مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با لیزر

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مراقبت های بعد از برداشتن خال با لیزر

خال‌ها ضایعاتی پوستی و از لکه های مادرزادی نوزادان هستند که در انواع خوش خیم و بد خیم، صاف و برجسته، بزرگ و کوچک و در نواحی مختلف بدن به رنگ‌های مختلف ظاهر می‌شوند. در برخی موارد فرد ممکن است از وجود خال ناراضی باشد و یا به دلیل سرطانی بودن خال مجبور به برداشتن آن شود، در این صورت می‌توان با روش‌های مختلف خال را از بین برد. یکی از روش‌های مدرنی که امروزه از آن برای برداشتن خال‌ها استفاده می‌شود، لیزر است. اما فراموش نکنید که پس از برداشتن خال با لیزر مراقبت‌های بعد از لیزر را رعایت کنید. در ادامه بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

مراقبت های بعد از برداشتن خال با لیزر co2

بیشتر خال‌ها در اوایل کودکی و در طی 25 سال اول زندگی با رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، صورتی، آبی، مشکی و حتی به رنگ پوست فرد بوجود می‌آیند. در برخی از خال‌ها نیز ممکن است مو رشد کند. خال‌ها در هر نقطه از پوست به تنهایی و یا به شکل گروهی بوجود می‌آیند که به مرور زمان یا رفع می‌شوند و یا بدون تغییر باقی می‌مانند.

مراقبت های بعد از برداشتن خال با لیزر co2

امروزه می‌توان با استفاده از لیزر به عمق پوست نفوذ کرد و خال یا هر نوع ضایعه پوستی را بطور کامل از بین برد. در گذشته برای برداشتن خال‌ها از روش‌هایی مانند برش و جراجی استفاده می‌کردند، اما امروزه متخصصان با استفاده از لیزر می‌توانند همانند لیزر موهای زائد صورت، انواع خال‌ها را حتی در مناطقی که انجام روش‌های دیگر دشوار است، برداشته و از بین ببرند. اما باید بدانید که پس از برداشتن خال به کمک روش لیزر باید مراقبت‌های زیر انجام شود:

  • باید به مدت 24 تا 48 ساعت روی ناحیه درمان شده پانسمان باشد.
  • نباید به مدت دو روز آب به ناحیه درمان شده برسد.
  • نباید محل درمان شده دستکاری شود و باید اجازه داد پوست بطور طبیعی بازسازی و بهبود یابد.
  • پس از گذشت دو روز باید به مدت 2 ماه تا 6 ماه از کرم ضد آفتاب استفاده کرد.
  • پس از باز کردن مرطوب کننده باید از پماد مرطوب کننده استفاده کرد.
  • نباید ناحیه درمان شده در معرض نور خورشید قرار بگیرد.
  • رعایت مسائل بهداشتی و شستن با احتیاط بسیار مهم است.

در صورتی که خال در ناحیه‌ای از بدن قرار داشته باشد که با هر حرکت بدن پوست کشیده شود، ممکن است دوران نقاهت و طمان بهبود طولانی‌تر باشد.

* بهترین راه از بین بردن قرمزی مو بعد از رنگ چیست؟ 

جای لیزر خال چه زمانی خوب می‌شود؟

یکی از دغدغه‌ها و نگرانی افراد برای استفاده از روش لیزر برای برداشتن خال، باقی ماندن جای خال و مدت زمان لازم جهت ترمیم جای آن است. لیزر خال یک روش غیر تهاجمی، بدون درد و خون ریزی بوده و با کمترین عوارض انجام می‌شود. پس از برداشتن خال، ممکن است جای آن قرمز و ملتهب شده و شما احساس سوزش و خارش داشته باشید که پس از گذشت 24 ساعت خود به خود رفع خواهد شد.

