بایدها و نبایدهای خوردن شلغم در بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شلغم در بارداری

استفاده از شلغم در بارداری معمولا در صورتی بلامانع است که به سبزیجات خانواده کلم حساسیت نداشته باشید. حتی اگر چنین حساسیتی هم داشته باشید، باید نظر پزشک خود را در مورد طریقه مصرف شلغم در بارداری جویا شوید؛ به عبارت دیگر می‌توان اینطور گفت که استفاده از شلغم در دوران بارداری هیچ تاثیر جانبی مضری نخواهد داشت. اما اگر به سبزیجات خانواده کلم حساسیت دارید، پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

همچون خوردن کشک در بارداری یا خوردن دوغ در بارداری و یا خوردن نبات در بارداری، در خوردن شلغم در دوران حاملگی اعتدال را رعایت کنید. 

آیا خوردن شلغم در بارداری جنین را زشت می‌کند؟ 

یک بار برای همیشه بدانید و باور کنید که چهره و قیافه هر فرد ترکیب ژنتیکی از والدین اوست. بنابراین دو صفت "زشت" و "زیبا" را نمی‌توان به استفاده کردن یا نکردن از ترکیبات غذایی نسبت داد؛ البته مواد غذایی، محیط و جغرافیا حتما در شکل‌گیری چهره تاثیر می‌گذارند، اما این تاثیرات هرگز به اثر ژن اولویت و برتری ندارند. بنابراین این باور که خوردن شلغم در بارداری می‌تواند باعث زشتی جنین شود، باور غلطی است و هیچ ریشه علمی ندارد. در واقع خوردن شلغم خام یا پخته در بارداری نمی‌تواند در چهره جنین تاثیر منفی داشته باشد یا حتی نمی‌توان گفت که شلغم و زیبایی جنین با هم در ارتباط هستند؛ هدف از استفاده از این صیفی پر خاصیت، بهره بردن از ترکیبات مغذی آن است که هم در تقویت سیستم ایمنی موثر است و هم فواید فراوان دیگری دارد.دقیقا همچون خوردن قاووت در بارداری، مصرف شلغم در بارداری نیز بسیار پر خاصیت است.  

پس یقین داشته باشید که زشتی و زیبایی کودک شما به مجموعه ژنتیکی که از والدینش به ارث می برد، وابسته است و با خوردن شلغم هیچ ارتباطی ندارد. گرچه دو صفت "زشت" و "زیبا" نسبی هستند و از نگاه هر کسی تعریف جداگانه‌ای دارند؛ اما در نگاه کلی فقط ژنتیک است که در چهره و قیافه فرد تاثیر مستقیم و حتمی دارد. 

معجون شلغم و عسل در بارداری

معجون شلغم و عسل در بارداری

استفاده از معجون شلغم و عسل در بارداری تحت شرایطی بلامانع است. بهتر این است که این موضوع را از دو جهت مورد بررسی قرار دهیم؛ 

مصرف شلغم در بارداری: هیچ کس نمی‌تواند فواید فراوان استفاده از شلغم در بارداری را انکار کند. در واقع هرچه قدر در مورد فواید مصرف شلغم در بارداری صحبت کنیم، باز هم نکته‌های زیادی باقی می‌ماند. شلغم حاوی مقداری زیادی ویتامین C است که در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر زیادی دارد و بدن را سم‌زدایی می کند و بدون شک در بهبود گلو درد بارداری موثر خواهد بود. 

خوردن عسل در بارداری: در مورد مصرف عسل در بارداری باید احتیاط کرد. به علت سم بوتولیسم موجود در آن پزشکان مصرف عسل در سه ماهه اول بارداری را توصیه نمی کنند. لازم به ذکر است در حالی که عسل می تواند یکی از بهترین درمان‌ها برای گلو درد باشد، اما از مصرف عسل خام و عسل پاستوریزه نشده خودداری کنید، زیرا ممکن است حاوی میکروب بوتولیسم باشد.

پس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که خوردن معجون شلغم و عسل برای گلو درد در بارداری ضرری ندارد به شرطی که از سه ماهه اول بارداری عبور کرده باشید و از عسل پاستوریزه استفاده کنید. در واقع احتیاط استفاده از این ترکیب در مورد مصرف عسل است و نه شلغم. 

شلغم خام یا شلغم پخته در بارداری؟

اگر نفخ و دل درد شلغم خام شما را آزار نمی دهد، شلغم را خوب شسته، خرد کرده و میل کنید؛ در غیر این صورت شلغم را آب پز یا بخارپز کنید و از فواید فراوان آن بهره ببرید. 

