طرز مصرف قرص سیپروترون کامپاند و عوارض آن

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز مصرف قرص سیپروترون کامپاند

داروی سیپروترون کامپاند ( Cyproterone Compound) یک دارو هورمونی حاوی یک پروژسترون و یک استروژن است که برای درمان آکنه‌های مقاوم به آنتی بیوتیک در زنان حساس به آندروژن، پر مویی وابسته به آندروژن و همچنین به عنوان یک قرص ضد بارداری مصرف می‌شود. از این دارو برای درمان سرطان پروستات در مردان نیز استفاده می‌شود. این قرص 21 عددی بصورت خوراکی بوده و دوره درمان آن از روز پنجم قاعدگی شروع می‌شود. در این مطلب از گهواره با طرز مصرف قرص سیپروترون کامپاند آشنا می‌شوید. همچنین می توانید به مقالات مشابه مانند عوارض قرص متادون برای مردان نیز مراجعه کنید.

نحوه مصرف قرص سیپروترون کامپاند 

قرص سیپروترون کامپاند حاوی دو هورمون جنسی است، یک پروژسترون به نام سیپروترون استات و یک استروژن به نام اتینیل استرادیول. از این دارو برای درمان اختلالات سندرم تخمدان پلی کیستیک که با علائمی مانند آکنه، قاعدگی نامنظم و ناباروری خود را نشان می‌دهد و همچنین برای افرادی که به به دلیل افزایش حساسیت به آندروژن در بدن از شرایطی رنج می برند تجویز می‌شود. آندروژن ها هورمون هایی در بدن هستند که باعث می شوند فرد ویژگی های مردانه بیشتری را نشان دهد. زنانی که حساسیت بیشتری به آندروژن دارند ممکن است شرایطی مانند آکنه، پوست بسیار چرب یا رشد بیش از حد مو در نواحی خاصی از صورت یا بدن داشته باشند. این دارو همچنین برای پیشگیری از بارداری (قرص ضد بارداری) برای زنان تحت درمان برای شرایط فوق و گرگرفتگی نیز تجویز می‌شود.

از این دارو ممکن است برای درمان سرطان پروستات که به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است و نمی‌توان آن را با عمل جراحی یا دیگر داروها درمان کرد نیز استفاده می‌کنند.

 در صورتی که از دارو استفاده می‌کنید، نباید از داروی ضدبارداری دیگری بصورت همزمان استفاده کنید. برای مصرف این دارو بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • توصیه می‌شود تا از این دارو بدون مشورت با پزشک و تنها طبق دستورات مصرف شود. 
  • این دارو باید بعد از غذا مصرف شود.
  • اگر اولین بار است که از داروهای ضد بارداری استفاده می‌کنید، ممکن است این دارو را از روز اول یا دوم قاعدگی شروع کنید، به همین منظور توصیه می‌شود تا برای پیشگیری از بارداری در 7 روز اول از روش‌های دیگر استفاده کنید.
  • اگر از این دارو به منظور جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید، باید مصرف دارو را از روز پنجم قاعدگی شروع کنید.

نحوه مصرف قرص سیپروترون کامپاند

نحوه مصرف قرص سیپروترون کامپاند برای تنظیم قاعدگی

در صورتی که پزشک برای شما این دارو را برای تنظیم قاعدگی تجویز کرده است، باید به روش زیر آن را مصرف کنید.

این دارو حاوی 21 قرص فعال و 7 قرص غیر فعال است. از روز پنجم قاعدگی به مدت 21 روز باید قرص‌های فعال مصرف شوند و پس از آن به مدت 7 روز باید از قرص‌های غیر فعال استفاده شود. قرص‌های غیر فعال هیچ خاصیت درمانی ندارند به همین دلیل می‌توانید آن را مصرف نکنید. پس از گذشت یک هفته در صورتی که پزشک برای شما تجویز کرده باشد، بسته دیگری از این دارو را شروع به استفاده می‌کنید.

اگر مصرف قرص را فراموش کردید، درصورتی که مصرف قرص‌های غیر فعال را فراموش کرده باشید، هیچ اقدامی لازم نیست انجام دهید. اما اگر مصرف یکی از قرص‌های فعال را فراموش کرده باشید باید اقدامات زیر را انجام دهید:

اگر کمتر از 12 ساعت گذشته باشد، به محض یادآوری قرص فراموش شده را مصرف کنید و سپس قرص بعدی را در زمان معمول خود مصرف کنید.

