معرفی بهترین بازی فکری برای کودکان

مهر ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
معرفی بهترین بازی فکری برای کودکان

آیا به دنبال بازی‌ای هستید که برای گذراندن اوقات فراغت فرزندتان مناسب باشد و برای او لذت‌بخش نیز باشد؟ بازی‌های فکری می‌توانند گزینه مناسبی باشند زیرا درعین‌حال که بسیار سرگرم‌کننده‌اند باعث می‌شوند که تعامل میان اعضای خانواده نیز افزایش یابد و درواقع، یک سرگرمی جمعی اتفاق بیفتد. بااین‌حال، مزایای بازی فکری تنها به این موضوع ختم نمی‌شود. اگر بازی فکری مناسبی را برای فرزندتان انتخاب کنید می‌توانید کودکتان را از مزایای بسیار زیادی بهره‌مند کنید. در ادامه با معرفی بهترین بازی فکری برای کودکان بیشتر آشنا می‌شوید اما قبل از آن لازم است بدانید این بازی‌ها چه مزایایی دارند.

مزایای بازی مهیج و فکری برای کودکان چیست؟

قبل از معرفی بهترین بازی فکری برای کودکان لازم است بدانید بازی‌های فکری چه مزایایی برای کودکان دارند. برخی کودکان و بزرگسالان بازی فکری را خسته‌کننده، حوصله‌سربر و زمان‌بر می‌دانند اما واقعیت چیز دیگری است. امروزه بازی‌های فکری متنوع و مهیجی در فروشگاه‌ها وجود دارد که استفاده از آن‌ها می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای کودکان داشته باشد. در ادامه با این مزایا آشنا می‌شوید.

وقت گذراندن اعضای خانواده با یکدیگر

در شلوغی زندگی روزمره ممکن است گذراندن وقت با خانواده دشوار باشد اما بازی فکری این فرصت را به شما می‌دهد که از بودن با یکدیگر لذت ببرید. وقتی شما به صورت گروهی و خانوادگی می‌نشینید، واحد خانواده تقویت می‌شود و احساس تعلق افزایش می‌یابد.

تقویت مهارت‌های ارتباطی

هرچقدر بچه‌ها بزرگتر می‌شوند تمایل بیشتری به استقلال پیدا می‌کنند. به همین دلیل، ممکن است متوجه شوید که فرزندتان کم‌کم از گفتگو دوری می‌کند. با این حال، بازی‌های فکری این فرصت را ایجاد می‌کنند که هم‌زمان با انجام آن با فرزندتان گفتگو کنید. کودکان کوچکتر و همچنین کودکانی که خجالتی هستند یا در برقراری ارتباط با مشکل مواجه‌اند نیز می‌توانند از این مزیت بازی فکری بهره‌مند شوند. کودکانی که در برقراری ارتباط مشکل دارند معمولا در هنگام بازی بیشتر صحبت می‌کنند.

کمک به کودکان با نیازهای ویژه

کودکانی که دچار مشکلات یادگیری هستند اغلب بازی فکری را مفید و لذت‌بخش می‌دانند. از سوی دیگر، کودکان مبتلا به اتیسم نیز بازی‌های فکری را جذاب می‌دانند زیرا در این بازی‌ها قوانین و حرکات صحیح و اشتباه وجود دارد و تفاوت‌های جزئی اغلب حذف می‌شوند. این امر به کودکان مبتلا به اتیسم کمک می‌کند نقاط قوتشان موردتوجه قرار گیرد و آن‌ها احساس آرامش بیشتری کنند.

آموزش دنبال کردن دستورالعمل‌ها به کودکان

چه فرزندتان به تازگی مدرسه را شروع کرده باشد چه در حال گذراندن دوره دبیرستان باشد، پیروی از دستورالعمل‌های یکی از مهارت‌های اساسی مهم برای او در خانه و مدرسه است. وقتی کودکان بازی فکری انجام می‌دهند یاد می‌گیرند به دستورالعمل‌ها گوش دهند، آن‌ها را درک کنند و سپس آن‌ها را دنبال کنند.

