قرص سیبل چیست؟طریقه مصرف برای کیست تخمدان و عوارض آن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نحوه مصرف قرص سیبل برای کیست تخمدان

کیست تخمدان یکی از مشکلات شایع زنانه است که بسیاری از افراد با آن سر و کار دارند. خوشخبتانه روش‌های زیادی برای کنترل عوارض وجود دارد. یکی از آنها مصرف قرص سیبل است. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه مصرف قرص سیبل برای کیست تخمدان و عوارضی که ممکن است به همراه داشته باشد بیشتر توضیح دهیم تا بتوانید مصرف آگاهانه‌تری داشته باشید.

کیست تخمدان چیست؟

قرص سیبل برای چیست؟ کیست تخمدان کیسه‌ای پر از مایع است که روی تخمدان یا داخل آن تشکیل می‌شود. علت اصلی ایجاد کیست تخمدان چیست؟ پیدایش این کیست می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما شایع‌ترین علت آن، مشکلات هورمونی ست. کیست‌های عملکردی معمولاً خود به خود و بدون درمان از بین می‌روند. آنها ممکن است به دلیل مشکلات هورمونی یا داروهایی که برای کمک به تخمک گذاری استفاده می‌شوند دوباره ایجاد شوند.

کیست‌های بزرگ یا پایدار تخمدان یا کیست‌هایی که علائم ایجاد می‌کنند معمولاً باید با جراحی برداشته شوند. همچنین در صورت وجود نگرانی در مورد سرطانی بودن کیست، معمولاً جراحی توصیه می‌شود. با این حال برای کیست‌های کوچکتر، از درمان‌های دارویی استفاده می‌شود. قرص‌های زیادی وجود دارند که نه تنها خونرسانی را به تخمدان‌ها تقویت کرده و منجر به تنظیم پریود می‌شوند، بلکه بروز کیست را نیز کاهش می‌دهند. یکی از دسته قرص‌های بسیار معروف برای درمان کیست، قرص‌های ضدبارداری مانند سیبل (قرص cybelle) هستند. با این حال همانطور که از نامشان پیداست، این قرص‌ها روند بارداری را مختل می‌کنند. در ادامه در مورد عوارض مصرف قرص سیبل برای کیست تخمدان بیشتر توضیح خواهیم داد.

قرص سیبل چیست و چه کاربردی دارد

* برای اطلاع از ریزترین علائم بارداری کلیک نمایید.

مشخصات قرص سیبل

ایا قرص سیبل از بارداری جلوگیری میکند؟ سیبل یا قرص سیپروترون کمپاند (ترکیبی از سیپروترون استات و اتینیل استرادیول) مانند قرص ياسمين یک قرص هورمونی ست که برای جلوگیری از بارداری و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک مصرف می‌شود. همچنین می‌تواند بسیاری از انواع آکنه را نیز درمان کند. این دارو تنها به صورت قرص خوراکی در بازار موجود است.

مکانیسم اثر قرص جلوگیری سیبل به این صورت است که با مهار هورمون‌های هیپوفیزی مانع تشکیل تستوسترون شده، همچنین از تاثیر تستوسترون در سطح سلولی نیز جلوگیری می‌کند. مشخص شده است که سیبل خطر ابتلا به اندومتریوز، کیست‌های تخمدان، بیماری فیبروکیستیک پستان و خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان را در دراز مدت کاهش می‌دهد. در حالی که بسیاری از افراد در مورد نحوه مصرف قرص سیبل برای کیست تخمدان تاکید دارند با این حال این قرص نیز همانند بسیاری دیگر از داروهای شیمیایی و هورمونی عوارضی دارد که در ادامه در موردش توضیح خواهیم داد.

طریقه مصرف قرص سیبل برای کیست تخمدان

به سوال اصلی مقاله یعنی طریقه مصرف قرص سیبل سیپروترون کامپاند برای کیست‌ تخمدان برمیگردیم. قبل از هر چیز باید بدانید، دستور استفاده‌ی درست زمانی ست که پزشک برای شما تجویز می‌کند. به عنوان مثال ممکن است در مورد خاص شما طریقه مصرف قرص سیبل برای تنظیم پریود با نحوه مصرف قرص سیبل برای جلوگیری از بارداری یا درمان کیست متفاوت باشد. اما آنچه در ادامه توضیح می‌دهیم روش مصرف قرص سیبل به طور کلی و عمومی است. 

قرص سفید سیبل برای چیست؟ به طور کلی قرص سیبل یک ورق قرص 28 عددی ست شامل 21 قرص یک رنگ و یک ردیف هفت تایی از قرصی با رنگ متمایز (معمولاً سفید و گاهی صورتی). ابتدا باید با توجه به دستور دکتر قرص‌های 21 تایی را شروع کنید پس از پایان دوره، و به سراغ 7 قرص‌ دیگر بروید. روزانه یک قرص مصرف کنید و توصیه می‌شود زمان مصرف قرص، در یک زمان مشخص باشد مثلاً هر روز صبح. 

