آیا حنا پوست را سفت می‌کند؟ | فواید حنا برای پوست صورت و بدن

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
حنا پوست را سفت می‌کند

همه ما به دنبال داشتن پوستی سالم و شاداب هستیم. یکی از ویژگی‌های پوست عالی، پوست سفت و کشیده است. در صورتی که پوست سفت باشد، دیرتر شل شده و چروک می‌شود، بنابراین روند پیری کندتر انجام می‌شود. حنا یکی از مواد طبیعی و گیاهی است که از زمان مصر باستان برای زیبایی پوست و مو استفاده می‌شده است و حتی امروزه با وجود تنوع زیاد در محصولات بهداشتی مو و پوست، حنا هنوز هم به دلیل خواص بسیاری که دارد، برای زیبایی پوست و مو استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌هایی که حنا دارد این است که، برای هر نوع پوستی و با هر ویژگی مناسب است. در این مطلب از گهواره تصمیم داریم تا درمورد خواص بیشمار حنا و اینکه آیا باعث سفت شدن پوست می‌شود یا نه، صحبت کنیم.

آیا حنا پوست را سفت می‌کند؟

خواص حنا از گذشته‌های دور تاکنون زبانزد مردم جهان بوده است. حنا بیشتر به دلیل استفاده از آن به عنوان رنگ موی طبیعی و کشیدن طرح موقت بر روی بدن، شناخته شده است. هزاران سال است که حنا در فرهنگ شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حنا یک درخت همیشه سبز و باریکی است که در مناطق گرمسیر با آب و هوای خشک رشد می‌کند. گل‌های این درخت معطر و سفید رنگ بوده و برگ‌های آن خواص دارویی دارد. بنابراین این گیاه دارویی علاوه بر اینکه به عنوان یک رنگ طبیعی و غیر سمی برای زیبایی پوست و مو از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای خواص بیشماری برای تغذیه و سلامت پوست و مو است.

حنا خواص بسیاری برای پوست دارد از جمله: ضد التهاب و خنک کنندگی پوست، آبرسان قوی، سفید کننده و روشن کننده، درمان آفتاب سوختگی، از بین بردن آکنه و جوش، از بین بردن جای سوختگی و زخم، درمان عفونت‌های قارچی، ضد باکتریایی و درمان مشکلات پوستی و در نهایت کاهش پیری و چین و چروک و سفت کننده پوست.

یکی از خواص بسیار مهم حنا، خاصیت ضد پیری و و ضد چروک است. حنا سبز در واقع به دلیل خاصیت آبرسانی قوی که دارد، رطوبت پوست را بالا برده و باعث افزایش الاستیک پوست، سفت شدن آن و کاهش چین و چروک پوست می‌شود. بنابراین حنا پوست را سفت کرده و باعث افزایش استحکام پوست می‌شود. در نتیجه پوست جوان‌تر شده و علائم پیری و چین و چروک در آن دیرتر خود را نشان می‌دهد.

آیا حنا پوست را سفت می کند

آیا حنا پوست را سفید می‌کند؟

همانطور که گفته شد، یکی از خواص حنا، سفید کننده و روشن کننده پوست است. حنا با قابلیت پاکسازی و لایه برداری که دارد، به مرور زمان پوست شما را روشن‌تر و سفیدتر کرده و سلول‌های مرده و آلودگی‌ها را از پوست حذف می‌کند. این ماده بصورت یک سفید کننده طبیعی عمل کرده و لک‌های پوستی ناشی از بارداری، نور خورشید، جای جوش و آکنه و پیری را به مرور زمان از بین می‌برد. علاوه بر آن حنا دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی است که با تمیز کردن پوست و کم کردن چربی‌های اضافی آن، جوش‌ها و آکنه‌ها را از بین می‌برد و مانع از ایجاد محیطی برای رشد مجدد باکتری‌ها می‌شود.

عکس حنای بی رنگ برای پوست

عکس حنای بی رنگ

ترکیبات حنای بی‌رنگ

اغلب ما حنا را با رنگ قرمز آن می‌شناسیم، در واقع این حنا، حنای Lawsonia inermis است که دارای مولکول‌های قرمز و یا نارنجی رنگ است. حنای بی‌رنگ یا حنای خنثی به احتمال زیاد برگ درخت حنا به نام Cassia obovate است که با نام Senna obovate هم شناخته می‌شود. پودر بی‌رنگ حنا، خواصی بسیار به شبیه حنای قرمز دارد با این تفاوت که بطور کلی به مو و پوست رنگ نمی‌دهد. حنای بی‌رنگ از گیاه کایسا که خواص درمانی و شفادهنده بسیاری دارد به دست می‌آید. با خشک کردن و پودر کردن برگ‌ها و ساقه‌های این گیاه، حنای بی‌رنگ به دست می‌آید. حدود 400 گونه از گیاه کایسا در سراسر جهان وجود دارد که قرن‌ها است که از آن برای زیبایی و بهداشت پوست و مو استفاده می‌شود. همچنین از این گیاه به دلیل خواص ضد باکتریایی و ملینی که دارد در قرن 9 و 10 در کشورهای عرب زبان در صنعت داروسازی استفاده می‌کردند.