کمک به کودکان در کنار آمدن با شکست

تاب‌آوری به این معناست که شما یاد بگیرید در هنگام بد پیش رفتن مسائل، بلند شوید و دوباره تلاش کنید. این مهارت برای کودکان به خصوص در مدرسه و محیط‌های اجتماعی ضروری است. بازی‌های فکری به کودکان می‌آموزد که در فضایی امن از شکست خود درس بگیرند. برخی کودکان با باختن به شدت مشکل دارند اما وقتی بازی فکری انجام می‌دهند توانایی آن‌ها در مقابله با موانع افزایش می‌یابد.

مزایای بازی مهیج و فکری برای کودکان چیست؟

تشویق رقابت سالم

وقتی در بازی الگوی خوبی برای فرزندتان باشید او یاد می‌گیرد با مهربانی ببرد یا ببازد، به برنده‌ها تبریک بگوید و موفقیت دیگران را جشن بگیرد. بازی‌های فکری نیاز به تمرکز زیادی دارند و به شیوه‌ای غیرتهاجمی موجب تشویق رقابت می‌شوند.

کمک به کودکان در درک افکار دیگران

کودکان از طریق پیش‌بینی حرکت بازیکنان دیگر و یادگیری تشخیص چهره آن‌ها می‌توانند از نحوه بازی دیگران آگاهی بیشتری پیدا کنند و در مورد نحوه بازی کردن خود تصمیم بگیرند. این امر موجب می‌شود که کودک در درک افکار دیگران مهارت بیشتری پیدا کند.

تقویت سواد کودکان

انجام بازی‌های فکری به کودکان کمک می‌کند که مهارت‌های کلیدی زیرمجموعه سواد را یاد بگیرند. کودکان باید یاد بگیرند که نوشته‌های روی کارت‌های بازی را بدون کمک گرفتن از دیگران بخوانند، واضح صحبت کنند، اشیاء را بدون استفاده از کلمات مهم توصیف کنند و به اطلاعاتی که همبازی‌ها ارائه می‌دهند به دقت گوش دهند. همه این موارد درنهایت، سواد کودکان را بهبود می‌بخشند.

کمک به رشد مغز کودکان

بازی‌های فکری به رشد بسیاری از مهارت‌های دیداری، ادراکی، شناختی و تفکر کودکان کمک می‌کنند. همه این موارد در رشد مغزی کودکان موثرند. بنابراین، یکی از نکاتی که در معرفی بهترین بازی فکری برای کودکان در نظر گرفته می‌شود فواید بازی برای رشد مغزی کودکان است.

تقویت مهارت حل مسئله کودکان

برنده شدن در بسیاری از بازی‌های فکری بدون تفکر تاکتیکی دشوار است. برنامه‌ریزی استراتژی در این بازی‌ها به کودکان کمک می‌کند که مهارت حل مسئله خود را تقویت کنند. این امر در همه ابعاد زندگی مفید است. بسیاری از بازی‌های فکری شامل کار و تفکر سیستماتیک و همچنین تصمیم‌گیری سریع و استراتژیک می‌شوند.

تقویت چالاکی کودک

مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف و هماهنگی چشم و دست برای دست خط و سایر حوزه‌ها مثل تایپ کردن، خیاطی و آزمایش‌های علمی مهارت‌های بسیار مهمی هستند. برخی بازی‌های فکری می‌توانند مهارت‌ها، زمان واکنش و هماهنگی چشم و دست را تقویت کنند.

تقویت چالاکی کودک

چگونه بهترین بازی‌های فکری رومیزی را انتخاب کنید؟

قبل از اینکه به معرفی بهتری بازی فکری برای کودکان بپردازیم لازم است بدانید چگونه بازی فکری مناسبی را برای فرزندتان انتخاب کنید. در این مورد لازم است به چند معیار توجه کنید که در ادامه با این معیارها آشنا می‌شوید.

رده‌بندی سنی

معمولا همه بازی‌های فکری بر روی بسته خود رده‌بندی سنی را مشخص کرده‌اند. بازی‌های اندروید نیز رده‌بندی سنی دارند. برخی بازی‌ها برای کودکان خردسال مناسب‌ترند و برخی بازی‌ها مثل جنگا تقریبا برای همه سنین و حتی بزرگسالان کاربرد دارند. بنابراین، اولین نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید رده‌بندی سنی بازی فکری است. شما می‌توانید بازی موردنظر خود را با استفاده از راهنمای اسباب‌بازی‌هایی برای شش تا هجده ماهگی کودک و راهنمای اسباب‌بازی‌هایی برای هجده ماهگی تا سه سالگی کودک نیز انتخاب کنید.

