راهنمای انتخاب دوچرخه کودک

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
راهنمای انتخاب دوچرخه کودک

دوچرخه سواری یکی از انواع بازی‌های مناسب کودکان است اما خرید آن می‌تواند گیج کننده باشد. برای شروع، اندازه‌ی دوچرخه‌ی بچه‌ها عجیب است و با اندازه‌ی دوچرخه‌ی بزرگسالان بسیار متفاوت است. و در نهایت سوالات بیشتری در مورد تعداد و شکل چرخ‌ها، ترمز دوچرخه، زین و در نهایت هزینه‌ای که باید برای خرید آن در نظر بگیرید مطرح می‌شود. این مقاله یک راهنمای انتخاب دوچرخه کودک جامع به شما ارائه می‌دهد که به کمک آن می‌توانید بهترین گزینه را برای کودک خود انتخاب کنید.

بهترین سن خرید دوچرخه برای کودک

قبل از پرداختن به راهنمای انتخاب دوچرخه کودک، باید بدانید بهترین سن برای دوچرخه سواری کودک چه سنی است. با وجود آن که از نظر کارشناسان، بهترین زمان خرید دوچرخه برای کودک سن 5 سالگی است، اما بسته به جثه‌ی کودک می‌توانید در 4 تا 6 سالگی نیز این کار را انجام دهید. نکته‌ی مهم این که باید مطمئن شوید از مراحل کمک به راه رفتن کودک گذشته‌اید و او درک درستی از فرایند پدال زدن و حفظ تعادل دارد. در کودکان مختلف؛ این اتفاق در سنین مختلفی رخ می‌دهد.

سایز دوچرخه کودک و اندازه گیری سایز دوچرخه

در راهنمای انتخاب دوچرخه کودک وقتی در مورد اندازه صحبت می‌کنیم، در واقع اندازه‌ی چرخ مدنظر ماست. این در حالی است که در دوچرحه‌های بزرگسالان عموماً اندازه‌ی دوچرخه، با اندازه‌ی قاب یا فریم آن اندازه ‌گیری می‌شود. اندازه‌ی چرخ‌های معمولی برای دوچرخه‌های بچه‌گانه 30، 35، 40، 45 و 50 سانتی‌متر است. هرچه کودک بزرگتر باشد، چرخ دوچرخه نیز باید بزرگتر باشد. مسلماً دوچرخه مناسب کودک 7 ساله با یک کودک 4 ساله متفاوت خواهد بود. به کمک اندازه‌هایی که در ادامه آمده است شما می‌توانید بهترین گزینه را برای کودک خود انتخاب کنید. نکته‌ی مهم این است که هر کودکی شرایط رشدی مخصوص به خود را دارد و ممکن است در مواقعی مجبور شوید براساس این جدول عمل نکنید. به طور کلی بهترین قد دوچرخه کودک اندازه‌ای است که کودک بتواند در حالی که زین را بین پاهای خود گرفته، روی دو پا و روی زمین بایستد. اطلاعات تصویر زیر براساس قد استاندارد کودکان براساس سن در نظر گرفته شده است.

زین مناسب دوچرخه کودک

انتخاب زین مناسب نیز اهمیت زیادی دارد. بعضی از زین‌ها بیش از اندازه سفت هستند و نشستن روی آنها می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. بررسی کنید که زین نه تنها نرمی کافی را دارد بلکه از آرگونومی خوبی نیز برخوردار باشد.

وزن دوچرخه مناسب کودک

مورد بعدی در راهنمای انتخاب دوچرخه کودک، وزن آن است. وزن دوچرخه تاثیر زیادی بر حفظ تعادل دارد. متاسفانه بیشتر دوچرخه‌های کودک سنگین هستند که باعث زمین خوردن کودک می‌شوند. دوچرخه‌ای که بیش از حد سنگین باشد، مانور دادن  را دشوار کرده و رانندگی طولانی مدت را نیز خسته کننده می‌کند. دوچرخه‌های با تنه آلومینیومی یا تیتانیومی سبک‌تر از سایر دوچرخه‌ها هستند. در حالی که بدنه‌ی فولادی می‌تواند بسیار سنگین باشد. با این حال اگر چرخ‌ها و سایر اجزا به اندازه‌ی کافی سبک باشند، فولاد نیز می‌تواند گزینه‌ای محکم و باکیفیت باشد.

ویژگی ترمز دوچرخه ایمن برای کودک

یکی از مهمترین نکات ایمنی که باید در راهنمای انتخاب دوچرخه کودک در نظر داشته باشید، بررسی ترمز آن است. بر خلاف تصور عموم، ترمز زیر پایی امن‌ترین گزینه برای کودکان نیست و بهتر است دنبال دوچرخه‌هایی با ترمز دستی باشید. دلیل اینکه ما ترمزهای زیر پایی را توصیه نمی‌کنیم این است که اولاً، ترمز زیر پدال یادگیری دوچرخه سواری را برای کودکان دشوارتر می‌کند. دوماً بسیار از بچه‌ها قدرت کافی برای فشار دادن آنها را ندارند.

