درمان قطعی منافذ باز پوست صورت چیست؟

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان قطعی منافذ باز پوست صورت

پوست بزرگترین اندام بدن است که میلیون‌ها منفذ دارد. همه این منافذ باز هستند و به پوست اجازه نفس کشیدن می‌دهند. این منافذ بسیار کوچک هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند. اما در برخی از افراد این منافذ بزرگ شده و قابل رویت است. این منافذ بزرگ معمولا بر روی پوست‌های چرب و ترکیبی مشاهده می‌شود که به اصطلاح به آنها پوست پرتقالی گفته می‌شود. در این مطلب راهکارهایی برای درمان منافذ پوست باز و بستن دائم منافذ پوست به شما معرفی می‌کنیم.

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت 

باید بدانید همه انواع پوست، چه چرب، چه خشک و چه معمولی ممکن است دارای منافذ باز و بزرگ باشند. این منافذ علاوه بر اینکه بر زیبایی تاثیر می‌گذارد، تمام آلودگی‌ها، چربی‌ها، باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست را داخل آنها جمع می‌شود و مشکلات پوستی را بوجود می‌آورد. منافذ پوست انواع مختلفی دارند:

  • منافذ O شکل

این منافذ معمولا در منطقه پیشانی و بینی بوجود می‌آیند و شکل آنها دایره‌ای است. این منافذ معمولا در پوست‌های چرب و مستعد به آکنه بوجود می‌آید.

  • منافذ U شکل

علت اصلی ایجاد این منافذ خشکی پوست است. و شاید بتوانید از مقاله بهترین روغن برای پوست خشک برای درمانشان استفاده کنید.

  • منافذ Y شکل

این منافذ به دلیل افزایش سن و کاهش تولید کلاژن در پوست بوجود می‌آید. این منافذ مانند قطره آب بوده و بیشتر روی گونه‌ها ایجاد می‌شوند.

روش‌ها و محصولات مختلفی برای بهبود و از بین بردن منافذ باز پوست وجود دارد که باید با توجه به نوع پوست و نوع منافذ شما انتخاب شوند تا آسیبی به پوست شما وارد نشود. بنابراین بهترین کار این است که قبل از هرگونه اقدام به پزشک برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

یکی از روشهایی که امروزه به عنوان روش درمانی جدید در ایران وجود دارد، لیزر درمانی یا لیزر تراپی است. در این روش قرمزی پوست از بین رفته و باعث بهبود بافت پوست و افزایش استحکام آن می‌شود که این باعث درمان قطعی منافذ باز پوست صورت می‌شود. این دستگاه‌های لیزر با یک محلول موضعی روی پوست کشیده می‌شوند. گرمای شدیدی که توسط این دستگاه تابیده می‌شود، محلول را فعال کرده و باعث کاهش اندازه غدد چربی پوست صورت می‌شود که نتیجه آن بهبود منافذ باز پوست و جلوگیری از تشکیل منافذ مسدود و برجسته می‌شود.

درمان قطعی منافذ باز پوست

درمان قطعی منافذ باز پوست بصورت خانگی با داروهای گیاهی

پس از دانستن علت و نوع منافذ باز پوست باید به دنبال راهکاری برای درمان آن باشیم. روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد که از جمله آنها روش‌های خانگی و گیاهی کم هزینه و در دسترس است. در این روش شما می‌توانید با استفاده از برخی داروها و روغن‌های گیاهی به درمان و بهبود این مشکل پوستی بپردازید.

  • روغن جوجوبا

از بهترین روغن‌ها برای درمان منافذ باز پوست و بهترین روغن روشن کننده پوست صورت، روغن جوجوبا است. این روغن دقیقا مشابه با چربی طبیعی پوست است، بنابراین به خوبی می‌تواند به درمان روزانه‌های باز پوست کمک کند. فقط کافیست شب قبل از خواب این روغن را بر روی پوست خود ماساژ داده و سپس صبح روز بعد صورت خود را بشویید. این کار کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه مدت زمان بیشتری روغن روی پوست شما است، بهتر و بیشتر اثر بگذارد.

  • یخ

یخ به کوچک شدن منافذ پوست کمک کرده و باعث گردش خون را تقویت می‌شود. بنابراین برای سلامت پوست بسیار مفید است. البته توجه داشته باشید که قطعات یخ را بصورت مستقیم روی پوست خود قرار ندهید زیرا می‌تواند به بافت‌های پوست آسیب وارد کند. چند قطعه یخ را داخل دستمال کاغذی و یا پراچه نخی قرار داده و به مدت چند ثانیه روی پوست خود بمالید.

  • آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به پاکسازی و تغذیه پوست کمک کرده و منافذ پوست را از تمام آلودگی‌ها و چربی‌ها پاک کرده و باعث کوچک شدن منافذ پوست می‌شود. روزانه به مدت 10 دقیقه ژل را روی پوست خود قرار داده و پس از ماساژ، پوست خود را بشویید.

ماسک خانگی برای منافذ باز پوست

منافذ باز پوست، زیبایی را از بین می‌برند زیرا چه با آرایش و چه بدون آرایش خدنمایی می‌کنند. این منافذ بیشتر در ناحیه گونه‌ها و بینی دیده می‌شود و با ترشح چربی مشکلات پوستی را به همراه خواهد داشت. در این قسمت به معرفی برخی از ماسک‌های خانگی می‌پردازیم که با استفاده از گیاهان و میوه‌های مغذی به کاهش منافذ باز پوستی کمک می‌کند.

  • ماسک لیمو

برای تهیه این ماسک بهتر است از آب لیمو ترش تازه و آب استفاده کنید و آن را به مدت 15 دقیقه روی پوست خود قرار داده و سپس بشویید. لیمو ترش به سفت شدن و کوچک شدن منافذ پوست کمک می‌کرده و همچنین درمان موثری برای لکه‌های جا مانده از جوش و آکنه است.

  • روغن آرگان

روغن آرگان نه تنها بهترین گزینه برای درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان است بلکه بری پوست نیز معجزه میکند. روغن آرگان سرشار از اسیدهای چرب ضروری است و به بستن منافذ پوست کمک می‌کند. روزانه به مدت چند دقیقه چند قطره از روغن آرگان را به روی پوست خود ماساژ داده تا کاملا جذب پوست شود و سپس با آب ولرم بشویید.

  • سرکه سیب

اگر به دنبال یک روش خانگی و کم هزینه هستید، سرکه سیب پیشنهاد گهواره به شماست. سرکه سیب دارای فرمولاسیون غنی از ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، نمک معدنی و آمینواسیدها است که برای سلامت پوست بسیار موثرند. مقدار مساوی از سرکه سیب و آب را باهم مخلوط کرده و در هفته سه بار این محلول را روی پوست خود قرار داده و پس از چند دقیقه بشویید. پس از مدتی سرکه سیب تاثیر خود را گذاشته و می‌توانید منافذ پوست خود را که بهبود پیدا کرده‌اند مشاهده کنید.

ماسک خانگی برای منافذ باز پوست

بهترین کرم برای منافذ باز پوست

یکی از راه‌های درمان قطعی منافذ پوست استفاده از کرم‌ها و لایه بردارها است. بیشتر لایه بردارهای شیمیایی را بهتر است فقط یک یا دوبار در هفته استفاده کرد زیرا استفاده بیشتر از آنها پوست را خشک می‌کند. یک لایه از کرم لایه بردار را روی پوست خود قرار داده و پس از آن با آب ولرم بشویید. لایه بردارهایی که اسید هیالورونیک دارند به تنظیم چربی پوست کمک کرده و باعث رشد سلول‌های جدید شده و در نهایت باعث از بین رفتن منافذ باز پوست و بهبود آسیب دیدگی‌ها می‌شود.

از کرم‌هایی که می‌توانید برای رفع منافذ باز پوست استفاده کنید عبارتند از: کرم کاهش دهنده منافذ باز پوست لکسیون، کنسانتره جمع کننده منافذ باز پور ریفاینر استادرم، کرم کنترل کننده چربی و جوش درماتیپیک، ژل درمانی سبولوژی لیراک، ژل جمع کننده منافذ پورمینیمایزر گرلن و غیره.

پماد کورتیزون برای منافذ باز پوست

اگر می‌خواهید منافذ پوست خود را با استفاده از دارو درمانی کوچک کنید؛ می‌توانید از کرم‌های مرغوبی همچون: ترتینوئین ، آلفا هیدروکسی اسید و پیلینگ استفاده کنید.

هزینه لیزر منافذ باز پوست صورت

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، یکی از انواع روش‌ها برای درمان منافذ باز پوست، لیزر درمانی است. لیزر درمانی انواع مختلفی دارند که از جمله روش‌های آن، لیزراربیوم یا لیزر CO2، لیزر فراکشنال یا لیزر CO2RE و فراکشنال رادیوفرکانسی است. بسته به نوع پوست و منافذ شما، روش لیزر درمانی و تعداد جلسات درمان  هزینه‌ها متفاوت خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه به مقاله مرتبط مراجعه کنید.