چه ویتامینی در دوران شیردهی بخوریم

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چه ویتامینی در دوران شیردهی بخوریم

شیردهی به نوزاد به او کمک می‌کند تا تمام مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت کند. شیرمادر همچنین حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که ایمنی بدن کودک را تقویت می‌کند. ممکن است شیر مادر برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین B و ویتامین D را کم داشته باشد که هم برای مادر و هم برای کودک ضروری هستند. با اطمینان از وجود این ویتامین‌ها که گاهی در شکل قرص و شربت جز داروهای مجاز در شیردهی محسوب می‌شوند و باعث غنی شدن و گاها باعث افزایش شیر مادر می‌شوند. این ویتامین‌ها در مقادیر بهینه وای نه زیاد(مصرف زیاد ویتامین باعث مسمومیت مادران شیرده می‌شود) می‌توان از بروز تعدادی از بیماری‌ها در مادر و کودک پیشگیری کرد.

اهمیت ویتامین‌‌ها در دوران شیردهی

برخی از پزشکان معتقدند که مصرف مولتی ویتامین مینرال در شیردهی می‌تواند به‌عنوان بهترین داروی تقویتی در دوران شیردهی عمل کند. بسیاری از مادران باردار می‌خواهند بدانند که بهترین مکمل برای زن شیرده کدام است و آیا قرص جوشان در شیردهی خوب است یا باید از یک قرص مولتی ویتامین مخصوص دوران شیردهی استفاده کنند. در این مقاله به‌طور ویژه به این موضوع خواهیم پرداخت.

اهمیت ویتامین K در دوران شیردهی

یک مولتی ویتامین مخصوص دوران شیردهی حتماً باید دارای ویتامین K باشد. نام ویتامین K از اسم آلمانی آن گرفته‌شده که به معنای "یک ویتامین برای انعقاد " می‌باشد. این نام‌گذاری به دلیل خاصیت این ویتامین برای کمک به لخته شدن خون و بهبود زخم‌ها می‌باشد. به غیر از حمایت از گردش خون در بدن، ویتامین K باعث سلامت استخوان‌ها و افزایش تراکم آن‌ها می‌شود؛ بنابراین هم برای مادر و هم برای کودک ضروری است.

ویتامین بیوتین در دوران شیردهی

بیوتین که همچنین به‌عنوان ویتامین H شناخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی در کمک به رشد بدن است و روند تکامل نوزاد را بهبود می‌بخشد. وجود این ویتامین به متابولیسم چربی‌ها، اسیدهای آمینه و سایر کربوهیدرات‌های موجود در بدن کمک می‌کند. پوست زیبای کودک به دلیل این ویتامین سالم می‌ماند و از بروز بسیاری از بیماری‌های پوستی پیشگیری می‌کند. به‌طورکلی بیوتین به حفظ سلامت پوست، ناخن و مو در مادر و کودک به‌طور هم‌زمان کمک خواهد کرد.

اهمیت ویتامین E در دوران شیردهی

رشد سالم عضلات و اطمینان از شکل‌گیری صحیح و هماهنگ حرکات برای یک کودک در حال رشد ضروری است. مصرف ویتامین e در دوران شیردهی در این زمینه مؤثر است. از طرف دیگر، در جهت بهبود ایمنی بدن به‌ویژه در بین سلول‌ها کار می‌کند و باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز می‌شود. این‌ها در کنار هم برای محافظت از بدن در برابر عفونت‌های خارجی ضروری هستند.

اهمیت ویتامین D در دوران شیردهی

ویتامین D3 شکلی از ویتامین D است که با برخورد پرتوهای خورشیدی به پوست، در بدن ما تولید می‌شود. ویتامین D2 شکل دیگری از آن است که از مخمر استخراج می‌شود و در قطره‌های مکمل برای بچه‌ها نیز وجود دارد. هرکدام از این‌ها توسط کبد به‌عنوان پیش ساز برای تولید شکل نهایی و فعال ویتامین D استفاده می‌شود.

اهمیت ویتامین D به دلیل تأثیر مستقیم آن در تقویت و رشد استخوان‌ها می‌باشد. برای افزایش جذب و اثربخشی این ویتامین، از میترال‌هایی چون کلسیم و منیزیم نیز استفاده می‌شود. مصرف قرص جوشان کلسیم در دوران شیردهی نیز می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

تأثیر ثانویه ویتامین دی بر سیستم ایمنی است. ویتامین D نه‌تنها به مقابله با عفونت‌های خارجی کمک می‌کند بلکه مانع از ایجاد بیماری‌های خود ایمنی می‌شود.

