علائم ظاهری اعتیاد به شیشه، تغییرات جسمی و رفتاری معتادان شیشه

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم ظاهری اعتیاد به شیشه

بسیاری از افرادی که به مواد مخدر اعتیاد پیدا می‌کنند، سعی می‌کنند تا مصرف خود به آن را پنهان کنند، اما هرچه مدت اعتیاد طولانی‌تر شود، علائم آن در زندگی آنها پررنگ‌تر و واضح‌ترمی‌شود. این نشانه‌ها و علائم بصورت تغییراتی در ظاهر و عملکرد مغز رخ می‌دهد و فرد معتاد دیگر نمی‌تواند به همین راحتی اعتیاد خود را پنهان کند. افرادی که به شیشه اعتیاد دارند، پس از مدتی مصرف مواد مخدر از یک فعالیت تفریحی به اولویت اصلی در زندگی آنها تبدیل می‌شود و علائم فیزیکی و رفتاری مختلفی در آنها نمایان می‌شود. در این مطلب از گهواره شما را با علائم اعتیاد به این ماده مخدر بیشتر آشنا می‌کنیم.

مصرف شیشه ماهی یکبار

شیشه یا متامفتامین یکی از مواد مخدری است که به عنوان نوعی محرک دستگاه عصبی مرکزی محسوب می‌شود و امروزه در میان بسیاری از جوانان رواج پیدا کرده است. این ماده مخدر که با استفاده از پایپ مصرف می‌شود، امروزه بسیار ارزان است و همین باعث می‌شود تا مصرف کنندگان آن به راحتی بتوانند آن را تهیه کنند. مصرف این ماده مخدر باعث افزایش ضربان قلب، افزایش انرژی، سریع شدن تنفس و احساس سرخوشی مفرط می‌شود. همچنین با بالا بردن سطح برخی از انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین منجربه بروز علائمی مانند هذیان و توهم می‌شود. از این رو افرادی که شیشه مصرف می‌کنند، ممکن است رفتارهای خطرناکی از خود بروز دهند. همچنین فرد با مصرف شیشه،  ممکن است علائمی مانند بیش فعالی، کلافگی، خواب نامنظم، از دست دادن اشتها و تمرکز وسواسی را از خود نشان دهد.

طبق بررسی‌های انجام شده، افرادی که درگیر افسردگی هستند و نمی‌توانند به حالت طبیعی احساس شادی کنند، بیشتر از افراد دیگر احتمال دارد تا خود را درگیر اعتیاد به شیشه کنند. همچنین ویژگی‌های روانشناختی نظیر نوجویی، تکانشگری و خودکارآمدی پایین برای مقاومت در برابر گروه دوستان، از جمله عواملی هستند که می‌توانند احتمال گرایش به شیشه را افزایش دهند.

در بیشتر مواقع مصرف هرگونه مواد با فشار از جانب همسالان و دوستان ناباب و ابتدا به بصورت تفریحی آغاز می‌شود. این مرحله از روی کنجکاوی و تجربه لذت اتفاق افتاده و معمولا از سر ناآگاهی و نداشتن اطلاعات کافی از خطرات آن ادامه پیدا کرده و در آخر اعتیاد شکل می‌گیرد.

علائم اولیه اعتیاد 

متاسفانه امروزه طبق آماده به دست آمده، اعتیاد به مواد مخدر همچون متادون، تریاک، شیشه، و غیره در سطح کشور بسیار بالا رفته است. همانطور که می‌دانید اعتیاد علائم و نشانه‌هایی دارد که به مرور زمان در فرد خود را نشان داده و روز به روز بیشتر و برجسته‌تر می‌شود. برخی از این علائم در ظاهر و برخی دیگر خود را در رفتار فرد نشان می‌دهند. اما باید بدانید که نتیجه قطعی اعتیاد فرد تنها بعد از انجام آزمایشات قابل استناد است، اما آشنایی با علائم و نشانه‌های اولیه می‌تواند اولین قدم برای کمک به بیمار باشد.

نشانه‌ها و علائم اولیه اعتیاد بصورت نوسانات رفتاری و تغییراتی در ظاهر و خلق و خو خود را نشان می‌دهند. این علائم اولیه عبارتند از:

  • کاهش یکباره وزن
  • کاهش اشتها و تعییر الگوی غذایی
  • گیجی و احساس خواب آلودگی و خستگی
  • عدم درک صحیح موقعیت‌ها
  • زخم‌های سطحی پوستی و بروز لک‌های پوستی
  • مردمک سوزنی شکل و چشم‌های قرمز
  • آبریزش بینی
  • بوی بد دهان
  • پوسیدگی دندان‌ها
  • سوختگی لب و انگشتان
  • رعشه و تشنج

البته باید بدانید که مصرف هر ماده مخدر، علائم مخصوص به خود را دارد که برخی از آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

علائم اعتیاد به شیشه 

مصرف شیشه در مرحله اول باعث احساس سرخوشی و شادی مفرط می‌شود که به مدت 15 تا 30 دقیقه ادامه دارد. فرد مصرف کننده برای تجربه مکرر این حالت، ماده مصرفی را بیشتر و بیشتر کرده تا در آخر به مدت 4 تا 16 ساعت این احساس سرخوشی را تجربه کند. نشانه‌ها و علائم اعتیاد به شیشه در فردی که به مصرف آن وابسته است بسیار مشهود است، به گونه‌ای که حتی بدون نیاز به آزمایشات می‌توان اعتیاد فرد را تشخیص داد. علائم اعتیاد به شیشه مانند تمام مواد محرک به دو دسته جسمی و رفتار تقسیم می‌شود.

