بهترین ماسک خانگی برای درمان جای جوش

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ماسک خانگی برای درمان جای جوش

صرف نظر از علت جوش زیر پوستی صورت و سایر مشکلات دیگری که برای پوستتان رخ می‌دهد. مشکلات پوستی و جوش صورت یکی از مشکلاتی است که تقریبا همه ما با آن سر و کار داریم. با وجود آنکه توسط انواع ماسک خانگی برای جوش صورت چرب می‌توانید جوش‌ها را از بین ببرید اما باقی ماندن جای جوش یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است اتفاق بیفتد و از بین بردن آن کار بسیار دشواری است و ممکن است هزینه درمان آن بسیار زیاد باشد. در این مطلب چند ماسک صورت خانگی را به شما معرفی می‌کنیم که از طریق آن می‌توانید به از بین بردن جای جوش‌ها کمک کنید و دیگر نیازی به هزینه و مصرف دارو ندارید. 

سریع‌ترین روش از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای جای جوش

زمانی که فولیکول‌ مو یا منافذ پوست با چربی، سلول‌های مرده و یا حتی باکتری پر شود جوش بوجود می‌آید که پس از متورم شدن در مناطق جداکننده فولیکول شکاف ایجاد می‌کنند و یک دستی بافت صورت را از بین می‌بیرند. جای جوش اثری است که از آسیب پوستی و یا آکنه روی پوست باقی می‌ماند. یکی از روش‌های درمانی جای جوش استفاده از ماسک صورت از ترکیبات طبیعی است. اما بهتر از قبل از آن جوش‌های صورت خود و علت آنها را به خوبی بشناسید تا زودتر و بهتر بتوانید آنها را درمان کنید.

  • ماسک آلوئه ورا

آلوئه ورا خاصیت ضد باکتریایی، ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده بسیار قوی دارد و برای بازسازی سلول‌های سالم پوست بسیار موثر است. کافیست مقداری از آلوئه ورا را از پوست سبز آن جدا کنید و بصورت موضعی بر روی پوست خود و بافت‌های آسیب دیده استفاده کنید. برای اینکه بهتر نتیجه دهد این کار را دوبار در روز انجام دهید.

  • ماسک لیمو

ویتامین C یک محرک بسیار قوی برای ساخت کلاژن است. آب یک لیمو ترش تازه را گرفته و با یک قاشق عسل، یک قاشق روغن بادام (بهترین روغن برای پوست خشک) و یک قاشق شیر خوب مخلوط کنید و روی پوست خود قرار داده و به مدت 10 دقیقه صبر کنید. لیمو تاثیر بسیار سریعی بر روی بافت‌های آسیب دیده پوست می‌گذارد. پس از 10 دقیقه صورت خود را با مواد ماساژ داده و بشویید.

  • ماسک عسل

استفاده مداوم از عسل می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در درمان سریع جای جوش داشته باشد. 2 قاشق غذاخوری عسل را با نصف قاشق دارچین خوب مخلوط کرده و بر روی لکه‌های قهوه‌ای جا مانده از جوش قرار دهید. این ماسک را یک ساعت بر روی پوست خود قرار دهید و بشویید. اگر صورتتان شروع به سوختن کرد ممکن است به دارچین حساسیت داشته باشید بنابراین از ماسک عسل و ماست استفاده کنید.

از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش

ماسک خانگی صورت برای جای جوش و لک

قبل از آنکه ماسک‌ها را به شما معرفی کنیم باید چند نکته را به شما بگوییم

  • وجود هر جوش در هر ناحیه از صورت علت خاص خود را دارد و باید ماسک مناسب آن تهیه شود.
  • استفاده بیش از حد از مواد اولیه در ماسک تاثیر ماسک را بر روی پوست بیشتر نخواهد کرد.
  • هر روز از یک ماسک جدید استفاده نکنید. هر ماسک به یک مدت زمان برای تاثیر گذاری نیاز داردو بنابراین صبور باشید.
  • قبل از استفاده از هر ماسک چه خانگی و چه شیمیایی حتما مقدار کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید تا به آن حساسیت نداشته باشید.

