شکلات در شیردهی مجاز است؟ مزایا و معایب مصرف

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شکلات در شیردهی

شکلات به‌عنوان یکی از محصولات محبوب سراسر جهان شناخته می‌شود. اما برخی افراد، به‌خصوص زنان شیرده، ممکن است درباره مصرف شکلات در دوران شیردهی سوالاتی داشته باشند. شکلات حاوی موادی مانند کاکائو، شکر و چربی است که می‌تواند تاثیراتی بر سلامتی فرد داشته باشد. در طول دوران شیردهی، مادران باید مواد مصرفی خود را با دقت انتخاب کنند تا به سلامتی خود و نوزاد خود ضربه نزنند. در ادامه، به بررسی تاثیرات مصرف شکلات در دوران شیردهی و نکاتی که مادران باید در نظر داشته باشند، می‌پردازیم. با گهواره همراه باشید!

مزایای خوردن شکلات در شیردهی

خوردن شکلات در دوران شیردهی می‌تواند فواید زیادی برای مادر و کودک داشته باشد. توجه داشته باشید که اعتدال، نکته  کلیدی است؛ زیرا قند زیاد یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند مضر باشد. اما به‌طورکلی، برخی از مزایای مصرف شکلات در شیردهی، به شرح زیر است:

مزایای خوردن شکلات در شیردهی

بهبود خلق‌وخو

خوردن شکلات تلخ به دلیل سطوح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها با بهبود خلق‌وخوی مرتبط است. این ترکیبات به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند که می‌تواند به سلامت روانی کلی منجر شود. علاوه بر این، شکلات تلخ حاوی تریپتوفان است که به افزایش سطح سروتونین (هورمون شادی) کمک می‌کند تا بعد از مصرف آن احساس آرامش و رضایت بیشتری داشته باشید.

افزایش سطح انرژی

شکلات حاوی کافئین است؛ البته نه به اندازه قهوه! کافئین به شما کمک می‌کند تا در صورت مصرف در مقادیر متوسط، انرژی شما افزایش یابد. بااین‌حال، مهم است که میزان کافئین مصرفی خود را در طول روز پیگیری کنید تا کودک شما در اثر نوشیدن شیر مادر دچار بی‌قراری نشود.

افزایش تولید شیر

مطالعات نشان داده‌اند که خوردن انواع خاصی از شکلات‌های تلخ ممکن است به افزایش تولید شیر کمک کند. محتوای آنتی‌اکسیدانی غنی شکلات در تولید پرولاکتین (هورمون مسئول شیردهی) موثر است.

مضرات خوردن شکلات در شیردهی

مصرف شکلات در شیردهی موردبحث و تحقیق‌های متعددی قرار گرفته است. از یک سو، برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مقدار معتدلی از شکلات به مادران شیرده می‌تواند لذت‌بخش و بدون تأثیر منفی بر روی کودکان باشد. از سوی دیگر، برخی محققان نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه مواد موجود در شکلات ممکن است باعث ایجاد عوارض یا حساسیت در برخی از کودکان شیرده شود. به‌طورکلی، برخی مضرات خوردن شکلات در شیردهی عبارت‌اند از:

تحریک بیش از حد نوزاد

احتمال تحریک بیش از حد کودک شیرخوار، یکی از عوارض جدی هنگام خوردن شکلات در دوران شیردهی است. تئوبرومین و کافئین، دو محرکی هستند که در شکلات یافت می‌شوند. برخی از نوزادان ممکن است نسبت به سایرین بیشتر مستعد ابتلا به این محرک‌ها باشند.

اگر کودک شما بعد از خوردن شکلات شروع به سروصدا کرد یا برای به خواب‌رفتن مشکل داشت، ممکن است نشانه وجود تئوبرومین و کافئین بیش از حد در دوران شیردهی باشد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که مصرف شکلات را تعدیل یا متوقف کنید.

