طول دوران قاعدگی درد بگیرند.
  • در اندازه‌های متفاوتی وجود دارند.

در مقابل سینه‌های فیبروکیستیک به سینه‌هایی گفته می‌شود که در بافت آنها تغییراتی خوش خیم اتفاق می‌افتد. در سینه‌ها بافت‌ غده‌ای وجود دارد که به گره‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود که کار اصلی آنها در دوران بارداری و شیردهی، تولید شیر است. این بافت‌ها از چربی و همبند فیبری تشکیل شده‌اند که با تغییرات هورمونی که در تخمدان بوجود می‌آید، باعث تغییراتی در بافت سینه می‌شود. از علامت‌های سینه‌های فیبروکیستیک عبارتند از: درد سینه و یا حساسیت به تماس، توده‌های کوچک و بافت متراکم سینه.

براي كيست سينه چه بخوريم؟

در بیشتر بیماری‌ها با ایجاد تغییراتی در عادات و رژیم غذایی می‌توان روند درمان را بیشتر کرد و علائم بیماری نیز کاهش داد. بیشتر زنانی که به این عارضه دچار می‌شوند، بدون نیاز به درمان تهاجمی و تنها با رعایت برخی از نکات و یا استفاده از داروهای مسکن و ضد درد می‌توانند ناراحتی‌های پیرامون این بیماری را بر طرف کنند. از جمله نکاتی که باید در برنامه غذایی رعایت کرد عبارتند از:

  • محدود کردن مصرف کافئین، چای، شکلات، بسیاری از نوشابه‌ها و سایر مواد محرک
  • محدود کردن غذاهای پر چرب و شور
  • عدم استفاده از مواد غذایی فرآوری شده، کنسرویجات، فست فود، غذاهای کارخانه‌ای با مواد نگهدارنده و سوسیس و کالباس
  • محدود کردن مواد سودازا مانند بادمجان و قارچ
  • استفده از سبزیجات و میوه‌ها
  • مصرف مکمل‌های اسید چرب برای کاهش علائم‌ها

زنجبيل و كيست سينه

باید بدانید که زنجبیل حاوی مواد ضد التهاب و آنتی اکسیدان است و می‌تواند به شما در درمان درد کیست سینه و رهایی از آن کمک کند. می‌توانید برای کاهش درد سینه، ناحیه مبتلا به کیست را با روغن زنجیل ماساژ داده و سپس آن را گرم نگه دارید. زنجبیل یکی از بهترین مسکن‌ها بوده و باعث کاهش جنبش خودبه‌خودی سلول‌ها توده و کاهش حجم کیست می‌شود.

* موثرترین روشهای درمان خانگی عفونت سینه در شیردهی + روشهای 100 درصدی 

درمان كيست سينه در طب سنتي

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش علائم کیست سینه، استفاده از روغن گل پامچال شب یا گل مغربی است. این روغن حاوی ماده فعال گامولینیک اسید و نوعی اسید چرب است که به بدن کمک می‌کند تا در مقابل واکنش‌های هورمونی به خوبی پاسخ دهد. این روغن به کاهش درد و حساسیت سینه‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر آن گیاه پنج انگشت نیز می‌تواند برای کاهش علائم کیست سینه و سندروم پیش از قاعدگی بسیار مفید باشد. این گیاه می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی غده هیپوفیز داشته باشد.

روغن کرچک حاوی اسید ریسینولئیک است که دارای خاصیت ضد درد و ضد التهابی بوده و به تسکین درد سینه کمک می‌کند. همچنین باعث گردش خون می‌شود.

رازیانه برای تسکین درد و حساسیت سینه‌ها به هنگام لمس و سندروم پیش از قاعدگی و کیست سینه بسیار مفید است. این گیاه به تعادل هورمون‌های زنانه کمک کرده و از جمع شدن مایعات نیز جلوگیری می‌کند.

درمان كيست سينه با سياه دانه

کمتر کسی وجود دارد که از خواص سیاه دانه در طب سنتی چیزی نشنیده باشد. یکی از خواص سیاه دانه پیشگیری و درمان انواع عفونت‌ها، ضد التهاب و بهبود عملکرد هورمون زنان است. مصرف روزانه یک قاشق مرباخوری از سیاه دانه و عسل می‌تواند به کاهش علائم کیست سینه کمک کند.