بهترین زمان مصرف قرص سیبل

بعد از آن که به سوال نحوه مصرف قرص سیبل برای کیست تخمدان پاسخ دادیم، نوبت به سوال دیگری می‌رسد: زمان مصرف قرص سیبل برای کیست تخمدان چه زمانی ست؟ باز هم در مورد این سوال تجویز دکتر در ارجحیت قرار دارد. با این حال به طور کلی، مصرف این قرص از روز سوم یا پنجم پریودی آغاز می‌شود و همانطور که در بالا توضیح دادیم، روزانه یک عدد قرص باید مصرف شود.

قرص‌های هورمونی مانند قرص هورمونی سیبل، یک چرخه‌ی خاص را در بدن ایجاد می‌کنند. بنابراین مهم است که برای اثربخشی بیشترشان آنها را در یک ساعت مشخص روزانه مصرف کنید. 

چند روز بعد از قطع قرص سیبل پریود میشویم؟

قرص سیبل و پریودی: هفت قرص پایانی بسته، اثر دارویی ندارند و در واقع قرص پلاسیبو یا دارونما هستند. قرص دارونما چیست؟ دارونما هر درمانی است که هیچ خاصیت فعالی ندارد، مانند قرص قند. کارآزمایی‌های بالینی زیادی وجود دارد که در آن فردی که به جای درمان فعال، دارونما مصرف کرده است، بهبود علائم را گزارش کرده است. تنها همین اعتقاد به درمان ممکن است برای تغییر مسیر بیماری جسمی فرد کافی باشد. انتظار می‌رود که پس از پایان مصرف این قرص هفت تایی یا کمی قبل از پایان آن، دوره‌ی پریود بعدی شما آغاز شود. در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

چند روز بعد از قطع قرص سیبل پریود میشویم

عوارض قرص سیبل چیست

قرص سیبل چه عوارضی دارد؟ حتی با وجود رعایت نحوه مصرف قرص سیپروترون کامپاند برای کیست تخمدان ، همچنان ممکن است عوارضی در کمین باشد. تعداد دفعات و شدت عوارض قرص سیبل سیپروترون کامپاند می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. آنها همچنین به داروهای دیگری که مصرف می‌کنید نیز بستگی دارند.

بعضی از شایع‌ترین عوارض این قرص عبارتند از:

  • حساسیت و تورم سینه
  • خستگی و ضعف 
  • افسردگی یا تغییرات خلقی
  • گرگرفتگی یا تعریق
  • تورم در قسمت‌هایی از بدن (تجمع مایعات)
  • تغییر وزن (قرص سیبل و چاقی رابطه معکوس دارند. این قرص تاثیر بسیار کمی بر سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها و لیپیدها دارد و نه تنها باعث چاقی نمی‌شود بلکه در دراز مدت موجب کاهش سطح LDL و افزایش HDL می‌شود که می‌تواند کاهش وزن را به همراه داشته باشد.)
  • تغییرات کبدی (برای بررسی این مورد آزمایش خون منظم خواهید داشت)
  • تنگی نفس
  • از دست دادن علاقه به رابطه جنسی

عوارض جانبی نادر

این عوارض جانبی در کمتر از 1 نفر از هر 100 نفر (کمتر از 1%) رخ می‌دهد. ممکن است یک یا چند مورد از آنها را داشته باشید. آنها عبارتند از:

  • بثورات پوستی
  • بروز یک واکنش آلرژیک که می‌تواند باعث بثورات پوستی، تنگی نفس، قرمزی یا تورم صورت و سرگیجه شود.
  • سرطان دوم به نام سرطان کبد

سایر عوارض جانبی

اطلاعات کافی برای تعیین اینکه این عوارض جانبی چند بار ممکن است رخ دهند وجود ندارد. ممکن است یک یا چند مورد از آنها را داشته باشید. آنها عبارتند از:

لخته شدن خون که می‌تواند زندگی را تهدید کند. علائم درد، قرمزی و تورم در محل لخته است. احساس تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ای از لخته شدن خون در ریه باشد. در صورت داشتن هر یک از این علائم فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

  • ضعیف شدن استخوان‌ها (پوکی استخوان)
  • رنگ پریدگی (به دلیل تعداد کم گلبول‌های قرمز)
  • خشکی پوست و مو
  • خطر ابتلا به تومور مغزی (مننژیوم)

برای به حداقل رساندن این عوارض بهتر است اولاً در مورد نحوه مصرف قرص سیبل برای کیست تخمدان اطلاعات درست و دقیقی داشته باشید و ثانیاً در صورت بروز هر کدام از آنها به پزشک اطلاع دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله طرز مصرف قرص سیپروترون کامپاند نیز مراجعه کنید.