از خواص حنای بی‌رنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرم کننده و درخشان کننده موی سر
  • کاهش التهاب پوست سر
  • تقویت کننده ریشه مو و تهویه عمیق مو
  • بهبود بافت آسیب دیده مو
  • تحریک رشد مو
  • محافظت در برابر مواد شیمیایی و عوامل آسیب زا
  • خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی
  • تسکین التهاب، سوزش و خارش پوست
  • افزایش کشش پوست و از بین برنده چین و چروک
  • از بین برنده جوش‌ها و جای آن

البته باید توجه داشته باشید که حنای بی‌رنگ هم مانند هر ماده دیگر در کنار خواص بیشماری که دارد، ضررهایی هم دارد که بهتر است به اندازه و موقع از آن استفاده شود. زیاده روی از آن می‌تواند به بافت پوست و مو آسیب وارد کرده و موجب خشکی آن شود.

ترکیبات حنای بی رنگ

خواص حنای رنگی برای پوست دست

شما می‌توانید هم از حنای بی‌رنگ و هم از حنای قرمز برای بهرمندی از خواص بینظیر آن استفاده کنید. اگر با رنگ قرمز حنا مشکل ندارید می‌توانید از حنای رنگی برای موارد زیر استفاده کنید.

  • حنا به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارد می‌تواند اثرات بسیاری از سوختگی‌ها، زخم‌ها و خراش‌ها را درمان کند. 
  • پوست را در برابر عوامل آسیب زا و ویروس‌ها مقاوم می‌کند.
  • به دلیل داشتن خاصیت ضد قارچی که دارد می‌تواند بسیاری از بیماری‌های پوستی ناشی از قارچ را درمان کند.
  • حنا را می‌توان برای درمان اگزما پوستی فصلی استفاده کرد.
  • به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد می‌تواند التهاب و درد را تسکین دهد.
  • حنا خاصیت سفید کننده و روشن کننده پوست دارد.
  • حنا مشابه آلوئه‌ورا عمل کرده و مانند یک ماده خنک کننده التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را درمان کرده و از پوست در برابر نور خورشید محافظت کند.
  • حنا خاصیت آبرسانی قوی دارد و می‌تواند پوست را مرطوب کند.

طرز تهیه ماسک حنا برای صورت

حال که با خواص بیشمار و بینظیر حنا آشنا شدید، در اینجا شما را با چند ماسک صورت حاوی حنا آشنا می‌کنیم تا از آنها استفاده کرده و از خواص آن بهرمند شوید.

  • اگر به دنبال ماسکی برای جوانسازی پوست خود هستید:

دو قاشق حنای بی‌رنگ را با کمی آب جوش و چند قطره چوب صندل مخلوط کرده تا خمیری شود. پس از آنکه خوب سرد شد به مدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. سپس قبل از شستن کمی آن را به پوست خود ماساژ داده و با آب ولرم بشویید.

  • اگر به دنبال ماسکی برای پاکسازی منافذ پوست خود هستید:

دو قاشق حنای بی‌رنگ را با آب جوش و نصف لیمو ترش مخلوط کرده تا خمیری شود. سپس زمانی که گرم است و کامل سرد نشده است روی صورت خود به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید و سپس با آب ولرم خوب بشویید.

  • اگر به دنبال ماسکی برای روشن سازی پوست خود هستید:

یک قاشق حنای بی‌رنگ را با یک قاشق پودر سدر و کمی آب جوش مخلوط کرده و پس از خنک شدن روی پوست خود به مدت 15 الی 20 دقیقه قرار دهید.

  • اگر به دنبال ماسکی برای نرمی پوست بدن هستید:

حنا، ماست و آب را باهم مخلوط کرده تا خمیری شود. سپس در بخار حمام روی بدن خود ماساژ دهید تا علاوه بر لایه برداری و پاکسازی منافذ، باعث نرمی پوست نیز شود.

طرز تهیه ماسک حنا برای صورت

خواص حنا برای دستگاه تناسلی

حنا علاوه بر خاصیت بیشماری که برای زیبایی و بهداشت پوست و مو دارد، یکی از گیاهان دارویی است که خاصیت بسیاری برای بدن در هر زمینه دارد.

یکی از موارد مصرف حنا برای درمان ترشحات عفونی واژن است. حنا به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی که دارد می‌توان به درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی ناشی از سوزاک و دیگر بیماری‌ها کمک کند. کافیست ریشه درخت حنا را در آب بجوشانید و برای چند دقیقه داخل تشت حاوی جوشانده بنشینید.

همچنین برخی معتقدند که حنا کردن کف پا علاوه بر لطیف کردن کف پا و از بین رفتن بوی بد پا، باعث تقویت قوای جنسی نیز می‌شود.