پاراویروس در بارداری چیست و چه علائمی دارد؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پاراویروس در بارداری

پاراویروس عامل بیماری پنجم می‌باشد. بیماری پنجم یا اریتما اینفکتیزوم، در کودکان شایع می‌باشد. در کودکان با علائمی شبیه به سرماخوردگی آغاز می‌شود. در ادامه بیماری شاهد بروز راش پوستی نیز خواهیم بود. بیماری پنجم چیست؟ علت اینکه نام عفونت پاراویروس، بیماری پنجم نهاده شده است، این است که در گذشته پنجمین بیماری شایع در زمینه بروز راش پوستی بوده است. اگر در گذشته به بیماری پنجم مبتلا شده باشید، دیگر دچار آن نخواهید شد. در واقع بدن شما با یک بار ابتلا نسبت به بیماری مقاوم می‌گردد. 

اگر شما به بیماری پاراویروس در بارداری مبتلا شوید، مشکلی سلامت شما را تهدید نمی‌کند. اما بیماری از طریق جفت به جنین انتقال می‌یابد. در نتیجه سبب سقط و مرده‌زایی خواهد شد. البته بروز این عارضه بسیار نادر است. زیرا بسیاری از مادران در گذشته دچار بیماری پنجم شده‌اند و مصونیت کافی را نسبت به آن دارا می‌باشند.

علت بیماری پنجم یا همان عفونت پاراویروس در بارداری

علت بروز بیماری پنجم نوعی ویروس با نام پاراویروس B19 می‌باشد. بیماری پنجم به سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.از طریق تماس با فرد آلوده منتقل می‌گردد. به ویژه از طریق دست دادن و تماس با ترشحات دستگاه تنفسی فرد آلوده. ضمنا از طریق خون نیز منتقل می‌شود. به همین خاطر مادر آلوده به پاراویروس در بارداری، عفونت را به جنین خود منتقل می‌نماید. شیوع بیماری در زمستان و بهار میان کودکان افزایش می‌یابد. اما بیماری پنجم در بزرگسالان در هر زمانی از سال ممکن است بروز نماید. 

عوامل مستعد کننده ابتلا به پاراویروس در بارداری

بیماری پنجم در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله بسیار شایع است. والدین کودکان و افرادی که شغل مرتبط با کودکان دارند در معرض خطر ابتلا به پاراویروس هستند. اگر فرزند شما به بیماری پنجم مبتلا باشد، ممکن است باقی افراد خانواده به عفونت مبتلا شوند. اگر شما یک مرتبه به بیماری پاراویروس مبتلا شده باشید دیگر درگیر آن نخواهید شد.

مقاله لوپوس در بارداری را مطاله کنید.

علائم و نشانه‌های بیماری پنجم در بارداری

حوالی ۴ تا ۱۴ روز پس از بروز عفونت علائم بیماری بروز می‌نماید. به طور معمول این علائم خفیف هستند. نشانه‌های بیماری پنجم عبارتند از:

  • دانه‌های پوستی بر روی صورت به راش گونه‌ی سیلی خورده شناخته می‌شود. این دانه‌های پوستی در کودکان کمتر از ۱۰ سال شایع است. به طور معمول راش پوستی در بازوها، پاها و قفسه سینه مشاهده می‌شود. بین یک تا سه هفته نیز ادامه می‌یابد. پیش از بروز دانه‌های پوستی شدت واگیر بیماری پنجم بسیار بیشتر است. 
  • تب
  • آبریزش بینی، سوزش گلو و تورم غدد
  • سردرد
  • اسهال
  • درد یا تورم مفاصل، به ویژه در نوجوانان بزرگتر و بزرگسالان. بیماری پنجم اغلب بر روی دست‌ها، زانوها و آرنج‌ها تأثیر می‌گذارد.
  • قرمزی چشم‌ها

حدود ۲۰٪ افرادی که به عفونت پاراویروس در بارداری مبتلا می‌شوند، علائمی از خود بروز نمی‌نمایند. اگر با فرد مبتلا در تماس بودید یا علائم بیماری را در خود مشاهده می‌کنید، لطفا در اسرع وقت با پزشک خود مشورت نمایید. اگر دچار راش پوستی شدید، ممکن است بدون آزمایش بیماری مشخص شود. اما اگر راش پوستی نداشته باشید با انجام آزمایش خون وجود بیماری مشخص می‌شود.