تشدید رفلاکس نوزاد

وقتی اسید معده دوباره به مری نشت می‌کند، باعث رفلاکس می‌شود که به نوزاد آسیب می‌رساند. بسیاری از مادران شیرده گزارش داده‌اند که خوردن شکلات باعث بدتر شدن رفلاکس نوزادان آنها می‌شود. اگرچه شواهد علمی کمی برای تایید این ادعا وجود دارد، اما همچنان توصیه می‌شود که نوزاد شیرخوار خود را برای هرگونه نشانه‌ای از افزایش رفلاکس پس از خوردن شکلات، تحت‌نظر داشته باشید.

حساسیت به لبنیات پنهان در شکلات

با توجه به مقادیر کمی شیر گاو در شکلات، برخی از نوزادان ممکن است به آن حساس باشند و مشکلات معده یا واکنش آلرژیک را تجربه کنند. این امر به‌ویژه با مصرف شکلات شیری امکان‌پذیر است. اگر کودک شما به لبنیات حساسیت دارد، از مصرف شکلات پرهیز کنید یا از مواردی که لبنیات ندارند، استفاده کنید.

خوردن شیرکاکائو در شیردهی

خوردن شیرکاکائو در شیردهی

مصرف شیرکاکائو در دوران شیردهی می‌تواند اثرات مثبت و منفی داشته باشد. کاکائو حاوی ماده‌ای به نام تئوبرومین است که محرکی شبیه کافئین است. این مواد می‌توانند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شوند. هر چه سطح کاکائو در نوشیدنی بالاتر باشد، سطح تئوبرومین بالاتر است. اما به‌طورکلی، مصرف مقادیر کم شیرکاکائو مشکلی ایجاد نمی‌کند. 

مصرف شکلات داغ در شیردهی

برخی منابع ادعا می‌کنند که استفاده متعادل شکلات داغ می‌تواند حجم شیر مادر را افزایش دهد (به دلیل خواصی که دارد؛ مانند کافئین، ویتامین E و پلی‌فنول‌). درحالی‌که به‌طورکلی خوردن هات‌چاکلت در شیردهی بی‌خطر است، بهتر است واکنش کودک خود را زیر نظر داشته باشید و میزان مصرف خود را براین‌اساس تنظیم کنید. اگر متوجه هر گونه واکنش نامطلوب در کودک خود شدید، توصیه می‌شود مصرف شکلات داغ خود را کاهش دهید یا با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

ایا شیرکاکائو نفخ دارد؟

شیرکاکائو، مانند هر غذا یا نوشیدنی دیگری، به طور بالقوه می‌تواند باعث نفخ در برخی افراد، از جمله مادران شیرده شود. این موضوع تا حد زیادی به تحمل فردی و نحوه واکنش بدن فرد به غذاهای خاص بستگی دارد. بااین‌حال، تحقیقات خاصی وجود ندارد که نشان دهد شیرکاکائو باعث نفخ در مادران شیرده یا نوزادان آنها می‌شود.

موادی که مادر مصرف می‌کند می‌تواند وارد شیر مادر شود. اگر نوزاد به این مواد حساس باشد، به طور بالقوه می‌تواند علائمی مانند نفخ یا تحریک‌پذیری ایجاد کند. اگر بعد از مصرف شیرکاکائو متوجه تغییراتی در رفتار یا وضعیت جسمانی کودک خود شدید، توصیه می‌شود با یک پزشک متخصص مشورت کنید. 

در دوران شیردهی، چه مقدار شکلات می‌توانم مصرف کنم؟

اگر مقدار کمی شکلات مصرف می‌کنید، مشکلی برای کودک شما ایجاد نمی‌کند. اگر بیش از حد زیاده‌روی می‌کنید، باید حتما مراقب علائم زیر در کودک خود باشید: 

  • بی‌خوابی
  • تحریک‌پذیری 
  • نفخ
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • بیش‌فعالی
  • استفراغ 

سطح تحمل هر نوزاد متفاوت است. مراقب کودک خود باشید و میزان مصرف شکلات در شیردهی را در صورت لزوم تنظیم کنید.

