خواص شلغم برای مردان و تقویت قوای جنسی

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شلغم برای مردان

شلغم یکی از گیاهان ریشه‌ای بسیار پرخاصیت است که خوردن آن به ویژه در فصل سرما در طب سنتی ما بسیار توصیه شده است. بسیاری از شما در مورد خواص خوردن شلغم برای درمان سرماخوردگی شنیده‌اید. اما آیا با دیگر خواص آن آشنا هستید؟ آیا می‌دانید به طور ویژه شلغم برای مردان چه خاصیت‌هایی دارد؟ در این مقاله از گهواره قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم تا بدانید چرا نباید این گیاه پرخاصیت را از رژیم غذایی خود خارج کنید.

خواص شلغم در تقویت اسپرم‌ها

اگرچه شاید مقالاتی که در مورد خواص شلغم برای اسپرم نوشته شده باشند بسیار کم باشد، اما یک موضوع بسیار حتمی تاثیر ویتامین سی در بهبود کیفیت اسپرم‌ها است. و از آنجایی که شلغم سرشار از ویتامین سی است، درنتیجه می‌تواند نقش بسزایی در بهبود اسپرم و افزایش احتمال باروری داشته باشد. 

براساس مطالعات انجام شده، نقش ویتامین سی در افزایش بهبود کیفیت اسپرم مشخص شده است. همچنین ویتامین سی می‌تواند به صورت غیرمستقیم نیز در این زمینه تاثیرگذار باشد. مطالعات نشان داده است که ویتامین E باعث بهبود تحرک (حرکت) اسپرم می‌شود. ویتامین C در جهت بازسازی ویتامین E عمل می‌کند. بنابراین، این ویتامین‌ها ممکن است با هم برای بهبود عملکرد اسپرم کار کنند. نشان داده شده است که ویتامین C تعداد، تحرک و مورفولوژی اسپرم را افزایش می‌دهد.

*در مورد طبع شلغم و مصلحات آن در این مقاله بیشتر بخوانید

اما یک نکته‌ی مهم این است که اگر می‌خواهید از ویتامین سی موجود در شلغم برای مردان استفاده کنید، باید آن را به صورت خام مصرف کنید زیرا ویتامین C یک ویتامین محلول در آب و حساس به دما است، بنابراین به راحتی در طول پخت و پز تجزیه می‌شود و مشخص شده است که دمای بالا و زمان پخت طولانی باعث از بین رفتن شدید ویتامین C می‌شود. در نتیجه خواص شلغم خام برای تقویت اسپرم بیشتر از شلغم پخته یا حتی آب شلغم پخته است.

رفع خستگی و افزایش نیرو

مردان به طور طبیعی نسبت به زنان کارهای فیزیکی بیشتر و سنگین‌‌تری انجام می‌دهند. از این رو باید قوای جسمی بیشتری نیز داشته باشند. چون شلغم سرشار از آهن و کلسیم است می‌تواند در بهبود بافت‌های استخوانی مناسب باشد. همچنین سطح سرمی فولات به شدت و به طور قابل توجهی با قدرت عضلانی در افراد مسن مرتبط است. بنابراین، فولات نقش مهمی در رشد سلول‌های ماهیچه‌ای اسکلتی و عملکرد آنها دارد. با این حال، مصرف مقادیر زیاد اسید فولیک برای رشد عضلات توصیه نمی شود.

تاثیر شلغم بر تستوسترون 

یکی دیگر از مزایای شلغم برای مردان، تاثیر آن بر میزان تستوسترون است. تستوسترون همان هورمون جنسی اصلی مردانه است که نقش کلیدی در رشد بافت‌های تناسلی آنها مانند بیضه‌ها و پروستات و همچنین ظهور ویژگی‌های جنسی ثانویه مانند افزایش توده عضلانی و استخوانی و رشد موهای بدن دارد. با کاهش تستوسترون مشکلات زیادی از جمله موارد زیر رخ می‌دهد:

  • کاهش میل جنسی.
  • کاهش عملکرد نعوظ.
  • ریزش موهای بدن.
  • رشد ریش کمتر
  • از دست دادن توده عضلانی بدون چربی.
  • احساس خستگی شدید و دائمی
  • چاقی (اضافه وزن)
  • علائم افسردگی.

خوشبختانه می‌توانید از خواص شلغم برای مردان در این زمینه استفاده کنید. به طور کلی سبزیجات چلیپایی مانند شلغم، چغندر (لبو)، بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ و کلم  با کاهش سطح استروژن به افزایش سطح تستوسترون در مردان کمک می‌کنند. 