اگرچه بدن انسان به‌خودی‌خود ویتامین D تولید می‌کند و در شیر مادر نیز وجود دارد، اما این مقدار برای بهره‌مندی از مزایای آن کافی نیست. این امر مستلزم مصرف مکمل های ویتامین D یا حتی مواد غذایی مانند شیر یا غلات است که با ویتامین D تقویت شده‌اند. یک مولتی ویتامین مینرال در شیردهی باید حتماً حاوی این ویتامین باشد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، باید از بدو تولد از یک مکمل مولتی ویتامین استفاده کنند. میزان این ویتامین در شیر مادر پاسخگوی نیاز نوزادان نیست؛ حتی اگر مادر از مولتی ویتامین مینرال در شیردهی استفاده کند.

اهمیت ویتامین C در دوران شیردهی

بسیاری از افراد برای بهبودی هرچه سریع‌تر از بیماری‌های مختلف، مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C یا مکمل‌هایی از این دست را توصیه می‌کنند. به این دلیل که ویتامین C به بازسازی سلول‌های مختلف بدن کمک می‌کند و باعث بهبودی سریع زخم‌ها می‌شود. همچنین به تولید لکوسیتها کمک می‌کند؛ لکوسیت ها درواقع گلبول‌های سفید خون هستند که ارتش دفاعی بدن را می‌سازند. این سلول‌ها از بدن در مقابل عوامل بیماری‌زای خارجی محافظت می‌کنند، خصوصاً عواملی که می‌توانند به زخم‌ها حمله کنند.

یکی دیگر از مزایای مهم ویتامین C بهبود رشد پوست و مو است که این کار را از طریق تقویت ساخت پروتئین کلاژن در بدن انجام می‌دهد. به همین دلیل مصرف این ویتامین در دوران شیردهی برای سلامت شما و کودکتان مهم است. شما می‌توانید با مصرف قرص جوشان ویتامین سی در شیردهی نیاز خود را به این ویتامین برطرف کنید. استفاده از کپسول مولتی ویتامین مینرال در شیردهی نیز، نیاز شما را به این ویتامین برطرف می‌کند.

اهمیت فولیک اسید در دوران شیردهی

فولیک اسید که همچنین به‌عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود به رشد گلبول‌های قرمز و جذب آهن در بدن کمک می‌کند. بااین‌حال، عملکردهای آن حتی از این هم بیشتر است.

اسید فولیک نقش مهمی در رشد مغزی کودک دارد و حمایت‌های لازم را جهت گسترش عملکرد مغز ارائه می‌دهد. نقش مهم دیگر آن در ایجاد DNA و RNA در بدن است تا به بدن کمک کند با سرعت بیشتری رشد کند. به دلیل اهمیت این ویتامین، مولتی ویتامین مخصوص دوران شیردهی باید حتماً حاوی این ویتامین نیز باشد.

اهمیت ویتامین B6 در دوران شیردهی

خواب از اجزای اساسی رشد کودک است زیرا بیشتر مراحل بدنی نظیر ترمیم و تولید سلول‌های جدید در یک خواب عمیق اتفاق می‌افتد. ویتامین B6 با کنترل تولید هورمون ملاتونین، به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کند.

ویتامین B6 همچنین در رشد عصبی نقش اساسی دارد، زیرا حاوی پیریدوکسین است که باعث پیشرفت مغز و نخاع می‌شود. برای اطمینان از اینکه رفلکس‌های کودک در حد نرمالی باشد، این ویتامین باید در رژیم غذایی کودک گنجانده شود. این ماده همچنین به انتقال‌دهنده‌های عصبی در بدن کمک می‌کند و به سلول‌های عصبی نیز کمک می‌کند تا سیگنال‌های الکتریکی را بین یکدیگر انتقال دهند.

اهمیت ویتامین B5 در دوران شیردهی

بیشتر افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند از مکمل های ویتامین B5 استفاده می‌کنند، علت آن توانایی این ویتامین برای سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم‌ها می‌باشد. آن‌ها حاوی اسید پانتوتنیک هستند که نه‌تنها از سلامت اندام‌های داخلی بدن حمایت می‌کنند بلکه باعث افزایش نشاط گویچه‌های قرمز خون می‌شود. ویتامین B5 یکی از ویتامین‌هایی است که به سیستم گوارش کمک می‌کند ویتامین‌های دیگر را با موفقیت جذب کند. بهترین قرص مولتی ویتامین در دوران شیردهی قرصی است که حاوی انواع ویتامین‌های گروه B باشد.

