لیست داروهای ضد اعتیاد | بهترین و جدیدترین قرص‌های ترک اعتیاد

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیست داروهای ضد اعتیاد

آشنایی و شناخت لیست داروهای ضد اعتیاد به این معنی نیست که شما اجازه دارید از هر یک از این داروها برای ترک اعتیاد استفاده کنید. واقعیت این است که برای ترک اعتیاد حتما باید تحت نظر پزشک و مراکز تخصصی ترک اعتیاد باشید. اگرچه در گذشته یکی از راه‌‌های ترک اعتیاد، بستن و زندانی کردن فرد معتاد در اتاق و دور نگه داشتن او از مواد مخدر بود، اما امروزه این روش دیگر پاسخگو نیست؛ زیرا متاسفانه تنوع مواد مخدر بسیار زیاد شده است و اثرات سوء مصرف این مواد بسیار بیشتر از آن چیزی است که بتوانید تصور کنید.

بهترین قرص ترک اعتیاد چیست؟

بسیاری از افراد که به هر دلیل و به هر شکل گرفتار اعتیاد شده‌اند، برای خلاص شدن از این گرفتاری به دنبال روش‌هایی نظیر بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد در منزل یا حتی لیست داروهای گیاهی ترک اعتیاد و یا داروی ترک اعتیاد در داروخانه هستند؛ این در حالی است که هیچ فرد معتادی به تنهایی نمی‌تواند با اعتیاد خود بجنگد و بر آن فائق شود. بنابراین حتی اگر مسکن قوی برای ترک اعتیاد هم در اختیار داشته باشد، باید بداند که با چه دوز مصرفی و در چه فاصله زمانی و به چه شکلی از این داروها استفاده کند تا موثر واقع شود و نتیجه‌بخش باشد.

نکته مهم در مورد مصرف داروهای ترک اعتیاد این است که داروهای ترک اعتیاد به تنهایی در مقوله ترک اعتیاد مؤثر نیستند؛ در واقع مصرف بلند مدت و خودسرانه داروهای ترک اعتیاد منجر به وابستگی و اعتیاد صد چندان می‌شوند. این نکته در مورد داروی ترک اعتیاد خارجی یا حتی جدیدترین داروی ترک اعتیاد صادق است. از همین جهت است که می‌گوییم حتی مصرف داروهای ترک اعتیاد نیز باید اصولی و علمی باشد.

 در واقع مصرف غیر علمی و غیراصولی این داروها باعث وابستگی می‌شود و  ترک مصرف آنها در اکثر موارد از ترک ماده مخدر دشوارتر و زمان برتر است.

به یاد داشته باشید که برای ترک اعتیاد، تنها مصرف داروهای ترک اعتیاد کفایت نمی‌کند. در واقع برنامه دارویی برای ترک اعتیاد تنها یک مرحله از مسیر پر فراز و نشیب ترک اعتیاد است و به درمان‌های تکمیلی نیز نیاز است. به همین جهت است که ترک اعتیاد در منزل معمولا با شکست مواجه می‌شود و عوارض و پیامدهای جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. سوء مصرف این داروها ممکن است افراد را دچار برخی عارضه‌ها از جمله نارسایی‌های کبدی، اختلالات دستگاه گوارشی و یا بیماری‌های کلیوی کند.

منظور از درمان‌های تکمیلی رفتار درمانی، گروه درمانی، مشاوره سلامت و تغذیه و مشاوره‌های انگیزشی است.

معرفی انواع داروی ترک اعتیاد

معرفی انواع داروی ترک اعتیاد

  • بوپرونورفین

بوپرنورفین یا ب2 یک داروی ترک اعتیاد است که برای ترک مواد سنگین مثل هروئیین و کوکایین استفاده می‌شود. در واقع بوپرونورفین مسکن دردهای شدید است.

تهوع، استفراغ، یبوست، آبریزش بینی، سردرد، معده درد، کمردرد، مشکلات تنفسی، احساس گرما و تعریق، ضعف و خستگی، مشکلات خواب، اضطراب و افسردگی از جمله عوارض احتمالی بعد از مصرف بوپرونورفین است.

داروی بوپرونورفین با داروهای بیهوش کننده، تیوپنتال، ریفامپین، فنیتوئین، دیگوکسین و مهارکننده‌های موندآمین اکسیدار تداخل دارد.

توجه داشته باشید که حتما از تزریق قرص بوپرونورفین در داخل رگ به شدت خودداری کنید، زیرا این کار ممکن است منجر به مرگ شود.

  • متادون

متادون یک داروی صنعتی و شبه افیونی است که برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود. این دارو بدون تاثیر مخرب مواد مخدر، جایگزین آنها می‌شود و از علائم ترک اعتیاد نیز جلوگیری می‌کند. متادون برای تسکین دردهای مزمن نیز استفاده می‌شود. باید توجه داشت که متادون به تنهایی باعث ترک اعتیاد نمی‌شود و فقط جزء مهمی از روند درمان است. مصرف خودسرانه متادون  احتمال اعتیاد به این دارو را بالا می‌برد.

چنانچه فرد معتاد دچار بیماری آسم، مشکلات تنفسی شدید و انسداد روده باشد، نمی‌تواند از متادون استفاده کند.

