ترک گل چند روز طول می‌کشد؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ترک گل چند روز طول می‌کشد؟

امروزه اعتیاد به گل در میان بسیاری از جوانان شایع شده است و آنها را درگیر خود کرده است. این ماده مخدر بعد از تریاک دومین ماده‌ای است که مصرف خیلی بالا و همچنین عوارض بسیاری دارد. برخی از مردم تصور می‌کنند که گل از مواد گیاهی درست می‌شود و هیچ ضرری برای بدن ندارد، اما این تصور کاملا اشتباه است و این ماده مخدر حاوی 400 نوع ماده شیمیایی بسیار خطرناک است. در این مطلب از گهواره به موضوعات مهم درمورد ترک این ماده مخدر می‌پردازیم.

بعد از کشیدن گل چه اتفاقی می‌افتد؟

ماده مخدر گل یکی از مشتقات شاهدانه و کانابیس است و محرکی آن بین 2 تا 6 ساعت می‌باشد. روانگردان این ماده مخدر که THC است مانند ماریجوانا تاثیر مستقیم بر بخش بخصوصی از مغز که وظیفه آن ترشح هورمون دوپامین و ایجاد لذت است، می‌گذارد و سبب ایجاد سرخوشی و آرامش در فرد می‌شود. این تاثیرات بطور مستقیم بر سیستم عصبی باعث ایجاد وابستگی روانی می‌شود و فرد را به این ماده مخدر معتاد می‌کند. این ماده مخدر دارای 24 درصد ماده تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی دیگر است که باعث می‌شود تا بسیار اعتیاد آور باشد.

ماده مخدر گل برخلاف دیگر مواد مخدر بیشتر وابستگی ذهنی و روانی ایجاد می‌کند. بعد از مصرف مخدر گل، یک حالت سرخوشی، شادی و انرژی مفرط در فرد ایجاد می‌شود و فرد رفتارهای غیرعادی مانند خنده‌های زیاد، طولانی و بی مورد را از خود بروز می‌دهد و در تشخیص واقعیت دچار مشکل می‌شود. همچنین بیشتر افراد بعد از مصرف مخدر گل تمایل زیادی به خوابیدن پیدا می‌کنند و در زمان خماری بی‌خوابی را تجربه می‌کنند. این بی خواب در زمان ترک نیز رخ میدهد. در این مقاله میتوانید در مورد درمان بیخوابی بعد از ترک اعتیاد بیشتر بخوانید. 

مخدر گل بخش‌های مربوط به آرامش را در مغز مختل کرده و خود جایگزین آن می‌شود و علائمی مانند بی‌قراری، افزایش ضربان قلب، توهم، خشک شدن دهان و لب را به همراه دارد. از عوارض کوتاه مدت مخدر گل که بسیار شایع است عبارتند از:

  • مشکلات و اختلالات جنسی
  • ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • افزایش احتمال سکته مغزی
  • عدم هماهنگی میان عصب و عضله
  •  افزایش و برهم ریختگی ریتم قلبی
  • مشکلات تنفسی و سرفه های متعدد

بهترین روش برای ترک مواد مخدر گل

بهترین روش برای ترک مواد مخدر گل

بهترین روش برای ترک ماده مخدر روشی است که، احتمال بازگشت دوباره به مواد را بسیار کمتر کند و علاوه بر ابعاد جسمی، ابعاد روانی را نیز در نظر بگیرد. اما باید توجه داشته باشید که ماده مخدر گل، تنها در ابعاد روانی و ذهنی تاثیر می‌گذارد و وابستگی شدید ایجاد می‌کند. همین باعث می‌شود تا ترک آن سخت‌تر و زمان‌برتر شود و در دوره ترک مواد دچار وسوسه شوید.

