انتقال جنین فریز شده در روز چندم قاعدگی شانس بارداری را افزایش می‌دهد؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انتقال جنین فریز شده در روز چندم قاعدگی

تقریبا برای همه بانوانی که در پروسه انجام ivf هستند، پاسخ این سوال که انتقال جنین فریز شده در روز چندم قاعدگی می‌تواند شانس بارداری و حاملگی را افزایش دهد، اهمیت زیادی دارد. IVF به عنوان یکی از روش‌های پیشرفته کمک باروری، به صورت غیر مستقیم و به کمک روش‌های آزمایشگاهی می‌تواند شانس بارداری را در زوج‌های نابارور افزایش دهد؛چه آنهایی که مشکل تخمک و تخمکگذاری دارند و چه آنهایی که مشکل اسپرم دارند. اما هرگز نمی‌توان گفت که هر زوج با انجام آی‌وی‌اف و لقاح مصنوعی به صورت 100 درصد می‌توانند بارور شوند؛ شرایط بدنی و کیفیت نطفه در موفق شدن IVF بسیار موثر است. می‌توان اینطور گفت که بخشی از فرایند انجام IVF با پزشکان است و بخش دیگری آن به خواست خدا ارتباط دارد. در ادامه بیشتر در مورد این روش توضیح خواهیم داد همچنین میتوانید به مقالات مشابه مانند مقاله قرص لتروزول و دوقلوزایی نیز مراجعه کنید.

بهترین زمان برای انتقال جنین فریز شده کی است؟

بهترین زمان برای انتقال جنین فریز شده کی است؟

اینکه انتقال جنین فریز شده در روز چندم قاعدگی انجام شود، در موفقیت IVF یا میکرواینجکشن تاثیر دارد. در واقع بدن باید آماده پذیرش نطفه باشد تا لانه‌گزینی اتفاق بیفتد. 

باید بدانید که یک چرخه انتقال جنین فریز شده در پایان چرخه قاعدگی، یعنی بعد از پریود شروع می‌شود. داروهای هورمونی‌، معمولاً آگونیست GnRH، روند طبیعی تخمکگذاری را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هنگامی که قاعدگی شروع می‌شود و آزمایش خون تایید می‌کند که شرایط مناسب است، مکمل استروژن به مدت دو هفته برای کمک به ایجاد اندومتر سالم تجویز می‌شود. سپس نظارت‌ها و ارزیابی‌های بعدی انجام می‌شود.

روز انتقال به روز شروع پروژسترون و تعداد روزهای رشد جنین قبل از فریز کردن بستگی دارد. به عنوان مثال، انتقال جنین پنج روزه در روز ششم پس از شروع حمایت از پروژسترون انجام می‌شود. 

تفاوت بین انتقال جنین تازه و منجمد چیست؟

لقاح آزمایشگاهی (IVF) برای همه افراد یکسان شروع می‌شود. به بیمار داروهای هورمونی داده می‌شود تا تخمدان‌ها را تحریک کند تا بیشتر از یک فولیکول و تخمک معمولی در هر چرخه قاعدگی تولید کنند. وقتی تخمک‌ها بالغ می‌شوند، برای لقاح در آزمایشگاه بازیابی می‌شوند. تخمک‌ها به مدت پنج تا شش روز تا مرحله بلاستوسیست رشد می کنند. در این مرحله است که می توان انتخاب کرد جنین فریز شود یا به صورت تازه منتقل شود. شانس بارداری متعاقب انتقال جنین‌های فریز یا نوزاد فریز، فقط کمی کمتر از شانس بارداری متعاقب انتقال جنین تازه است، ولی با این حال این موضوع به تعداد و کیفیت جنین‌های فریز شده بستگی دارد.

تفاوت بین انتقال جنین تازه و منجمد چیست؟

برای برخی از بیماران ، توصیه می شود بین مرحله تحریک تخمک، جمع‌آوری تخمک و انتقال جنین متعاقب آن استراحت کنند. این امر باعث می‌شود که از تحریک هورمونی بهبودی حاصل شود و به لایه داخلی رحم اجازه داده شود تا به حالت طبیعی‌تری بازگردد و احتمالا خراش اندومتر بهبود پیدا کند تا بتواند جنین را بیشتر پذیرا باشد. در این مدت، جنین‌ها برای مدت یک یا چند دوره قاعدگی منجمد می‌شوند. یک جنین فریز شده به مدت 10 سال می‌تواند به صورت فریز باقی بماند. 

علائم شایع بعد از انتقال جنین فریز شده چیست؟

انتقال جنین واقعی یک روش ساده است و نیازی به بیهوشی ندارد. پس از آن می‌توانید به حالت عادی به خانه بازگردید و با انرژی مثبت به مادر شدن و نی نی داشتن فکر کنید. ممکن است ترشحات خفیف واژن یا خونریزی و لکه‌بینی و درد خفیف را تجربه کنید. این علائم شایع هستند و نشان نمی‌دهند که آیا این روش موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر. تنها راهی که می‌توانید با اطمینان از بارداری خود مطلع شوید آزمایش بارداری در موعد مقرر است.

علائم لانه‌گزینی بعد از انتقال جنین فریز شده چیست؟

علائم لانه‌گزینی بعد از انتقال جنین فریز شده چیست؟

عدم عادت ماهانه: با آغاز لانه‌گزینی و شروع فرآیند رشد جنین، خونریزی قاعدگی در موعد مقرر رخ نمی‌دهد .

