تاثیر سن در قدرت باروری زنان

آبان ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تاثیر سن در قدرت باروری زنان

به طور قطع می‌توانیم بگوییم که سن یکی از مهم ترین فاکتورها در قدرت باروری زنان است. معمولا بازه سنی بین 20 تا 30 سال، به عنوان سال‌های اوج باروری زنان شناخته می‌شوند. درست است که بعد از 30 سال هم امکان باردار شدن وجود دارد، اما قدرت باروری زن به مراتب کاهش می‌یابد. اگر می‌خواهد در مورد تاثیر سن در قدرت باروری زنان اطلاعات بیشتری کسب کنید، در این مطلب از گهواره با ما همراه شوید.

چرا سن بر قدرت باروری تاثیر می‌گذارد؟

طبق تحقیقاتی که بر روی تاثیر سن در قدرت باروری زنان صورت گرفته، از سن 30 سالگی، قدرت باروری (توانایی باردار شدن) شروع به کاهش می کند. این روند کاهشی با رسیدن به اواسط دهه 30 سریع‌‌تر می‌شود. در سن 45 سالگی، قدرت باروری آنقدر کاهش می‌یابد که بارداری طبیعی برای اکثر خانم‌ها بعید است. با افزایش سن، هم تعداد و هم کیفیت تخمک‌ها پایین می‌آید به همین خاطر قدرت باروری زنان نیز کاهش می‌یابد.

از زمان بلوغ تا زمان یائسگی، هر ماه یک تخمک از تخمدان به رحم شما فرستاده می شود. هنگامی که تخمک در رحم با اسپرم به هم برخورد می‌کنند، لقاح صورت گرفته و بارداری شکل می‌گیرد. اگرچه ممکن است اینگونه به نظر برسد بدن شما هر ماه تخمک جدیدی درست می کند، اما اینطور نیست. در حقیقت یک دختر با میلیون‌ها تخمک نابالغ متولد می‌شود و این تخمک‌ها در تخمدان‌ها ذخیره می‌شوند و هر ماه یکی از آن‌ها رشد کرده و سپس آزاد می‌شود. با افزایش سن، کیفیت تخمک آزاد شده به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به همین دلیل بر روی قدرت باروری تاثیر می‌گذارد.

به گفته پزشکان در مورد بهترین زمان حاملگی در زنان، بیشتر زنان تا قبل از 35 سالگی قادرند طبیعی باردار شوند و نوزادی سالم به دنیا بیاورند، اگرچه ممکن است اقدام برای بارداری بارها و بارها ناموفق باشد، اما اگر بیش از یک سال از اقدام شما برای بارداری می‌گذرد و قرص ضد بارداری استفاده نکرده‌اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا در صدد رفع مشکل برآید.

مشکلات بارداری در سن بالا

صرف نظر از تاثیر سن در قدرت باروری زنان، بارداری در سنین بالا می‌تواند مشکلات خاص خود را داشته باشد. جالب است بدانید که بارداری در سنی بالای 35 سال در دسته بارداری‌های در معرض خطر قرار می‌گیرد. 

زنانی که در اواخر دهه 30 یا 40 باردار می‌شوند، بیشتر در معرض خطر عوارض ناشی از بارداری در سنین بالا قرار می‌گیرند. برخی از این مشکلات ممکن است بر سلامت زن و برخی دیگر می‌توانند بر سلامت جنین تأثیر بگذارند. مشکلاتی نظیر سقط جنین، نوزاد مبتلا به سندرم داون، مرده زایی و ... مشکلاتی هستند که امکان رخ دادن آن در سنین بالاتر بسیار بیشتر است. بنابراین، لازم است در مورد بهترین زمان برای بارداری مجدد بعد از سقط جنین نیز اطلاعات کسب کنید.

مشکلات بارداری در سن بالا

دلایل مؤثر در کاهش قدرت باروری

درصد بسیار بالایی از خانم‌ها که مشکلات ناباروری را تجربه می‌کنند، دارای اختلالات مربوط به تخمک گذاری هستند. حال بیایید ببینیم که سن چه تاثیری بر روی تخمک گذاری دارد و دلایل موثر در کاهش قدرت بارداری را برشماریم:

  1. همانطور که در قسمت بالا هم ذکر کردیم، با افزایش سن هم از تعداد و هم از کیفیت تخمک‌ها کاسته می‌شود و این خود دلیلی محکم برای مشکلات ناباروری محسوب می‌شود. در این شرایط از روشهای دارویی و مصرف انواع معجون برای تقویت تخمدان استفاده میکنند.
  2. با افزایش سن یک خانم، احتمال انسداد لوله‌های رحم یا فالوپ در او بیشتر می‌شود.
  3. تعداد بسیار زیادی از زنان، پیش از رسیدن به 40 سالگی یائسه می‌شوند و یائسگی یعنی توقف چرخه تخمک گذاری و در نهایت ناباروری.
  4. با افزایش سن، سیکل قاعدگی شما تغییر خواهد کرد و هر چه به یائسگی نزدیک‌تر شوید، تخمگ گذاری و قاعدگی شما نامنظم‌تر خواهد شد، این یکی دیگر از مواردی است که تاثیر سن در قدرت باروری زنان را اثبات می‌کند.
  5. با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فیبروم رحم، آندومتریوز و ... شیوع بیشتری دارند و می توانند بر باروری زنان نیز تأثیر بگذارند.

و اما سخن پایانی...

همه ما کسانی را می‌ شناسیم که در اواخر دهه ۳۰ یا اوایل دهه ۴۰ باردار شده باشد و یک نوزاد سالم به دنیا آورده باشد. اما در این بین از همه کسانی که در سنین بالا برای بچه‌دار شدن تلاش می‌کنند، بسیاری از آن‌ها صاحب فرزند نشده اند. حال که با تاثیر سن در قدرت باروری زنان بیشتر آشنا شدید، بهتر است اگر تمایل به بچه‌دار شدن دارید، به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که در سن مناسب اقدام کنید تا بتوانید یک بارداری راحت و سالم را تجربه کنید و مشکلات ناشی از افزایش سن را به حداقل برسانید.