علائم ظاهری اعتیاد به ماری جوانا

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم ظاهری اعتیاد به ماری جوانا

متاسفانه به دلیل گستردگی مواد مخدری که امروزه در دسترس افراد قرار می‌گیرد نگرانی خانواده دیگر مانند گذشته تنها به اعتیاد به سیگار جوانان خلاصه نمی‌شود. یکی از انواع مواد مخدری که مصرف کنندگان آن رو به افزایش هستند، ماری جوانا ست. یکی از مواد مخدر به شدت توهم‌زا که تقریباً در همه‌ی جهان استعمال آن جرم محسوب می‌شود و ممنوع است. به عنوان والدین آگاه باید از در مورد اثرات و علائم ظاهری اعتیاد به ماری جوانا به عنوان یک سبک زندگی ناسالم بیشتر اطلاعات کسب کنید. برای این کار با ادامه مقاله همراه ما باشید.

تفاوت ماری جوانا با گل و حشیش چیست؟

قبل از آنکه در مورد علائم ظاهری اعتیاد به ماری جوانا بدانید ابتدا باید ببینید این مواد با هم چه تفاوتی دارند. این سه ماده هر کدام یک مخدر جداگانه با سطح توهم و عوارض خود هستند. اما همه‌ی آنها از یک گیاه گرفته می‌شوند. گیاه شاهدانه منشا این مواد مخدر است. به هر نسبت که از ریشه به سر گیاه حرکت می‌کنید، غلظت و قدرت مخدر افزایش می‌یابد. در حالی که مخدر گل، گل این گیاه و ماری جوانا برگ این گیاه است، حشیش عصاره‌ای است که از گل گرفته می‌شوند و بنابراین به ترتیب قدرت، ابتدا حشیش و بعد از آن مخدر گل و ماری جوانا قرار دارد. در نتیجه با وجود آنکه عوارض اعتیاد به ماری جوانا می‌تواند مشابه اعتیاد به گل و حشیش باشد اما شدت آنها متفاوت است.

علائم ظاهری فرد معتاد به ماری جوانا چیست؟

حالا به موضوع اصلی مقاله و علائم ظاهری اعتیاد به ماری جوانا می‌پردازیم. برخلاف ادعای مصرف کنندگان این مخدر که ماری جوانا اعتیاد نمی‌آورد این موضوع کاملاً اشتباه است و جدا از وابستگی روانی که ایجاد می‌کند، منجر به بروز تغییراتی در چهره‌ی افراد نیز می‌شود. در ادامه در مورد عوارض روحی و جسمی این مخدر بیشتر توضیح می‌دهیم.

علائم رفتاری

در درجه‌ی اول اعتیاد به ماری جوانا منجر به بروز مشکلات اجتماعی و روانی در افراد شده و بر کیفیت روابطشان تاثیر منفی می‌گذارد. ماریجوانا می‌تواند افراد را مضطرب، وحشت زده یا پارانوئید کند. همچنین مشخص شده است که شانس بروز افسردگی در این افراد بسیار بیشتر می‌شود یا در صورتی که فرد قبل از اعتیاد اختلالات روانی داشته باشد، در اثر مصرف این مخدر تشدید می‌شوند.  همچنین حواس این افراد بیشتر پرت می‌شود و بر قضاوت درستشان تاثیر می‌گذارد. ماری جوانا می‌تواند قدرت تصمیم گیری را به شدت متزلزل کند. تاثیر ماری جوانا بر تفکر می‌تواند بسیار متفاوت باشد و شامل موارد زیر می‌شود:

علائم رفتاری اعتیاد به ماری جوانا

  • پرت شدن دائم حواس
  • واکنش به صداهای حتی آرام طوری که انگار بسیار صدای بلندی هستند
  • از دست دادن درک از زمان 
  • تحت‌تاثیر قرار گرفتن مهارتهای حرکتی مانند رانندگی
  • فرد حالت افسارگسیخته پیدا می‌کند و به انجام روابط پرخطر بی‌تفاوت می‌شود و حتی می‌تواند رابطه‌های جنسی خطرناک را امتحان کند. 

دانشمندان هنوز دقیقاً علت تاثیرگذاری و علائم ظاهری اعتیاد به ماری جوانا از نظر روحی و رفتاری را نمی‌دانند. مصرف این مخدر در دوزهای بالا، می‌تواند فرد را پارانوئید کند یا کاری کند که او ارتباطش را با واقعیت از دست بدهد، بنابراین چیزهایی را بشنود یا ببیند که وجود ندارند.

بروز مشکلات تنفسی

مشکلات تنفسی یکی دیگر علائم ظاهری اعتیاد به ماری جوانا است. علائم تنفسی تنها مختص مصرف سیگار نیست و هر مخدری که به این شکل مصرف شود می‌تواند مشکلات ریوی ایجاد کند. سرفه‌های مدام و مخاط رنگی از مهمترین نشانه‌های اعتیاد هستند. همچنین این افراد به تنفس عمیق روی می‌آورند و هوا را بیش از حالت عادی در ریه حبس می‌کنند. به طور کلی سرفه مزمن، خس خس سینه، تولید بیش از حد بلغم، برونشیت حاد، ایجاد حباب‌های هوا در ریه، ایجاد حفره‌های هوا بین ریه و قفسه سینه و... از دیگر عوارض تنفسی و علائم مصرف ماری جوانا ست.