تعداد بازیکنان

بازی‌های فکری بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به‌تنهایی یا با چند بازیکن انجام داد. در برخی از بازی‌های فکری، تعداد شرکت‌کنندگان ثابت است اما در برخی دیگر این تعداد انعطاف‌پذیر است. همیشه قبل از خرید بازی فکری جعبه آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که مطابق با خواسته شماست.

محدوده توجه

یکی دیگر از نکاتی که در معرفی بهترین بازی فکری برای کودکان به آن توجه می‌شود محدوده توجه لازم برای بازی است. آیا بازی آن‌قدر جذاب است که بچه‌ها برای کامل کردن آن وقت بگذارند؟ مدت‌زمان بازی‌های فکری از چند دقیقه تا چند روز متفاوت است. اگر کودک خردسال دارید بهتر است بازی فکری‌ای را انتخاب کنید که محدوده توجه کوتاهی نیاز داشته باشد و سریع‌تر به نتیجه برسد. کودکان کوچکتر معمولا بازی‌هایی را ترجیح می‌دهند که خیلی طولانی نیستند اما بچه‌های بزرگتر ممکن است بازی‌های طولانی‌مدت را بیشتر دوست داشته باشند.

چگونه بهترین بازی‌های فکری رومیزی را انتخاب کنید؟

تمرکز

تمرکز بعد بسیار مهمی از بازی فکری است زیرا نشان می‌دهد که بازی چقدر می‌تواند بازیکنان را درگیر نگه دارد. به این موضوع توجه کنید که آیا بازی آن‌قدر خوب است که بچه‌ها حتی وقتی که نوبتشان نیست درگیر بازی بمانند؟ وقتی بازی نتواند به اندازه کافی کودک را متمرکز نگه دارد او موقعی که نوبت بازی‌اش نیست خسته و بی‌حوصله می‌شود. بنابراین، مهم است بازی فکری‌ای را انتخاب کنید که دائما کودک را درگیر نگه دارد.

موضوع

اگر کودکتان از موضوع خاصی خوشش می‌آید بازی‌ای را انتخاب کنید که با موضوع مورد نظر تطابق داشته باشد. بازی‌های فکری موضوعات مختلفی دارند و بهتر است موضوع مورد علاقه فرزندتان را بدانید و بازی فکری را متناسب با این موضوع تهیه کنید.

رقابت

در ارتباط با معرفی بهترین بازی فکری برای کودکان به این نکته نیز توجه کنید که آیا فرزندتان روحیه رقابتی دارد؟ اگر پاسختان بله است پس به دنبال بازی‌هایی باشید که در آن برد و باخت وجود داشته باشد. برنده بودن بد نیست. از سوی دیگر، اگر فرزندتان روحیه رقابتی ندارد بازی‌هایی را برای او انتخاب کنید که مشارکتی هستند.

پیچیدگی

هر بازی پیچیدگی متفاوتی دارد و مهم است که بر اساس این موضوع، بازی مناسبی را انتخاب کنید. بازی‌هایی که راهنمای طولانی‌تری دارند پیچیده‌تر هستند و به همین دلیل کودک مجبور است چیزهای بیشتری را به خاطر بسپرد. این بازی‌ها به تفکر عمیق، برنامه‌ریزی و نوبت گرفتن نیاز دارند. قبل از خرید هر بازی فکری‌ای به این موضوع توجه کنید که فرزندتان بازی‌های بدون تمرین را ترجیح می‌دهد یا بازی‌هایی که روند آهسته‌ای دارند.

فضای بازی

چقدر فضا دارید یا می‌خواهید چقدر فضا برای بازی فراهم کنید؟ آیا می‌توانید بازی را تا آنجایی که پیش رفته و قبل از اینکه تمام شود رها کنید و سپس بعدا به بازی برگردید؟ اگر فضای محدودی دارید انتخاب بازی که تخته بزرگ و کارت‌های متعددی دارد می‌تواند دشوار باشد. بنابراین، بازی‌ای را انتخاب کنید که متناسب با فضایی باشد که می‌توانید فراهم کنید. از سوی دیگر، نوجوانان معمولا فكري اندرويد یا iOS را ترجیح می‌دهند.

