عوارض رنگ مو در دوران شیردهی و خطرات آن برای نوزاد

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض رنگ مو در دوران شیردهی و خطرات آن برای نوزاد

اگر شما هم اینجایید که بدانید عوارض رنگ مو در دوران شیردهی چیست، بدانید که تنها نیستید. تمایل به رنگ مو بعد از زایمان کاملاً طبیعی است. شما تقریباً 9 ماه تمام، زندگی‌تان را بر روی سلامت کودکتان متمرکز کرده‌اید و حالا وقت آن رسیده که کمی هم در سالن‌های زیبایی وقت بگذرانید و به خودتان برسید. به فکر اندام‌تان باشید ورزش کنید و تغذیه سالم داشته باشید ولی به عوارض رژیم‌های لاغری در دوران شیردهی آگاه باشید. مشغول شدن به این نوع کارها می‌تواند راهی برای ریلکس شدن و پیشگیری از افسردگی‌های بعد از زایمان باشد.

با وجود همه این‌ها، قاعدتاً می‌خواهید بدانید که ملاحظات و مراقبت‌های مادر در کنار غذاها و خوراکی های ممنوعه در دوران شیردهی  چه چیزهای دیگری است و رنگ كردن مو هم از دیگر دغدغه‌های مادر شیرده است و کارهایی مثل رنگ مو که با مواد شیمیایی سروکار دارند، تأثیری روی شیری که به کودکتان می‌دهید دارد یا نه. در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

 

جذب مواد شیمیایی رنگ مو در بدن بسیار کم است

اکثر ترکیبات شیمیایی استفاده‌شده در این فرایندها ملایم هستند و از طریق فولیکول مو قابل جذب نیستند. تعداد کمی از ترکیبات شیمیایی به‌کار رفته در رنگ موها، از طریق پوست قابل جذب هستند و به جریان خون وارد می‌شوند. بااین‌حال حتی در این موارد:

  • میزان جذب ترکیبات بسیار کم است.
  • استفاده از این مواد شیمیایی در رنگ موها، در سطح پایینی قرار دارد.
  • مقداری از این ترکیبات که وارد شیر و سپس جریان خون نوزاد می‌شود، از آن هم کمتر است.

بر اساس مطالعات این ترکیبات شیمیایی تنها در دوزهای بالا می‌توانند خطرناک باشند که در رنگ مو هرگز از دوزهای بالا استفاده نمی‌شود؛ اما اگر می‌خواهید خیالتان راحت باشد، از آرایشگرتان بخواهید که مواد شیمیایی مورد استفاده در رنگ مو در طول کار با پوست سر شما تماس پیدا نکند و فقط روی خود موها استفاده شود.

دقت کنید که اگر پوست سرتان دچار زخم، خراشیدگی یا عفونت شده باشد، جذب رنگ مو توسط آن بیشتر از پوست سالم است. هیچ‌گاه قبل از بررسی آلرژی پوستی نسبت به یک رنگ خاص، از آن برای تمام مو استفاده نکنید.

*داروهای ممنوعه در شیردهی کدامها هستند +معرفی لیست کامل

از رنگ موی بدون آمونیاک استفاده کنید

در برخی از رنگ‌های قدیمی‌تر و ارزان‌تر از آمونیاک استفاده می‌شود. استنشاق دود آمونیاک توسط مادر می‌تواند برای وی بسیار مضر باشد. یک راه‌حل آسان استفاده از رنگ‌هایی است که حاوی آمونیاک نیستند. خوشبختانه امروزه، اکثر شرکت‌های تولید رنگ مو رنگ‌های بدون آمونیاک تولید می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

* بهترین راه از بین بردن قرمزی مو بعد از رنگ چیست؟ 

به عوارض بوی رنگ مو برای نوزاد توجه کنید

بیشتر رنگ موها یک بوی خاص و قوی در موهای شما ایجاد می‌کنند که ممکن است کودک شما آن را دوست نداشته باشد. عوارض بوی رنگ مو برای نوزاد این است که باعث می‌شود کودکتان مثل همیشه غذا نخورد.

یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی که از مادران می‌شنویم، استفاده از کلاه حمام هنگام شیردهی به نوزاد می‌باشد. این کار را تا زمانی که بوی قوی رنگ فروکش کند، هر زمان که به کودک خود شیر می‌دهید، انجام دهید. یکی دیگر از پیشنهادهای رایج استفاده از رنگ موهای ارگانیک یا طبیعی نظیر حنا و دیگر رنگ‌های گیاهی می‌باشد. معمولاً این رنگ‌ها بوی تندی ندارند و سالم و بی‌خطر هستند.

بعد زایمان رنگ کردن مو خطر دارد؟

بیشتر مادران شیرده به خاطر نگرانی از به خطر افتادن سلامت کودکشان، از به کار بردن هرگونه ماده شیمیایی در دوران شیردهی پرهیز می‌کنند. نکته قابل توجه این است که تاکنون هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد تاثیر دکلره روی شیر مادر منفی است یا رنگ مو در دوره شیردهی عوارضی برای نوزاد دارد. به عقیده برخی از داروشناسان، ترکیبات شیمیایی به‌کاررفته در رنگ مو اصلاً وارد شیر مادر نمی‌شوند. 

بنابراین چیزی که به‌عنوان جمع‌بندی می‌توانیم بگوییم این است که رنگ مو در دوره شیردهی مجاز است و خطر خاصی مادر و نوزاد را تهدید نمی‌کند. با وجود همه این‌ها، این‌که تصمیم به رنگ مو بعد از زایمان بگیرید یا نه کاملاً به اختیار شما است. مادران و پزشکان زیادی وجود دارند که به شما درباره عوارض رنگ كردن مو در دوران شيردهي خواهند گفت؛ اما شما تنها کسی هستید که باید با در نظر گرفتن مطالعات و حقایق، تصمیم نهایی را بگیرید. شما می‌توانید قبل از رنگ مو در شیردهی با پزشک خود مشورت کنید و از او بپرسید که ایا دکلره در دوران شیردهی مضر است یا خیر؟ سپس تصمیم نهایی را بگیرید.