بیماری پنجم در بارداری

عوارض بیماری پاراویروس در بارداری

عوارض عفوتت پاراویروس در بارداری برای مادر

به طور معمول بیماری پنجم که یکی از بیماری‌ها در بارداری است، برای مادران باردار و جنین‌هایشان مشکلی ایجاد نمی‌کند.اما در افرادی که به نقص درگلبول‌های قرمز مبتلا هستند ایجاد مشکل خواهد کرد. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

  • کم‌خونی سلول‌های داسی شکل: در این بیماری گلبول‌های قرمز خون به شکل داس در می‌آیند. در انسان‌های سالم گلبول‌های قرمز، کروی شکل و منعطف هستند. در نتیجه به راحتی در خون حرکت می‌کنند. در افراد مبتلا به کم‌خونی داسی شکل، تیز بودن بخش‌هایی از گلبول‌های قرمز می‌تواند جریان خون در عروق را مسدود یا کند نماید. این اتفاق سبب ایجاد درد، عفونت، آسیب به اندام‌ها خواهد شد. افراد مبتلا به این نقص با ابتلا به عفونت پاراویروس در بارداری نسبت به افراد عادی بیشتر دچار مشکل خواهند شد.
  • ضعف سیستم ایمنی به دلیل سرطان یا ایدز (مانند لوسمی): ویروس HIV سبب بروز نقص در سیستم ایمنی می‌گردد. در نتیجه سبب بروز اختلالات جدی در اندام‌های بدن می‌شود. به همین سبب اگر فرد مبتلا به ایدز درگیر بیماری پنجم گردد دچار مشکلات جدی خواهد شد.

عوارض بیماری پنجم در بارداری برای جنین

با این تفاسیر اگر شما طی بارداری به بیماری پنجم مبتلا گرید روند ساخت گلبول قرمز برای جنین به مشکل برخورد می‌کند. در نتیجه سبب کم‌خونی شدید در نوزاد خواهد شد که سبب بروز عوارض زیر می‌گردد: 

  • هیدروپس فتالیس، حالتی که در آن آب میان‌بافتی سلول‌ها خارج می‌گردد و در بدن نوزاد تجمع می‌یابد. هیدروپس سبب نارسایی قلب و حتی مرگ خواهد شد.
  • سقط
  • مرده‌زایی

این عوارض جدی معمولا فقط در حدود ۵ درصد مادرانی که به عفونت پاراویروس در بارداری مبتلا می‌شوند بروز می‌نماید. زمانی که شما در نیمه اول بارداری به بیماری پنجم مبتلا شوید ریسک بروز عوارض بیشتر خواهد شد. 

عفونت پاروویروس در بارداری

درمان پاراویروس در بارداری

بیماری پنجم یک بیماری خفیف است و خودبه‌خود بهبود می‌یابد. اگر به پاراویروس در بارداری مبتلا شوید، بررسی دقیق سلامت جنین و بارداری حائز اهمیت می‌باشد. اگر جنین به عفونت مبتلا شود احتمال اینکه خودبه‌خود درمان شود بسیار است. اما در هر صورت معاینه مرتب و دقیق جنین داخل رحم حائز اهمیت می‌باشد. بررسی از طریق سونوگرافی انجام می‌شود. اگر در نتایج سونوگرافی گزارشی مبنی بر بروز نقص در جنین باشد، آمنیوسنتز توصیه می‌شود. 

اگر هیدروپس فتالیس در سونوگرافی مشخص شود تستی با عنوان کوردوسنتز تجویز می‌شود تا شدت کم‌خونی جنین سنجیده شود. در این تست یک سوزن نازک از روی شکم وارد بند ناف می‌شود. سپس نمونه کوچکی از خون بند ناف را خارج می‌نماید. اگر شدت کم‌خونی جنین زیاد باشد ممکن است تزریق خون برای او از طریق بند ناف تجویز گردد. البته در اکثر موارد کم‌خونی جنین شدید نیست. اگر وجود هیدروپس فتالیس در سه‌ ماهه سوم تشخیص داده شود لازم است تا هر چه سریعتر زایمان القا شود.

مقاله بیماری گال در بارداری را مطالغه کنید.

پیشگیری از ابتلا به پاراویروس در بارداری

تا کنون برای بیماری پاراویروس واکسنی ساخته نشده است. در نتیجه تنها راه پیشگیری رعایت بهداشت است. جهت محافظت از خود در برابر بیماری پاراویروسدر بارداری بهتر است نکات زیر را رعایت فرمایید.

  • دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید. به ویژه در مواقعی که با کودکان سر و کار دارید.
  • دستمال کاغذی و هرگونه وسایل مصرف شده توسط کودکان را به درستی ضدعفونی کرده یا معدوم نمایید.
  • لطفا غذا و نوشیدنی خود را با افراد دیگر شریک نشوید. هم‌چنین ازظروف آلوده استفاده نکنید.
  • از ارتباط نزدیک با افراد دیگر بپرهیزید. همواره فاصله خود را با دیگران رعایت کنید.
  • در هر صورت امروزه بیماری پنجم یک بیماری شایع نیست. اما بهتر است برای جلوگیری از عوارض احتمالی بیماری پاراویروس در بارداری، بهداشت فردی را به خوبی رعایت نمایید.