خوردن لبو در دوران بارداری | خواص لبو یا چغندر قند پخته در بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن لبو در بارداری

خوردن لبو در بارداری می‌تواند یک هوس به شدت قدرتمند باشد به ویژه وقتی در فصل زمستان باردار باشید. چغندر بدون شک یک گیاه ریشه‌ای سالم است که به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چغندر به دلیل داشتن فیبر فراوان که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، بهتر است در سبد غذایی بیماران قلبی و زنان باردار قرار بگیرد. چغندر را می‌توان به روش‌های مختلفی از جمله آبمیوه، خام، ترشی یا پخته شده مصرف کرد.

فواید و خواص خوردن لبو در بارداری

همه اجزای لبو مفید است؛ از ریشه، ساقه و برگ گرفته تا پوست و گوشتش! مفیدترین و بهترین بخش آن، برگش، بعد ساقه‌ هایش و بعد از آن ریشه است که پخته آن همان لبو است.

وقتی چغندر پخته می‌ شود، کالری موجود در آن به دلیل آزاد شدن کربوهیدرات‌ ها و پروتئین‌ ها بیشتر شده و راحت‌ تر در دسترس سیستم گوارشی قرار می‌ گیرد. این سبزی منبع بسیار خوبی از مواد معدنی و انواع ویتامین‌ هاست و منبع خوبی برای فولات است و از این رو برای بهبود سلامت روانی و هیجانی مناسب است.

 برخی از فواید مصرف لبو در دوران بارداری عبارتند از:

  1. خطر کم خونی را کاهش می‌دهد:
    لبو منبع غنی از آهن است که باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز و کاهش خطر کم خونی و تامین آهن در بارداری می‌شود.
  2. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند:
    آنتی اکسیدان‌های موجود در لبو، سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و از شما در برابر عفونت‌های احتمالی در دوران بارداری محافظت می‌کنند.
  3. خطر پوکی استخوان را کاهش می‌دهد:
    مشخص شده است که زنان باردار بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان هستند. وضعیتی که باعث می‌شود استخوان‌های شما ضعیف و شکننده شوند. لبو میزان زیادی از سیلیس و کلسیم مورد نیاز در بارداری را که باعث حفظ دندان و استخوان‌های شما می‌شود، تامین می‌کند.
  4. متابولیسم را تنظیم می‌کند:
    لبو سرشار از پتاسیم است، از این رو، خوردن لبو در بارداری باعث تعادل الکترولیت‌های شما و تنظیم سوخت و ساز بدن می‌شود. لبو باعث حفظ فشار خون در دوران بارداری نیز می‌گردد.
  5. از بروز التهاب جلوگیری می‌کند:
    بتائین، یک ماده‌ی ضد التهاب است که در لبو وجود دارد و از التهاب، درد و تورم مفاصل در دوران بارداری جلوگیری می‌کند.
  6. به حفظ سطح قند خون کمک می‌کند:
  7. چغندرها در گروه غذاهای با شاخص گلایسمیک پایین قرار دارند، این یعنی برای تبدیل شدن به گلوکز و جذب آن در خون به زمان بیشتری نیاز است. این کار به حفظ سطح قند خون کمک می‌کند.
  8. به رشد جنین کمک می‌کند:
    چغندرها سرشار از اسید فولیک هستند که رشد و نموی سالم کودک را تقویت می‌کند. آنها همچنین در رشد نخاع کودک نیز موثراند.
  9. باعث تقویت کبد می‌شود:
  10. بتاسیانین موجود در لبو، کبد و خون شما را سم‌زدایی می‌کند. همچنین اسیدهای چرب و سموم بدن را از بین می‌برد و سلامت حاملگی را تضمین می‌کند.
  11. منبع غنی از ویتامین C است:
    ویتامین C در بارداری اهمیت ویژه‌ای در جذب آهن دارد و خوردن لبو به و راه را برای یک بارداری و زایمان سالم هموار می‌کند.
  12. از نقایص هنگام تولد جلوگیری می‌کند:
    اسید فولیک موجود در لبو رشد بافت‌های سالم و رشد جنین را تقویت می‌کند. همچنین با اطمینان از رشد کامل و مناسب نخاع‌، از بروز نقایص هنگام تولد مانند نخاع بیفیدا جلوگیری می‌کند.