توجه داشته باشید که این خواص شلغم برای زنان می‌تواند مشکل‌ساز باشد. زیرا افزایش این هورمون مردانه در بدن زنان می‌تواند منجر به بروز علائم زیر شود:

  • هیرسوتیسم (رشد موهای زائد در لب بالایی، چانه، فک، سینه و پشت) 
  • طاسی با الگوی مردانه
  • آکنه یا پوست چرب
  • سیکل‌های قاعدگی نامنظم
  • کلیتوریس بزرگ شده
  • ناباروری
  • افزایش وزن
  • مشکلات قند خون

شرایط مختلفی وجود دارد که باعث نوسانات سطح هورمون زنانه می‌شود. برخی از علل اصلی سطوح بالای تستوسترون در زنان عبارتند از: سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH)، مشکلات تیروئید و مقاومت به انسولین. از این رو به زنان مبتلا به این عارضه توصیه می‌شود از افراط در خوردن این گروه از سبزیجات خودداری کنند.

*در مورد خواص و مضرات شلغم در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید

سایر فواید شلغم برای مردان

در حالی که در این مقاله به طور ویژه بر تاثیر شلغم برای مردان و ویژگی‌های مردانه تمرکز دارد، نمی‌توان از خواص عمومی آن برای اندام‌ها چشم‌پوشی کرد. به طور کلی گنجاندن شلغم در حد اعتدال در رژیم غذایی می‌تواند بسیار موثر باشد. بعضی از خواص کلی شلغم برای اندام‌های بدن به شرح زیراند:

  • خواص آب شلغم برای ریه: مردان نسبت به زنان بیشتر سیگار می‌کشند و همچنین بیشتر در معرض دود آن قرار می‌گیرند. خوشبختانه شلغم یک مبارز قوی با مواد سرطان‌زا و سموم موجود در سیگار است که می‌توان در این زمینه کمک کننده باشد. همچنین وجود ویتامین A زیاد از تخریب بافت‌های ریه توسط این مواد سرطان‌زای مضر مبارزه می‌کند.
  • خواص آب شلغم برای صورت: شلغم سرشار از ویتامین A، ویتامین C و بتاکاروتن و همچنین مواد معدنی مانند مس است که برای حفظ سلامت پوست حیاتی هستند. بنابراین، این سبزی فواید زیر را برای پوست شما ارائه می‌کند. همچنین مصرف مکرر شلغم پوست شما را روشن و صاف نگه می‌دارد.
  • خواص شلغم پخته برای معده: شلغم و سایر سبزیجات چلیپایی که سرشار از فیبر هستند به افراد کمک می‌کنند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند و ضمن کنترل اشتها، کالری کمی نیز دارند. خوردن وعده‌های غذایی با فیبر بالا به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند. محتوای فیبر موجود در شلغم می‌تواند از یبوست جلوگیری کرده و کار دستگاه گوارش را تقویت کند.
  • خواص شلغم برای قلب: مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در شلغم با التهاب مبارزه می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های موجود در شلغم به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. همچنین پتاسیم موجود در شلغم به تنظیم فشار خون کمک کرده و خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. 
  • خواص شلغم برای مغز: مصرف منظم شلغم می‌تواند عملکرد مغز را تقویت کند. شلغم حاوی مواد مغذی مانند فولات و ویتامین K است که از عملکرد شناختی و حافظه پشتیبانی می‌کنند.

خواص تخم شلغم برای مردان

هرآنچه در گوشت شلغم است در تخم آن نیز هست. انتظار می‌رود که خواص شلغم برای مردان هم از طریق گوشت و هم از طریق تخم آن به افراد منتقل شود.

مضرات شلغم برای پروستات

به همان میزان که خورن شلغم می‌تواند دریافتی ویتامین سی را در بدن افزایش دهد که برای تولید اسپرم نیاز است، افراط در خوردن آن با ایجاد اختلال در عملکرد پروستات می‌تواند از مضرات شلغم برای مردان باشد. شلغم به طور عمده حاوی ویتامین سی، فولات، کلسیم و آهن است. افراط در دریافت این ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند فاکتورهای خطر برای پروستات باشند. بنابراین اگر مشکلات پروستات دارید یا سابقه‌ی خانوادگی در این زمینه دارید بهتر است در خوردن شلغم تعادل را رعایت کنید.

سایر مضرات شلغم برای مردان

در کنار خواص شلغم برای مردان که در بالا گفته شد، باید در مورد مضرات مصرف زیاد آن نیز هوشیار باشید. مصرف شلغم بیش از حد - که سرشار از ویتامین K است - می‌تواند باعث لخته شدن خون شما سریعتر از حد معمول شود. این موضوع به طور ویژه برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی حتی مهم‌تر است. کلیه پتاسیم اضافی را از بدن شما خارج می‌کند، اما اگر بیماری کلیوی داشته باشید که در کار آن اختلال ایجاد کرده باشد، پتاسیم بیش از حد در بدنتان جمع می‌شود. سطوح بالای پتاسیم به طور خطرناکی بر قلب تاثیر می‌گذارد و باعث مشکلات ناگهانی و تهدید کننده زندگی می‌شود. علائم شدید هیپرکالمی (سطوح بالای ویتامین کا در بدن) می‌تواند شامل درد قفسه سینه و تپش قلب باشد.