  • علائم و عوارض جسمی اعتیاد به شیشه:
  1. کاهش اشتهای مفرط تا جایی که ممکن است برای چند روز غذا نخورند و نتیجه آن کاهش وزن شدید است.
  2. بی‌خوابی تا حدی که برخی از آنها دائما بیدار هستند و یا با کوچکترین حرکت در اطرافشان بیدار می‌شوند.
  3. فعالیت بیش از حد معمول و انرژی بسیار زیاد
  4. افزایش دمای بدن
  5. افزایش فشار خون
  6. افزایش ضربان قلب و نامنظم شدن ضربان
  7. بوی بد دهان و خشکی دهان
  8. پوسیدگی دندان‌ها
  9. لرزش دست
  10. گود شدن زیر چشم
  • علائم رفتاری اعتیاد به شیشه:
  1. افراد معتاد به شیشه علائمی مانند پرحرفی، احساس خوشبینی، احساس سرخوشی، سوء ظن، پرخاشگری، خشم، بدبینی، ناتوانی در کنترل افکار، عدم تمرکز، بی قراری، حساسیت نسبت به بعضی از وسایل و سوء برداشت از رفتار دیگران را از خود نشان می‌دهند.
  2. این افراد ریسک پذیری بالایی پیدا می‌کنند و در کنار پرخاشگری، ممکن است رفتارهای خطرناکی از خود نشان دهند که احتمال بروز حوادث ناگوار و حتی مرگ را برای خود و اطرافیان افزایش می‌دهد.
  3. آسیب‌های مغزی جبران ناپذیری مانند توهمات دائمی و تصورات خیالی برای این افراد اتفاق می‌افتد. 
  4. مصرف شیشه در ابتدا باعث بالا رفتن تمرکز شده اما به مرور زمان در دراز مدت مشکلات شناختی مانند عدم تمرکز و اختلالات حافظه رخ می‌دهد.

علائم ظاهری اعتیاد به شیشه

از کجا بفهمم همسرم شیشه مصرف می‌کند؟

  • عدم تمایل و کاهش مشارکت در خانواده
  • رفتارهای مرموز و نادیده گرفتن مسئولیت‌ها
  • عدم تمایل به انجام تفریحات مورد علاقه
  • دروغگویی، پنهان کاری و فریب کاری
  • افت تحصیلی و وضعیت شغلی
  • تمایل به تنهایی و گوشه گیری

توهم شیشه

توهم با مصرف مواد مخدر به این صورت است که فرد پس از مصرف، تصاویر و اتفاقات خیالی را بصورت واقعی می‌بیند و ممکن است که کنترل خود را از دست داده و کارهای جبران ناپذیری را انجام دهد. زمانی که ماده مخدر توهم‌زا مصرف می‌شود، بلافاصله گیرنده و فرستنده‌های عصبی مغز مختل می‌شود و شرایط جدیدی را برای فرد بوجود می‌آورد که تا به حال آن را تجربه نکرده است. همین موضوع باعث می‌شود تا فرد برای تجربه دوباره این حالات بار دیگر مواد را مصرف کند و همین احتمال اعتیاد را افزایش می‌دهد. در واقع اعتیاد بیشتر جنبه ذهنی و روحی دارد.

 شیشه یکی از پرمصرف‌ترین مواد مخدر است که عوارض وحشتناکی را به همراه دارد. همانطور که گفته شد این ماده مخدر علاوه بر عوارض جسمانی، سبب جنون و تحلیل رفتن مغز مصرف کننده به مرور زمان نیز می‌شود. افرادی که شیشه مصرف می‌کنند ممکن است در روزهای اول دچار توهم یا هذیان نشوند، اما به مرور زمان و با افزایش مصرف، به تدریج فرد معتاد شاهد بروز اتفاقات غیر واقعی می‌شود.

جدیدترین درمان شیشه

درمان ترک اعتیاد به شیشه بر اساس مقدار مصرفی مواد، مدت زمان، نوع و روش مصرف نیز متفاوت است، اما معمولا با بستری شدن در کلینیک‌ها و استفاده از روش مشاوره در کنار همه‌ی راهکارها نیز انجام می‌شود.

یکی از روش‌های جدید ترک اعتیاد به شیشه، روش دی اس تی است. در این روش در طی 10 ماه مقدار مصرف شیشه را کاهش می‌دهند. این روش جزو روش‌های ترک تدریجی به حساب می‌آید. در روش دی اس تی در کنار خارج کردن سم از بدن فرد بصورت تدریجی، به سلامت روان آن نیز می‌پردازند. از آنجایی که شیشه یکی از بدترین مواد مخدر است در نتیجه مدت زمان ترک آن نیز به دوز مصرفی، مدت زمان مصرف و میزان وابستگی روحی به آن، بستگی دارد.

بعد از مصرف شیشه چی بخوریم؟

بسیاری از معتادان به شیشه به دلیل نداشتن تغذیه درست و مناسب دچار سوء تغذیه و ضعف شدید بدنی می‌شوند. به همین دلیل تغذیه درست و رژیم غذایی مناسب در زمان ترک اعتیاد پس از مصرف شیشه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رژیم غذایی سالم باعث می‌شود تا بدن توان و قدرت از دست داده خود را باز یابد و بتواند مراحل ترک اعتیاد را پشت سر بگذارد.

مواد مغذی زیر برای تامین کمبودها و جبران آسیب‌های روحی و روانی بعد از ترک اعتیاد است:

  • آنتی اکسیدان‌ها
  • امگا 3
  • فیبر
  • پروتئین‌ها
  • کلسیم، منیزیم و پتاسیم
  • انواع ویتامین‌ها