میوه های مفید برای سرماخوردگی و گلو درد+معرفی 10 میوه

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
میوه های مفید برای سرماخوردگی و گلو درد

سرماخوردگی و گلودرد دو مورد عارضه‌های نسبتاً کم خطری هستند که ممکن است در تمام طول سال به آنها دچار شوید. درحالی که این دو عارضه به ندرت مشکل‌ساز هستند با این حال پیشروی و طولانی شدنشان می‌تواند در روند طبیعی زندگی اختلال ایجاد کند از این رو باید بدانید چطور آنها را مهار کنید. یکی از بهترین شیوه‌های مقابله با سرماخوردگی، به صورت طبیعی و از طریق مصرف میوه‌جات و سبزیجات است. در این مقاله قصد داریم میوه های مفید برای سرماخوردگی و گلو درد را به شما معرفی کنیم تا بتوانید به بهترین نحو علائم بیماری خود را تسکین دهید.

موز، بهترین میوه برای سرماخوردگی و گلودرد

آیا موز برای سرماخوردگی خوب است موز از بسیاری از جهات بهترین میوه برای گلو درد و سرماخوردگی محسوب می‌شود. به این دلیل موز برای سرماخوردگی و سرفه توصیه می‌شود که حاوی میزان زیادی پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B6 است که می‌توانند به درمان و تسکین گلودرد کمک کنند. به علاوه، موز نرم است و می‌توان آن را له کرد تا به راحتی در گلوی شما سر بخورد. برای تقویت تاثیر این میوه‌ی خوشمزه در تسکین علائم سرماخوردگی پیشنهاد می‌کنیم موز له شده را به ماست یا بلغور جو دوسر ترکیب کنید. زیرا این دو ماده خود از بهترین مواد غذایی در درمان سرماخوردگی هستند.

* اطلاع از خواص و طبع موز با یک کلیک

خواص انار در درمان گلودرد و سرماخوردگی

یکی دیگر از میوه ‌های مفید برای سرماخوردگی و گلو درد، انار است. مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه آب انار می‌تواند شانس سرفه و سرماخوردگی طولانی مدت را تقریباً 40 درصد کاهش دهد. بعلاوه، آب انار سرشار از خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است بنابراین جای تعجب نیست که یکی از میوه‌هایی است که هنگام سرفه و سرماخوردگی مصرف می‌شود.

انار به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها شناخته می‌شود و درنتیجه می‌تواند به بهبود سریع گلودرد کمک کند. همچنین مشخص شده است که دانه‌های انار ورم را کاهش می دهد. اگر آب انار را به صورت آماده تهیه می‌کنید هنگام خرید، برچسب مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید تا از خالص بودن و عدم وجود شکر مطمئن شوید زیرا مصرف شکر منجر به تشدید علائم می‌شود. انار از میوه های مفید برای سرماخوردگی در پاییز است زیرا بار تازه‌ی آن به راحتی در میوه‌فروشی‌ها در دسترس است.

مرکبات برای درمان سرماخوردگی مفیداند یا مضر

یکی از میوه‌هایی که بسیاری در مورد خاصیت آنها در درمان سرماخوردگی صحبت می‌کنند مرکبات هستند. با این حال عده‌ی زیادی نیز معتقدند که میوه‌های اسیدی می‌توانند علائم را بدتر کنند. غذاهای غنی از ویتامین C از جمله مرکبات می‌توانند با تقویت سیستم ایمنی در کاهش بروز علائم سرماخوردگی کمک کنند. اما از نوشیدنی‌های اسیدی می‌توانند برای گلو دردناک باشند.

به هر حال توصیه می‌شود از  پرتقال، لیمو و گریپ فروت به عنوان میوه‌ های مفید برای سرماخوردگی و گلودرد استفاده کنید. اما به عنوان یک نکته بهتر است از انواع شیرین آن بیشتر استفاده کنید. مرکبات ترش و شیرین از نظر درصد ویتامین سی تفاوت قابل توجهی ندارند. با این حال میوه‌های ترش اسیدی‌تراند که می‌تواند برای گلودرد ناراحت کننده باشد و در گروه میوه های مضر برای گلو درد قرار می‌گیرند. پس مرکبات شیرین را در حد اعتدال به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 

* آیا خوردن نارنگی برای سرماخوردگی مفید است؟

هندوانه از میوه‌های مفید برای سرماخوردگی در تابستان

یکی از میوه های مفید برای سرماخوردگی و گلو درد در تابستان، هندوانه و ملون است. هندوانه بیش از 90 درصد آب است، بنابراین برای هیدراته نگه داشتن بدن عالی است و چون شما در طول سرماخوردگی آب زیادی از دست می‌دهید، می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین این میوه منبع خوبی از ویتامین‌های C و A است. هندوانه یک درمان سنتی برای گلودرد در طب گیاهی چینی محسوب می‌شود. یک لیوان آب هندوانه خنک و شیرین می‌تواند گلوی شما را خنک کرده و به تسکین در آن کمک نماید.

