علت جوش زیر پوستی صورت و درمان آن

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت جوش زیر پوستی صورت

جوش و آکنه صورت و بدن مشکلی است که بسیاری از افراد مخصوصا در دوره بلوغ و نوجوانی با آن سر و کار دارند. البته این مشکل تنها به این سنین محدود نمی‌شود و ممکن است تا سنین بالا به فرد همراه باشد. جوش از هر نوعی که باشد، آزار دهنده و ناخوشایند است، اما بدترین نوع آن جوش زیر پوستی است که گاهی دردناک و دارای التهاب است و خلاص شدن از شر آنها کار سختی است. در این مطلب از گهواره بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

جوش‌های سفت زیر پوستی صورت

جوش‌های زیر پوستی نوعی جوش هستند که در لایه‌های عمیق‌تری از پوست بوجود می‌آیند. این نوع جوش‌ها در روزهای اول دیده نمی‌شوند اما به مرور به برجستگی‌های قرمز و دردناک زیر پوستی تبدیل می‌شوند که با لمس کردن پوست متوجه آنها می‌شوید. ممکن است این جوش‌ها مانند جوش‌های معمولی به سطح پوست راه پیدا کنند و مانند یک جوش سر سفید ظاهر شوند. این نوع جوش‌ها معمولا چرکی بوده و آسیب زیادی به پوست وارد می‌کنند، زیرا ترکیدن و تخلیه چرک آنها باعث آلودگی پوست فرد و تشدید آسیب می‌شود. معمولا تولید بیش از حد چربی در بخش‌هایی از پوست باعث ایجاد این نوع از جوش‌ها می‌شود. این نوع از جوش‌ها به دلیل وجود باکتری در آنها باعث ایجاد ضایعات التهابی در پوست شده و نیاز به درمان طولانی‌تری دارند.

انواع جوش زیر پوستی صورت کدام است؟

ممکن است وازه جوش را برای انواع آکنه به کار ببریم، اما این توصیف دقیقی از تمام آکنه‌ها نیست. جوش‌ها انواع مختلفی دارند که برای درمان آنها ابتدا باید نوع آن را مشخص کنیم. بطور کلی جوش‌ها به دو دسته التهابی و غیر التهابی تقسیم می‌شوند. جوش‌های سر سفید و سر سیاه غیر التهابی بوده و درمان آنها بسیار ساده است و می‌توان با روش‌های خانگی نیز درمان کرد. اما در مقابل پاپول‌ها، پاسچول‌ها، ندول‌ها و کیست‌ها التهابی هستند و درمان آنها دشوارتر و زمان‌بر است و نیاز به مراجعه به پزشک دارند.

  • جوش‌های سر سفید

این نوع جوش‌ها بسیار رایج بوده و معمولا به دلیل مسدود شدن منافذ پوست بوجود می‌آیند. بسته شدن منافذ پوست به دلیل چربی بیش از حد پوست، وجود باکتری، تغییرات هورمونی و افزایش سلول‌های مرده پوستی باعث ایجاد این نوع از جوش‌ها در نواحی مختلف بدن می‌شود. این جوش‌ها چرکی بوده و معمولا اطراف آنها قرمز است.

  • جوش‌های سر سیاه

این جوش‌ها به دلیل مسدود شدن فولیکول‌های مو با چربی یا سلول مرده پوست بوجود می‌آیند و بصورت نقاط سیاه رنگ بر روی پوست قرار می‌گیرند. دانه‌های این نوع جوش بر روی پوست باز هستند و پوست اطراف آن به رنگ طبیعی است. جوش‌های سر سیاه دردناک نبوده و به دلیل گرفتگی ناشی از فولیکول مو بوجود می‌آیند.

انواع جوش زیر پوستی

  • پاپول‌ها

برجستگی‌های کوچک و قرمزی که در اثر بسته شدن منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده بوجود می‌آیند را پاپول می‌گویند. این جوش‌ها در زیر سطح پوست بوجود می‌آیند و سفت و برآمده هستند. پاپول‌ها دارای باکتری بنام کاتی باکتریوم بوده که در صورت فشار داده بیرون آمده و در داخل پوست نفوذ می‌کند و باعث تشدید و آسیب بیشتر می‌شود.

  • پاسچول‌ها یا جوش‌های چرکی

پاسچول‌ها برجستگی‌های قرمز و بزرگی هستند که مرکز آنها سفید یا زرد است. این جوش‌های چرکی معمولا بر روی صورت، قفسه سینه و یا کمر بوجود می‌آیند و علت آن بروز آلودگی و بسته شدن منافذ پوست در اثر تغییرات هورمونی و یا سلول‌های ایمنی و باکتری است. این جوش‌ها مانند پاپول‌ها حالتی زیر پوستی داشته با این تفاوت که سر چرکین آن از پوست بیرون زده است.

  • ندول‌ها یا گره‌ها

ندول یا ندولار برجستگی‌های گوشتی، سفت و قرمز هستند که در اعماق پوست ایجاد می‌شوند. این جوش‌ها معمولا دردناک و ملتهب هستند و با عفونت همراه هستند. این جوش‌ها معمولا لک یا زخم ماندگار روی پوست ایجاد می‌کنند بنابراین درمان آنها باید حتما زیر نظر پزشک باشد.