اگر بیش از 12 ساعت گذشته باشد:

اگر در هفته اول مصرف قرص هستید، به محض یادآوری قرص را مصرف کنید، حتی اگر به معنای همزمان مصرف 2 قرص باشد. سپس دیگر قرص‌ها را در زمان معمول خود استفاده کنید. اگر برای پیشگیری از بارداری از این دارو استفاده می‌کنید، در 7 روز آینده از روش‌های دیگر برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

اگر در هفته دوم مصرف قرص هستید، به محض یادآوری قرص را مصرف کنید، حتی اگر به معنای همزمان مصرف 2 قرص باشد. سپس دیگر قرص‌ها را در زمان معمول خود استفاده کنید. اگر در 7 روز قبل از اولین قرص فراموش شده قرص های خود را به درستی مصرف کرده اید، نیازی به استفاده از اقدامات احتیاطی اضافی برای جلوگیری از بارداری نیست. اما اگر اینطور نیست، یا بیش از 1 قرص را فراموش کرده اید، از یک روش مانع مانند کاندوم برای 7 روز آینده استفاده کنید.

اگر در هفته سوم مصرف قرص هستید، ، به محض یادآوری قرص را مصرف کنید، حتی اگر به معنای همزمان مصرف 2 قرص باشد. سپس دیگر قرص‌ها را در زمان معمول خود استفاده کنید و بسته بعدی را بدون گذراندن دوره 7 روزه با قرص‌های غیر فعال، شروع کنید. یعنی هیچ فاصله ای بین بسته ها قرار ندهید. ممکن است قاعدگی شما تا پایان بسته بعدی نیاید، اما جای نگرانی نیست. با این حال، اگر قاعدگی شما پس از اتمام بسته بعدی رخ نداد، باید برای رد بارداری آزمایش بارداری انجام دهید.

بسته فعلی را متوقف کنید و یک دوره بدون قرص تا 7 روز داشته باشید - در این مدت معمولاً خونریزی قطع (قاعدگی) رخ می دهد و سپس با بسته بعدی ادامه دهید.

مصرف قرص سیپروترون کامپاند از روز اول قاعدگی

در صورتی که این دارو برای پیشگیری از بارداری یا تنظیم قاعدگی تجویز شده باشد، باید از روز پنجم قاعدگی شروع به مصرف کنید، در غیر این صورت اگر این دارو برای درمان موارد دیگری تجویز شده باشد، از روز اول یا دوم قاعدگی دوره درمان شروع می‌شود. توصیه می‌شود تا 7 روز اول برای جلوگیری از بارداری از روش‌های دیگر استفاده کنید.

خونریزی بعد از قطع قرص سیپروترون کامپاند

پس از قطع قرص سیپروترون کامپاند شما ممکن است بلافاصله خونریزی یا لکه بینی داشته باشید، هیچ جای نگرانی نیست. پس از قطع این دارو، از آنجایی که هورمون درمانی شما قطع شده است، دوره قاعدگی شما طولانی‌تر و ممکن است همراه با درد بیشتری باشد. این قضیه طبیعی است، اما اگر خونریزی شما طولانی، غیر طبیعی و همراه با درد بود، توصیه می‌شود تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

طرز مصرف قرص سیپروترون کامپاند

قرص سیپروترون کامپاند و لاغری

قرص سیپروترون کامپاند مانند هر داروی دیگر در کنار فواید آن، عوارضی هم دارد. یکی از عوارضی که ممکن است با مصرف این دارو تجربه کنید، افزایش وزن است. این دارو ممکن است باعث احتباس مایعات و افزایش به ویژه در دو یا سه ماه اول پس از مصرف شود. بنابراین توصیه می‌شود در طول درمان هر هفته وزن خود را اندازه گرفته و در صورت مشاهده افزایش وزن، باید برنامه غذایی خود را تنظیم و تمرینات ورزشی را شروع کنید. به همین دلیل پس از قطع این دارو دوباره وزن قبلی خود برمی‌گردید و لاغر می‌شوید.

تفاوت قرص ال دی و سیپروترون کامپاند

هر کدام از قرص‌های ضد بارداری عوارض مخصوص به خود را دارند. پزشک بسته به شرایط فیزیکی شما، سابقه پزشکی و سن شما هر یک از این دو دارو را برای شما تجویز کند. اما بطور کلی، در صورتی که دچار سندرم پلی کیستیک، آکنه و پر مویی هستید، قرص سیپروترون برای شما موثرتر است و اگر تنها به دنبال پیشگیری از بارداری هستید، قرص ال دی انتخاب بهتری برای شما است. (در مورد سندروم تخمدان پلی کیستیک در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید)

قیمت قرص سیپروترون کامپاند

قیمت این دارو در داروخانه‌ها معمولا بین 13 تا 15 هزار تومان است.

تجربه استفاده از سیپروترون کامپاند

با مصرف این دارو شما ممکن است هر یک عوارض زیر را تجربه کنید:

  • لکه بینی یا خونریزی بین دوره‌های قاعدگی
  • حالت تهوع، استفراغ
  • نفخ و گرفتگی معده
  • حساسیت سینه
  • سردرد و میگرن و سرگیجه
  • کاهش میل جنسی
  • افزایش وزن
  • خستگی

قطع ناگهانی این قرصها نیز با عوارضی همراه است. برای مثال در مورد عوارض قطع قرص مارولین میتوانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.