اهمیت ویتامین B3 در دوران شیردهی

درصورتی‌که شما از هر نوع عفونت و یا التهاب رنج می‌برید، ویتامین B3 یا نیاسین باید حتماً جزء مکمل‌های مصرفی شما باشد. وجود نیاسین به سلامت غده آدرنال کمک می‌کند که هورمون‌های مرتبط با استرس را در بدن تنظیم می‌کند. این امر سیستم عصبی را ازنظر بیولوژیکی سالم نگه می‌دارد و سلامت روان را نیز حفظ می‌کند.

اهمیت ویتامین B2 در دوران شیردهی

معمولاً همه پزشکان در صورت وجود علائم کم‌خونی، ویتامین B2 را تجویز می‌کنند. ریبوفلاوین که نام دیگر این ویتامین است، عنصری است که به جذب آهن در بدن کمک می‌کند و همچنین باعث تقویت سلول‌های قرمز خون می‌شود. این امر از بروز کم‌خونی در کودک پیشگیری می‌کند زیرا سطح هموگلوبین را در بدن کودک به حالت عادی بازمی‌گرداند.

محافظت از ساختار سلول برای حمل موفقیت‌آمیز آهن توسط هموگلوبین در بدن مهم است. این به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی این ویتامین است که باعث کاهش آسیب‌های سلولی می‌شود و سلامتی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

اهمیت ویتامین B12 در دوران شیردهی

کوبالامین یا ویتامین B12 با حمایت از DNA و RNA ماهیت ژنتیکی کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موارد برای اطمینان از رشد صحیح فرزندتان از اهمیت بسیاری برخوردار است. ویتامین B12 همچنین رشد سلول‌های عصبی جدید را تقویت می‌کند. این موضوع به بهبود رشد شناختی کودک کمک می‌کند و باعث افزایش هوش کودک می‌شود.

اهمیت ویتامین B1 در دوران شیردهی

همه ویتامین‌های گروه B در تولید سلول‌های عصبی یا نورون‌ها نقش دارند و درنتیجه به رشد مغز و تقویت حافظه کمک می‌کنند. ویتامین B1 نیز از این قاعده مستثنا نیست. این ویتامین که تحت عنوان تیامین نیز شناخته می‌شود، به تولید ATP یا آدنوزین تری فسفات که منبع انرژی سلول‌های بدن است، کمک می‌کند. این ویتامین به راه‌اندازی فرایندهای متابولیکی که بدن را در حالت مطلوب نگه می‌دارد، کمک می‌کند.

اهمیت ویتامین A در دوران شیردهی

ویتامین A یکی از ویتامین‌هایی است که عملکردهای متنوعی در بدن دارد اما مهم‌ترین عملکرد آن مرتبط با بینایی، درک رنگ‌ها و بهبود دید در شب می‌باشد.

علاوه بر این، به ایجاد واحدهای اصلی سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و به‌طور مستقیم بر رشد بافت‌های پوست و مو تأثیر می‌گذارد. در کل این ویتامین به رشد همه‌جانبه کودک کمک می‌کند. بهترین مکمل برای زن شیرده مکملی است که حتماً حاوی ویتامین آ نیز باشد.

آیا می‌توانم ویتامین‌های دوران بارداری را در دوران شیردهی مصرف کنم؟

مصرف ویتامین‌های دوران بارداری مضر نیست. این ویتامین‌ها به بدن شما کمک می‌کنند تا از عهده تقاضاهای رشدی کودک برآید. استفاده از مکمل‌های دوران بارداری ممکن است در مراحلِ اولیه پس از زایمان و تا حدود یک ماه بعد از زایمان مفید باشند، اما پس‌ازآن بدن مادر تغییراتی می‌کند و نیازهای آن نیز تغییر خواهد کرد.

آیا در دوران شیردهی می‌توانم مولتی‌ویتامین‌های مو، پوست و ناخن مصرف کنم؟

کودک شما هنگام خوردن شیر شما مواد مغذی خود را از غذاهایی که خورده‌اید، دریافت می‌کند. بسیاری از مولتی‌ویتامین‌هایی که برای پوست و مو استفاده می‌شوند، حاوی بیوتین هستند. هنگامی‌که کودک شما این ویتامین‌ها را مصرف می‌کند، ممکن است بر سلامتی او اثر منفی بگذارد؛ بنابراین بهتر است از مصرف چنین مکمل‌هایی اجتناب کنید.

آیا مصرف ویتامین‌های پس از زایمان ضروری است؟

درصورتی‌که از یک رژیم غذایی سالم و مغذی پیروی کنید، مکمل های بعد از زایمان ضرورتی ندارند؛ اما اگر شما یا پزشکتان احساس کردید که نیاز شما از طریق رژیم غذایی تأمین نمی‌شود، می‌بایست از یک مولتی ویتامین مخصوص دوران شیردهی استفاده کنید.