محل درمان بعد از گذشت دو هفته بصورت یک لکه قرمز با مقداری برجستگی تبدیل می‌شود که البته بعد از گذشت چند هفته دیگر برجستگی و رنگ آن به حالت طبیعی باز می‌گردد. البته باید بدانید که اگر برداشتن خال توسط یک فرد ماهر و بطور اصولی انجام نشود، عوارض جبران ناپذیری برای فرد خواهد داشت. در برخی موارد ممکن است به دلیل عدم مهارت کافی توسط فرد خال بردار، مراجعه کننده دچار سوختگی شدیدی شده که درمان آن بسیار دشوار خواهد بود. ناگفته نماند که برای سرعت بخشیدن به دوره بهبودی می‌توانید تحت نظر پزشک از برخی از پمادها برای بر طرف کردن جای خال استفاده کنید.

جای لیزر خال چه زمانی خوب می‌شود؟

چند روز بعد از برداشتن خال دوش می‌توانیم بگیریم؟

همانطور که در بالا گفته شد، پانسمان روی محل درمان باید به مدت 24 تا 48 ساعت باق بماند و در این مدت زمان آب نباید به محل تحت درمان برسد. بنابراین توصیه می‌شد که پس از گذشت 2 روز و با رعایت احتیاط می‌توان به حمام رفت.

بهترین پماد بعد از برداشتن خال چیست؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از برداشتن خال با آن مواجه شوید، اثر قرمزی جای خال است. در بسیاری از موارد جای خال مانند یک لک بر روی پوست باقی می‌ماند که برای رفع تیرگی جای خال بعد از لیزر باید بطور منظم از کرم‌های ترمیم کننده کلاژن ساز و ضد آفتاب استفاده کنید. توصیه می‌شود که بعد از لیزر به مدت 2 تا 3 هفته در معرض نور خورشید قرار نگیرید و مرتب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. به هیچ عنوان از کرم‌هایی که حاوی ترکیبات هیدروکینون و ترتینوئین هستند استفاده نکنید. ممکن است در برخی از پوست‌ها که سبزه‌تر هستند، جای خال پس از لیزر بصورت تیره‌تر باقی بماند، اما اصلا نگران نباشید زیرا پس از گذشت چند هفته تا چند ماه جای محل درمان نیز از بین می‌رود.

بعد از برداشتن خال با لیزر چه پماد و کرمی بزنیم؟

پس از برداشتن خال بهتر است که خودسرانه از پماد و کرمی استفاده نکنید و قبل از استفاده از هرگونه پماد و کرم با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است عوارضی را برای پوست شما به همراه داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که به مدت یک ماه از کرم‌ها لایه بردار استفاده نکنید مگر با تجویز پزشک. برای بهبود سریع‌تر جای زخم خال می‌توانید از کرم‌های ترمیم کننده سیکاموزا و آنتی بیوتیک‌های موضعی استفاده کنید. استفاده همزمان از ضد آفتاب را فراموش نکنید.

بعد از برداشتن خال با لیزر چه پماد و کرمی بزنیم؟

کرم‌های آبرسان، ترمیم کننده، کلاژن ساز، ضد لک و روشن کننده را در لیست خود قرار دهید. اگر در ناحیه زخم احساس التهاب، سوزش و خارش کردید نگران نباشید این مشکلات با گذشت چند روز از بین می‌روند. اما اگر مدت طولانی این مشکلات را داشتید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

پماد زینک اکساید بعد از برداشتن خال

پماد زینک اکساید با نام لاتین zinc oxide، با ایجاد یک سد فیزیکی بر روی محل، باعث پراکنده شدن و جذب اشعه‌های نور خورشید شده و از نفوذ آنها به محل مورد نظر جلوگیری می‌کند. از این ماده در ساخت لوازم آرایشی و در ترکیبات ضد آفتاب استفاده می‌شود. اکسید روی را برای پیشگیری از آفتاب سوختگی، درمان خشکی پوست، اگزما، پیری زودرس، اختلالات پوستی، عفونت‌هایی مانند سوختگی خفیف، آماس سوزش دار، ادرار سوختگی، پسوریازیس و غیره استفاده می‌کنند. این پماد خاصیت ضد عفونی کننده و کاهش التهاب دارد. از آنجایی که از پوست در مقابل نور خورشید مراقبت می‌کند می‌توانید از آن بر روی جای زخم باقی مانده از خال، هنگامی که در بیرون از منزل هستید استفاده کنید.