حساسیت پستان ها: درد و تورم سینه‌ها به علت تغییرات هورمونی بدن، یکی از اولین علائم بارداری در برخی از زنان است که باعث حساسیت و لمس دردناک پستان‌ها می‌شود. 

احساس خستگی: معمولا با تغییر و افزایش سطح پروژسترون بدن از اوایل بارداری، ضعف و گرفتگی عضلات همراه با خستگی، خواب‌آلودگی و بدن‌درد اتفاق می‌افتد؛ البته احساس خستگی ممکن است به علت افزایش پروژسترون پس از مصرف داروها باشد و لزوما به معنای انتقال موفقیت‌آمیز جنین نیست.

دل‌درد: برخی بانوان پس از گذراندن موفقیت‌آمیز انتقال جنین، دل‌دردی مشابه دل‌درد پریودی را احساس می‌کنند. اما در حالت کلی، احساس درد در شکم می‌تواند نشانه آغاز بارداری، عدم بارداری و وقوع قاعدگی، مصرف داروهای پروژسترونی، پیامدهای انجام دوره درمانی و مداخله‌های لگنی و… باشد.

نفخ شکم: با وقوع حاملگی یا مصرف داروهای باروری، پروژسترون بدن زیاد می‌شود؛ این امر منجر به احساس نفخ بیش‌ازحد در شکم و کند شدن حرکات دستگاه گوارش می‌شود.

سردرد و سرگیجه: با وقوع بارداری و آغاز رشد جنین، بدن دچار افت فشار شدید و کاهش قندخون می‌شود که از پیامدهای آن باید به سردرد، سرگیجه، ضعف و حتی غش کردن اشاره کرد.

تغییر در ترشحات واژن: ممکن است تغییراتی که در ترشحات واژن خود مشاهده می‌کنید، با نشانه‌های انتقال جنین موفق هیچ ارتباطی نداشته باشد؛ در عین حال افزایش ترشحات واژن می تواند از نشانه‌های انتقال جنین موفق باشد! اگر این تغییرات در نتیجه انتقال موفقیت‌آمیز جنین و در نهایت آزمایش مثبت بارداری باشد، ممکن است در هفته‌های اولیه بارداری متوجه ترشحات سفید که بوی ملایمی دارد شوید.

زمان انجام آزمایش حاملگی پس از انتقال جنین فریز شده کی است؟

زمان انجام آزمایش حاملگی پس از انتقال جنین فریز شده کی است؟

در مورد چرخه IVF تازه ، آزمایش بارداری همیشه باید از طریق آزمایش خون انجام شود. زیرا هورمونی که آزمایش حاملگی خانگی در ادرار را اندازه گیری می کند، گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) است که می‌تواند با دوز hCG که 36 ساعت قبل از جمع‌آوری تخمک تجویز می‌شود ، مخدوش شود. انتقال جنین فریز شده این مرحله را شامل نمی‌شود، لذا آزمایش خانگی کمتر توصیه می‌شود.

با این حال ، تعادل هورمونی هنوز هم توسط استروژن و پروژسترون دخیل در انتقال جنین منجمد بر هم می‌خورد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود آزمایش خون تایید بارداری، 11 روز پس از انتقال انجام شود.

چه آمادگی قبل از انتقال جنین فریز شده لازم است؟

معمولا بهترین زمان برای آماده‌سازی بیمار برای انتقال جنین فریز شده، دو ماه پس از عمل تخمک‌گیری و در روز اول قاعدگی است؛ قبل از هر اقدامی ابتدا بیمار تحت یک سونوگرافی قرار می‌گیرد و در صورت مساعد بودن شرایط تخمدان، رحم و اندومتر و عدم وجود عفونت، بیمار برای آماده‌سازی پذیرش جنین، تحت درمان با داروهای استروژن قرار می گیرد.

روز 12 تا 14 سیکل قاعدگی بیمار سونوگرافی می‌شود تا وضعیت رحم و آندومتر بررسی شود و سپس مجددا برای لانه گزینی جنین تحت درمان با ترکیبات استروژن‌دار قرار می‌گیرد و نهایتا زمان انتقال جنین تعیین می‌شود.

البته به جز این آمادگی‌های پزشکی، آمادگی بیمار از لحاظ روحی و روانی نیز بسیار اهمیت دارد. بیمار باید با انرژی مثبت برای انتقال آماده شود و به نتیجه مثبت انتقال امیدوار باشد؛ در عین حال برای دریافت هر نتیجه‌ای خود را آماده کند و از تکاپو برای رسیدن به نتیجه مثبت باز نماند. 

کلام آخر

اینکه انتقال جنین فریز شده در روز چند قاعدگی اتفاق بیفتد، به تشخیص پزشک و وضعیت بالینی بیمار بستگی دارد. معمولا روز انتقال به روز شروع پروژسترون و تعداد روزهای رشد جنین قبل از فریز بستگی دارد. فاکتورهای زیادی برای انتقال جنین فریز وجود دارد که با انتقال تازه متفاوت است و همچنین شباهت‌های زیادی بین این دو وجود دارد.

به یاد داشته باشید که ضخامت اندومتر برای انتقال جنین فریز نیز اهمیت زیادی دارد و حتما باید قبل از انتقال بررسی شود. بعد از انتقال جنین، برای آزمایش بارداری کمی صبور باشید و این کار را در روز چهاردهم انتقال جنین فریز یا روز ۱۸ انتقال جنین انجام دهید. توصیه می‌کنیم به دنبال دیدن عکس جنین فریز شده سه روزه نباشید و ذهن خود را درگیر این مسائل نکنید و فقط مثبت بیندیشید و امیدوار به نتیجه مثبت انتقال باشید.