مختل شدن خواب

در ابتدا که ماری جوانا به عنوان دارو در پزشکی استفاده می‌شد، یکی از دلایل اصلی مصرفش تنظیم خواب افراد بود. از این دارو در افرادی که مشکلات خواب داشتند استفاده می‌شد و آنها متوجه شدند که این مخدر می‌تواند منجر به افزایش زمان خواب افراد شود. اگرچه در ابتدای کار به نظر می‌رسد مصرف کوتاه مدت ماری جوانا زمان خواب عمیق را افزایش می‌دهد، مرحله‌ای که به شما کمک می‌کند با احساس سرزندگی از خواب بیدار شوید. با این حال، می‌تواند مقدار زمانی را که در خواب با حرکات سریع چشم (REM) می‌گذرانید، کاهش می‌دهد، زمانی که زمان بیشتری را صرف رویاپردازی، پردازش احساسات و تثبیت خاطرات جدید می‌کنید. بنابراین در دراز مدت می‌تواند خوابهای پریشان ایجاد کند. با این حال تحت تاثیر مصرف دارو زمان خواب فرد زیاد شده و تمایلی به بیدار شدن ندارد

افزایش شدید اشتها 

به عنوان یکی دیگر از علائم ظاهری اعتیاد به ماری جوانا، افراد میل زیادی به غذا خوردن پیدا می‌کنند که در مقایسه با گذشته غیرطبیعی ست. طبق مقاله‌ای که در سال 2014  انجام شد مشخص شد مصرف ماری جوانا با تحریک گیرنده‌های کانابینوئید (CB1) در مغز، اشتهای فرد را افزایش دهد. این گیرنده‌ها هورمونی به نام گرلین را آزاد می‌کنند که مصرف غذا را افزایش می‌دهد. با این حال تاثیر ماری جوانا بر اشتها می‌تواند بسته به شرایط فرد متفاوت باشد. به عنوان مثال مصرف این مخدر در افراد مبتلا به ایدز اثر معکوس بر اشتها دارد و منجر به کاهش وزن می‌شود. در هر حال چه در صورت افزایش و چه کاهش اشتها، مشخص شده است که باعث کاهش وزن و تکیدگی بدن به ویژه در صورت می‌شود.

افزایش اشتها با ماری جوانا

افزایش ضربان قلب

ماری جوانا باعث می‌شود قلب شما سخت‌تر کار کند. به طور معمول قلب حدود 50 تا 70 بار در دقیقه می‌تپد. اما این می‌تواند به 70 تا 120 ضربه در دقیقه یا بیشتر به مدت 3 ساعت پس از شروع اثرات افزایش یابد. فشار اضافه شده ممکن است شانس فرد را برای حمله قلبی یا سکته افزایش دهد. به هر نسبت که هر فرد سن بیشتری داشته باشد یا از قبل با مشکلات قلبی مواجه باشد، خطر حتی بزرگتر می‌شود.

ایجاد حالت تهوع 

سندرم استفراغ کانابیس یک بیماری نادر در افرادی است که از ماری جوانا استفاده می‌کنند. مشخص شده است که مصرف این مخدر باعث استفراغ مکرر، شدید و حالت تهوع می‌شود. افراد مبتلا به این سندروم اغلب باید حمام کنند تا علائم را کاهش دهند. همچنین ممکن است مصرف برخی از داروها برای کاهش حالت تهوع لازم شود.

عوارض ماری جوانا بر چهره

اما یکی از مشخص‌ترین علائم ظاهری اعتیاد به ماری جوانا تاثیراتی ست که بر چهره‌ی افراد می‌گذارد. ماری جوانا می‌تواند سبوم یا چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و در نتیجه منجر به خشکی بیشتر پوست شود. همچنین پوست را پیر می‌کند و شرایط را برای بروز شرایط التهابی پوست مانند آکنه، پسوریازیس و روزاسه بدتر می‌کند. در اثر این تغییرات پوستی فرد در فاصله‌ی بسیار کوتاهی، بسیار پیرتر از سنش به نظر می‌رسد. یکی دیگر از علائم واضح مصرف این مخدر، قرمزی چشم‌هاست که بیشتر از حد طبیعی است. همچنین صورت حالت رنگ پریده و لاغر پیدا می‌کند.

عوارض ماری جوانا بر چهره

عوارض ترک مصرف ماری جوانا

به همان نسبت که مصرف ماری جوانا می‌تواند علائم ظاهری زیادی به همراه داشته باشد، ترک آن نیز بدون عوارض نخواهد بود. از عوارض جسمی ترک ماری جوانا می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحریک پذیری
  • مشکل در خوابیدن
  • کاهش اشتها
  • بی‌قراری
  • حالت تهوع
  • درد شکم

مشخص است که عوارض ترک ماری جوانا دوره‌ای بوده و اگر ترک به صورت اصولی و زیر نظر متخصص انجام شود، بعد از دوره‌ی مشخصی و به صورت کنترل شده رفع می‌شود. باید مراقب عوارض ترک ناگهانی ماری جوانا باشید زیرا در بعضی مواقع می‌تواند منجر به شکست روند درمان ترک ماری جوانا یا مشکلات بسیار جدی‌تر شود. درست است که شما می‌توانید اعتیاد به این ماده را همانند سایر اعتیادها از بین ببرید اما عوارض بعد ترک ماری جوانا می‌توانند درازمدت باشند و این شامل اثراتی است که بر عملکرد مغزی می‌گذارد که حتی بعد از ترک نیز می‌توانند باقی بمانند.  به کمک مشاوره‌های افراد متخصص ترک اعتیاد و گروه‌های پشتیبانی می‌تواند ماری جوانا را ترک کرد و خیلی زود نشانه‌های ترک ماری جوانا برطرف خواهد شد. اگر فرزندانتان به این ماده اعتیاد پیدا کردند جای نگرانی ندارد زیرا ترک و کنترل علائم ترك ماري جوانا به کمک متخصص ممکن است.