راهنمای انتخاب اسباب‌بازی‌های کودکان از 6 ماهگی تا 18 ماهگی

شهریور ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اسباب‌بازی‌هایی برای شش تا هجده ماهگی کودک

شش تا هجده ماهگی کودک مرحله جالبی از زندگی او است. در سن شش ماهگی، کودک به محیط اطراف خود علاقه‌مند می‌شود و به سرعت شروع به یادگیری و جذب اطلاعات می‌کند. کودک در این دوره سنی بیشتر بازیگوش می‌شود و اشیا را در دست می‌گیرد، وسایل را به هم می‌کوبد و به سمت وسایل تعاملی کشیده می‌شود. در ادامه با اسباب‌بازی‌هایی برای شش تا هجده ماهگی کودک آشنا می‌شوید.

اسباب‌بازی‌های موزیکال

در ارتباط با اسباب‌بازی‌هایی برای شش تا هجده ماهگی کودک لازم است بدانید اسباب‌بازی‌های موزیکال به رشد مهارت‌های حسی کودک کمک می‌کنند. اسباب‌بازی‌های موزیکالی که از صدای حیوانات تقلید می‌کنند یا قافیه‌ها و آهنگ‌ها را پخش می‌کنند کودک را به خود جلب می‌کنند و به او در رشد علاقه به موسیقی کمک می‌کنند.

اسباب‌بازی‌های چوبی

اسباب‌بازی‌های چوبی مانند اشکال و پازل‌های رنگارنگ به کودک کمک می‌کنند تا با اشکال، رنگ و اندازه‌های مختلف ارتباط برقرار کند و یاد بگیرد تفاوت میان آن‌ها را تشخیص دهد. کودک می‌تواند با تفکیک اندازه‌ها، اشکال و رنگ‌های مختلف بلوک‌های چوبی یا به سادگی قرار دادن بلوک‌ها در کنار یکدیگر، با این اسباب‌بازی‌ها بازی کند.

آجرهای اسباب بازی

آجرهای اسباب‌بازی یکی از بازی‌های مورد علاقه کودک 6 ماهه است که به رشد مهارت‌هایی مانند هماهنگی چشم و دست، مهارت‌های حسی و مهارت‌های درک در کودکان کمک می‌کند. برای مثال در برخی اسباب‌بازی‌ها فرزند شما باید آجرها را در سوراخ‌های متناسب اسباب‌بازی بیندازد. این کار به او کمک می‌کند تا مهارت و انعطاف‌پذیری انگشت و دست را پیدا کند.

عروسک‌ها

از اسباب‌بازی‌های مناسب نوزاد 8 ماهه می‌تواند به عروسک‌ها اشاره کرد. کودکان در این سن به عروسک یا اسباب‌بازی نرم علاقه‌مندند. عروسک‌ها به رشد مهارت‌های حسی و احساس دلبستگی در کودک کمک می‌کنند. کودک شما ممکن است بخواهد با عروسک بازی کند، آن را بغل کند و حتی در حالی که عروسک در کنارش است بخوابد. این امر نیز نشانه‌ای از رشد عاطفی اجتماعی کودک است.

عروسک‌ها

اسباب‌بازی‌های آموزشی

اسباب‌بازی‌های آموزشی و انواع بازی‌های فکری برای کودکان مانند تخته‌های آموزشی و کتاب‌های تعاملی به رشد مهارت‌های حسی و حرکتی در کودک کمک می‌کند. در کتاب‌های تعاملی، کودکان می‌توانند دکمه‌های مختلف را فشار دهند، درها را باز کنند و غیره. یک بازی مخصوص نوزاد می‌تواند بازی کردن با این کتاب‌های تعاملی باشد.

اسباب‌بازی‌های هل دادنی

اسباب‌بازی‌های هل دادنی به رشد هماهنگی چشم و مهارت‌های حسی در نوزادان کمک می‌کنند. وقتی کودک شروع به حرکت می‌کند با این نوع اسباب‌بازی‌ها بیشتر به حرکت کردن علاقه‌مند می‌شود و می‌تواند با خیال راحت این کار را انجام دهد.

انواع توپ‌ها

توپ‌ها به رشد مهارت‌های حسی و حرکتی کودک 12 ماهه کمک می‌کنند. هنگامی که توپ را در دست کودک قرار می‌دهید، آماده دویدن با او و تعقیبش باشید زیرا کودک مطمئنا آن را پرتاب می‌کند تا متوجه شود توپ حرکت می‌کند! توپی که صدا ایجاد می‌کند، کودک را بیشتر برای بازی کردن ترغیب می‌کند.

اسباب‌بازی‌های الکترونیکی

اگر به دنبال اسباب‌بازی‌هایی برای شش تا هجده ماهگی کودک هستید اسباب‌بازی‌های آموزشی الکترونیکی یکی از بهترین گزینه‌ها هستند. چنین اسباب‌بازی‌هایی به رشد مهارت‌های حسی کودک کمک می‌کند و کودک را درگیر خود می‌کند، در نتیجه به افزایش تمرکز و توجه فرزند شما کمک می‌کند. در این اسباب‌بازی‌ها، نوزادان می‌توانند به راحتی دکمه‌های مختلف را فشار داده و یا روی صفحه لمسی ضربه بزنند تا صدای بازی یا فیلم‌هایی مانند آهنگ‌ها و کارتون‌ها را ببینند و بشنوند.

بازی با وسایل خانه

وسایل خانه فارغ از سن فرزندتان، اسباب‌بازی‌هایی بسیار عالی برای او هستند. این وسیله‌ها می‌توانند کاسه‌های پلاستیکی، لیوان‌های پلاستیکی و قاشق‌های چوبی باشند. بازی با این وسایل می‌تواند مهارت‌های ادراکی، حسی و حرکتی فرزندتان را تقویت کند.

وسایل خانه

بازی نقش و نمایش کودک

کودک 12 تا 18 ماهه، دوست دارد از کارهای شما و دنیای اطراف خود تقلید کند. او ممکن است بخواهد نقش یک سرآشپز را بازی کند، جعبه جواهرات دزدان دریایی را داشته باشد یا تبدیل به یک شاهزاده خانم شود. بنابراین، اسباب‌بازی‌های مرتبط با بازی نقش، یک اسباب‌بازی مناسب 18 ماهگی است.

در این مقاله به موضوع اسباب‌بازی‌هایی برای شش تا هجده ماهگی کودک پرداخته شد. بازی با اسباب‌بازی‌ها، بخشی مهم از تربیت کودکان است و ترکیب مناسبی از اسباب‌بازی‌ها می‌تواند به رشد مهارت‌های مهم زندگی کودک کمک کند. هنگام خرید اسباب‌بازی برای فرزندتان، حتما سن و علایق او را در نظر داشته باشید. طراحی چند بازی کودکانه با بادکنک نیز برای کودکان بسیار سرگرم‌کننده است. همچنین، لازم است بدانید چه اسباب‌بازی‌هایی برای هجده ماهگی تا سه سالگی کودک مناسب است و دانستن پاسخ این سوال که چگونه اسباب‌بازی کودک را ضدعفونی کنیم؟ نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.