ماسک رزماری

رزماری خاصیت آنتی باکتریال بسیار بالایی دارد و در از بین بردن باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های عامل جوش صورت بسیار موثر است. علاوه بر آن در کاهش التهاب و قرمزی ناشی از جوش و آکنه بسیار موثر عمل می‌کند. می‌توانید عصاره و روغن رزماری را تهیه کرده و روزانه به مدت 20 دقیقه پوست خود را با آن ماساژ دهید.

ماسک گلاب و لیمو ترش

یکی از پر طرفدارترین ماسک‌های خانگی گلاب و لیمو ترش است. گلاب دارای خاصیت آنتی باکتریال و روشن کننده است و در کنار انواع روغن روشن کننده پوست صورت استفاده می‌شود و لیمو ترش ضد لک کلاژن ساز است. گلاب و آب یک لیمو ترش را باهم مخلوط کرده و روزی دوبار روی پوست خود اسپری کنید.

ماسک چای سبز

چای سبز را دم کنید و اجازه دهید تا خوب خنک شود. سپس مقداری پنبه را به چای سبز آغشته کرده و روی پوست خود قرار دهید و پس از 20 دقیقه صورت خود را بشویید.

درمان خانگی فرورفتگی جای جوش

در صورتی که میزان کلاژن سازی پوست کم باشد و پوست بسیار حساس باشد، جای جوش بصورت فرو رفتگی، حفره و یا حتی زخم باقی می‌ماند. همچنین در صورتی که جوش در یک سطح عمیق‌تری از پوست ایجاد شود، به بافت پوست آسیب زده و ممکن است جای آن بصورت فرو رفتگی باقی بماند. برای درمان این فرو رفتگی‌ها می‌توانید از ماسک‌های خانگی زیر استفاده کنید.

  • ماسک زنجبیل

زنجبیل دارای چهار نوع آنتی اکسیدان برای رفع چین و چروک و جوان سازی پوست است. برای از بین بردن فرو رفتگی جای جوش، زنجبیل تازه را بصورت ورقه‌ای برش دهید و روی قسمت‌های آسیب دیده پوست خود قرار دهید.

  • ماسک جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت ضد التهابی دارد بنابراین به درمان فرو رفتگی جای جوش بسیار کمک می‌کند. دو قاشق جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را به مدت 10 دقیقه روی پوست قرار داده و سپس بشویید.

  • ماسک روغن بنفشه

روغن بنفشه خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتریالی دارد و برای از بین بردن التهاب پوست بسیار مفید است. دو قطره از روغن بنفشه را روی پوست خود بریزید و پس از 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

درمان خانگی فرو رفتگی جای جوش

کرم درمان فرورفتگی جای جوش

تعداد و تنوع کرم‌های شیمیایی برای رفع جای جوش و فرو رفتگی روی پوست صورت در بازار بسیار زیاد است. برخی از آنها می‌توانند به درمان فرو رفتگی جای جوش کنند و برخی از آنها حتی می‌توانند اوضاع را وخیم‌تر کنند. بنابراین توصیه می‌شود تا خودسرانه کرمی برای درمان تهیه نکنید و بهتر است برای درمان بهتر و دقیق‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • کرم ضد آفتاب

نور خورشید و اشعه‌های مضر، باعث تیره‌تر شدن جای جوش بر روی پوست می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از آن حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

  • کرم مرطوب کننده ویتامین C

ویتامین C به درمان فرو رفتگی پوست بسیار کمک می‌کند. بنابراین اگر به دنبال ماسک‌های خانگی نیستید این کرم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای جلوگیری از بروز مشکلات و عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه برای رفع مشکلات پوستی به متخصص مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله ماسک نشاسته برای لک صورت مراجعه کنید.