در بیشتر مواقع والدین و یا همسر به محض علائم اعتیاد و بدون انجام آزمایشات برای اطمینان از اعتیاد، سریعا شروع به انجام روش‌های ترک اعتیاد خانگی کرده‌اند و هر روشی را که دوستان و یا اطرافیان به آنها پیشنهاد کرده است را انجام می‌دهند. اما باید بدانید که شروع روند ترک اعتیاد بدون آمادگی فرد و صرفا بر اساس برخی از حدسیات می‌تواند آسیب‌های روحی، روانی و یا جسمی زیادی را به شخص وارد کند. بنابراین بسیار مهم است که قبل از اقدام به ترک اعتیاد حتما از اعتیاد فرد مطمئن شوید. مراحل بهترین روش برای ترک اعتیاد بصورت زیر است:

  • اولین قدم برای ترک اعتیاد مراجعه به روانشناس و مشاور برای گرفتن شرح حال بیمار می‌باشد تا ابتدا دیدگاه کلی نسبت به رویکرد درمانی بدست آید و پس از آن مراحل درمان آغاز شود.
  • در مرحله دوم بهتر است تا برای آینده تصمیم نگیرید. همین که عزم خود را جزم کنید و برای امروز مواد مصرف نکنید یک قدم بزرگ است. همین تصمیم را در روزهای آتی نیز بگیرید و به همین ترتیب ادامه دهید. علت بازگشت مجدد افراد برای مصرف مخدر گل دوری از علائمی مانند بی‌خوابی، عرق سرد، درد عضلانی، بی‌قراری، سوء هاضمه، سردرد و احساسات منفی است، اما نگران نباشید، این علائم موقتی بوده و پس از مدتی از بین می‌رود.
  • مرحله سوم شامل اثرات روانی مانند عدم کنترل خشم، افسردگی، عدم انجام امور روزمره، احساسات منفی و غیره است که ممکن است تا 3 هفته پس از ترک ادامه داشته باشد. این علائم به تدریج بهبود پیدا می‌کنند و احساسات فرد متعادل شده و زندگی روزمره خود را به دست می‌گیرد. بهتر است تا در این مرحله مشکلات را بررسی کنید، امور روزمره و کارهایی که باید انجام دهید را ارزیابی کنید و سعی کنید تا با یک برنامه ریزی منظم به همه آنها بپردازید.
  • این مرحله مانند یک زندگی دوباره است و اگر بتوانید آن را به خوبی پشت سر بگذارید، می‌توانید به شخصیت واقعی خود بازگردید. در این مرحله بهتر است با کمک یک مشاور بر افکار خود تمرکز کرده و این مرحله حساس را پشت سر بگذارید.

ترک گل چند روز طول می کشد؟

مدت زمان ماندگاری گل در اجزای بدن مختلف، متفاوت است. مدت زمان ماندگاری گل در THC ادرار افرادی که مدت زمان طولانی مصرف می‌کنند، 4 هفته است، مدت زمان ماندگاری گل در خون 2 تا 7 روز و در تست مو 90 روز باقی می‌ماند.

ترک گل ممکن است برای مصرف کنندگانی که مدت طولانی از مخدر گل استفاده می‌کنند، دشوار باشد. اگر ترک گل بصورت ناگهانی، غیر اصولی و در منزل انجام شود، ممکن است علائم ترک را بدتر کند و بیمار امید خود را برای ترک اعتیاد از دست بدهد. بطور کلی می‌توان گفت ترک گل برای هر فرد بسته به میزان وابستگی و مدت زمانی که مصرف می‌کند می‌تواند متفاوت باشد، اما باتوجه به نتیجه تحقیقات بدست آمده، زمان تقریبی برای ترک گل بین 30 تا 90 روز است.

ترک گل در منزل با کندر

تصمیم به ترک اعتیاد می‌تواند یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین تصمیم‌های زندگی یک فرد باشد. بنابران بسیار مهم است تا در این مسیر صبور و اراده قوی داشته باشد و بتواند در برابر وسوسه‌های درونی و محیطی مقاومت کند. ترک ماده مخدر گل می‌تواند بسیار آسان باشد اگر زیر نظر پزشک تغذیه، با همراهی مشاور و با عزم جدی همراه باشد. برای ترک اعتیاد در منزل بهتر است که از یک مشاور و متخصص راهنمایی و کمک بگیرید. روش‌هایی که می‌تواند مسیر ترک اعتیاد را برای شما هموارتر کنند عبارتند از:

  • سم زدایی

اولید قدم در ترک ماده مخدر گل، سم زدایی از دستگاه گردش خون است. بهترین روش برای سم‌زدایی استفاده از روش‌های طبیعی است که ممکن است تا 6 هفته زمان ببرد. سم‌زدایی‌های طبیعی عبارتند از: قطع مصرف گل، ورزش کردن، مصرف آب، مصرف نوشیدنی‌های سم‌زدا، داشتن رژیم غذایی سالم و حفظ سلامت روان.

