چگونه اسباب‌بازی کودک را ضدعفونی کنیم؟

آذر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چگونه اسباب‌بازی کودک را ضدعفونی کنیم

یکی از مهم‌ترین نقش‌های شما به عنوان والدین، سالم نگه داشتن فرزندان است، کاری چالش‌برانگیز که به نظر می‌رسد یک کار تمام‌وقت باشد! بچه‌ها دوست دارند اکتشاف کنند، کثیف شوند و با دوستانشان بازی کنند اما به ندرت آلودگی‌های جمع شده را پاک می‌کنند. آن‌ها در جعبه‌های شن بازی می‌کنند، روی زمین‌های کثیف می‌خزند، اسباب‌بازی‌ها را می‌جوند و هر چیزی را که توجه آن‌ها را جلب کند، برمی‌دارند.

بسیاری از میکروب‌هایی که بچه‌های شما با آن روبرو می‌شوند بی‌خطر هستند. برخی حتی می‌توانند مفید باشند اما برخی دیگر از میکروب‌ها می‌توانند سرماخوردگی، آنفولانزا، ویروس کرونا و سایر بیماری‌ها را گسترش دهند. شما نمی‌توانید از کودکان خود در برابر همه چیز محافظت کنید اما وقتی یاد بگیرید چگونه اسباب‌بازی‌ها را سالم کنید و آن‌ها را تمیز نگه دارید می‌توانید میکروب‌ها و ویروس‌هایی که باعث بیماری می‌شوند را به حداقل برسانید. در ادامه به این موضوع پرداخته شده است که چگونه اسباب‌بازی کودک را ضدعفونی کنیم.

روش‌های ضد عفونی کردن اسباب بازی کودک

قبل از پرداختن به این موضوع که چگونه اسباب‌بازی کودک را ضدعفونی کنیم لازم است بدانید قرار گرفتن در معرض میکروب‌ها به رشد سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کند. در نتیجه رشد سیستم ایمنی بدن، از کودک در برابر بیماری‌ها محافظت می‌شود. گربه‌ای که صورت کودک شما را لیس می‌زند یا پستانکی که روی زمین می‌افتد احتمالا هیچ آسیبی به کودک نمی‌زند اما از آنجا که کودکان به طور حتم در معرض میکروب‌های مضر قرار می‌گیرند، در برخی مواقع باید بدانید که چگونه اسباب‌بازی‌ها را ضدعفونی کنید. همچنین لازم است بدانید اسباب‌بازی‌های شش تا هجده ماهگی کودک و اسباب‌بازی‌هایی برای هجده ماهگی تا سه سالگی کودک کدامند.

تمیز نگه داشتن اسباب‌بازی‌های بچه‌ها کار خوبی است اما بین تمیز کردن و ضدعفونی کردن تفاوت وجود دارد. تمیز کردن، حذف فیزیکی میکروب‌ها و کثیفی‌ها با استفاده از پاک‌کننده و یا آب است. ضدعفونی‌کننده، میکروب‌ها را با استفاده از مواد شیمیایی از بین می‌برد. در حالی که هر دو می‌توانند خطر عفونت را کاهش دهند، ضدعفونی‌کننده، میکروب‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد. اگر می‌خواهید ضدعفونی‌کننده موثر باشد، همیشه ابتدا اسباب‌بازی‌های کودکان را تمیز کنید.

چگونه اسباب‌بازی کودک را ضدعفونی کنیم

برای ضدعفونی اسباب‌بازی‌ها از ماشین ظرفشویی استفاده کنید

اگر اسباب‌بازی کودک ممکن است در ماشین ظرفشویی خراب نشود آن را هفته‌ای یک‌بار در ماشین ظرفشویی قرار دهید. این کار برای جغجغه‌ها، آجرهای اسباب‌بازی پلاستیکی، ضدعفونی اسباب‌بازی‌های پلاستیکی و برخی از اسباب‌بازی‌های حمام بسیار مفید است. اسباب‌بازی‌های کمی را در نگهدارنده ظروف یا توری قرار دهید تا از بین قفسه‌ها سقوط نکنند. اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای، دارای دکمه‌ها یا اجزای الکتریکی را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

با استفاده از ماشین لباسشویی، اسباب‌بازی‌ها را ضدعفونی کنید

در ارتباط با ضدعفونی کردن اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای و پولیشی، لازم است بدانید اسباب‌بازی‌های پرشده و همچنین پتو، بالش و سایر پارچه‌ها را می‌توانید با آب گرم ماشین لباسشویی شستشو دهید. برای سالم نگه داشتن حیوانات اسباب‌بازی پرشده در طول چرخه شستشو، آن‌ها را در یک روبالشی قرار دهید.

اسباب‌بازی‌ها را با استفاده از مواد طبیعی ضدعفونی کنید

سرکه سفید یکی از بهترین روش‌های ضدعفونی کردن اسباب‌بازی‌ها مثل انواع بازی فکری برای کودکان است. سرکه سیب یک پاک‌کننده چندمنظوره ایمن و ثابت شده است. این سرکه به دلیل اسیدیته بالایی که دارد برای ضدعفونی اسباب‌بازی‌ها بسیار مناسب است. همچنین مهم است بدانید سرکه سفید به اندازه کافی قوی نیست که بیشتر ویروس‌ها را از بین ببرد.

بگذارید آفتاب به اسباب‌بازی بتابد

در ارتباط با ضدعفونی اسباب‌بازی‌هایی که نمی‌توان داخل ماشین لباسشویی قرار داد لازم است بدانید نور خورشید قاتل طبیعی باکتری‌ها است. در روزهای آفتابی، اسباب‌بازی‌های فرزند خود را بیرون بگذارید و اجازه دهید اشعه ماورا UV بنفش آن‌ها را ضدعفونی کند. این روش همچنین یک روش عالی برای خلاص شدن از بوی بد اسباب‌بازی‌ها است.

بگذارید آفتاب به اسباب‌بازی بتابد

چند بار باید اسباب‌بازی‌ها را ضدعفونی کنیم؟

اکنون که می‌دانید چگونه اسباب‌بازی کودک را ضدعفونی کنیم لازم است بدانید در شرایط عادی، بهتر است ماهیانه حدود یک‌بار اسباب‌بازی‌ها را ضدعفونی کنید. ممکن است برای جلوگیری از تجمع میکروب‌ها و باکتری‌ها، اسباب‌بازی‌های مورد علاقه کودک که روزانه استفاده می‌شوند، به ضدعفونی هفتگی نیاز داشته باشند. در هر زمان که احتمال وجود باکتری، میکروب و ویروس را دارید، اسباب‌بازی‌ها را ضدعفونی کنید. در ادامه چند موقعیت مطرح شده است که باعث می‌شود ضدعفونی کردن اسباب‌بازی‌ها ضروری شود:

  • شخصی در خانواده شما بیمار است.
  • دوستان فرزند شما یا اعضای خانواده آن‌ها بیمار بوده‌اند.
  • بیماری در مدرسه فرزند شما گسترش می‌یابد.
  • بر روی اسباب‌بازی غذا، شیر، استفراغ یا مخاط دهان وجود دارد.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که چگونه اسباب‌بازی کودک را ضدعفونی کنیم. هنگامی که از این نکات برای تمیز و بهداشتی نگه داشتن اسباب‌بازی‌های کودکان خود استفاده می‌کنید، با باکتری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها مبارزه می‌کنید. خانواده شما از خانه سالم‌تری برخوردار خواهند شد و با دانستن اینکه می‌توانید فرزندان خود را در برابر بیماری محافظت کنید، آرامش بیشتری خواهید داشت.