توصیه‌هایی در مورد مصرف شکلات هنگام شیردهی 

توصیه‌هایی در مورد مصرف شکلات هنگام شیردهی

اگر شیر می‌دهید، عاشق شکلات هستید، می‌خواهید از این خوراکی لذت ببرید و درعین‌حال خطرات سلامت کودک خود را کاهش دهید، چندین پیشنهاد مختلف وجود دارد که باید به‌خاطر داشته باشید:

اعتدال را رعایت کنید

به‌جای مصرف روزانه شکلات، آن را در مقادیر متوسط مصرف کنید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید بدون مصرف بیش از حد، از طعم آن لذت ببرید. پذیرایی‌های گاه‌به‌گاه نیز خوب است.

شکلات تلخ را انتخاب کنید

در مقایسه با شکلات شیری و شکلات سفید، شکلات تلخ با محتوای کاکائو بالاتر معمولاً دارای مواد افزودنی، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و شکر کمتری است. بهتر است به دنبال انواعی باشید که حداقل 70 درصد کاکائو دارند. 

زمان‌بندی مهم است

برخی از متخصصان توصیه می‌کنند شکلات را بلافاصله بعد از شیردهی مصرف کنید. این استراتژی می‌تواند با دادن زمان کافی به بدن شما برای پردازش ترکیبات موجود در شکلات، اثرات منفی روی کودک شما را کاهش دهد.

مراقب واکنش‌های کودک خود باشید

بعد از خوردن شکلات، به رفتار و عملکرد دستگاه گوارش خود و کودک توجه کنید. اگر واکنش‌های غیرمنتظره‌ای مانند گیجی، بی‌قراری یا افزایش رفلاکس را تجربه می‌کنید، بهتر است شکلات را از رژیم غذایی خود حذف کنید یا آن را به طور کامل حذف کنید و ببینید آیا علائم بهتر می‌شوند یا خیر.

گزینه‌های جایگزین را در نظر بگیرید

اگر نگران این هستید که مصرف شکلات چگونه می‌تواند بر کودک شما تاثیر بگذارد، گزینه‌های خوشمزه و سالم‌تری وجود دارد. یک انتخاب خوب این است که جایگزین‌هایی مانند دسرهای خانگی تهیه شده با موادی مانند خرما یا شربت افرا را در نظر بگیرید.

جمع‌بندی

برخی افراد معتقدند که مصرف شکلات در شیردهی، ممکن است تاثیر منفی داشته باشد، اما مطالعات نشان داده‌اند که این ادعاها صحت ندارند. در واقع، شکلات می‌تواند بر افزایش هورمون اکسی‌توسین در بدن موثر باشد. این هورمون نقش مهمی در فرایند شیردهی دارد. همچنین، مصرف معتدل شکلات می‌تواند باعث افزایش سطح انرژی و احساس رضایتمندی در مادران شیرده شود. بااین‌حال، مصرف بیش از حد شکلات ممکن است باعث اضافه‌وزن و مشکلات دیگر در این دوران شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید از راهنمایی‌های تیم گهواره کمک بگیرید.

سوالات متداول: 

آیا مصرف شکلات در شیردهی، موجب ایجاد گاز معده در نوزاد می‌شود؟

خیر! شیر مادر به‌راحتی هضم می‌شود و هیچ ارتباط شناخته شده‌ای با ایجاد گاز معده در نوزادان ندارد. 

شکلات چقدر در شیر مادر می‌ماند؟

شکلات برای مدت طولانی در شیر مادر نمی‌ماند و به‌سرعت توسط بدن تجزیه و متابولیزه می‌شود. به‌طورکلی، شکلات در عرض دو تا سه ساعت پس از مصرف از سیستم مادر خارج می‌شود.

منابع:

         milkology.org

    thegoodchocolatier.com

        birtheatlove.com

        mamabeanparenting.com

        mamabeanparenting.com