  • جایگزینی برای حالات خوشایند مخدر گل

همانطور که گفته شد، مخدر گل باعث ایجاد حالات سرخوشی و شادی و افزایش انرژی می‌شود. برای سهولت در ترک گل لازم است تا فعالیت شادی آوری را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

  • داشتن یک برنامه مناسب

داشتن یک برنامه و هدف مشخص می‌تواند در مسیر ترک اعتیاد به شما کمک کند.

  • حذف عوامل تحریک کننده

عوامل تحریک کننده را بشناسی و آنها را از برنامه زندگی خود حذف کنید. لوازمی که با آن مخدر گل را مصرف می‌کردید از خود دور کنید تا وسوسه نشوید. همچنین بهتر است با افرادی که با شما در مسیر مصرف مخدر گل همراه بودند، ارتباط خود را قطع کنید.

ترک گل چند روز طول می کشد

برای ترک ماری جوانا چه بخوریم؟

ممکن است تا حدودی با علائم ظاهری اعتیاد به ماری جوانا آشنا باشید. مخدر گل باعث افزایش بیش از حد اشتها شده و افراد را ترغیب می‌کند تا مقدار زیادی مواد غذایی مصرف کنند و همین سلامتی فرد مصرف کننده را به خطر می‌اندازد. این موضوع باعث می‌شود تا فرد توجه کمتری به تغذیه مناسب داشته باشد. افرادی که مخدر گل مصرف می‌کنند معمولا غذاهایی را انتخاب می‌کنند که با حرص و ولع تمایل زیاد به خوردن آنها را دارند که حاوی مقدار زیادی نمک، شکر و چربی اشباع شده است. داشتن چنین رژیم غذایی در طولانی مدت باعث بیماری چاقی، افزایش کلسترول و در نتیجه بیماری‌های قلبی می‌شود.

بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سالم برای پاکسازی سموم و استفاده از ویتامین‌ها و مواد مغذی برای بدن به ویژه B کمپلکس، ویتامین C، کلسیم و منیزیم بسیار در این مسیر به فرد کمک می‌کند.

بهترین دارو برای ترک گل

استفاده از گیاهان دارویی در کنار داروهای شیمیایی می‌تواند تاثیر مثبتی در روند ترک اعتیاد داشته باشد. اما باید بدانید که مصرف آنها به تنهایی نمی‌تواند طولانی مدت تاثیر بگذارد و همچنین باید با مشورت پزشک مصرف شود. نکته مهمی که در مصرف داروهای گیاهی وجود دارد این است که شرایط جسمانی فرد باید توسط متخصص طب سنتی بررسی شود. اما می‌توان گفت که مصرف داروی متادون برای تسکین حالات جسمی فرد و درد می‌تواند بسیار موثر باشد. اما بهتر است خودسرانه مصرف نشود.

بهترین دارو برای ترک گل

دعا برای ترک گل

دعا کردن همیشه می‌تواند راهی برای تسکین و آرامش باشد. اگر فرزند یا همسر شما درگیر اعتیاد است، دعا می‌تواند هم به شما برای آرامش و هم به او برای درمان کمک کند. سوره‌هایی مانند آیت الکرسی و سوره نور می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

تجربه ترک گل

بیشتر افرادی که تجربه ترک مخدر گل را داشته‌اند پیشنهاد می‌دهند تا با کمک یک روانپزشک و گذراندن جلسات روان درمانی و همچنین با کمک یک پزشک تغذیه و داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید مسیر ترک اعتیاد را هموارتر کنید.