فضای بازی

بهترین بازی فکری کودکان در خانه چیست؟

اکنون که می‌دانید بازی فکری برای کودکان چه مزایایی دارد و همچنین، چگونه می‌توانید بازی فکری مناسب را برای فرزندتان انتخاب کنید لازم است با چند بازی مناسب برای کودکان آشنا شوید. برخی از این بازی‌ها مثل پازل در موبایل و سیستم عامل اندروید و همچنین به صورت iOS game نیز شبیه‌سازی شده‌اند و در این شرایط می‌توان از دانلود بازی نیز استفاده کرد. در ادامه به معرفی بهترین بازی فکری برای کودکان پرداخته‌ایم.

  • حلقه هوش: این اسباب‌بازی کودکانه برای نوزادان و کودکان نوپا انتخاب مناسبی است.
  • جنگا: جنگا نیز یکی از اسباب‌بازی‌های فکری لذت‌بخش و چالش‌برانگیز است که برای سن بالای 6 سال مناسب است و شما به عنوان بزرگسال نیز می‌توانید این بازی را با فرزندتان انجام دهید. از سوی دیگر، این بازی به عنوان بازی فکری کودکان 5 ساله کاربرد ندارد.
  • دوز: دوز نیز یکی از بازی‌های فکری محبوب است که برای سن بالای 6 سال مناسب است. بنابراین، اگر به دنبال بازی فکری برای کودکان 6 ساله هستید دوز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • کارت‌های حافظه: اگر به دنبال بهترین بازی فکری کارتی هستید کارت‌های حافظه انتخاب بسیار مناسبی هستند. این بازی فکری کارتی معمولا برای کودکان بالای سه سال قابل استفاده است. نوجوانان نیز علاقه زیادی به این بازی دارند.

بهترین بازی فکری کودکان در خانه چیست؟

  • شطرنج: شطرنج فقط یک بازی فكري بزرگسالان نیست و برای کودکان نیز مناسب است. اگرچه برخی کودکان از سن چهارسالگی برای یاد گرفتن شطرنج آماده هستند اما معمولا آموزش آن از سن 7 تا 8 سالگی شروع می‌شود. بنابراین، اگر به دنبال بازی‌های فکری برای کودکان 7 ساله هستید شطرنج نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای این سن باشد.
  • پازل: پازل‌ها بازی‌های مناسبی برای همه سنین هستند. با این حال، تعداد قطعات آن و درنتیجه سطح دشواری بازی برای هر سن متفاوت است. برای مثال، اگر فرزندتان هشت تا نه ساله است پازل 250 تا 500 قطعه‌ای برای او مناسب است. بنابراین، اگر به دنبال بازی فکری برای کودکان 9 ساله هستید پازل‌ها گزینه مناسبی هستند و می‌توانند کودکان را به شدت سرگرم کنند.
  • دومینو: در ارتباط با معرفی بهترین بازی فکری برای کودکان لازم است بدانید دومینو نیز بازی کودکانه بسیار جذابی است که معمولا برای کودکان بالای شش سال مناسب است.
  • لگو: لگوها نیز درجه سختی متفاوتی دارند. با این حال، ساده‌ترین انواع آن از پنج‌سالگی به بالا کاربرد دارند.

درنهایت، همانطور که مطرح شد بازی‌های فکری اگر درست انتخاب شوند برای کودکان مزایای متعددی دارند و می‌توانند در همه حوزه‌های زندگی به آن‌ها کمک کنند. فراموش نکنید اسباب‌بازی‌های فرزندتان را ضدعفونی کنید و از این موضوع آگاه باشید که چگونه اسباب‌بازی کودک را ضدعفونی کنیم. از سوی دیگر، اگر به دنبال معرفی بهترین بازی فکری برای کودکان هستید لازم است بدانید بهترین بازی برای فرزندتان بسته به سن، علاقه و نیاز او متفاوت است. بنابراین، مهم است با توجه به ملاک‌هایی که مطرح شد بهترین بازی فکری را برای فرزندتان انتخاب کنید.