مضرات خوردن لبو در بارداری

علیرغم فواید بیشمار خوردن لبو در بارداری، عوارض جانبی نیز در مورد مصرف آن وجود دارد:

لبو حاوی بتائین است که می‌تواند باعث استفراغ، حالت تهوع، اسهال و سایر مشکلات دستگاه گوارش شود. مقدار نیترات موجود در لبو می‌تواند باعث خستگی و ضعف در دوران بارداری شود. مصرف بیش از حد آب چغندر ممکن است منجر به فلج موقتی تارهای صوتی شما شود. همچنین افراط در خوردن لبو در بارداری ممکن است منجر به بیماری بنام بوتریا شود که می‌تواند ادرار و مدفوع شما را قرمز کند. 

خوردن لبو در بارداری برای تنظیم فشار خون بسیار مناسب است. با توجه به تغییرات هورمونی، فشار خون بالا یک اتفاق بسیار متداول در دوران بارداری است و مطمئنا خوردن چغندر می‌تواند در مبارزه با آن موثر باشد. اما اگر فشار خونتان همین الان هم پایین است، خوردن لبو می‌تواند به افت فشار خون ناگهانی منجر شود که بسیار خطرناک است. اگر حتی کوچکترین احتمال وجود دارد که ممکن است به چغندر حساسیت داشته باشید، از مصرف آن اجتناب کنید زیرا هر نوع حساسیتی برای کودک خطرناک است. مصرف لبو و آب لبو باعث قرمز شدن رنگ ادرار می‌شود. البته این موضوع به خودی خود ضرری برای بدن ندارد ولی ممکن است باعث تشخیص اشتباه بیماری‌هایی با این علائم، توسط پزشک شود.همچنین بهتر است در سه ماهه‌ی آخر از خوردن لبو پرهیز کنید زیرا مقدار بالای اگزالات موجود در چغندر می تواند منجر به سنگ کلیه شود، به خصوص اگر سابقه‌ی خانوادگی در این موضوع داشته باشید.

چه مقدار خوردن لبو در روز مجاز است؟

اگر چه مقدار مشخصی وجود ندارد، اما مقدار لبو به طور کلی براساس محتوای نیترات تعیین شده است. مقدار نیترات ایده آل 6.4 تا 12.8 میلی گرم نیترات برای هر 1 کیلوگرم لبو است اما در غیر این صورت، هیچ روش خاصی برای گفتن نیزانی که خوردن لبو می تواند مضر باشد وجود ندارد. به طور خلاصه ، یک فنجان، که برابر با 136 گرم لبواست، در هر روز مفید می‌باشد.

خوردن لبو در دیابت بارداری مجاز است؟

خوردن لبو در بارداری به‌دلیل آنکه حاوی آنتی اکسیدان شناخته شده به عنوان آلفا لینولنیک اسید است، قند خون  و افزایش حساسیت به انسولین را کاهش می دهد و از تغییرات ناشی از استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به دیابت جلوگیری می کند. همچنین لبو سرشار از بتالائین و نئوبتانین می‌باشد، هر دوی این مواد مغذی به کاهش سطح گلوکز کمک می‌کنند، که برای بیماران دیابتی بسیار مفید است. این باعث می‌شود لبو برای افرادی که در معرض مقاومت به انسولین، پیش دیابت، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی هستند به یک گزینه‌ی سالم تبدیل شود. تاثیر قدرتمند لبو در دیابت بارداری آن را به یک داروی موثر برای این مشکل تبدیل کرده است.