به یاد داشته باشید که مصرف متادون خصوصا در اوایل مصرف و پس از تغییر دوز با عوارض جانبی همراه است. از جمله این عوارض عبارتند از:

کاهش و سنگینی تنفس، سردرد و سرگیجه، تپش قلب، درد قفسه سینه، دردهای شکمی و اختلالات فشار خون

متادون با داروهای بیماری‌های روانی،  افسردگی،  پارکینسون، میگرن و عفونت‌های شدید تداخل دارویی دارد.مثلا تداخل دارویی متادون با کلونازپام را در نظر بگیرید.

همچنین باید نسبت به عوارض قرص متادون برای مردان نیز هوشیار بود زیرا تاثیر منفی بر قوای جنسی آنها از کاهش تعداد اسپرم نرمال تا کاهش تحرک اسپرم و حتی مورفولوژی اسپرم دارد. 

  • نالوکسان

نالوکسان یک داروی ترک اعتیاد است که برای ترک اعتیاد و درمان اعتیاد بسیار موثر است. فرایند ترک اعتیاد با استفاده از این دارو بسیار سریع‌ است. این دارو مستقیم جذب گیرنده‌های عصبی مغز می‌شود و سیستم عصبی را از مواد مخدر پاک می‌کند. همچنین از ورود مواد مخدر جدید جلوگیری می‌کند؛ به این صورت که با مصرف دوباره مواد مخدر، فرد دچار تهوع و استفراغ می‌شود. نالوکسان برای تشخیص و درمان مسمومیت و کمای ناشی از مواد مخدر نیز استفاده می‌شود.

نالوکسان ممکن است باعث بروز عوارض جانبی از جمله تهوع، استفراغ، اختلال حافظه و تمرکز، بی‌اشتهایی و تغییرات فشار خون شود.

  • نالتروکسان

نالتروکسان یک دارو از دسته داروهای آنتاگونیست‌های مورفینی است که برای درمان اعتیاد به الکل و مواد مخدر استفاده می‌شود. نالتروکسان با مهار گیرنده‌های اوپیوئیدی میل به مصرف مواد مخدر را در فرد کاهش می‌دهد. تا زمانی که نالتروکسان در بدن باشد، اگر فرد دوباره مواد مخدر مصرف کند، احساس خوب ناشی از مواد را تجربه نمی‌کند.

سر درد، تهوع و استفراغ، درد در ناحیه شکم، اضطراب و بی قراری، عصبانیت، اختلال در خواب، درد مفاصل و عضلات، خستگی غیرمعمول، کاهش اشتها، عفونت دستگاه تنفسی، خشکی دهان و حساسیت محل تزریق (خارش، درد، التهاب) از جمله عوارض جانی مصرف این دارو است.

  • شربت تریاک

در افرادی که به مواد مخدر افیونی اعتیاد دارند، شربت تریاک راحت‌تر با بدنشان تطبیق پیدا می‌کند. طول عمر، عوارض و خواص شربت تریاک شبیه تریاک است، افراد معتاد با آن آشنایی دارند و فرایند ترک برایشان آسان‌تر است. با این حال مصرف خودسرانه شربت تریاک خطرناک است و منجر به وابستگی می‌شود.

  • حب الشفا یا حب جدوار

داروی ترک اعتیاد گیاهی

حب الشفا یک داروی گیاهی ضد اعتیاد است. این دارو علاوه بر ترک اعتیاد برای درمان دردهای مزمن و ضعف جنسی و دردهای ناشی از التهاب نیز استفاده می‌شود. با توجه به اینکه درد جسمانی ترک اعتیاد آزاردهنده است، لذا استفاده از داروهای تسکین‌دهنده می‌توانند مفید باشند.

اگر تصور می‌کنید که داروهای گیاهی ترک اعتیاد بدون عوارض هستند و چون گیاهی هستند این اجازه را دارید که خودسرانه آنها را مصرف کنید، باید بدانید که سخت در اشتباهید؛ جالب است بدانید که برخی از داروهای گیاهی ترک اعتیاد از داروهای شیمیایی نیز قوی‌تر عمل می‌کنند؛ لذا مصرف خودسرانه هیچ داروی ضد اعتیادی در هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود.

کلام آخر

به طور کلی باید در نظر داشت مصرف داروی ترک اعتیاد به تنهایی نمی‌تواند منجر به ترک اعتیاد شود و حتما لازم است مراحل سم زدایی و درمان‌های روانی نیز انجام شود. مطالعه لیست داروهای ضد اعتیاد فقط می‌تواند در این حد کمک کند که فرد بداند با مصرف هر دارو چه عوارض و اتفاقاتی برای او محتمل است. هیچ فرد معتادی اجازه ندارد برای ترک هیچ نوعی از اعتیاد به صورت خودسرانه از هیچ داروی ضد اعتیادی استفاده کند؛ زیرا بدون شک با عوارض جانبی بسیاری روبه‌رو خواهد شد و مشکلش صد چندان می‌شود. 

به یاد داشته باشید که داروهای اعتیادآور و حتی داروهای مخدر گیاهی اثرات سوئی در بدن دارند که خماری تنها یکی از آنها است. آزمایش اعتیاد می‌تواند حتی با مصرف یک قرص گیاهی مثبت شود. از همین جهت نباید نقش و تاثیر گیاهان دارویی در بدن را نادیده گرفت. 

نکته مهم این است که برای ترک اعتیاد حتما به یک مرکز جامع و مطمئن ترک اعتیاد مراجعه کنید و خدمات مطمئن و مناسبی دریافت کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.