اما ترمز دستی از همه لحاظ بهتر است و کودک می‌تواند به راحتی آن را فشار دهد. بعلاوه انتقال کودک از دوچرخه با ترمز دستی به ترمز پایی کار دشواری نیست و می‌توانید به راحتی با بزرگ شدنش این کار را انجام دهید. تنها نکته‌ی مهم این است که نرمی اهرم ترمز را بررسی کنید. اجازه دهید کودک آن را در دست بفشارد و ببینید برایش بیش از حد سفت نباشد. بعلاوه سرعت واکنش آن را هم بسنجید. 

انواع مدل دوچرخه کودک

نوع تایرهای مناسب

جنس و شکل تایز نیز باید به عنوان یک نکته‌ی مهم در راهنمای انتخاب دوچرخه کودک مدنظر قرار بگیرید. بررسی کنید که جنس آن محکم باشد و تحمل وزن کودک را داشته باشد. در حالی که تایرهای نازک و بدون عاج برای دوچرخه‌های کورسی و مسابقه‌ی بزرگسالان می‌تواند مفید باشد و به سرعت گرفتن فرد کمک می‌کند، اما در مورد دوچرخه‌های کودک باید انواع پهن و عاج‌دار را انتخاب کنید که مانع از سر خوردن می‌شوند و به میزان زیادی از بیش از حد سرعت گرفتن دوچرخه جلوگیری می‌کنند.

مدل های دوچرخه کودکان

یکی از مواردی که در راهنمای انتخاب دوچرخه کودک بسیار مهم است، مدل آن است. حتماً جنسیت کودک خود را در خرید در نظر داشته باشید. در شرایطی که در گذشته بیشتر دوچرخه‌های دخترانه، صورتی رنگ و دوچرخه‌های پسرانه، آبی بودند، امروزه طیف وسیعی از رنگ‌ها در دوچرخه‌های کودکان استفاده می‌شود که دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد. سعی کنید از کودک خود در زمان انتخاب نظر بخواهید. انواعی را انتخاب کنید که سبدی برای قرار دادن وسایلشان نیز داشته باشند. 

بهترین برندهای دوچرخه کودک

تعداد محدودی برند دوچرخه کودک در دنیا وجود دارد که ارزش خرید را دارند. اگر می‌خواهید یک دوچرخه‌ی عالی برای فرزند خود تهیه کنید، یکی از این مارک‌ها را در نظر بگیرید:

  • دوچرخه کراس
  • دوچرخه ویوا
  • دوچرخه المپیا 
  • دوچرخه راپیدو
  • دوچرخه جاینت
  • دوچرخه اینتنس
  • و...

هر یک از این مارک‌ها، دوچرخه‌های خود را برای گروه کودکان طراحی کرده‌اند که در آن وزن و فیزیک آنها را در نظر گرفته‌اند. 

بهترین برند دوچرخه کودک

لیست قیمت دوچرخه برای کودک

خرید و فروش دوچرخه با قیمت‌های مختلفی در بازار انجام می‌شود. مسلماً دوچرخه‌هایی که امکانات خوبی دارند یا بدنه‌ی قوی دارند و از برندهای معروف‌تر هستند، قیمت بیشتری دارند. قیمتی که هزینه می‌کنید به بودجه‌ای که برای این کار در نظر دارید بستگی دارد. شما همیشه این شانس را دارید که با قیمت پایین‌تر هم دوچرخه‌های خوبی برا کودک خود تهیه کنید. نکته‌ی مهم این است که بخش‌های مختلف این راهنمای انتخاب دوچرخه کودک را رعایت کنید.

نحوه نظرخواهی از کودک در زمان خرید دوچرخه

در شرایطی که بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند به بسیاری از دلایل، خرید وسایل مربوط به کودک را بدون حضور او انجام دهند، اما دوچرخه از آن وسایل نیست و به حضور کودک نیاز دارید. او باید سوار دوچرخه شود تا بتوانید اندازه‌ی آن را بررسی کنید، باید ترمز را امتحان کند و حتی باید کمی روی آن سواری کند. حضور او در این زمان می‌تواند به انتخاب گزینه‌ی مناسب کمک کند. برای آنکه مشکلی در زمان خرید پیش نیاید، می‌توانید بر اساس هزینه و نکاتی که در بالا گفته شد چند گزینه را انتخاب کرده و از او بخواهید در بین گزینه‌های انتخابی شما، انتخاب کند.دوچرخه سواری از بازی‌های پرتحرک برای کودکان است و شما با خرید دوچرخه‌ی مناسب براساس این راهنمای انتخاب دوچرخه کودک می‌توانید ساعات خوشی را برای او رقم بزنید.