  • کیست‌ها

این نوع از جوش‌ها بسیار شدید و عفونی هستند. معمولا بسیار بزرگ، ملتهب، قرمز، چرکی و دردناک بوده و به دلیل چرک زیادی که دارند از ندول‌ها نرم‌تر هستند.

همچنین جوش‌های زیر پوستی خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • جوش‌های زیر پوستی نرم
  • جوش‌های زیر پوستی سفت
  • جوش‌های زیر پوستی میکروسکوپی

عکس جوش زیر پوستی صورت

جوش زیر پوستی

علت جوش زیر پوستی صورت در سن بالا

معمولا بیشتر جوش‌ها در سنین بالا به دلیل التهاب و انسداد منافذ پوست بوجود می‌آیند. البته ممکن است گاهی اوقات ارثی هم باشند. از دلایل بوجود آمدن جوش‌های زیر پوستی عبارتند از:

پوست بطور طبیعی ماده روغنی به نام سبوم تولید می‌کند که برای حفظ رطوبت پوست است. زمانی که این ماده بیش از اندازه تولید شود، می‌تواند باعث انسداد منافذ پوست و تبدیل آن به جوش شود. زمانی که این اتفاق بیفتد، باکتری‌ها در محل جوش شروع به رشد کرده و آنزیمی تولید می‌کنند که باعث التهاب در زیر پوست می‌شود. از مهم‌ترین دلایل ایجاد جوش‌های زیر پوستی، افزایش هورمون‌های بدن در خانم‌ها بخصوص در دوران قاعدگی است. این هورمون‌ها باعث تولید بیشتر چربی می‌شود.

برخی از عوامل اصلی ایجاد جوش‌های زیر پوستی:

  • تجمع سلول‌های مرده، آلودگی‌ها، باکتری‌ها و چربی در منافذ پوست
  • اختلال هورمونی در خانم‌ها به ویژه در زمان دوره قاعدگی و حاملگی
  • عامل وراثت
  • استفاده بیش از حد از لوازم آرایش
  • نا منظم بودن قاعدگی
  • مصرف غذاهای چرب و فست فودها
  • افزایش تنش‌ها، اضطراب و استرس
  • عدم رعایت بهداشت فردی

درمان سریع جوش زیر پوستی صورت

مهم‌ترین اقدام برای درمان جوش‌های زیر پوستی، شناسایی عامل زمینه‌ساز و علت آنها است. در غیر اینصورت درمان شما نتیجه کوتاه مدت داشته و پس از مدتی دوباره جوش زیر پوستی خواهید زد. برخی از علت‌ها بیرون از بدن هستند که ممکن است به دلیل تماس با آلودگی، مصرف برخی از داروها، صابون‌ها، گرما یا رطوبت، لوازم آرایشی بهداشتی و مواد غذایی نادرست باشند که می‌توان با تغییر در روند زندگی و در صورت نیاز حذف این موارد به درمان و روند آن کمک کرد. اما برخی از علت‌ها از داخل بدن بوده که شناسایی آنها و درمان آنها بهتر است تحت نظر پزشک متخصص باشد. 

درمان این نوع از جوش‌ها معمولا زمان‌بر بوده و نیاز به صبر و مراقبت پوستی دارد. با انجام دادن موارد زیر می‌توانید به درمان این جوش‌ها سرعت ببخشید:

  • از فشار دادن و دست‌کاری جوش‌ها خودداری کنید: ترکاندن جوش تنها التهاب را تشدید کرده و آسیب بیشتری به پوست وارد می‌کند.
  • استفاده از کمپرس آب گرم: کمپرس آب گرم درد ناشی از جوش را تسکین داده و برای جلوگیری از رشد دیگر جوش‌ها مفید است.
  • مرطوب کننده‌ها و ماسک‌ها: از ماسک‌ها و مرطوب کننده‌های گیاهی و خانگی برای تسکین التهاب و ضدعفونی کردن پوست استفاده کنید. (در مورد ماسک نشاسته برای لک صورت به این مقاله مراجعه کنید.)
  • تسکین با یخ: اگر در ناحیه جوش‌ها درد دارید از یخ برای تسکین آن استفاده کنید.

باید بدانید که هیچ‌کدام از این موارد راه حل علمی و کاملی نخواهند بود و توصیه می‌شود که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان سریع جوش زیر پوستی

بهترین پماد و صابون برای جوش‌های زیر پوستی

آنتی بیوتیک‌های موضعی می‌تواند به خلاص شدن شما از شر باکتری‌های موجود روی پوستتان کمک کند. یکی از رایج‌ترین آنتی بیوتیک‌های موضعی، پن شوینده ضد جوش لیلاک است که می‌توانید دوبار در روز صورت خود را با آن شست و شو دهید. همچنین می‌توانید از انواع ماسک خانگی برای جوش صورت و ماسک خانگی برای درمان جای جوش استفاده کنید.

همچنین کرم‌های درمان جوش زیر پوستی تاثیر بسیاری در از بین بردن آنها دارد. برخی از این کرم‌ها عبارتند از:

کرم جوش زیر پوستی ویشی، کرم جوش زیر پوستی اوریاژ و کرم جوش بایودرما

در مورد استفاده از روشهای درمانی و محصولات مراقبتی با متخصص مربوطه مشورت کنید. همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه به مقاله مربوطه مراجعه کنید.