هندوانه نه تنها مایعات اضافی مورد نیاز برای بهبودی را فراهم می کند، بلکه منبع خوشمزه‌ای از ویتامین‌های مفید برای درمان سرماخوردگی نیز هست. همچنین سرشار از لیکوپن است. لیکوپن نوعی آنتی اکسیدان قوی است که به پیشگیری از بیماری، کاهش التهاب تنفسی و حتی دفع عفونت کمک می‌کند.

توت و درمان سرماخوردگی و گلودرد

یکی دیگر از میوه های مفید برای سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان، توت‌ها هستند. آنها می‌توانند به کاهش التهاب و درد در گلو کمک کنند. بعلاوه بسیاری از متخصصین آنها را از بهترین میوه های مفید برای سرماخوردگی و گلو درد می‌دانند زیرا هم قند کمی دارند و هم ذخیره‌ی ویتامین C آنها بالا است که علاوه بر مبارزه با عوامل بیماری زا می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند. توت فرنگی، بلو بری، شاه‌توت و ... در خانواده‌ی توت‌ها قرار دارند. ترکیب توت‌های یخ زده با عسل و شیر یک اسموتی بسیار مقوی برای درمان سرماخوردگی ایجاد می‌کند. 

سیب، میوه‌ای بهشتی برای درمان سرماخوردگی

این جمله‌ی معروف که خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن به دکتر بی‌نیاز می‌کند، یک جمله‌ی معمولی نیست. سیب در واقع می‌تواند به پیشگیری از بیماریهای زیادی کمک کند که سرماخوردگی تنها یکی از آنها است. در مقاله‌ای که در مجله Nutrition منتشر شده است، گفته شده این میوه حاوی آنتی اکسیدان های فیتوشیمیایی زیادی است. که به تقویت ایمنی و کاهش خطر بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند.

از آنجایی که سیب سرشار از فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدان است، می‌تواند با این مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی به کاهش التهاب در گلو و تسریع بهبودی کمک کند. اگر گاز زدن یک سیب تازه برایتان دشوار است، آب سیب را امتحان کنید. فقط مطمئن شوید شکر افزوده نداشته باشد. 

آناناس بهترین میوه استوایی برای سرماخوردگی

آب آناناس به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند. همچنین این میوه منبع خوبی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت کمک می‌کند. بروملین موجود در آب آناناس می تواند به تجزیه مخاط و کاهش احتقان و التهاب کمک کند.

آب انگور بهترین آب میوه برای گلو درد

آخرین گزینه‌ی ما در لیست میوه‌ های مفید برای سرماخوردگی و گلودرد، انگور است. انگور حاوی مقادیر زیادی ویتامین A و C است که هر دو با عوارض جانبی ناخوشایند سرماخوردگی مبارزه می‌کنند. همچنین آنتی اکسیدانهای موجود در این میوه نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند. بهتر است به خاطر داشته باشید که انگور قرمز تیره حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری نسبت به دیگر انواع انگور است بنابراین می‌توانید با خوردن آن از خواص بیشتری بهره‌مند شوید. همچنین خوردن انگور منجمد نیز به تسکین گلودرد کمک کنند و ویتامین C مورد نیاز، که یک ماده مغذی کلیدی برای درمان سرماخوردگی است را فراهم کنند.

*کاربرد شربت برم هگزین برای کودکان چیست

چه میوه هایی برای سرماخوردگی مضر است؟

به طور کلی وجود میوه‌ها در هر رژیم غذایی برای سالم ماندن ضروری است. هنگام بحث درباره میوه های مفید برای سرماخوردگی و گلو درد باید به یاد داشته باشید که این لیست می‌تواند بسیار گسترده باشد و میوه‌هایی که در این شرایط مضر هستند بسیار کم‌اند. بهتر است در هنگام سرفه و سرماخوردگی از خوردن میوه های نگهداری شده در یخچال خودداری کرد و حدالامکان میوه‌های تازه و در دمای محیط بخورید. سرد بودن میوه‌ها می‌تواند شرایط بیمار را تشدید کند.

با این حال همانطور که در بالا نیز اشاره شد مرکبات ترش را باید در لیست میوه‌های ممنوعه قرار دهیم. این به این دلیل است که مرکبات می‌توانند باعث رفلاکس اسید در افرادی شوند که از قبل سرفه و سرماخوردگی دارند. در این شرایط، اگر رفلاکس اسید بر گلو تأثیر منفی بگذارد و سرفه را فعال کند، ممکن است بدتر شود. حتی اگر همیشه این اتفاق نمی‌افتد، بهتر است احتیاط کنید.