شلغم در بارداری چه خاصیتی دارد؟

 

شلغم در بارداری چه خاصیتی دارد؟

بسیاری در مورد تفاوت خواص شلغم پخته با خواص شلغم خام در بارداری سوال می‌پرسند؛ باید بگوییم که معمولا بهتر این است که برای حفظ خواص سبزیجات آنها را به صورت خام مصرف کنیم. از آنجا که شلغم سرشار از ویتامین C است، لذا بهتر این است که برای حفظ این خاصیت، به شکل خام در سالاد یا مثل بوته پیاز یا ترب در کنار غذا استفاده شود، اما برای کسانی که به علت مشکلات معده نمی‌توانند از شلغم خام استفاده کنند، بخارپز کردن و اضافه کردن شلغم در اواخر زمان پخت غذا باعث حفظ خواص بی‌شمار آن می‌شود. نتیجتا می‌توان اینطور گفت که مصرف شلغم چه به صورت خام و چه پخته بسیار مفید است، اما برای دریافت بیشتر ویتامین c بهتر است آن را خام مصرف کنیم.

فواید شلغم چیست؟

  • سرشار از ویتامین C و آنتی بیوتیک قوی در درمان سرماخوردگی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تقویت قوای جنسی و افزایش دهنده اسپرم
  • بهبود سلامت قلب
  • ضد التهاب و موثر درمان امراض پوستی
  • ضد سرطان به علت خاصیت آنتی اکسیدانی
  • بهبود سلامت پوست و مو
  • تقویت چشم و بینایی
  • تقویت استخوان‌ها به علت داشتن کلسیم و موثر در درمان آرتروز و رماتیسم
  • سرشار از فیبر و کم کالری در نتیجه موثر در کاهش وزن
  • سرشار از آهن و موثر در درمان کم خونی

شلغم چیست؟

شاید بپرسید شلغم سبزی است؟ میوه است؟ صیفی است یا اصلا شلغم در کدام دسته از مواد غذایی گیاهی قرار می‌گیرد؟ باید بگوییم که شلغم نوعی سبزی ریشه‌ای است. شلغم با چغندر فرق دارد. شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی‌اش ارزنده‌ است، بلکه از حیث سایر ویژگی‌های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره سبزی‌های مهم شمرده می‌شود. شلغم در خانواده سبزیجاتی نظیر کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم برگ قرار می‌گیرد. در واقع گرچه شلغم ریشه سبزیجات است، اما عضوی از خانواده کَلَمیان محسوب می شود. شلغم منبعی غنی از ویتامین‌ها، خصوصا ویتامین C است. این گیاه دارای گوشتی سفید است. رنگ پوست خارجی آن مختلف است و می‌تواند ارغوانی یا صورتی یا گاهی قرمز باشد. رنگ پیاز ریشه آن بستگی به مقدار آفتابی دارد که دریافت می‌کند. شکل آن می‌تواند مخروطی یا گرد باشد. شلغم مزه‌ای خردل مانند دارد؛ همچنین می‌تواند تند و مقداری تلخ باشد.

آیا شلغم در بارداری ضرر دارد؟

استفاده از شلغم در حاملگی به صورت افراطی می‌تواند تاثیرات سوء داشته باشد. اساسا استفاده از هر ماده غذایی پر فایده‌ای به شکل بی رویه به جای فایده داشتن، ضرر خواهد داشت. مثلا بی رویه خوردن قیسی در بارداری نیز می تواند سلامتی مادر را تحت تاثیر قرار دهد. 

همه بایدها و نبایدهای خوردن شلغم در بارداری

همه بایدها و نبایدهای خوردن شلغم در بارداری

  • خوردن آب شلغم در بارداری خوب است، به شرطی که اگر با عسل مصرف می‌شود، در سه ماهه اول بارداری نباشد.
  • خواص شلغم شیرازی همانند باقی شلغم‌ها برای بدن زیاد است، اما هرگز نباید در مصرف این ماده غذایی افراط کرد.
  • خاصیت خوردن شلغم برای تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و حتی نوزاد تایید شده است. 
  • طریقه مصرف شلغم در بارداری را بسته به مزاج خود انتخاب کنید؛ خام یا پخته مهم این است که خواص آن را از بین نبرید. 
  • استفاده از شلغم در ‌ماه‌های اول بارداری باید بدون عسل باشد. در واقع استفاده از شلغم در سه ماه اول بارداری باید بدون عسل باشد. 
  • استفاده از شلغم در ماه هشتم بارداری می‌تواند همراه با عسل باشد. 

کلام آخر

در اینکه مصرف شلغم در بارداری مفید است، شکی نیست، اما طبیعتا هرگز نباید در این باره افراط شود. معمولا زن باردار چیزی را می‌خورد که تمایل به خوردن آن دارد؛ بنابراین قرار دادن شلغم در سبد تغذیه یک مادر باردار یا حتی تازه زایمان کرده، به میل و اشتهای او به خوردن این ماده غذایی بستگی زیادی دارد. اما در هر صورت استفاده کم از این سبزی پر خاصیت می‌تواند فواید فراوانی برای بدن داشته باشد که فواید ضد سرطانی تنها یک نمونه کوچک از آن است.